Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Moderator: Beheerdersteam
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Beste,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het aanbevelen van materialen/producten voor het verbeteren van akoestiek voor huislijk gebruik. Daarmee bedoel ik galm door gebruik van alleen 'harde' materialen in huiskamers, keukens en slaapkamers.
Dit probleem komt met name naar voren bij vrienden en familie die na het opleveren van een nieuwbouw huis tot de conclusie komen dat de akoestiek echt heel slecht is. Vaak voortkomend uit een gebrek aan gebruik van zachte materialen in het interieur (modern).
Persoonlijk heb ik deze vraag vaak gehad, maar ik merk(te) dat het advies, meestal plaatsen van baffles, wat ik geef vaak in de wind werd geslagen. Reden: Te duur en/of te 'kantoor' achtige oplossingen.
Ervaringen?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het aanbevelen van materialen/producten voor het verbeteren van akoestiek voor huislijk gebruik. Daarmee bedoel ik galm door gebruik van alleen 'harde' materialen in huiskamers, keukens en slaapkamers.
Dit probleem komt met name naar voren bij vrienden en familie die na het opleveren van een nieuwbouw huis tot de conclusie komen dat de akoestiek echt heel slecht is. Vaak voortkomend uit een gebrek aan gebruik van zachte materialen in het interieur (modern).
Persoonlijk heb ik deze vraag vaak gehad, maar ik merk(te) dat het advies, meestal plaatsen van baffles, wat ik geef vaak in de wind werd geslagen. Reden: Te duur en/of te 'kantoor' achtige oplossingen.
Ervaringen?
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik zou zeggen een spanplafond, dikke gordijnen en vloerkleden (evt. met een dunne schuimlaag eronder). Behalve het vloerkleed zal het echter al snel in de categorie "te duur" vallen denk ik.
Meer planten en zacht gestoffeerde meubels kunnen ook helpen uiteraard. Alles wat voor absorptie en eventueel scattering zorgt kan helpen. Maar overal hangt een prijskaartje aan.
Meer planten en zacht gestoffeerde meubels kunnen ook helpen uiteraard. Alles wat voor absorptie en eventueel scattering zorgt kan helpen. Maar overal hangt een prijskaartje aan.
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Wij hebben een maand of wat terug een nieuwe bank gekocht (grote hoekbank ter vervanging van een andere grote hoekbank). Vijdag is de oude hoekbank opgehaald en zaten we dus een avond met een vrijwel lege woonkamer. De akoestiek was absoluut belabberd (heb een harde vloer ook). Behoorlijke hoeveelheid galm. Toen de volgende dag de nieuwe bank weer op zn plek stond en het vloerkleed er weer lag klonk de kamer weer vanouds.
Laatst gewijzigd door satefan op wo 09 jun 2021, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Als je het strak wil hebben zonder panelen en zo dan is een akoestisch spanplafond de ideale oplossing. Ziet er enorm strak uit en je galm is meteen onder controle.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Wanneer een kamer echt minimalistisch moet blijven, kun je overwegen om platen Akotherm (of vergelijkbaar) aan het plafond te hangen met een mooie omlijsting/frame.
Daar kun je dan ook nog eens heel mooi verlichting achter zetten, geeft wel een mooi modern effect, is zeker niet duur en in veel gevallen zien mensen het niet eens/amper. (edit; zoals Jeroen ook al aangeeft)
Anders kom je idd bij banken, gordijnen ed
Je zou ook nog eventueel akoestische wand decoratie zelf kunnen maken.
Dus een mooie stof oid, met daarachter dempingsmateriaal.
Op dezelfde manier heb je ook "mostapijten/wanden", speciaal voor akoestiek.
Ziet er ook best fraai uit, maar volgens mij zijn die wel aan de prijs.
Daar kun je dan ook nog eens heel mooi verlichting achter zetten, geeft wel een mooi modern effect, is zeker niet duur en in veel gevallen zien mensen het niet eens/amper. (edit; zoals Jeroen ook al aangeeft)
Anders kom je idd bij banken, gordijnen ed
Je zou ook nog eventueel akoestische wand decoratie zelf kunnen maken.
Dus een mooie stof oid, met daarachter dempingsmateriaal.
Op dezelfde manier heb je ook "mostapijten/wanden", speciaal voor akoestiek.
Ziet er ook best fraai uit, maar volgens mij zijn die wel aan de prijs.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Er zijn tegenwoordig ook akoestische stuk plafonds zodat je nauwelijks hoogte verliest.
En ook niet echt zichtbaar meer is, dus gewoon glad gestuukt.
Rob
En ook niet echt zichtbaar meer is, dus gewoon glad gestuukt.
Rob
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Heb ik eens een offerte voor aangevraagd. Akoestisch spuitplafond. Nog net geen €100 per m². Kwam bij mij dus op €6000. Vond ik net wat te veel.Rob Dingen schreef:Er zijn tegenwoordig ook akoestische stuk plafonds zodat je nauwelijks hoogte verliest.
En ook niet echt zichtbaar meer is, dus gewoon glad gestuukt.
Rob
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik heb het eens voorgeschreven in een dorpszaaltje. Er werd ook gerookt en dat was niet erg bevorderlijk voor de kleur van de stuc. Het is licht poreus dus het nicotinegeel kan extra diep indringen.
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Akoestisch spanplafond kan ook met slechts 4cm. Uiteraard begint de goede werking dan pas bij hogere frequenties, net als wat ik verwacht bij een spuitplafond.
Prijzen van 80,- per m2 moet je wel aan denken ja, het is niet heel goedkoop. Maar ach, hoeveel kost een heel huis...alles is relatief.
Prijzen van 80,- per m2 moet je wel aan denken ja, het is niet heel goedkoop. Maar ach, hoeveel kost een heel huis...alles is relatief.
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik heb zo'n akoestisch spuitplafond wel eens aangebracht zien worden. meeste werk gaat eigenlijk nog zitten in het afplakken van de wanden en het opstellen van de installatie. het spuiten zelf is eigenlijk nog het minste werk. het zijn een soort blokken met vlokken, ik vermoed katoen, maar kan ook een soort kunstvezel zijn. die worden samen met een soort vloeibare lijm met een grote machine door luchtdruk tegen het plafond worden gespoten.
De demping van het geluid na het aanbrengen is heel behoorlijk, je hoort echt het verschil.
De demping van het geluid na het aanbrengen is heel behoorlijk, je hoort echt het verschil.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Is heel onpraktisch om tegen een plafond te plakken...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
De vraag ging over oplossingen in zijn algemeenheid toch?ray5150 schreef:Is heel onpraktisch om tegen een plafond te plakken...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
ik heb zo'n ding in de woonkamer:
https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... ondeiland/
dikke aanrader.
https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... ondeiland/
dikke aanrader.
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik heb er vier in de woonkamer tussen bank en TV/speakers. Helaas willen veel vrouwen hier niet aan, ik heb geluk...
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Punt is een een beetje dat een tegenwoordige (huis)kamer niet erg hoog gebouwd is en dan komt het plafond wel erg naar beneden.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Zat vandaag filmpje te kijken over Rapsberry Pi NASje, maar als je even goed kijkt zie je op de achterwand ook nog een idee om akoestische panelen netjes te krijgen. Kan me maar moeilijk voorstellen dat mensen zoiets heel lelijk zullen gaan vinden.
[ Bekijk op youtube ]
[ Bekijk op youtube ]
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik kwam onlangs ook dit tegen, vond ik ook wel wat hebben:
https://lifeedited.com/filzfelt-for-privacy/
https://lifeedited.com/filzfelt-for-privacy/
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Oh, ook zeker interessant.Ronkel schreef:Ik kwam onlangs ook dit tegen, vond ik ook wel wat hebben:
https://lifeedited.com/filzfelt-for-privacy/
Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat die dunnen flapjes echt iets significants doen?
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Mijn kamer is een stuk brederRonkel schreef:Ik kwam onlangs ook dit tegen, vond ik ook wel wat hebben:
https://lifeedited.com/filzfelt-for-privacy/
Dan moet ik een scheidingswand maken Maar die zit dan voor mn raam
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik zou er dan zelf bijv. wol en een geperforeerde plaat achter stoppen. Of wellicht een paar lagen (open-cel) schuim. Moet je wel je plint ook naar voren halen.One World Concepts schreef:Oh, ook zeker interessant.Ronkel schreef:Ik kwam onlangs ook dit tegen, vond ik ook wel wat hebben:
https://lifeedited.com/filzfelt-for-privacy/
Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat die dunnen flapjes echt iets significants doen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
het zijn echt nette dingen, ook met spotje er in te krijgen. kwam hier vrij soepel door het parlement. En aan de muur heb ik ook een paneeltje (netjes wit, diy houten frame er om heen). Die Easy gasten hebben ook wandpanelen met foto. groot de (klein)kinderen er op, welke (groot)moeder kan daar nou tegen zijn.jeroen_d schreef:Ik heb er vier in de woonkamer tussen bank en TV/speakers. Helaas willen veel vrouwen hier niet aan, ik heb geluk...
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Ik ben naar dit aan het kijken https://acupanels.nl/?utm_source=marktp ... m=referral hier zit een 9 mm akoestische vilt van https://www.easy-noisecontrol.nl/produc ... ltpanelen/ achter
De houten latjes zou als een soort diffuser moeten werken volgens de maker
Mijn bedoeling is om 1 wand hiermee te voorzien (5,10 mtr breed en 2,65 mtr hoog)
Nu lijkt mij 9 mm vilt mij alleen voor het hele hoge freq. gebied en zou ik dmv raggels er nog https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm ... che-platen achter kunnen plaatsen
Maar twijfel of ik de hele muur (waar ik de acupanelen wil plaatsen) moet vullen met akoestische platen of dat er open vlakken moeten blijven
Ook komen er absorberende panelen tegen het plafond maar dat komt later
De houten latjes zou als een soort diffuser moeten werken volgens de maker
Mijn bedoeling is om 1 wand hiermee te voorzien (5,10 mtr breed en 2,65 mtr hoog)
Nu lijkt mij 9 mm vilt mij alleen voor het hele hoge freq. gebied en zou ik dmv raggels er nog https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm ... che-platen achter kunnen plaatsen
Maar twijfel of ik de hele muur (waar ik de acupanelen wil plaatsen) moet vullen met akoestische platen of dat er open vlakken moeten blijven
Ook komen er absorberende panelen tegen het plafond maar dat komt later
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Akoestisch gezien zou je het bijna andersom willen doen
Dan werkt je akoestisch materiaal een stuk efficiënter.
Maar ja, dan ben je weer de looks kwijt.....
Zier er wel mooi uit trouwens!
Wel erg arbeidsintensief.
Dan werkt je akoestisch materiaal een stuk efficiënter.
Maar ja, dan ben je weer de looks kwijt.....
Zier er wel mooi uit trouwens!
Wel erg arbeidsintensief.
Re: Slechte huiskamerakoestiek (non-hifi)
Wat voor een spanplafond geldt kan ook op de wand, dus spanwand. Je kamer wordt 10cm korter maar het resultaat is zeer strak.
