Ik heb een paar metingen op afstand gedaan. Vanwege het weer moest dat binnen en op 75cm omdat ik anders waardeloze metingen krijg vanwege te vroege reflecties (ik heb helaas geen gymzaal aan mijn huis).
Vanwege de discussie over de afstemfrequentie heb ik de close range metingen ook nog even over gedaan.

- wel dip / geen dip bij 52 Hz
Een van de kastjes heeft een dip bij 52Hz, de andere niet, ik heb de meting verschillende malen herhaald met gelijk resultaat. Ik ga nog even na of er geen dempingsmateriaal verschoven is en teveel voor de poort zit.
Ook de tweeters nog even gedaan, gewoon omdat het kan:

- tweeters
Meetopstelling:

- geen corona afstand
Dan de metingen op 75 cm on axis:

- Groen woofer, geel tweeter
Recht voor de speaker zien we die gezellige diffractiedips weer tussen de 3 en 5 kHz weer verschijnen. Om nu te bepalen wat de uit het midden geplaatste tweeter nou voor effect heeft, heb ik metingen van de tweeter gedaan onder een hoek van 0, 15 en 30 graden, zowel aan de linker als aan de rechter kant van de kast. Voor de onderstaande grafiek heb ik de kast genomen met de tweeter aan de linkerzijde:

- 0, 15 en 30°
Blauw is de response recht voor de kast ( 0° )
Oranje is onder een hoek van 15°en rood 30° aan de linkerkant van de kast (de kant waar de tweeter zit)
Geel is onder een hoek van 15° en groen 30° aan de rechterkant van de kast (van de tweeter af)
Ik heb zelf niet het idee dat asymmetrische plaatsing van de tweeter nou zoveel voordelen biedt. Ik denk zelf dat een goede afronding wel volstaat. Tenslotte word het hele afstraalgedrag ook asymmetrisch en ik moet dus nog zien wat dat doet met de ruimtelijkheid.
Waarom zien mijn metingen er trouwens altijd uit als de Himalaya? Als ik metingen van anderen zie die onder hoeken meten, dan zijn het altijd van die prachtige glooiende lijnen die ik nog niet eens voor elkaar krijg als ik de smoothing op 1/1 zet.
Waar ik ook nog wat moeite mee heb is die vermaledijde rolrandresonantiedip. Nou ja, dip. Op een afstandje is de narigheid tussen 1 en 2 kHz aanzienlijk. Ik ben al bezig met een voorlopig filter, maar ik weet nog niet zo goed wat ik met die afgrond moet beginnen. Wat dat betreft gedroeg de Mission CP104 zich in dat gebied heel wat fatsoenlijker.