buizen mengversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

One World Concepts schreef:
democles schreef:
Als microfoon voorversterker.
Dat kan toch eventueel ook met een LND150 of een hybride oplossing met opamps?
Zou vast en zeker wel kunnen,alleen heb ik geen idee hoe dat er uit moet zien.
Bouwen en tekening lezen is geen probleem.
Bijlagen
send,return.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Maar even verder............ :mrgreen:

Voor de kanaalkeuze van van de koptelefoon versterker moest ik nog wat verzinnen.
Kwam op zoiets uit. (hier met 3x uitgang wordt 4x)
koptelefoon keuze.jpg
Wat dan weer 4x een relais aanstuurt via een FED
koptelefoon relais.jpg
Vraag...
In de schema,s is de voedingsspanning 12v,gezien ik 5v relais heb wilde ik het voeden uit 5v DC.
Wat moet ik dan veranderen bij de schakelingen?
Bij de FED zie ik ook geen gate weerstanden,of hoeft dat niet?

Alles hier vandaan.
https://sound-au.com/project163.htm
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door douwebakker »

Hoi Peet, ik denk dat het ook gewoon bij 5 V werkt.
4043.png
Douwe
PS.
Hij staat nog voor je klaar.
lenco L78.jpg
lenco L78.jpg (36.33 KiB) 245 keer bekeken
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Trekken de relaisspoelen minder dan 73 mA? De 2N7000 werkt gegarandeerd nog als schakeltor bij VGS = 4,5 V en drainstromen tot 75 mA (met 2 mA door de LED dus 73 mA door de spoel). De voorschakelweerstandjes van de LED's moeten omlaag naar 1,5 kohm als je de LED-stroom op 2 mA wilt houden, maar misschien moet je dat niet willen, want moderne LED's zijn vaak bij 1 mA al onaangenaam fel.

Of ze echt nodig zijn is moeilijk te zeggen, maar gateweerstanden van 220 ohm ofzo doen in ieder geval geen kwaad en verkleinen de kans dat de MOSFET's tijdens het schakelen gaan staan oscilleren.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Bedankt jongens,daar kan ik wat mee :goedzo:

Marcel,die zeners bij de FET,s ook 12v of kleiner?

Douwe,geef maar een gil als je familie uit Delfzijl is langs geweest :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Bedankt jongens,daar kan ik wat mee :goedzo:

Marcel,die zeners bij de FET,s ook 12v of kleiner?
Die zeners zijn helemaal niet nodig, gewoon vrijloop diodes over de relaisspoel zetten.
Zoals de opstart reset is gedaan deugt ook niet, kunnen meerdere ingangen aktief worden.
Er was een leuke schakeling hiervoor in Elektuur. Beetje aangepast en met maar één uitgang, de anderen zijn perslot hetzelfde (zei de luilak :lol: ).En de BS170 of 2N7000 is zo goed als hetzelfde.
Anne
Bijlagen
InSel.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door douwebakker »

Naamloos.png
In elektuur 11/2013 wordt een 74HC175 gebruikt i.p.v. de CD4028.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Potver,, teken ik net de halve schakeling in elkaar :lol:
koptelefoon knoppen.JPG
Terug naar de tekentafel, eerst een :beer:

Dat is veel eenvoudiger Anne,gaan bij die schakeling ook bij een volgende selectie de vorige uit?

Wat klopte er niet bij mijn gevonden schakeling,wat zat er verkeerd bij de opstart, zodat er meerdere kanalen gekozen konden worden?

Douwe,ook bedankt :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dat is veel eenvoudiger Anne,gaan bij die schakeling ook bij een volgende selectie de vorige uit?
Ja hoor.
Wat klopte er niet bij mijn gevonden schakeling,wat zat er verkeerd bij de opstart, zodat er meerdere kanalen gekozen konden worden?
Bij het opstarten wordt nr 1 gekozen maar er wordt niet voorkomen dat evt ook een andere mee aangaat.
Zodra je zelf de 1 (of een ander) kiest komt 't weer goed.
De schakeling die Douwe heeft gevonden werkt met een klokpuls.Maar met een (voor logika) nogal trage stijgtijd, lijkt me minder betrouwbaar.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Anne,was wat aan het tekenen met jouw schema.
Kwam er achter dat deze schakeling geschikter is voor een voorversterker keuze schakelaar omdat het gelijk bij aanzetten al een kanaal kiest.
Bij een koptelefoon versterker wil je dat eigenlijk niet,je wild zelf de keuze kunnen maken en je mist dan de bypass om niks te kunnen selecteren.
Nu ben je gebonden aan in ieder geval wat te selecteren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Wel nee, geen probleem.Er zijn vier ingangen te kiezen en je gebruikt er maar drie.
Dan gebruik je 2,3 en 4 en laat 1 (de opstartkeuze) ongebruikt.
Of je verbindt de opstartschakeling met keuze 4 en gebruikt 1,2 en 3.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Nee ik gebruik er 4.

2x phono
1x line
1x Raspberrypi

Misschien dan de diode van de opstart op 4 zetten (RPI)
en de voeding schakelen?
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: buizen mengversterker

Bericht door wdd »

Kun je misschien ook met nog enkele dioden erbij: de eerste vanaf knooppunt 10µF/100k parallel aan die naar ingang A maar dan naar B. Dan krijg je uitgang op pin 15 hoog. En dan twee dioden vanaf die pin terug naar ingang A en B?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

Jullie zijn goed bezig O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Nee ik gebruik er 4.

2x phono
1x line
1x Raspberrypi

Misschien dan de diode van de opstart op 4 zetten (RPI)
en de voeding schakelen?
Veel eenvoudiger :o
Zonder opstartschakeling is er niets geselekteerd bij inschakelen, je moet aktief eentje kiezen.
Je kunt aan uitgang Q0 ook nog iets hangen om aan te geven dat ie staat te wachten op een keuze, of de koptel versterker er mee uitschakelen.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

:think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
:think:
Er staat geschreven en gedrukt da ge moet krabben waar 't uukt :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

:lol:

Dus de diode naar A van de opstart schakeling er uit en aan Q0 een relais hangen wat de voeding naar de koptelefoon versterker schakelt.
En hoe selecteer ik dan niets? (reset)

@ wdd,bedankt voor de inbreng :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dus de diode naar A van de opstart schakeling er uit en aan Q0 een relais hangen wat de voeding naar de koptelefoon versterker schakelt.
En hoe selecteer ik dan niets?
Als Q0 naar nul gaat (zodra iets gekozen is) kun je daarmee iets inschakelen.Weer uitschakelen gaat dan alleen door opnieuw te beginnen = alles uit (of alleen de voeding van de 4028 even afschakelen)
Anne

Zo bijv.
Bijlagen
Sel-0.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 17 mei 2021, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: buizen mengversterker

Bericht door wdd »

wdd schreef:
Kun je misschien ook met nog enkele dioden erbij: de eerste vanaf knooppunt 10µF/100k parallel aan die naar ingang A maar dan naar B. Dan krijg je uitgang op pin 15 hoog. En dan twee dioden vanaf die pin terug naar ingang A en B?
Eigenlijk nog eenvoudiger : als je de selectie diode weglaat (die van 10µF/100k naar ingang A), dan zijn alle ingangen 0 en wordt pin 3 hoog. Dan kun je hierna kiezen tussen de vier ingangen. Als je zou doen zoals ik eerder aangaf dan moest je eerst ingang 3 of 4 kiezen voor je 1 of 2 kon gebruiken besef ik nu.

Anne was me al voor zie ik nu :proost:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Bedankt voor de tekening,wordt het een stuk duidelijker van :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Als je een drukknopje hebt die open gaat bij indrukken kan die ook ipv de BC558.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Dus dan de BC er uit met schakelaar en 100K en vervangen door een druk schakelaar met breekcontact in de +5v naar de 4028?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dus dan de BC er uit met schakelaar en 100K en vervangen door een druk schakelaar met breekcontact in de +5v naar de 4028?
Dat is 't ja.Die 0µ1 wel dicht bij het IC (beide aansluitingen).
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Oke, even snel,moet het nog fatsoeneren.......... :mrgreen:
Bijlagen
koptelefoon schakelaars aller laatste.JPG
Plaats reactie