HAWK A-50 Audio & Techniek

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Deze hybride monoblokken heb ik recent aangeschaft.
Zover mij is verteld is het een bouwkit naar het ontwerp van wijlen John van der Sluis.
De naam HAWK, Audio & Techniek (magazine) en het type A50 is genoemd.

Graag had ik hier wat meer van te weten gekomen, informatie, bevindingen, een bouwbeschrijving of dergelijke zou nog mooier zijn.
Bijlagen
A50_0.jpg
A50_1.jpg
A50_2.jpg
A50_3.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Daarvoor moet je bij ene Jacco Dekkers op het blauwe forum (van John van Gent) zijn. Die heeft dat ding destijds ontworpen. Verder is het allemaal strikt geheim wat v.d. Sluis gebakken heeft :lol: Staan wel schema's in oude A&T maar daar staan de waarden niet bij. Anders zou het maar gekopieerd worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Shadow »

Die bouw ik allebei in 1 zo'n kast :shock:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Shadow schreef:
Die bouw ik allebei in 1 zo'n kast :shock:
de kast is inderdaad vooral gevuld met ... lucht :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Daarvoor moet je bij ene Jacco Dekkers op het blauwe forum (van John van Gent) zijn. Die heeft dat ding destijds ontworpen. Verder is het allemaal strikt geheim wat v.d. Sluis gebakken heeft :lol: Staan wel schema's in oude A&T maar daar staan de waarden niet bij. Anders zou het maar gekopieerd worden.
bedankt Peter, het zegt me niets maar zal eens googlen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

Pjotr schreef:
Staan wel schema's in oude A&T maar daar staan de waarden niet bij. Anders zou het maar gekopieerd worden.
Zoiets reverse engineeren is niet buitengewoon ingewikkeld, maar kost wel weer veel tijd.....
Laatst gewijzigd door OWC op di 01 jun 2021, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

FR_Aad schreef:
met weinig zinvolle informatie :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Zal eens wat oude A&T doorzoeken of ik wat terug kan vinden. Het blauwe forum is overigens dit https://www.hififorum.nl/

Ohw wacht even, ik zie dat Het Ene Wereld Concept het voor je gaat reverse engineeren. Kost je wel een pannenkoek ben ik bang :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

Wel de A30 kunnen vinden, ik weet niet hoeveel deze twee verschillen, of dat er bv enkel wat aanpassingen zijn gedaan.
Bijlagen
Audio&Techniek_A30.pdf
(844.37 KiB) 329 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door ray5150 »

asterduc schreef:
FR_Aad schreef:
met weinig zinvolle informatie :roll:
Die op de foto´s zit ook in zo´n overmatig ruime kast, zou dat dezelfde kunnen zijn ?

Ben je er nog iets mee van plan, Ed, als in verherbouwen ?
Of werken ze verder gewoon goed ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Ben nu ook wel benieuwd waarom je zoiets nu nog aanschaft...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

Ik heb zo eens naar de print zitten kijken en er zitten best wel veel gelijkenissen in tov de A30

Hier kun je nog meer info lezen;
https://web.archive.org/web/20001026094 ... 50ned.html


SRPP trap zit ook in de A30, blijkbaar nog een White Cathode follower erachter.
Dat verklaard de twee buizen.

Even meer zoeken kom je op de specs uit;
https://web.archive.org/web/20001119050 ... 50ned.html
en Engelse versie:
https://web.archive.org/web/20010418122 ... eca50.html
- The voltage amplifier of the A-50 consists of two tubes, resp. in a SRPP configuration and a White cathode follower. R2-C1 limit the bandwith to approx. 200 kHz.

- The current amplifier of the A-50 has eight fet power transistors at the output. The possible maximum peak current is around 160 Ampère. The gate voltage is stabilized by means of shunt regulators.

The power supply of the A-50. Note the resistors R56, R57, R61 and R62. Therewith the spikes originating from the silicon rectifiers are dampened. The configuration of the HIP5600 differs from the original application note. In this way the variations at the supply rail caused by the amplified musical signal is suppressed.

Specifications
maximum power at 8 Ohm = >60 Watt
maximum power at 8 Ohm//2 uF= >60 Watt
maximum power at 4 Ohm = >120 Watt
maximum power at 4 Ohm//2 uF = >120 Watt
maximum power at 2 Ohm = >200 Watt
maximum power at 2 Ohm//2 uF = >200 Watt
maximum power at 1 Ohm = >250 Watt

maximum distortion at full power -3 dB = <0,5 % (20 Hz - 50 kHz)

overshoot at 8 Ohm//2 µF = 20 %
overshoot at 4 Ohm//2 µF = 16 %

bandwith open loop at full power -3 dB = >1 Hz - 400 kHz
bandwith with input filter at full power -3 dB = >1Hz - 190 kHz
slew rate = >11 V/µs
transfer time = 0,3 µs

decrease at 1 Watt vs. 8 Ohm:
at 4 Ohm = 0,3 dB
at 2 Ohm = 1,0 dB
at 1 Ohm = 2,0 dB

distortion at 1 Watt - 8 Ohm = <0,1 % (20 Hz - 50 kHz)

sensitivity = 1,2 Volt
input impedance = 475 kOhm
DC-offset = <5 mV

All measurements at 10 kHz unless otherwise mentioned.
Distortion mainly 2nd harmonics
Eeeen een cadeautje, de schema's, wel even handig om die te bewaren in het historisch archief!
Het lijkt erop dat je een volledige bestuckte print hebt, dus de waardes zou je er zo in kunnen zetten.
Bijlagen
A502.jpg
A503.jpg
A504.jpg
Laatst gewijzigd door OWC op wo 02 jun 2021, 1:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door VintageHarry »

Hoe klinkt dit nu in vergelijking tot andere versterkers?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

One World Concepts schreef:
Wel de A30 kunnen vinden, ik weet niet hoeveel deze twee verschillen, of dat er bv enkel wat aanpassingen zijn gedaan.
wat ik kon terugvinden is dat het verhaal begon met de A10 (een 10 W versie) in 1986.
Die werd verbeterd en noemde vervolgens A15, mk2 en mk3 in 1992.
In 1990 was er ook een A25 die in 1993 werd opgevolgd door de A30

Volgens mij is de A50 daar de opvolger van en was er later nog een A80.
Audio & Techniek is opgehouden in 1999, ik neem aan dat de A50 en A80 vanuit die tijd stammen.

In bijlage de bouwbeschrijvingen van de types A15 mk3 en A30
Bijlagen
Bouwbeschrijving_Audio_en_Techniek_A15-Mk3_Eindversterker.pdf
(2.41 MiB) 127 keer gedownload
Audio&Techniek_A30 (1).pdf
(844.37 KiB) 161 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door ray5150 »

Ik vond ook nog een uitgebreid artikel van de hand van de heer van der Sluis over de A-25.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

VintageHarry schreef:
Hoe klinkt dit nu in vergelijking tot andere versterkers?
Geen idee, ik heb ze nog niet aangesloten.
Wil mij eerst inlezen en dan rustig de tijd nemen om ze te beluisteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken? :shock: :mrgreen:

De A10 en de A15 waren geen hybride versterkers. De A30 en de zwaardere opvolger A50 waren dat wel. Daar zorgde een ECC88 voor de spanningsversterking en een zakje fets voor de stroom. Volgens mij is het schema van de A50 ietwat anders dan van de A30.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

One World Concepts schreef:
bedankt, dat is 'm, hij komt inderdaad van APN vandaan. Met 5000 gulden was dit best wel een duur ding.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken? :shock: :mrgreen:
oh jawel hoor Peter, inlezen en begrijpen is de beste tuning die er is. Kost niets en dan klinkt het gegarandeerd beter!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door Pjotr »

Jah, maar nu kun je niet meer vergelijken: Voor het inlezen en na het inlezen :lol:

Hij was i.d.d. destijds erg aan de prijs voor een paar honderd gulden aan onderdelen. Dat vond men toen al en er zijn er volgens mij daarom niet veel van gebouwd. Overigens hang er niet minder dan 4 ohm speakers aan als je de fets heel wil houden. Nieuwe zijn vrijwel niet meer aan te komen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

Aangezien alle schema's nu aanwezig zijn, lijken me de verschillen vrij evident.
Schema van de A50 heb ik eerder gepost.


Lijkt mij nu toch meer dan genoeg informatie?
Ik weet niet wanneer deze versterker voor het laatst een revisie heeft gekregen, maar als het origineel is, mogen er wel nieuwe elcos in.

In de beschrijving van de A30 wordt verwezen naar een afstudeerproject van de A50. Referentie nummer 4 1992.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door asterduc »

ray5150 schreef:
Ben je er nog iets mee van plan, Ed, als in verherbouwen ?
Of werken ze verder gewoon goed ?
ik heb ze nog niet getest, probeer er eerst wat van te leren. Ik moet ook toegeven dat mijn huis vol staat met speakers maar daar zit geen enkel fatsoenlijk full range systeem bij, die zijn allemaal verkocht. Heb wel 3 systemen in aanbouw, dus daar eerst maar eens vaart achter zetten.
De interesse om ze te verbouwen in een kleine kast is er want deze zware vierkante blokken zijn alles behalve handig. Hoewel ze zeer netjes zijn afgewerkt.
Pjotr schreef:
Ben nu ook wel benieuwd waarom je zoiets nu nog aanschaft...
Waarom, waarom, ... er moet niet altijd een reden zijn :wink: .
Ze kwamen op mijn pad voorbij en ik kon ze ruilen met spullen waar ik niets meer aan had.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door OWC »

asterduc schreef:
Pjotr schreef:
Van inlezen gaan ze toch niet anders klinken? :shock: :mrgreen:
oh jawel hoor Peter, inlezen en begrijpen is de beste tuning die er is. Kost niets en dan klinkt het gegarandeerd beter!
Zonder grappen, maar hier zit toch wel een kern van waarheid in.
Het is toch prettiger om een stuk geschiedenis van iets te weten? Het gaat immers toch ook om de hele beleving!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HAWK A-50 Audio & Techniek

Bericht door ray5150 »

Ik vind het wel een pluspunt dat er afgezien van de voeding, geen elco´s in de signaalweg van de versterker zitten.
En wat er aan condensatoren zitten lijkt me geen rommel, Wima, Audyn, Nippon Chemicon, en zo te zien Vishay.
Kan alleen het merk van de 10000 uf voedings elco´s niet goed lezen. die zouden wat dubieus kunnen zijn.
Plaats reactie