Mono Buizenversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen

Mono Buizenversterkers

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,

In 2019 heb ik op dit Forum een aantal vragen gesteld over een paar uitgangstrafo`s van Unitran type 9U13 die door mij net waren aangeschaft.
Nu enige tijd later, wil ik serieus een paar mono buizenversterkers gaan bouwen met de bovengenoemde uitgangstrafo`s en als buizen twee EL 84 in de eindtrappen
Van Opa Bert, heb ik twee Amroh P141N voedingstrafo`s kunnen overnemen en twee smoorspoelen van Philips type 7833, naar nu bekend is zijn deze 8 Henry.
Via een gevonden artikel uit het boek, Het Ontwerpen van Versterkers van De Muiderkring van Ir. S. J. HELLINGS, kwam het idee om dat beschreven ontwerp te gaan bouwen.
Er zijn door mij een aantal schema`s getekend van de versterker, waarbij de opmerking moet worden gemaakt dat de aangegeven voedingspanningen een benadering zijn van wat de uiteindelijke spanningen moeten gaan worden, bij de bepaling van de spanningen van o.a. de voeding zou ik graag de hulp willen vragen van dit Forum.
Het is de eerste keer dat ik vanaf een schema een buizen versterker ga bouwen, heb wel eerder een Lafayette versterker opnieuw opgebouwd op Corian kunststof marmer maar dat is toch iets anders dan vanuit nul beginnen.
Hieronder een paar schema`s en de beschrijving uit het boven genoemde boek van de buizenversterker.

Groet,
Pim
ScreenShot221.jpg
ScreenShot219.jpg
ScreenShot220.jpg
ScreenShot184.jpg
ScreenShot185.jpg
ScreenShot183.jpg
De hoofdversterker met het voedingsdeel, welke in fig.171 is getekend, is vrij conventioneel. De eerste helft van V1 (ECC81)is geschakeld als versterker, waarbij de anode direct is gekoppeld met het rooster van de "kangoeroe" fase- omkeerschakeling.
Hierbij heeft men het grote voordeel, dat de koppelcondensator kan vervallen, waardoor de mogelijkheid van instabiliteit voorlage frequenties reeds is vervallen; immers de totale fasedraaiing van koppelcondensatoren uitgangstransformator bedraagt 2 X 90°= 180°, waarbij echter de overdracht nul is geworden; uit dien hoofde is er geen fase correctie nodig in de tegenkoppeling, zodat deze ongelimiteerd kan worden opgevoerd.
Deze "split load fase omkeertrap is verre superieur boven vrijwel alle andere systemen; de schakeling is buitengewoon eenvoudig, volkomen zelf balancerend ,'n enorm groot frequentie gebied bestrijkend, dat van nul af tot ver boven de 100kHz uitgaat.
Zij bezit voorts een zeer gelijkmatig verlopende fasekarakteristiek en een grote versterking, daar de versterking van de koppeltriode volledig kan worden benut.
De grote voordelen van deze schakeling komen alleen goed tot hun recht, als de anode- en Kathode weerstanden klein zijn, daar anders het verschil in kathode impedantie, welke als gevolg van de sterke tegenkoppeling zeer Jaag is, en de anode impedantie, welke hoog is en vrijwel gelijk aan de anodeweerstand zelf, zich hinderlijk merkbaar maakt aan de te geringe versterking van het anodedeel bij de hogere frequenties.
Ten einde nu toch een voldoende uitsturing mogelijk te kunnen maken, moeten we een buis kiezen met een lage inwendige weerstand; voor de koppeltriode echter moeten we een buis hebben met een hoge versterkingsfactor, daar anders de versterking te laag wordt.
Een ideale buis hiervoor is de ECC81, welke de beide eigenschappen in zich verenigt, wat de Amerikanen noemen "Mgh perveance tube", een buistype, dat veel te weinig wordt gebruikt en ook als katodevolger veel betere eigenschappen bezit dan de ECC83, welke door zijn zeer hoge inwendige weerstand zelfs bij 0 Volt roosterspanning te weinig ruststroom opneemt om een redelijke uitsturing over een lage impedantie mogelijk te maken.
In deze schakeling dient beslist deze buis te worden gebruikt. De balans eindtrap is normaal, in zoverre, dat hier een gemeenschappelijke kathodeweerstand (R10) en schermrooster weerstand (R14) wordt gebruikt.
Moge dit uit een oogpunt van ontkoppeling voordelen bieden, uit een oogpunt van statische balansering is deze opstelling beslist ongunstig; immers, stel dat een der buizen in rust een grotere anodestroom neemt; hierdoor zal de kathodespanning van deze buis hoog zijn; hierdoor zal echter ook de kathodespanning van de andere buis hoog zijn, zodat deze vrijwel "dicht" zit. Ditzelfde geldt ook voor de schermroosters; de buis, die de grootste anodestroom trekt, zal als regel ook de grootste schermrooster stroom opnemen, waardoor de schermrooster spanning daalt, evenals die van de andere buis; deze zal nu minder stroom opnemen.
De onderlinge verschillen tussen de buizen worden op deze manier kunstmatig geaccentueerd. Teneinde dit te ontgaan, kan men iedere buis een afzonderlijke kathodeweerstand van 250ohm 2W geven met hierover een ontkoppelingscondensator van 100µF 25V.
De schermrooster weerstand R14 kan dan eventueel vervallen, waarbij men er echter rekening mee dient te houden, dat de schermrooster spanning niet hoger dan 250V wordt (normaal bedraagt de spanningsval over R4 ca. 50V). Voor de tegenkoppeling weerstanden R3 en R15 neme men bij voorkeur draadweerstanden omdat koolweerstanden nog wel eens niet lineaire eigenschappen bezitten, n.l. een weerstandswaarde, welke afhangt van de spanning welke over de weerstand komt te staan.
Normaliter worden deze non lineariteit door de tegenkoppeling vrijwel te niet wordt gedaan, maar hier bepalen deze weerstanden juist de tegenkoppeling zelf.
In het tegenkoppel circuit behoefde geen enkele frequentiecorrectie te worden opgenomen; dit geldt uiteraard bij gebruik van een uitgangstransformator van goede kwaliteit.
Dit is een van de grote voordelen van het tegenkoppelen over een klein aantal trappen, in welk geval geen ingewikkelde "lead" en "lag" netwerken nodig zijn om de zaak zo goed en zo kwaad mogelijk in bedwang te houden en waarbij vrijwel steeds de marginale stabiliteit zo klein is, dat onder ongunstige belasting omstandigheden toch nog instabiliteit kan optreden.
Bijzonder verkwikkend is de impulsweergave, geen spoor van "overshoot" of "ringing". In het oorspronkelijke ontwerp werd voor de uitgangstransformator T1 het Philips type A9999/81/01 toegepast; hierbij zijn C7 en C8 overbodig.
Bij een U70BN zijn deze condensatoren noodzakelijk.
Ah!buis

Re: Mono Buizenversterkers

Bericht door Ah!buis »

Zou toch eerder naar blz.181 gaan. Evt de ECC85 vervangen door de meer gangbare ECC81 vervangen.
En gelijkstroom voor de gloei hoeft niet, scheelt weer een trafo en een hoop warmte.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

220 Volt Netspanning ? 235 is hier onderhand standaard, met soms kleine uitschieters naar 237-238 Volt.
Wel keurig net en goed goed leesbare schema´s. :D
PimDriessen

Ah!buis schreef:
Zou toch eerder naar blz.181 gaan. Evt de ECC85 vervangen door de meer gangbare ECC81 vervangen.
En gelijkstroom voor de gloei hoeft niet, scheelt weer een trafo en een hoop warmte.
Anne
Dag Anne,
Op blz181 staat de Fidelio, maar die wil ik toch eigenlijk niet bouwen.
Gloeispanning stabiliseren is wel prettig heb ik gemerkt met het bouwen van de Lafayette, die bromde en heb later de gloeispanning gestabiliseerd en weg was de brom, daarom maar gelijk doen.
Ben aan het wachten op een aantal MBR1545CT Schottky diode om te zien of de 6,3 volt 4,5A op de P141N toereikend is om de LM338K aan te sturen.

Groet,
Pim
PimDriessen

ray5150 schreef:
220 Volt Netspanning ? 235 is hier onderhand standaard, met soms kleine uitschieters naar 237-238 Volt.
Wel keurig net en goed goed leesbare schema´s. :D
Dag Ray,
Dat is een ingeslopen gewoonte 220 volt hanteren als netspanning.
Bedankt voor het compliment over het schema.
Groet,
Pim
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja ook van mij Complimenten voor de schema,s :kwijl:
Willy61 doet het nog mooier Maar stukken beter dan wat er bij uit de pen komt O:)
Een goeie raad ! Elke versterker en dat zijn er wel aardig was zijn ontworpen en of door Anne geregistreerd
En ze doen het allemaal en geen van die versterkers brommen Nog niet met volume knop open
Dus wees voorzichtig wiens raad je niet opvolgt en een beetje eigenwijs mag best :lol:
PimDriessen

OpaBert schreef:
Ja ook van mij Complimenten voor de schema,s :kwijl:
Willy61 doet het nog mooier Maar stukken beter dan wat er bij uit de pen komt O:)
Een goeie raad ! Elke versterker en dat zijn er wel aardig was zijn ontworpen en of door Anne geregistreerd
En ze doen het allemaal en geen van die versterkers brommen Nog niet met volume knop open
Dus wees voorzichtig wiens raad je niet opvolgt en een beetje eigenwijs mag best :lol:
Dag Bert,

Bedankt voor het compliment.
Ben ik helemaal met je eens, Anne staat bij mij hoog aangeschreven, dus wat hij oppert neem ik serieus.
Al denk ik nu dat Anne me op de voeding wees van de Fidelio, want dat was een vraag van mij in de inleiding, hulp bij de voeding uitwerken.
Weet jij of je een GZ34 compleet op de werkbank kan laten werken met uiteraard een belastingweerstand zoals op de volgend afbeelding?.
Maar als extra een zekering vanuit de nul van de 2 × 280 volt trafo zoals bij de Fidelio versterker.
Groet,
Pim
ScreenShot220.jpg
ScreenShot228.jpg
ScreenShot228.jpg (13.89 KiB) 1322 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PimDriessen op zo 13 jun 2021, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Pim,

Ik denk niet dat je 30 V gaat verliezen in de primaire van de UGT. Als er zo'n 35 à 40 mA door een halve van de primaire loopt, zou de weerstand van een halve primaire met 30 V verlies zo'n 860 à 750 Ohm moeten zijn. Dat lijkt me een erg onwaarschijnlijk hoge waarde (ik verwacht ca. 200 Ohm per halve primaire).

Ik zou zelf 270 Ohm i.p.v. 240 Ohm als waarde voor de kathodeweerstanden van de EL84's kiezen (zoals bijvoorbeeld in de Mullard datasheet voor de EL84 in ul schakeling staat aangegeven), zeker als de spanning tussen kathode en anode dichter bij 300 V komt te liggen.

Weet je echt zeker dat de Philips smoorspoel een 7633 is? Ik ben die nog nooit ergens tegen gekomen. De 7833 bestaat zeker wel (zie gegevens).

Groet,
Robert

Philips smoorspoelen 7831 & 7832 & 7833 (1952).jpg
PimDriessen

Robert Gribnau schreef:
Dag Pim,

Ik denk niet dat je 30 V gaat verliezen in de primaire van de UGT. Als er zo'n 35 à 40 mA door een halve van de primaire loopt, zou de weerstand van een halve primaire met 30 V verlies zo'n 860 à 750 Ohm moeten zijn. Dat lijkt me een erg onwaarschijnlijk hoge waarde (ik verwacht ca. 200 Ohm per halve primaire).

Ik zou zelf 270 Ohm i.p.v. 240 Ohm als waarde voor de kathodeweerstanden van de EL84's kiezen (zoals bijvoorbeeld in de Mullard datasheet voor de EL84 in ul schakeling staat aangegeven), zeker als de spanning tussen kathode en anode dichter bij 300 V komt te liggen.

Weet je echt zeker dat de Philips smoorspoel een 7633 is? Ik ben die nog nooit ergens tegen gekomen. De 7833 bestaat zeker wel (zie gegevens).

Groet,
Robert

Dag Robert,

Om maar met het laatste te beginnen, je hebt helemaal gelijk het is een 7833.
ScreenShot229.jpg
Dit ontgaat me geheel wat je hier mee bedoelt, kan je dat uitleggen?.

De kathode weerstanden ga ik nog aanpassen naar 270 ohm.

Groet,
Pim
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Het is heel mooi afgewerkt je schema :D
Moest ik nu nog wat gaan meten en een test schakeling bouwen ?
Ik meen dat het gewoon met laagspanning kan en er niet een een hoge spanning op hoeft
Ik heb in dat oude radio forum een test schakeling er mee gezien :-k
Dat moet wel terug te vinden zijn Pim
Dan kun je het zelf ook controleren
Met een nieuwe gz34 wat ik heb is waarschijnlijk nog goed
PimDriessen

OpaBert schreef:
Het is heel mooi afgewerkt je schema :D
Moest ik nu nog wat gaan meten en een test schakeling bouwen ?
Ik meen dat het gewoon met laagspanning kan en er niet een een hoge spanning op hoeft
Ik heb in dat oude radio forum een test schakeling er mee gezien :-k
Dat moet wel terug te vinden zijn Pim
Dan kun je het zelf ook controleren
Met een nieuwe gz34 wat ik heb is waarschijnlijk nog goed
Dag Bert,

Ik wilde jou niets laten testen, de vraag was of het mogelijk is om een proefopstelling te maken met de P141N trafo met een GZ34 en de smoorspoel van Phillips en uiteraard de voedingscondensatoren, en natuurlijk een belasting weerstand, om te zien of het goed werkt.

Zoals in onderstaand schema, kan je dit op een plankje bouwen om te testen.
Groet,
Pim
ScreenShot220.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Al denk ik nu dat Anne me op de voeding wees van de Fidelio, want dat was een vraag van mij in de inleiding, hulp bij de voeding uitwerken.
Het is niet enkel de voeding, hoewel een 5Y3 ipv een GZ34 z'n voordelen heeft.Goedkoper en de extra serieweerstand hoeft (bijna) niet, de 5Y3 verliest meer spanning.
Maar ook de versterker, twee kathodeweerstanden in de eindtrap en de waardes van de onderdelen zie er hoopvoller uit (niet nagerekend).Voor de rest is het zo goed als hetzelfde.
Anne
PimDriessen

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
Het is niet enkel de voeding, hoewel een 5Y3 ipv een GZ34 z'n voordelen heeft.Goedkoper en de extra serieweerstand hoeft (bijna) niet, de 5Y3 verliest meer spanning.
Maar ook de versterker, twee kathodeweerstanden in de eindtrap en de waardes van de onderdelen zie er hoopvoller uit (niet nagerekend).Voor de rest is het zo goed als hetzelfde.
Anne
Dag Anne,
Dat is goed nieuws over de 5Y3GT dat er meer spanning verlies is.
Daar ben ik blij mee dat het vergelijkbaar is.
Of het zinvol is weet ik niet, maar is het mogelijk om de voeding op mijn werkbank op te bouwen op b.v. een plankje op een veilige manier.
Om zo alvast te zien wat er voor spanningen gaan staan en wat er voor stromen gaan lopen.

Groet,
Pim
PimDriessen

Robert Gribnau schreef:
Dag Pim,

Groet,
Robert

Dag Robert,
Het was me even helemaal onduidelijk, maar weet inmiddels wat je bedoeld.

Het is natte vingerwerk dat ik op die waarden kwam.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Dag Anne,
Of het zinvol is weet ik niet, maar is het mogelijk om de voeding op mijn werkbank op te bouwen op b.v. een plankje op een veilige manier.
Om zo alvast te zien wat er voor spanningen gaan staan en wat er voor stromen gaan lopen.
Zolang je voor wat belating zorgt (zonder kan de spanning tot wel 400V oplopen) om de elco(s) te ontzien is er geen probleem.Wel voorzichtig zijn, elcos houden hun spanning nog lang vast na uitschakelen zonder belasting.
Je zou ook PSUD2 van 't net kunnen halen.Is een (gratis) voedings simulatieprogram, veel veiliger :lol:
Anne
PimDriessen

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
Dag Anne,
Zolang je voor wat belating zorgt (zonder kan de spanning tot wel 400V oplopen) om de elco(s) te ontzien is er geen probleem.Wel voorzichtig zijn, elcos houden hun spanning nog lang vast na uitschakelen zonder belasting.
Je zou ook PSUD2 van 't net kunnen halen.Is een (gratis) voedings simulatieprogram, veel veiliger :lol:
Anne
Dag Anne,

Die staat zelfs op mijn computer geïnstalleerd, maar ben er nog niet helemaal in thuis, maar het is wel veiliger, ga dat maar eerst ontdekken.

Groet,
Pim
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
Dag Anne,
Anne
Anne om te meten wat die gelijkrichter doet Dat kun je toch ook testen met een lagere spanning,
Het gaat toch om de spanning die over kathode Anode valt bij de berekende stroom die je nodig hebt
Ik heb een dergelijke meting gezien met een laagspanning voedingkje
Of begrijp ik soms niet wat Pim wilt weten
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Anne om te meten wat die gelijkrichter doet Dat kun je toch ook testen met een lagere spanning,
Het gaat toch om de spanning die over kathode Anode valt bij de berekende stroom die je nodig hebt
De (piek)stroom door de gelijkrichter is veel groter dan de verbruikstroom.Aan een statische meting van het spanningsverlies over de buis heb je niet zoveel als je de piekstroom niet weet.
Anne
PimDriessen

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
De (piek)stroom door de gelijkrichter is veel groter dan de verbruikstroom.Aan een statische meting van het spanningsverlies over de buis heb je niet zoveel als je de piekstroom niet weet.
Anne
Dag Anne,,
Het is minder ingewikkeld dan gedacht dat PSU Designer II, waar het omgaat is dat de voedingspanning die op de uitgangstrafo komt te staan niet te hoog wordt, nu heb ik alleen de spanningen gesimuleerd en als belasting 5K weerstand wat neer komt op 60 mA wat dan uit de voeding komt.
Kan dit een beetje kloppen, dat er met deze componenten waarde 300 volt uit komt?.
ScreenShot234.jpg

Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je zit met 4k7 + 5k op goed 300V dus geen 60 maar rond 30mA.
De inwendige weerstand van de trafo zal wel wat meer dan 31Ω zijn.
Om nog aan 300V te komen zal de 1k na de gelijkrichter wel kleiner moeten.
Anne
PimDriessen

Ah!buis schreef:
Je zit met 4k7 + 5k op goed 300V dus geen 60 maar rond 30mA.
De inwendige weerstand van de trafo zal wel wat meer dan 31Ω zijn.
Om nog aan 300V te komen zal de 1k na de gelijkrichter wel kleiner moeten.
Anne
Dag Anne,
Dat is goed om te horen dat het in de richting komt, zal er nog wat mee spelen en het resultaat hier morgen nog even plaatsen.
Ik heb er 60Ω van gemaakt.
Groet,
Pim
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

De Amroh P141N heeft primair 220 V en secundair onder meer 280-0-280 V. Met de huidige netspanning van ca. 235 V zou dat dan worden: 235/220 x 280 = 299 V, dus secundair krijg je ca. 299-0-299 V.

Uit de curves op bladzijde B van deze datasheet ( http://www.r-type.org/pdfs/gz34.pdf ) volgt dat met de 2 x 47 Ohm in de anodeleidingen van de GZ34, maar zonder rekening te houden met de dc-weerstand die de voedingstrafo ook nog heeft, en bij de ca. 85 mA die de versterker bij geen signaal trekt, de spanning op de kathode van de GZ34 ca. 370 V zal zijn.

Stel dat hier nog 10 V afgaat door de weerstand die de voedingstransformator vormt (zie overigens de formule in de datasheet om deze weerstand te berekenen), en rekening houdend met de spanningsval over de smoorspoel (rdc = ca. 225 Ohm dus V = I x R = 0,085 x 225 = 19 V), zal de spanning na de smoorspoel ongeveer 370 – (10 + 19) = 341 V zijn (wat te hoog is).

Het best test je de voeding door de belasting die de versterker gaat vormen na te bootsen (dus die weerstand van 1K weglaten). Uitgaande van ca. 85 mA bij geen signaal en nu maar even aannemend dat de spanning wel ca. 300 V na de smoorspoel is, krijg je dan: R = V / I = 300 / 0,085 = ca. 3500 Ohm. Die schakel je dan na de smoorspoel naar aarde. Het wattage moet tenminste zijn: P = I x V = 25 Watt maar ik zou maar wat hoger gaan zitten (40 Watt). Je kan zo’n waarde en wattage zo nodig te verkrijgen door wat weerstanden in serie en/of parallel te schakelen.

Ik verwacht dus dat je meer dan 300 V zal meten. Maar meten is weten.

Groet,
Robert
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pim heb je in die simulatie ook de primaire weerstand er bij geteld ?
PimDriessen

Robert Gribnau schreef:
De Amroh P141N heeft primair 220 V en secundair onder meer 280-0-280 V. Met de huidige netspanning van ca. 235 V zou dat dan worden: 235/220 x 280 = 299 V, dus secundair krijg je ca. 299-0-299 V.

Dag Robert,
De voedingspanning heb ik gemeten aan de P141N onbelast beide wikkelingen 324 volt, en belast met 11K5 beide wikkelingen 318 Volt. 27,6 mA per belasting.

Uit de curves op bladzijde B van deze datasheet ( http://www.r-type.org/pdfs/gz34.pdf ) volgt dat met de 2 x 47 Ohm in de anodeleidingen van de GZ34, maar zonder rekening te houden met de dc-weerstand die de voedingstrafo ook nog heeft, en bij de ca. 85 mA die de versterker bij geen signaal trekt, de spanning op de kathode van de GZ34 ca. 370 V zal zijn.

Stel dat hier nog 10 V afgaat door de weerstand die de voedingstransformator vormt (zie overigens de formule in de datasheet om deze weerstand te berekenen), en rekening houdend met de spanningsval over de smoorspoel (rdc = ca. 225 Ohm dus V = I x R = 0,085 x 225 = 19 V), zal de spanning na de smoorspoel ongeveer 370 – (10 + 19) = 341 V zijn (wat te hoog is).

Het best test je de voeding door de belasting die de versterker gaat vormen na te bootsen (dus die weerstand van 1K weglaten). Uitgaande van ca. 85 mA bij geen signaal en nu maar even aannemend dat de spanning wel ca. 300 V na de smoorspoel is, krijg je dan: R = V / I = 300 / 0,085 = ca. 3500 Ohm. Die schakel je dan na de smoorspoel naar aarde. Het wattage moet tenminste zijn: P = I x V = 25 Watt maar ik zou maar wat hoger gaan zitten (40 Watt). Je kan zo’n waarde en wattage zo nodig te verkrijgen door wat weerstanden in serie en/of parallel te schakelen.

Groet,
Robert
PimDriessen

Robert Gribnau schreef:

Dag Robert,
Bedoel je met meten simuleren of een voeding opbouwen en meten?.
Groet,
Pim

Groet,
Robert
Plaats reactie