Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
nu weer on-topic? wat ga je doen Orbit_be? heb je al concretere plannen? volgens mij ben je op zoek naar een concreet namaak ontwerp / een kit. wouter stuurde nog een foto van een 3weg in de kleur zwart met afgeschuinde hoeken.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Concreet?
Dat hangt af van je definitie
Het is wel de bedoeling hiermee nog dit kalenderjaar van start te gaan én het worden zeker zelfbouw speakers. Maar dat geeft me wel nog wat tijd om verder te zoeken en hopelijk nog wat meer tips te ontvangen via dit forum. In tussentijd ben ik zoet met nog wat andere projectjes om 'er weer wat meer in te komen', alvorens ik aan het zwaardere werk begin.
Die link van wouter is zeker een interesante die ik nog verder moet uitpluizen. Das alvast zeker een ontwerp in de juiste richting!
Dat hangt af van je definitie
Het is wel de bedoeling hiermee nog dit kalenderjaar van start te gaan én het worden zeker zelfbouw speakers. Maar dat geeft me wel nog wat tijd om verder te zoeken en hopelijk nog wat meer tips te ontvangen via dit forum. In tussentijd ben ik zoet met nog wat andere projectjes om 'er weer wat meer in te komen', alvorens ik aan het zwaardere werk begin.
Die link van wouter is zeker een interesante die ik nog verder moet uitpluizen. Das alvast zeker een ontwerp in de juiste richting!
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Whoaaa,
Dit lijkt me een heel mooie project: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Spijtig genoeg is het draadje stilgevallen en ontbreekt een beetje de algemene conclusie
Dit lijkt me een heel mooie project: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Spijtig genoeg is het draadje stilgevallen en ontbreekt een beetje de algemene conclusie
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
wat wil je weten?Orbit_be schreef:Whoaaa,
Dit lijkt me een heel mooie project: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg
Spijtig genoeg is het draadje stilgevallen en ontbreekt een beetje de algemene conclusie
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Wel, zo een beetje alles
Uiteraard op de eerste plaats hoe ze klinken en of ze voldoen aan de verwachtingen. Zijn ze ook fijn om 'gewoon' muziek te beluisteren, want het heeft er wel van weg dat ze voor jou mogelijks exclusief voor film moeten dienen.
Daarnaast ben ik nieuwschierig naar het kostenplaatje, de prijs van de drivers zijn natuurlijk snel opgezocht maar ik heb geen idee hoeveel ik moet budgeteren voor het filter.
Oh en eigenlijk hoop ik ook dat je het niet vervelend vind dat ik mogelijks je ontwerp behoorlijk ga na-apen ...
Uiteraard op de eerste plaats hoe ze klinken en of ze voldoen aan de verwachtingen. Zijn ze ook fijn om 'gewoon' muziek te beluisteren, want het heeft er wel van weg dat ze voor jou mogelijks exclusief voor film moeten dienen.
Daarnaast ben ik nieuwschierig naar het kostenplaatje, de prijs van de drivers zijn natuurlijk snel opgezocht maar ik heb geen idee hoeveel ik moet budgeteren voor het filter.
Oh en eigenlijk hoop ik ook dat je het niet vervelend vind dat ik mogelijks je ontwerp behoorlijk ga na-apen ...
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
excuus, mooie weer zorgde er voor dat ik wat minder vaak op het forum keek.
Na 6 maand ben ik nog steeds erg blij met het resultaat. Met name de hoorn op het hoog heeft me echt verrast.
De gebruikte driver HF108R van Faital wordt ook wel bejubeld op diyaudio.com en wordt ook door tony van humblehifi zelf gebruikt.
Ik luister 90% van de tijd stereo, film is er voor de leuk bij. In de kleine ruimte vind ik de sweetspot wel wat klein, maar dat komt deels ook dat ze in een close monitoring opzet staan. Het laag is ook erg tof, een grote woofer geeft toch een andere indruk van het laag dan kleine woofers doen.
Moet wel zeggen dat ik een paar EQ puntjes gebruik om wat ruimte correctie te doen op het laag en een beetje de harman curve te kunnen volgen.
Het filter heb ik door tony van humblehifi laten ontwerpen. (door metingen op te sturen). (zeker aan te raden!)
Qua geld kun je zo'n filter zo gek maken als je wil. Met gewone componenten moet dat onder de 150 euro wel te doen zijn.
Had zelf voor een tussenweg gekozen en was +/- 300 kwijt aan crossover componenten.
Kostprijs moet wel onder de 1250 euro te houden zijn. Ligt natuurlijk ook aan wat je aan hout wil, MDF is goedkoper dan populieren/berken.
Na 6 maand ben ik nog steeds erg blij met het resultaat. Met name de hoorn op het hoog heeft me echt verrast.
De gebruikte driver HF108R van Faital wordt ook wel bejubeld op diyaudio.com en wordt ook door tony van humblehifi zelf gebruikt.
Ik luister 90% van de tijd stereo, film is er voor de leuk bij. In de kleine ruimte vind ik de sweetspot wel wat klein, maar dat komt deels ook dat ze in een close monitoring opzet staan. Het laag is ook erg tof, een grote woofer geeft toch een andere indruk van het laag dan kleine woofers doen.
Moet wel zeggen dat ik een paar EQ puntjes gebruik om wat ruimte correctie te doen op het laag en een beetje de harman curve te kunnen volgen.
Het filter heb ik door tony van humblehifi laten ontwerpen. (door metingen op te sturen). (zeker aan te raden!)
Qua geld kun je zo'n filter zo gek maken als je wil. Met gewone componenten moet dat onder de 150 euro wel te doen zijn.
Had zelf voor een tussenweg gekozen en was +/- 300 kwijt aan crossover componenten.
Kostprijs moet wel onder de 1250 euro te houden zijn. Ligt natuurlijk ook aan wat je aan hout wil, MDF is goedkoper dan populieren/berken.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Ik zou ook eens kijken naar de PI3 speakers van Wayne. Zelf nooit gehoord, maar er is veel positieve feedback op. Zijn twee weg constant directivity monitors met 12" woofer en compressie driver. Gaat hard en wordt veel gebruikt voor AV.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Zelf ben ik meer een open baffle fan. Ik gebruik 15" met 6nd430 mid en ESS "Heil" AMT. Als 15" te groot is kan je ook 12" plus sub of dual 10" proberen. Met 12" of 10" is twee weg met sub ook mogelijk denk ik, deze AMT kan laag. De mid en AMT units zijn goed betaalbaar en hebben een heel goede prijs kwaliteit verhouding.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Heren, bedankt voor de input, dat heeft me al een paar avonden gekost om die te verwerken.
@ Fedde,
Open baffle gaat het hem zeker (nu) niet worden. Als ik ooit in een situatie kom dat ik compromislozere beslissingen kan nemen zou ik me graag wagen aan een obsceen grote OB met 2 x 15". Maar das heel verre toekomstmuziek.
De Pi3 had ik ook al gevonden, je maakte de zelfde sugestie in koenjers topic namelijk
Ik moet zeggen dat ze me niet bijzonder aantrekken, alleen al het overzees bestellen lijkt me een overbodige complexiteit die ik liever vermijd. Maar, het concept van de 'constant directivity' heeft wél m'n aandacht getrokken. Zeker in combinatie met de opmerking van koenjer rond de kleine sweetspot, iets wat ik liever wel vermijden in onze smalle leefruimte. M'n FAST speakers hadden daar ook wel enigsinds last van door de bundelende FR in het hoog.
@ koenjer,
Hoe ben jij tot de keuze van die hoorn gekomen? Visueel ziet die er fantastisch uit maar als ik google mag geloven heeft een hoorn met een breed straalveld net een minder gunstig off axis respons in de hele hoge tonen. Heel contra intuitief moet ik zeggen, maar blijkt toch zo te zijn. De paar CD hoorns die ik al heb gevonden zijn idd veel 'smaller' van horizontaal straalveld.
Ohja, als ik wat rondrommel in simulatiesoftware lijkt het me gustiger om de compresie driver in 16 ohm te kiezen, heb jij dat ook gedaan? Het lijkt me dat de 8 ohm versie + crossover wel heel erg laag uitkomt kwa weerstand.
Voorlopige conclusie is dus dat het meest voor de hand liggende verbeterpunt de hoorn is en dan kom ik uit de stal van Faital zelf uit op de LTH102. Vind ik zelf visueel heel wat minder, maar goed, ben echt wat huiverig voor een te kleine sweetspot.
Dus, wie een goede tip heeft kwa hoorn, ik hoor het graag, er is veel keuze, maar moeilijk om er efficient door te filteren.
@ Fedde,
Open baffle gaat het hem zeker (nu) niet worden. Als ik ooit in een situatie kom dat ik compromislozere beslissingen kan nemen zou ik me graag wagen aan een obsceen grote OB met 2 x 15". Maar das heel verre toekomstmuziek.
De Pi3 had ik ook al gevonden, je maakte de zelfde sugestie in koenjers topic namelijk
@ koenjer,
Hoe ben jij tot de keuze van die hoorn gekomen? Visueel ziet die er fantastisch uit maar als ik google mag geloven heeft een hoorn met een breed straalveld net een minder gunstig off axis respons in de hele hoge tonen. Heel contra intuitief moet ik zeggen, maar blijkt toch zo te zijn. De paar CD hoorns die ik al heb gevonden zijn idd veel 'smaller' van horizontaal straalveld.
Ohja, als ik wat rondrommel in simulatiesoftware lijkt het me gustiger om de compresie driver in 16 ohm te kiezen, heb jij dat ook gedaan? Het lijkt me dat de 8 ohm versie + crossover wel heel erg laag uitkomt kwa weerstand.
Voorlopige conclusie is dus dat het meest voor de hand liggende verbeterpunt de hoorn is en dan kom ik uit de stal van Faital zelf uit op de LTH102. Vind ik zelf visueel heel wat minder, maar goed, ben echt wat huiverig voor een te kleine sweetspot.
Dus, wie een goede tip heeft kwa hoorn, ik hoor het graag, er is veel keuze, maar moeilijk om er efficient door te filteren.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
In de Calpamos zit een P-Audio hoorn wat een copie is van een bekende JBL. Ik zocht een vergelijkbare hoorn en kwam eigenlijk zonder enorm veel onderzoek op deze P-Audio hoorn. http://www.paudiothailand.com/pac/index ... ct/?id=568Orbit_be schreef:Heren, bedankt voor de input, dat heeft me al een paar avonden gekost om die te verwerken.
@ koenjer,
Hoe ben jij tot de keuze van die hoorn gekomen?
Ohja, als ik wat rondrommel in simulatiesoftware lijkt het me gustiger om de compresie driver in 16 ohm te kiezen, heb jij dat ook gedaan? Het lijkt me dat de 8 ohm versie + crossover wel heel erg laag uitkomt kwa weerstand.
Deze lijkt op die van de calpamos maar heb nooit kunnen achterhalen wat nou het afstraal gedrag is van deze hoorn (CD, Bi-radial, enz)
Hij heeft wel een mooie 100graden horizontale spreiding.
De HF108R is inderdaad een 16ohmer.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Goed, ik kan ondertussen geen hoorn meer zien zonder enigszins ongemakkelijk te worden. Enorm veel keuze, met spijtig genoeg heel weinig goed vergelijkbare specificaties en testrapporten.
De shortlist is en blijft voorlopig de Faital LTH102, de Faital STH100 en de 18 sound XT1068. Daarbij spant het vooral tussen de LTH102 en de XT1068. De STH100 vind ik wat klein en zuiver esthetisch niet zo mooi passen bij een 12" driver.
Ondertussen 'ontdekt' dat Troels de XT1068 in verschillende designs gebruikt én Humble de LTH102 in de Mezzo Calpamos. Dat bevestigd voor mij toch dat beiden erg valabele opties zijn.
Weet er trouwens iemand wat er gebeurd is met de Mezzo Calpamos? Buiten heel knappe filmpjes op YT vind ik hiervan niets terug op het net.
Ondertussen is m'n sub af en heb ik daar wel nog een eitje mee te pellen, het verfwerk is rampzalig verlopen en de Hypex versterker is niet bepaald het toonbeeld van gebruiksgemak. Daar heb ik dus wel nog even werk aan om daar iets fatsoenlijks uit te krijgen.
De shortlist is en blijft voorlopig de Faital LTH102, de Faital STH100 en de 18 sound XT1068. Daarbij spant het vooral tussen de LTH102 en de XT1068. De STH100 vind ik wat klein en zuiver esthetisch niet zo mooi passen bij een 12" driver.
Ondertussen 'ontdekt' dat Troels de XT1068 in verschillende designs gebruikt én Humble de LTH102 in de Mezzo Calpamos. Dat bevestigd voor mij toch dat beiden erg valabele opties zijn.
Weet er trouwens iemand wat er gebeurd is met de Mezzo Calpamos? Buiten heel knappe filmpjes op YT vind ik hiervan niets terug op het net.
Ondertussen is m'n sub af en heb ik daar wel nog een eitje mee te pellen, het verfwerk is rampzalig verlopen en de Hypex versterker is niet bepaald het toonbeeld van gebruiksgemak. Daar heb ik dus wel nog even werk aan om daar iets fatsoenlijks uit te krijgen.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
De XT1086 heb ik een tijdje gehad i.c.m. een 10" middentoner in een gesloten kast. Wat me daarvan vooral is bijgebleven, is dat ik een afstraling van 80 graden in het hoog niet mooi vind klinken, het is mij te smal. Het klinkt heel anders dan een dome tweeter. Je hoort wel goed wat er in de opname gebeurt, details komen luid en duidelijk over. Verder kon je horen dat het hoog smaller afstraalde dan de middentonen. Ik ervoer dat alsof er iets niet klopte aan het geluid, onnatuurlijk. Voordat je je op hoorns toelegt, zou je dus eerst wat hoornsystemen kunnen beluisteren.
Tot 12 kHz doet deze hoorn het goed, daarboven is de afstraling een beetje vreemd. Horizontaal wordt de bundel erg smal, terwijl er diagonaal off-axis een bult ontstaat van 6 dB op 15 kHz. Ik denk dat dit niet zo belangrijk is.
Tot 12 kHz doet deze hoorn het goed, daarboven is de afstraling een beetje vreemd. Horizontaal wordt de bundel erg smal, terwijl er diagonaal off-axis een bult ontstaat van 6 dB op 15 kHz. Ik denk dat dit niet zo belangrijk is.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Ik doe nog een poging...
https://community.klipsch.com/index.php ... -heritage/
Deze dubbele AMT opstelling moet goed te combineren zijn met allerlei laag/mid systemen.
https://community.klipsch.com/index.php ... -heritage/
Deze dubbele AMT opstelling moet goed te combineren zijn met allerlei laag/mid systemen.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
@ Chocomel: Ai, das wel een tegenvallende getuigenis. Het klinkt gelukkig wel hoofdzakelijk als een kwestie van voorkeur. Hoornsystemen gaan beluisteren zit er zo meteen niet in, ik zou bij god niet weten waar en hoe.
Ik ben van plan me 'in te dekken' door een aparte kist te maken voor de midwoofer met daarop de hoorn in een aparte constructie. Zo kan ik gemakkelijk en relatief kostenefficiënt eventueel een andere hoorn proberen of in extremis teruggrijpen naar een klassieke opstelling met een mid en dometweeter (of een AMT, hé Fedde
)
@ Fedde: Jah, ik moet toegeven dat die AMT er in ieder geval intrigerend uitzien, ik heb ze dan echt even overwogen maar voorlopig tot de conclusie gekomen dat ze hoewel uitzonderlijk, niet bepaald eenvoudig in gebruik zijn en een ingewikkeld filter nodig hebben. En met 2 stuks per kant is het ruim buiten budget. In een actieve opstelling kom je er beter mee weg vermeod ik, maar dat is nog minder haalbaar budgetair én dan moet ik toch echt eerst beter bevriend raken met Hyper amps. Dat blijft voorlopig een behoorlijke teleurstelling.
Ik ben van plan me 'in te dekken' door een aparte kist te maken voor de midwoofer met daarop de hoorn in een aparte constructie. Zo kan ik gemakkelijk en relatief kostenefficiënt eventueel een andere hoorn proberen of in extremis teruggrijpen naar een klassieke opstelling met een mid en dometweeter (of een AMT, hé Fedde
@ Fedde: Jah, ik moet toegeven dat die AMT er in ieder geval intrigerend uitzien, ik heb ze dan echt even overwogen maar voorlopig tot de conclusie gekomen dat ze hoewel uitzonderlijk, niet bepaald eenvoudig in gebruik zijn en een ingewikkeld filter nodig hebben. En met 2 stuks per kant is het ruim buiten budget. In een actieve opstelling kom je er beter mee weg vermeod ik, maar dat is nog minder haalbaar budgetair én dan moet ik toch echt eerst beter bevriend raken met Hyper amps. Dat blijft voorlopig een behoorlijke teleurstelling.
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Het is jouw speaker, dus volg je hart...
Nog wat extra info. Een viertal AMT zal richting 900 euro gaan, dus dan blijft wat weinig geld over voor crossover, hout en midwoofer (12" of 10" duo oid), maar het is niet totaal onmogelijk voor je budget. Als alleen een PC als bron gebruiken acceptabel is kan je overwegen om de finetuning in een EQ applicatie te doen en een simpele crossover te maken. Zo ben ik ook begonnen met de Chill baffle 2.
Het bijregelen van een AMT met een Fusion amp is niet zo moeilijk als je een redelijke meetopstelling hebt (of kan lenen). Vooral het bijregelen onder circa 600 Hz is lastig ivm kamer interacties. Een paartje Fusion amps is praktisch je hele budget, maar dan ben je wel totaal flexibel voor allerlei experimenten in de toekomst...
Nog wat extra info. Een viertal AMT zal richting 900 euro gaan, dus dan blijft wat weinig geld over voor crossover, hout en midwoofer (12" of 10" duo oid), maar het is niet totaal onmogelijk voor je budget. Als alleen een PC als bron gebruiken acceptabel is kan je overwegen om de finetuning in een EQ applicatie te doen en een simpele crossover te maken. Zo ben ik ook begonnen met de Chill baffle 2.
Het bijregelen van een AMT met een Fusion amp is niet zo moeilijk als je een redelijke meetopstelling hebt (of kan lenen). Vooral het bijregelen onder circa 600 Hz is lastig ivm kamer interacties. Een paartje Fusion amps is praktisch je hele budget, maar dan ben je wel totaal flexibel voor allerlei experimenten in de toekomst...
Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit
Ff wat beeldmateriaal delen van de sub die ondertussen al een tijdje 'af' is. Ben nu in de weer met het zoeken van de beste locatie + afstelling van de Hypex.
Ben erg blij met de constructie gezien de beperkte plaats en middelen die ik tot mijn beschikking heb. De brace/magneetsteun is zo krap dat het monteren en verwijderen van de driver wel een behoorlijk karwei is
Spijtig genoeg is het schilderwerk totaal de mist in gelopen, ik ben blijkbaar de doe het zelf zaak buiten gestapt met een grondverf en afwerklaag die niet mooi samenspelen. Dat zal ik dus eens moeten overdoen als blijkt dat de sub, in deze kist, een blijvertje is. De rode poort is dan ook eerder een uiting van frustratie dan een esthetische keuze.
Als dempingsmateriaal heb ik métisse akoestische isolatie gebruikt en die lijkt op het eerste zicht te doen wat ik ervan gehoopt had, het onderdrukken van bijgeluiden waar zo'n old skool high excursion driver zich toch schuldig aan durft maken.
Hopelijk kan ik dit weekend nog wat meten en uitproberen want op dit moment heb ik nog niet veel gemerkt van de 500 watt output power van de Hypex.
De brace/magneetsteun voor het toevoegen van een paar mm vilt: Nog wat ruimte gecreëerd om de conus maximale vrijheid te geven: Het versterkervakje: Brace/magneetsteun mét vilt: Testfit: Na de 2e grondlaag: Afgewerkt, op locatie:
Ben erg blij met de constructie gezien de beperkte plaats en middelen die ik tot mijn beschikking heb. De brace/magneetsteun is zo krap dat het monteren en verwijderen van de driver wel een behoorlijk karwei is
Spijtig genoeg is het schilderwerk totaal de mist in gelopen, ik ben blijkbaar de doe het zelf zaak buiten gestapt met een grondverf en afwerklaag die niet mooi samenspelen. Dat zal ik dus eens moeten overdoen als blijkt dat de sub, in deze kist, een blijvertje is. De rode poort is dan ook eerder een uiting van frustratie dan een esthetische keuze.
Als dempingsmateriaal heb ik métisse akoestische isolatie gebruikt en die lijkt op het eerste zicht te doen wat ik ervan gehoopt had, het onderdrukken van bijgeluiden waar zo'n old skool high excursion driver zich toch schuldig aan durft maken.
Hopelijk kan ik dit weekend nog wat meten en uitproberen want op dit moment heb ik nog niet veel gemerkt van de 500 watt output power van de Hypex.
De brace/magneetsteun voor het toevoegen van een paar mm vilt: Nog wat ruimte gecreëerd om de conus maximale vrijheid te geven: Het versterkervakje: Brace/magneetsteun mét vilt: Testfit: Na de 2e grondlaag: Afgewerkt, op locatie:
