Draaitafel bouwen?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Draaitafel bouwen?

Bericht door anonamemouse »


[ Bekijk op youtube ]

Het is even werk...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door anonamemouse »


[ Bekijk op youtube ]

Leuk tafeltje erbij
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door Pjotr »

anonamemouse schreef:
https://youtu.be/vKFQ8B4cx64

Het is even werk...
Tja, een mooie sokkel voor een Gerrard DT klussen is toch niet helemaal hetzelfde als een draaitafel bouwen m.i. Wel fraai sokkeltje :sure:
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 10 mei 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door molekuul »

Er wordt geen draaitafel gebouwd, enkel een veeeeeel te dure plint voor een draaitafel. De draaitafel zelf lijkt een gerard 301. Kijk hier maar eens

https://audio-creative.nl/projecten/res ... 01-deel-3/

Kijk ook eens in deel 1 en 2, waar de draaitafel zelf wordt gereviseerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door Pjotr »

Ja is een Gerrard. Vergiste mij even want EMT's worden ook wel op zo'n voetstuk gezet. Wat ik wel heel mooi aan dit filmpje vind is zijn techniek en dat het duidelijk niet zomaar een paar laagjes jachtvernis zijn. Hij geeft heel mooi de stappen van het lakken aan. Zelf heb ik iets vergelijkbaars met epoxy gedaan i.p.v. polyester en dan niet met de spuit maar met de roller. En dan nog, na jaren blijft het hout werken en kun je toch weer de nerf in het spiegelend oppervlak zien gaan verschijnen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door OpaBert »

anonamemouse schreef:

[ Bekijk op youtube ]

Het is even werk...
Potverdorie MOOI
Iets voor HardBats denk ik
Bescheiden vraag wat kost zoon platenspelert :-s
13.000 :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door ray5150 »

Jaar of 25 terug haalde je zo'n Garrard voor een paar tientjes van Marktplaats.
Idem voor de meeste types Thorens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door Pjotr »

Deze toch niet hoor. Is een studio/broadcast machine waarvan er niet heel veel gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door anonamemouse »

OpaBert schreef:
Bescheiden vraag wat kost zoon platenspelert :-s
13.000 :shock:
Dat zijn Engelse pondjes, in euros is dat 15.112,53
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Deze toch niet hoor. Is een studio/broadcast machine waarvan er niet heel veel gemaakt zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat men in de zeezender tijd van Radio Veronica ook gebruik maakte van Garrard draaitafels in de studio.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door Pjotr »

Ze worden trouwens weer nieuw gemaakt door SME vernam ik. Voor 20 keuries :D Krijg je er wel een SME M2-12R arm bij...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door hardbats »

OpaBert schreef:
anonamemouse schreef:

[ Bekijk op youtube ]

Het is even werk...
Potverdorie MOOI
Iets voor HardBats denk ik
Bescheiden vraag wat kost zoon platenspelert :-s
13.000 :shock:
Lijkt me een mooie uitdaging om zoiets zelf te maken. Jammer dat zn loopwerk en een dergelijke arm zo duur is :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
OpaBert schreef:
anonamemouse schreef:

[ Bekijk op youtube ]

Het is even werk...
Potverdorie MOOI
Iets voor HardBats denk ik
Bescheiden vraag wat kost zoon platenspelert :-s
13.000 :shock:
Lijkt me een mooie uitdaging om zoiets zelf te maken. Jammer dat zn loopwerk en een dergelijke arm zo duur is :lol:
Sodeju zeg En mee klapt het hier Donderslag bij ( heldere ) hemel :shock:
Ja het is maar een 5 minuten werk zo te zien Bas
Dat filmpje is 35 minuten en er staan er 6 klaar :lol:
Maar mooi hoor O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Deze toch niet hoor. Is een studio/broadcast machine waarvan er niet heel veel gemaakt zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat men in de zeezender tijd van Radio Veronica ook gebruik maakte van Garrard draaitafels in de studio.
Op een zee zender ? Ik heb een disco avond gehad op de boot naar engeland Het ging wat hard waaien 1978-79 denk ik
Dansen ging niet en een plaatje draaien ook niet hoor !
De Bandrecorder moesten ze nog vast sjorren :lol:
Nee dat laatste verzin ik maar , Je kon niet eens lopen , buiten deuren waren op slot gedaan
Gelukkig was dat grote inrij gat aan de voorkant op tijd dicht :-s
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door beijert »

£13.000,- voor een draaitafel en een paar simpele Acoustic Energy speakers er aan... Zunde
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Deze toch niet hoor. Is een studio/broadcast machine waarvan er niet heel veel gemaakt zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat men in de zeezender tijd van Radio Veronica ook gebruik maakte van Garrard draaitafels in de studio.
Garrard 301. De grap is dat Garrard eigenlijk veel minder een serieus draaitafel merk is, zoals Thorens. De 301 en 401 zijn erg goed en degelijk en destijds als broadcast tafels verkocht, de modellen daarbuiten zijn minder bijzonder. Thorens TD124 zat ook wel op de piraat zendschepen (Veronica niet als ik het goed heb), en ook wel de EMT draaitafels.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door Pjotr »

De consumer Gerrards waren kwalitatief zeker geen uitschieters. Thorens was dat wel in zijn klasse en zijn nu na 50 jaar nog steeds gewild. Mijn vader heeft nog een Gerrard Zero-100 gehad, die met fouthoekcompensatie. Maar die rumbelde bij het leven. Hij was eigenlijk wel jaloers op mijn Lenco L75 toentertijd, die veel stiller was.
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door oorpijn »

Heb hier een Lenco L70 met een omroepverleden staan. Zit een vrij onbekende arm op en de lift is aangepast. Langzaam bezig deze een beetje op te knappen. Mijn wijlen oom maakte in het verleden radioprogramma's over klassieke muziek, voorganger van Hilversum 4. En dit was de draaitafel. Dook ruim een jaar geleden op bij boedel opruimen. De plint was volledig vergaan. Dus een nieuwe plint gemaakt. Na alles netjes schoon en gangbaar maken, smeren en een nieuw denon element klinkt het al heel fijn. Volgende stap is om een keer de draadjes in de toonarm vervangen want die zijn wel groen. Wel tof dat het spul zo robuust is dat het na ruim een halve eeuw nog gewoon de sterren van de hemel speelt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door ray5150 »

OpaBert schreef:
ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Deze toch niet hoor. Is een studio/broadcast machine waarvan er niet heel veel gemaakt zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat men in de zeezender tijd van Radio Veronica ook gebruik maakte van Garrard draaitafels in de studio.
Op een zee zender ? Ik heb een disco avond gehad op de boot naar engeland Het ging wat hard waaien 1978-79 denk ik
Dansen ging niet en een plaatje draaien ook niet hoor !
De Bandrecorder moesten ze nog vast sjorren :lol:
Nee dat laatste verzin ik maar , Je kon niet eens lopen , buiten deuren waren op slot gedaan
Gelukkig was dat grote inrij gat aan de voorkant op tijd dicht :-s
Nee, niet helemaal. de studio´s zaten in Hilversum, daar werden de programma´s op tape opgenomen. die tapes werden wekelijks met de bevoorrading naar het zendschip verscheept. hier een leuke site met ook een stuk techniek van vroeger : http://norderney.nl/historie/historie_1959_1961_1.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
OpaBert schreef:
ray5150 schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat men in de zeezender tijd van Radio Veronica ook gebruik maakte van Garrard draaitafels in de studio.
Op een zee zender ? Ik heb een disco avond gehad op de boot naar engeland Het ging wat hard waaien 1978-79 denk ik
Dansen ging niet en een plaatje draaien ook niet hoor !
De Bandrecorder moesten ze nog vast sjorren :lol:
Nee dat laatste verzin ik maar , Je kon niet eens lopen , buiten deuren waren op slot gedaan
Gelukkig was dat grote inrij gat aan de voorkant op tijd dicht :-s
Nee, niet helemaal. de studio´s zaten in Hilversum, daar werden de programma´s op tape opgenomen. die tapes werden wekelijks met de bevoorrading naar het zendschip verscheept. hier een leuke site met ook een stuk techniek van vroeger : http://norderney.nl/historie/historie_1959_1961_1.html
Gesnapt Ray
Ik had het verkeerd begrepen
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Draaitafel bouwen?

Bericht door Koen K »

beijert schreef:
£13.000,- voor een draaitafel en een paar simpele Acoustic Energy speakers er aan... Zunde
Haha, ja, en dan die opstelling... ](*,)
Plaats reactie