Beyma TPL-150(H)
Moderator: Beheerdersteam
Beyma TPL-150(H)
Wegens fascinatie gezwicht voor het aanbod van Sander heb ik een setje TPL-150 AMT's besteld, de versie zonder hoorn. Allereerst de datasheets.
Plat: Gehoornd: Enig zoeken leverde op dat de "platte" versie eerder uitkwam dan de gehoornde versie. Dit document geeft het verschil weer tussen de twee. De datasheet van de hoorn heeft niet alleen de grafieken in betere kwaliteit weer, maar ook polaire plaatjes. Nice! En die hoorn is nog steeds los te koop. Met een setje hoorns en de platte TPL-150 kan ik dus beide smaken uitproberen. Very nice!
Plat: Gehoornd: Enig zoeken leverde op dat de "platte" versie eerder uitkwam dan de gehoornde versie. Dit document geeft het verschil weer tussen de twee. De datasheet van de hoorn heeft niet alleen de grafieken in betere kwaliteit weer, maar ook polaire plaatjes. Nice! En die hoorn is nog steeds los te koop. Met een setje hoorns en de platte TPL-150 kan ik dus beide smaken uitproberen. Very nice!
Re: Beyma TPL-150(H)
Gaaf! Ik heb ze mét hoorn gekocht van Sander en ben benieuwd wat je er mee gaat maken.
Re: Beyma TPL-150(H)
De mijne zijn ook aangekomen. Als woofer ga ik de Sica 12 SR 3 PL gebruiken, die staan nu in de kelder op de werkbank in te drillen. En de hoorns zijn er ook al. Nu nog een midrange erbij zoeken...
Re: Beyma TPL-150(H)
De gevoeligheid daarvan past goed bij de tweeter, maar voor de woofer is het te veel. De woofer doet zo'n 92 dB, met baffle step zou een mid van rond de 89 dB ook kunnen.
Deze zou ook kunnen: https://sica.it/prodotto/6-5-h-1-5-cp/
Of deze: https://sica.it/prodotto/8-h-2-cp/
Deze zou ook kunnen: https://sica.it/prodotto/6-5-h-1-5-cp/
Of deze: https://sica.it/prodotto/8-h-2-cp/
Re: Beyma TPL-150(H)
ze worden dacht ik ook wel open baffle toegepast
ik zou heel benieuwd zijn hoe dat klinkt
ik zou heel benieuwd zijn hoe dat klinkt
Re: Beyma TPL-150(H)
Ja, je kan de achterkamer er eenvoudig af halen en ze dan als dipool inzetten. De schroeven op de achterkant zitten op een andere plek, anders had je zelfs aan beide kanten een TD-TPL hoorn kunnen monteren. Er zijn mensen die aan beide kanten een houten hoorn smurfen.
Re: Beyma TPL-150(H)
Inmiddels heb ik ook een leuke mid erbij gevonden, de Sica 6 NR 2 PL.
https://sica.it/prodotto/6-nr-2-pl/
Kwa rendement een leuke match met de woofer. Die gaat van de vloer voldoende ondersteuning krijgen om met het opgegeven rendement te kunnen werken, dus de kans bestaat dat ik deze mid zonder 'm een pad te geven kan inzetten. Het ding moet nog uit de fabriek rollen, dus ik moet nog even wachten.
https://sica.it/prodotto/6-nr-2-pl/
Kwa rendement een leuke match met de woofer. Die gaat van de vloer voldoende ondersteuning krijgen om met het opgegeven rendement te kunnen werken, dus de kans bestaat dat ik deze mid zonder 'm een pad te geven kan inzetten. Het ding moet nog uit de fabriek rollen, dus ik moet nog even wachten.
Re: Beyma TPL-150(H)
Met een 6 inch kan ik wat hoger overnemen, zodat de hoorn dieper in de overnameband van het filter zijn werk blijft doen. En het rendement van deze specifieke mid past heel goed bij dat van de woofer die ik al heb. Met een passief filter gecombineerd met de lengte van de hoorn kan ik wellicht een filter volgens Samuel Harsch realiseren met een overnamefrequentie van iets boven 2 kHz, maar dat idee kan ik natuurlijk pas checken als ik de midrange heb, en mijn microfoon terug is van kalibratievakantie.
Meer info hier: https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ch-xo.html
En hier (Frans): https://www.petoindominique.fr/pdf/phase.pdf
Verder (niet geheel onbelangrijk), in mijn ogen klopt een 6 boven een 12 wat beter dan een 8 boven een 12. Deze midrange heeft net als de woofer een drievoudige rol, de korf is rond, en de kleur/textuur van de conus coating is het zelfde zodat het visueel ook allemaal mooi aansluit.
Meer info hier: https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ch-xo.html
En hier (Frans): https://www.petoindominique.fr/pdf/phase.pdf
Verder (niet geheel onbelangrijk), in mijn ogen klopt een 6 boven een 12 wat beter dan een 8 boven een 12. Deze midrange heeft net als de woofer een drievoudige rol, de korf is rond, en de kleur/textuur van de conus coating is het zelfde zodat het visueel ook allemaal mooi aansluit.
Re: Beyma TPL-150(H)
Ik heb de impedantie van mijn TPL150s maar eens opgemeten. De overeenkomst met de fabrieksdata is erg goed. Hoewel de impedantie is gegeven als 8 Ohm (zit een sticker op), is over de gehele linie de impedantie zo'n 5 Ohm. Beide tweeters geven praktisch het zelfde impedantieverloop.
Ik heb gemeten met 1 V op de opstelling en 10 Ohm meetweerstand. Dat geeft zo'n 330 mV over de tweeter, en zelfs bij die spanning was de herrie niet te harden. Ze zijn wel efficiënt...
Re: Beyma TPL-150(H)
Ik heb een testkistje gemaakt om wat verkennende metingen te doen. Geheel in stijl maak ik de lelijkste speaker die ik ooit heb getimmerd voor de mooiste tweeter in mijn bezit...
Doel van dit kistje is om te bepalen hoe de midwoofer en de tweeter precies gaan bundelen, en wat op grond daarvan de beste scheidingsfrequentie is. Van de tweeter kreeg ik deze respons als functie van de hoek in het horizontale vlak:
Daar kan ik wat mee. De meting bij 30 graden ontbreekt, die had ik per ongeluk overschreven tijdens het opslaan. Stom...
Ook heb ik het "akoestisch centrum" bepaald, dit lijkt 95 mm achter het montagevlak (de achterkant van de buitenrand van de hoorn, ik heb de hoorn niet verzonken gemonteerd) te liggen. Toevallig precies waar de achterkant van het membraan zit, wie had dat nou gedacht?
Ook heb ik het "akoestisch centrum" bepaald, dit lijkt 95 mm achter het montagevlak (de achterkant van de buitenrand van de hoorn, ik heb de hoorn niet verzonken gemonteerd) te liggen. Toevallig precies waar de achterkant van het membraan zit, wie had dat nou gedacht?
Laatst gewijzigd door timpert op zo 12 sep 2021, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Beyma TPL-150(H)
Het ziet er zo inderdaad een beetje debiel uit, maar dat trekt wel weer bij als de 12 inch er onder komt.
Ik moet de verticale dispersie ook maar eens meten, die is voor de vroege reflecties nog belangrijker dan de horizontale.
Ik moet de verticale dispersie ook maar eens meten, die is voor de vroege reflecties nog belangrijker dan de horizontale.
Re: Beyma TPL-150(H)
debiel
I de debiel zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [də'bil] Verbuigingen: debiel|en (meerv.) 1) iemand met weinig verstandelijke vermogens Voorbeeld: `instellingen waar debielen wonen`Synoniem: zwakzinnige 2) iemand die zich ...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/debiel
debiel
1) Aartsdom 2) Achterlijk 3) Achterlijk mens 4) Beperkt van verstand 5) Dement 6) Dom 7) Ezelachtig
Idioot 9) Imbeciel 10) Machteloos 11) Mafkees 12) Onintelligent 13) Zeer stompzinnig 14) Zeer traag van begrip 15) Zwakbegaafd 16) Zwakzinnig 17) Zwakzinnige
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... k/Debiel/1
debiel
achterlijk ; zwakzinnige (toon de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/debiel
debiel
•("verouderd") iemand die licht zwakzinnig is •("beledigend") bespottelijk iemand
Gevonden op https://nl.wiktionary.org/wiki/debiel
'Moron' werd in de eerste helft van de twintigste eeuw in de angelsaksische landen gebruikt om iemand met een geestelijke leeftijd tussen 8 en 12 (op de schaal van Binet) aan te duiden, en om mensen te benoemen met een IQ van 51-70. Het was een stapje hoger dan 'imbeciel' (IQ 26-50) en twee stappen hoger dan 'idioot' (IQ 0-25). Tegenwoordig worden 'moron' en 'debiel', evenals de wel in het Nederlands vertaalde woorden 'imbeciel' en 'idioot' alleen nog als scheldwoord gebruikt.
wikipedia
I de debiel zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [də'bil] Verbuigingen: debiel|en (meerv.) 1) iemand met weinig verstandelijke vermogens Voorbeeld: `instellingen waar debielen wonen`Synoniem: zwakzinnige 2) iemand die zich ...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/debiel
debiel
1) Aartsdom 2) Achterlijk 3) Achterlijk mens 4) Beperkt van verstand 5) Dement 6) Dom 7) Ezelachtig
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... k/Debiel/1
debiel
achterlijk ; zwakzinnige (toon de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/debiel
debiel
•("verouderd") iemand die licht zwakzinnig is •("beledigend") bespottelijk iemand
Gevonden op https://nl.wiktionary.org/wiki/debiel
'Moron' werd in de eerste helft van de twintigste eeuw in de angelsaksische landen gebruikt om iemand met een geestelijke leeftijd tussen 8 en 12 (op de schaal van Binet) aan te duiden, en om mensen te benoemen met een IQ van 51-70. Het was een stapje hoger dan 'imbeciel' (IQ 26-50) en twee stappen hoger dan 'idioot' (IQ 0-25). Tegenwoordig worden 'moron' en 'debiel', evenals de wel in het Nederlands vertaalde woorden 'imbeciel' en 'idioot' alleen nog als scheldwoord gebruikt.
wikipedia
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Beyma TPL-150(H)
Mijn zus was getrouwd met een architect. Die architect kon ook zo onverwacht uit de hoek komen…
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 13 sep 2021, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
