3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Leeuwarden »

Mooie DAC...
Tip 1: betere voeding.
Tip 2: ik gebruik twee van deze achter elkaar https://www.mpaudio.net/product-page/ms-hpuln-ps
Die had ik er laatst even tussenuit gehaald en de DAC+ weer gewoon met 230VAC aangesloten. Komt Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, binnenlopen. Vraagt ze wat ik gedaan heb. Dus ik vertel dat ik die voeding er tussenuit heb gehaald en vraag of ze het verschil wil horen als die er weer tussen komt. Dat wilde ze. Dus ik AC stekker eruit, plugje van de externe voeding erin en muziek aan. Haar mening was zonder twijfel: externe voeding er nooit meer tussenuit halen. Heel veel beter!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

Er zit ook een sbooster tussen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Leeuwarden »

Die heb ik mogen proberen en ik heb hem retour gedaan…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

Hij niet :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Leeuwarden »

Dan is er nog verbetering mogelijk…
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Wat zijn echt mooie nummers om naar te luisteren en details goed te horen voor de speakers.
Welke gebruiken ze voor de luisterdag Hengelo, of zijn dat geen vaste nummers?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Kappa7 »

Dat zijn geen vaste nummers maar er zijn wel nummers die je wat vaker langs hoort komen.
Voor mij is dat,
tin pan alley stevie ray vaughan
Stimela Hugh Masekela
Dance Macabre.
Keith don t go Nils Lofgren

Om er maar een paar te noemen.
Belangrijkste is eigenlijk dat het muziek is die je goed kent.
Een set beoordelen op muziek die je niet kent is erg lastig.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2444
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door timpert »

Als je van industrial houdt: 24 Ghosts III - Nine Inch Nails. Dit zou fijn uit je speaker moeten knallen...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

timpert schreef:
Als je van industrial houdt: 24 Ghosts III - Nine Inch Nails. Dit zou fijn uit je speaker moeten knallen...
Beetje in het idee van Yello, wel wat heftiger. Ik vind dat wel fijn te horen(niet alle nummers hoor), thuis wordt dat minder gedeeld :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Leeuwarden »

peterl schreef:
Wat zijn echt mooie nummers om naar te luisteren en details goed te horen voor de speakers.
Welke gebruiken ze voor de luisterdag Hengelo, of zijn dat geen vaste nummers?

Alles van Diana Krallllll... :lol:

En de voorstellen van Kappa zijn ook prima!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

1.jpg
2.jpg
Een lijstje van wat ik wel gebruik voor demo e.d.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Mooi lijstje Hannesie, zal is kijken wat ik daarvan heb.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

:lol: , Anders heb ik nog wel een zipje.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Bij de inzendingen voor de luidsprekerontwerp wedstrijd van 2020 zit ook wel eea dat een hoog demo gehalte heeft.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

hannesie schreef:
:lol: , Anders heb ik nog wel een zipje.
Hou me aanbevolen, Hannesie.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef:
Bij de inzendingen voor de luidsprekerontwerp wedstrijd van 2020 zit ook wel eea dat een hoog demo gehalte heeft.
Dat verhaal zocht ik Barry, maar kon het nergens meer vinden :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

zip.jpg
Dat zipje is toch behoorlijk groot, heb bij de Roon optie dan mogelijkheden om een lijst te exporteren, en zie dan best een behoorlijk groot bestand.
Anders moet je maar een PM sturen met je mailadres. via Wetransfer gaat het makkelijker.

Het zijn dan losse nummers van een album.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2444
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door timpert »

Zijn ze gehoormatig veel veranderd met inspelen? Ik heb sinds een goede week een setje 12SR3PL woofers van Sica, en die kwamen erg stug nieuw uit de doos (48 Hz resonantiefrequentie, 36 Hz spec). Pas na 24 uur drillen op volle uitslag kwam de resonantiefrequentie in de buurt van de 40 Hz, en na nog eens 48 uur op 38 Hz. Overigens lagen toen wel alle gemeten parameters binnen 10% van fabrieksopgaaf (en dat vind ik heel netjes), maar het geeft toch wel aan dat deze woofers een tijdje moeten knallen voordat ze een beetje los komen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

timpert schreef:
Zijn ze gehoormatig veel veranderd met inspelen? Ik heb sinds een goede week een setje 12SR3PL woofers van Sica, en die kwamen erg stug nieuw uit de doos (48 Hz resonantiefrequentie, 36 Hz spec). Pas na 24 uur drillen op volle uitslag kwam de resonantiefrequentie in de buurt van de 40 Hz, en na nog eens 48 uur op 38 Hz. Overigens lagen toen wel alle gemeten parameters binnen 10% van fabrieksopgaaf (en dat vind ik heel netjes), maar het geeft toch wel aan dat deze woofers een tijdje moeten knallen voordat ze een beetje los komen.
Sorry dat ik dit niet heb gezien Timpert, maar idd, ze klonken in de eerste dagen naar niets en moesten echt loskomen.

Ik heb nu iets anders ondekt, als ik het nummer van The lonely Shepherd draai en bij 2.15 tot 2.40 min klinkt de diepe bas alsof deze begint ==te resoneren in de bas speaker, dit heb ik nog niet eerder gehad bij andere muziek waar kan dit aan liggen?
Hij doet het op alle op alle volumes, zit ook nog te denken aan de UGT, maar die kon zonder problemen tot 30Hz komen en stort pas lager in.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Kappa7 »

Vermoedelijk kon je oude speaker deze frequentie niet echt aanspreken en je nieuwe speaker wel.
Zou wel eens de resonantie frequentie van je kamer kunnen zijn.
Schuiven met de speakers wil nog wel eens helpen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Kappa7 schreef:
Vermoedelijk kon je oude speaker deze frequentie niet echt aanspreken en je nieuwe speaker wel.
Zou wel eens de resonantie frequentie van je kamer kunnen zijn.
Schuiven met de speakers wil nog wel eens helpen.
Dat heb ik geprobeerd, maar ik merk nu dat bij een koude versterker het probleem zich veel minder voordoet, als de versterker al uren heeft gespeeld is het veel duidelijker aanwezig. Worden de spoelen en weerstanden in de speaker normaal ook erg warm naar verloop van tijd, waardoor dit invloed kan hebben?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

Hoe is de interne demping in de nieuwe luidsprekers?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Dan lijkt het probleem zich in je versterker te zitten, wat gebruik je, buizen dacht ik?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

hannesie schreef:
Hoe is de interne demping in de nieuwe luidsprekers?
Volledig volgens specs van de ontwerper gemaakt met identieke onderdelen.
Barry2001 schreef:
Dan lijkt het probleem zich in je versterker te zitten, wat gebruik je, buizen dacht ik?
Klopt, KT150se maar de stroom is wat hoog voor de UGT, dus dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door hannesie »

Ik heb het stukje muziek even beluisterd op de koptelefoon (Sony wh1000xm3) maar het is ook wel een behoorlijke brei herrie, maar het is wel te beluisteren dat het een pittig stukje is om dit zonder vollopen te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”