Vervalste componenten

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Vervalste componenten

Bericht door timpert »

Hoe veel ervaring is er op dit forum met vervalste componenten? Ik maakte vandaag een bestelling open en trof daarin een ventilator aan waar heel veel mee mis was. Het zou een Sunon MF60251V3-1000U-A99 moeten zijn. Zo ziet een echte eruit:
echte_ventilator.jpg
En zo ziet de mijne eruit:
sticker_madeinchina.jpg
Made in China, dat kan kloppen. Maar wat staat er op het frame? "Papst W-Germany". Dat ding is dus al meer dan 30 jaar oud?!?
frame_papst_wgermany.jpg
En zo te zien ook aleens gemonteerd geweest:
frame_rotor.jpg
schroefgat.jpg
Ook de eigenschappen kloppen niet. Vergeleken met de datasheet:
- Weegt mijn ventilator bijna 2 keer te veel (88 gram versus 45 gram spec).
- Trekt mijn ventilator ook twee keer te veel stroom.
- Draait de rotor de verkeerde kant op.
- Ontbreekt de CE markering.
- Maakt het ding een t@kk3herrie terwijl het juist een stille ventilator moet zijn.
- Is de constructie van de korf anders.
- Is de constructie van de rotor anders.
Oftewel: dit is een nepper, zekersteweten. Van Aliexpress of een vage Ebay shop had ik dit verwacht, maar niet van een bekende onderdelengrutter met een NLse website. Uiteraard heb ik ook even contact opgenomen met de winkel, dus ik noem (nog) geen naam. Om de kosten gaat het me niet, maar ik schrok ervan dat je zelfs via de reguliere kanalen blijkbaar vervalste onderdelen kan krijgen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Vervalste componenten

Bericht door VintageHarry »

Zo! :shock: Da’s wel wat opvallender dan een namaak-condensator of zoiets! Zelf gelukkig dit nog niet meegemaakt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervalste componenten

Bericht door Barry2001 »

Wat uitmaakt in deze is of je het product bij een distributeur hebt gekocht. Er zijn best veel onderdelengrutters die alles verkopen en dozen schuiven, kijken nergens naar, hier zal ik dan ook geen namen noemen :D Mouser, Digi-Key, Farnell om er een paar te noemen zijn distributeur van veel merken en daar mag/kan je dit niet van verwachten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervalste componenten

Bericht door ray5150 »

Heel merkwaardig dit. vraag me af of je de enige bent met dit artikel, of dat er meerdere gevallen van zijn.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat een medewerker van importeur of groothandel een oude en versleten ventilator had, en wel een nieuwe kon gebruiken. stiekempjes het stickertje overgeplakt en in het doosje gestopt.

Zelf wel eens te maken gehad met TL072 die sluiting veroorzaakte in de schakeling waarin deze werd toegepast. ja, deze kwam van Ebay. sindsdien ben ik wel wat voorzichtiger met bestellen van halfgeleiders in Azië.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Vervalste componenten

Bericht door OpaBert »

Ik heb ooit 2 elco,s gekocht bij AliExpress 600VDC 100 uF na een test van de voeding
Doe ik altijd voor ik hem inbouw , begon de betreffende elco erg heet te worden ik zag bolletjes op het plastic omhulsel,
Ik dacht Sukkel je hebt + en - omgewisseld, Echter Nee Niks fout
Andere elco Getest deze had het niet
Heb beide elco,s weg gegooid , het is geen nieuws , ik heb al elco,s gezien waar een veel kleinere in zat Fabrieks Werk !
Niet van een Oude radio restoration Bijna Alles wat ik heb aan onderdelen komt van Alie
Maar af en toe een nepper
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Vervalste componenten

Bericht door timpert »

ray5150 schreef:
Heel merkwaardig dit. vraag me af of je de enige bent met dit artikel, of dat er meerdere gevallen van zijn.
Dat vraag ik me dus ook af. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat er ergens in de keten een malafide handelaar heeft gezeten die opgekalefaterd e-waste als nieuw verkoopt. Zou dan de hele voorraad (van dit type) zijn aangedaan, of zou er een enkele nepperd tussen zitten? Als ze bij Conrad (oeps!) een beetje op hun hoede zijn, dan zouden ze hun voorraad ventilatortjes eens tegen het licht moeten houden.

Overigens heb ik vaker spullen bij ze besteld, maar maar ik heb nog nooit eerder een nepartikel ontvangen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Vervalste componenten

Bericht door OpaBert »

timpert schreef:
ray5150 schreef:
Heel merkwaardig dit. vraag me af of je de enige bent met dit artikel, of dat er meerdere gevallen van zijn.
Dat vraag ik me dus ook af. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat er ergens in de keten een malafide handelaar heeft gezeten die opgekalefaterd e-waste als nieuw verkoopt. Zou dan de hele voorraad (van dit type) zijn aangedaan, of zou er een enkele nepperd tussen zitten? Als ze bij Conrad (oeps!) een beetje op hun hoede zijn, dan zouden ze hun voorraad ventilatortjes eens tegen het licht moeten houden.

Overigens heb ik vaker spullen bij ze besteld, maar maar ik heb nog nooit eerder een nepartikel ontvangen.
Dat had ik van dat Bedrijf NOOIT verwacht, misschien een medewerker in magazijn bij hun of toeleverancier die een goede ventilator omgeruild heeft met zijn oude en er een zelfgemaakte stikker op heeft geplakt
Een andere verklaring kan ik er niet aan geven :-s
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Vervalste componenten

Bericht door Forza »

MIsschien een niet-gecontroleerde retour geweest die je hebt gekregen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Vervalste componenten

Bericht door timpert »

Dat zou ook nog kunnen, maar dan heeft de vorige eigenaar de sticker wel héél netjes weten over te zetten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vervalste componenten

Bericht door OWC »

Dat is zo te zien ook nog best wel een oude Papst volgens mij.

Vreemd, zou idd gewoon een retour kunnen zijn waar mee is gerommeld.
Helaas gebeurt dat de laatste tijd vaker, helemaal bij CPU's ed.

Qua fake onderdelen heb ik behoorlijk wat nachtmerries gehad.
Van eindtorren die ineens bij bosjes eruit klapten. Maak je de tor zelf open, zie je simpel dat het interne koelvlakje ineens half zo groot is.
Ooit ook eens iets van 300 opamps mogen vervangen, omdat men blijkbaar nog een paar cent kan winnen op een NE5532, die dus fake was.
Condensatoren die qua specs (ESR) totaal niet klopten.

Recentelijk nog een TPA3118 die stiekem toch een TPA3110 was (of Aziatisch equivalent).
Wel het label hebben, maar minder pootjes.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Vervalste componenten

Bericht door timpert »

In de namaak elektronica branche worden gebruikte onderdelen vaak opgefrist en van een nieuwe opdruk voorzien. Soms is het dan het correcte onderdeel, maar dan gebruikt in plaats van vers, maar het gebeurt ook vaak dat onderdelen een valse opdruk krijgen om ze door te laten gaan voor iets veel duurders. Google maar eens op "counterfeit electronic components" en verbaas je.

Rod Elliott kaartte het 20 jaar geleden al aan: https://sound-au.com/counterfeit.htm. Inmiddels is zowat ieder bedrijf (inclusief de grote distributeurs) al een of meerdere keren slachtoffer geworden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervalste componenten

Bericht door ray5150 »

Ook op Circuits Online lopen er daar een paar topics over : https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... light=fake
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervalste componenten

Bericht door ray5150 »

OpaBert schreef:
Dat had ik van dat Bedrijf NOOIT verwacht, misschien een medewerker in magazijn bij hun of toeleverancier die een goede ventilator omgeruild heeft met zijn oude en er een zelfgemaakte stikker op heeft geplakt
Een andere verklaring kan ik er niet aan geven :-s
Ik weet niet of je dat de leverancier (Conrad) direct moet aanrekenen. kan me niet goed voorstellen dat zij dat bewust doen. zou heel slecht voor hun imago zijn als dat op grotere schaal voorkomt. het mag bekend zijn dat er heel veel afgeschreven elektronica naar Azië geexporteerd word. Zoals timpert al aangeeft is er een hele industrie aan de gang die zich met recycling bezig houd aldaar. kan best best dat er een lading gebruikte ventilatoren verkocht is als zijnde nieuw. kan moeilijk van een importeur verwachten dat iedere pallet, doosje en stripje gechecked word.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervalste componenten

Bericht door Pjotr »

Nee, maar ze zullen zo nooit de fabriek verlaten hebben. En ja, couterfeit is al een lang bestaand fenomeen. Dus mag je wèl van je leverancier verwachten dat hij daarop controleert. I.i.g. zeker de gerenommeerde!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Vervalste componenten

Bericht door timpert »

Inmiddels heb ik bericht gekregen van Conrad, zij waren ook tamelijk verbaasd over de ventilator die ik heb gekregen, ze vermoeden dat iemand z'n oude ventilator heeft omgestickerd en retour heeft gezonden. Ik krijg een nieuwe toegestuurd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Vervalste componenten

Bericht door OpaBert »

Dus dat wat Forza vermoede klopt dus
Gelukkig krijg je een nieuwe O:)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vervalste componenten

Bericht door audiomanics »

Boefjes die de stickers van hun nieuwe spullen op de oude plakken en dan terug sturen (en hun geld terug krijgen)..
Misschien hier wel iemand die denkt "hè, mijn ventilator.."
:roll:
Conrad doet gelukkig bijna nooit moeilijk..

Over fake.. op AliExpress kan je ook nog wel eens tegen " merkloos" aanlopen.. voor de meeste toepassingen zal het wel werken als je niet meer dan 30% van de capaciteit vraagt.. ook is 2 van de 10 defect ook geen uitzondering.
Alles eerst even doormeten als je het ontvangt, en dan meteen een dispute starten als het niet klopt..

En op eBay: als je daar buisjes ongetest of as-is koopt, zijn ze vast wel getest en gewoon defect..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervalste componenten

Bericht door Pjotr »

Zo'n dispuut kan lang lopen met een eigenwijze Chinees. Ooit een defect gereedschap ontvangen (Nieuw en ca $60). Contact opgenomen met verkoper: Kreeg een heel lang en zielig verhaal terug dat hij het heel moeilijk had en hij wilde dan wel de schade delen en mij de helft terug betalen. Op voorwaarde dan dat ik hem 5 sterren gaf en een positieve recensie. Ging ik uiteraard niet mee akkoord en vroeg nogmaals het volle aankoop bedrag terug. Kreeg weer datzelfde zielige A4'tje en bood hij een 1$ meer ter vergoeding. Dat ging zo een keer of wat heen en weer met steeds datzelfde zielige standaard verhaal en iedere ronde bood hij 1$ meer. Na een keer of 20 had ik er wel genoeg van en meldde een case te openen bij Paypal. De volgende dag was het volle bedrag teruggestort! Er zitten veel kruimelaars tussen en gaat het mis dan open ik nu gelijk een case bij onwil.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Vervalste componenten

Bericht door motoindo »

Haal normaliter mijn opampjes bij Mouser vandaan maar dacht kom laat ik eens zien of in plaats van 67 ex voor honderd stuks het ook goedkoper kan en ja hoor, ome Ali heeft deze per 100 stuks in de aanbieding voor 4 euro :shock: :shock: :shock:
1623255545874.jpg

Het staat er toch echt op, ne5532 :lol: :lol: :lol: ook lijkt het logo als je snel kijkt op Ti maaaar fake dus. Ze doen het overigens wel maar ruischen nogal en soms pik ik er ook nog wat lokale zenders mee op, prima hf oscillatortjes dus !
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Vervalste componenten

Bericht door timpert »

Zo te zien hebben die al een heel leven achter zich!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervalste componenten

Bericht door Pjotr »

Zijn ze i.i.g. ingespeeld :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervalste componenten

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zijn ze i.i.g. ingespeeld :lol:
Meer uitgespeeld :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervalste componenten

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Zijn ze i.i.g. ingespeeld :lol:
Meer uitgespeeld :lol:
Anne
Ja grappig, je kunt met op iets inspelen ook iets uitspelen :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Vervalste componenten

Bericht door toetertje »

Toch schijn je lekkerder te spelen, als je thuis speelt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”