Ik heb er nu 126mv op staan en krijg dan 18W RMS.elpeewee schreef:Als de 400V over de KT staat, dan zit je goed. Iets van 46 Watt dissipeer je dan. Dat is ongeveer 75% van het max. vermogen van de buis. Je mag wel naar 80%. Daar bloeit een buis van op.
KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Is het bij een voorversterkerbuis(ecc83) normaal als je daar je vingers op legt dat dan een donkere brom zachtjes hoorbaar is, als je het geluid uit zet, en waardoor ontstaat dat?
- douwebakker
- Contacteer:
Heel normaal Peterpeterl schreef:Is het bij een voorversterkerbuis(ecc83) normaal als je daar je vingers op legt dat dan een donkere brom zachtjes hoorbaar is, als je het geluid uit zet, en waardoor ontstaat dat?
Microfonie is dacht ik het woord........?
Was me nooit eerder opgevallen, volgens mij treed dit bij transistoren toch niet op?
Is brom wat je binnen brengt omdat de impedanties bij buizen nogal hoog zijn, weinig capaciteit nodig om iets door te geven.
Als je jezelf aard, bijv met de andere hand de ingangsstekker vastpakken, blijft er van de brom niet veel over.
Bij gevoelige voorversterkertrappen wordt meestal een (geaarde) afscherming rond de buis gezet.Ofwel je gebruikt een metalen buis met de behuizing geaard.
Anne
Als je jezelf aard, bijv met de andere hand de ingangsstekker vastpakken, blijft er van de brom niet veel over.
Bij gevoelige voorversterkertrappen wordt meestal een (geaarde) afscherming rond de buis gezet.Ofwel je gebruikt een metalen buis met de behuizing geaard.
Anne
klopt Anne, dat zie ik wel in de oude buizenradio's en tv's waar de gevoelige trappen met een metalen bus afgeschermd zijn.Ah!buis schreef:Is brom wat je binnen brengt omdat de impedanties bij buizen nogal hoog zijn, weinig capaciteit nodig om iets door te geven.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En zo'n metalen bus kan zeer effectief zijn. Heb er eens een filmpje van gemaakt, dit is op mijn phonodude versterker (5mV in 750mV uit).
Wow, dat is heftig, maar dat werkt daar zeer goed met die afscherming. Ik heb er geen last van, zolang ik met mijn hand niet over de buis ga, maar het geluid is hetzelfde(alleen minder luid, zoals jij de bus er af hebt en er uit de buurt blijft).
De 6J5 heeft een stalen( blik) behuizing in mijn versterker ook brom vrij , Maar de ingang van de PhoneDude is 100x zo gevoelig
Erg knap dat je dat ook bromvrij gekregen hebt
.
En de phone dude klinkt prachtig , gehoord in Enschede in 2014 of 2015 of was het Hengelo
De eerste luisterdag waar ik geweest ben daar stond er een te spelen in een zaaltje boven
Dat klonk Prachtig
Erg knap dat je dat ook bromvrij gekregen hebt
En de phone dude klinkt prachtig , gehoord in Enschede in 2014 of 2015 of was het Hengelo
De eerste luisterdag waar ik geweest ben daar stond er een te spelen in een zaaltje boven
Dat klonk Prachtig
Ik heb nog een KT120 versterker liggen die ik wil gaan bouwen , maar ik heb daar als voedingselco een waarde van 470uf bij gekregen, origineel zit er een 330uf in de voeding, heeft deze hogere waarde een negatieve invloed, of kan ik deze waarde er gerust in zetten?
- douwebakker
- Contacteer:
Dat lijkt me geen probleem Peter.peterl schreef:Ik heb nog een KT120 versterker liggen die ik wil gaan bouwen , maar ik heb daar als voedingselco een waarde van 470uf bij gekregen, origineel zit er een 330uf in de voeding, heeft deze hogere waarde een negatieve invloed, of kan ik deze waarde er gerust in zetten?
Mooi, is een nieuwe en scheelt toch weer 7 euro voor dit model. Ik had op de verkoop van mijn versterker een nieuwe versterker ingeruild die nog als bouwpakket was, heb ik weer even wat te doen.

- douwebakker
- Contacteer:
Oh leuk, dat houdt je bezig. Het kan erger.
Ben wel benieuwd. Weer een KT120SE of wordt deze nieuwe versterker een KT120 in PP?
Groet, Bob
Groet, Bob
nee Bob, wordt weer een KT120, deze was eigenlijk ontworpen voor de VATSIA uit 2014 van Van der Veen, maar pas hem aan op het 2018 model. Hier zitten de originele ringkerntrafo's van Van der Veen bij. ook kan ik de voeding en de nieuwe trans printen allemaal inbouwen. Deze is gewoon om te verkopen voor een schappelijk prijsje. Geld genereren voor het volgende project. 
Jazeker, maar daar kan ik niets van bouwen als het op de bank staat.Spoc schreef:Genereert Bitcoins niet beter?
Ik zoek van deze variac de weerstandswaarden van de wikkelingen, heb deze variac gekregen maar er zou sluiting in zitten.
Philips; Ringkern-variac E7.1 2422 529 00007 3Amp.
Ik zag de gegevens wel staan bij https://www.radiomuseum.org/r/philips_r ... forma.html maar daar kan ik niet meer in.
Heeft iemand deze gegevens?
Philips; Ringkern-variac E7.1 2422 529 00007 3Amp.
Ik zag de gegevens wel staan bij https://www.radiomuseum.org/r/philips_r ... forma.html maar daar kan ik niet meer in.
Heeft iemand deze gegevens?
- douwebakker
- Contacteer:
Hoi Peter. Ik heb ook zo'n regelbare scheidingstrafo. Dit type staat er om bekend dat regelmatig de automatische zekering in de meterkast uit slaat.
De oplossing is dan om een type te gebruiken met een C of een D karakteristiek. In de meeste woningen zitten B-typen.
Douwe
De oplossing is dan om een type te gebruiken met een C of een D karakteristiek. In de meeste woningen zitten B-typen.
Douwe
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hier idem, mijn variac deed ook de zekering reageren. Heb simpelweg een ntc primair in serie gezet, probleem opgelost.
Bedankt voor de info Douwe, dus hij is niet defect. Ik ga er dan een ntc bij tussen plaatsen, kijken of dat werkt. Heb ook nog een Chinese variac die het gelukkig wel doet.douwebakker schreef:Hoi Peter. Ik heb ook zo'n regelbare scheidingstrafo. Dit type staat er om bekend dat regelmatig de automatische zekering in de meterkast uit slaat.
Douwe
Gaat hij defect ik heb er nog een reserve 10A modelletje anno voor de oorlog denk ik
Maar ik heb nog een ouderwetse meterkast met smeltveiligheden en die vertrekken geen spier van trafootje
i
Maar ik heb nog een ouderwetse meterkast met smeltveiligheden en die vertrekken geen spier van trafootje
Die Chinees doet zijn werk ook wel goed, kan natuurlijk wel wat minder leveren, dacht 1,5 A maar is genoeg, kan er altijd weer geld van maken.OpaBert schreef:Gaat hij defect ik heb er nog een reserve 10A modelletje anno voor de oorlog denk ik
Maar ik heb nog een ouderwetse meterkast met smeltveiligheden en die vertrekken geen spier van trafootjei
Ik had op de verkoop van mijn zwarte kt120 een versterker ingeruild die nog gebouwd moest worden, in dit geval was dat een Vatsia van van der Veen. Aangezien dit ontwerp achterhaald is heb ik hem omgebouwd naar een kt120 SE, zoals ik er al 2 van had gebouwd.
Wel hij speelt uitstekend, maar waar ik mij zorgen over maak is de eerste 10uf elco in de voeding onder de fet. deze wordt erg warm(al na 5min), ik moet er wel bij vertellen dat ik gisteren de 1K weestand van die fet op het verkeerde pootje had zitten en toen in rook op ging, daarna was de elco ook erg warm, kan deze daar een tik van hebben gehad of is het heel en kapot? Het gaat om de onderdelen in het rode blok.
Wel hij speelt uitstekend, maar waar ik mij zorgen over maak is de eerste 10uf elco in de voeding onder de fet. deze wordt erg warm(al na 5min), ik moet er wel bij vertellen dat ik gisteren de 1K weestand van die fet op het verkeerde pootje had zitten en toen in rook op ging, daarna was de elco ook erg warm, kan deze daar een tik van hebben gehad of is het heel en kapot? Het gaat om de onderdelen in het rode blok.