Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes
Moderator: Beheerdersteam
Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes
Heb mij vandaag aangemeld voor het forum, dus direct maar even voorstellen.
Begin jaren 90 heb ik versterkers en speakers gebouwd. Daarna vooral geluisterd en beetje onderhoud gedaan. De hobby lag stil. Paar jaar geleden de switch gemaakt naar streaming audio. Toen niet echt aan zelfbouw gedaan. Een DAC gekocht en deze vastgeknoopt aan Raspberry Pi met Allo DigiOne HAT. Als software gebruik ik Roon en Qobuz als streaming dienst.
Afgelopen maand de hobby weer opgepakt en een aantal nieuwe projectjes gestart. Destijds haalde ik veel inspiratie uit de Elektuur. Vandaag is het internet de plek voor inspiratie. Ben blij dat ik dit forum heb ontdekt!
En dan de projectjes waar ik nu aan werk. Voor muziek in de werkkamer heb ik een Raspberry PI met DAC van Allo. Heb er ook een eindversterker bordje van Allo bij besteld. Is een klasse D versterker, iets dat niet bestond in de tijd dat ik mijn klasse A/B versterker bouwde. Ben benieuwd hoe dat klinkt. Hiervoor wil ik nog een lineaire voeding zelfbouwen met ringkern trafo. De hele combinatie ga ik in een antieke radio bouwen. Oude look, nieuw geluid.
Voor de speakers heb ik paar antieke speaker kastjes uit de jaren 30 op de kop getikt. Ik wil een paar 2 weg speakers bouwen van stevig hout en die precies in de kastjes passen. Dat vraagt om kast ontwerp op maat. Ben nu op zoek naar een speaker ontwerp met zelfde volume. Hiervan wil ik dan de speakers en filters gebruiken en volume overnemen.
Dat is het voor nu!
En ik zal een topic starten voor het project
Begin jaren 90 heb ik versterkers en speakers gebouwd. Daarna vooral geluisterd en beetje onderhoud gedaan. De hobby lag stil. Paar jaar geleden de switch gemaakt naar streaming audio. Toen niet echt aan zelfbouw gedaan. Een DAC gekocht en deze vastgeknoopt aan Raspberry Pi met Allo DigiOne HAT. Als software gebruik ik Roon en Qobuz als streaming dienst.
Afgelopen maand de hobby weer opgepakt en een aantal nieuwe projectjes gestart. Destijds haalde ik veel inspiratie uit de Elektuur. Vandaag is het internet de plek voor inspiratie. Ben blij dat ik dit forum heb ontdekt!
En dan de projectjes waar ik nu aan werk. Voor muziek in de werkkamer heb ik een Raspberry PI met DAC van Allo. Heb er ook een eindversterker bordje van Allo bij besteld. Is een klasse D versterker, iets dat niet bestond in de tijd dat ik mijn klasse A/B versterker bouwde. Ben benieuwd hoe dat klinkt. Hiervoor wil ik nog een lineaire voeding zelfbouwen met ringkern trafo. De hele combinatie ga ik in een antieke radio bouwen. Oude look, nieuw geluid.
Voor de speakers heb ik paar antieke speaker kastjes uit de jaren 30 op de kop getikt. Ik wil een paar 2 weg speakers bouwen van stevig hout en die precies in de kastjes passen. Dat vraagt om kast ontwerp op maat. Ben nu op zoek naar een speaker ontwerp met zelfde volume. Hiervan wil ik dan de speakers en filters gebruiken en volume overnemen.
Dat is het voor nu!
En ik zal een topic starten voor het project
- douwebakker
- Contacteer:
Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes
Welkom en succes met je bouwplannen.
Douwe
Douwe
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Welkom hier, maak er iets moois van.
Welkom ook namens mij. Heb je dit overzicht al gezien?
viewtopic.php?f=3&t=28564
viewtopic.php?f=3&t=28564
dat is het topic waardoor ik forum heb gevonden, heel handig die tabel! 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En als het weer kan straks, de luisterdagen. Kun je zeker inspiratie opdoen 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het is nu met Corona allemaal een beetje anders, maar normaal gesproken is de eerste zaterdag in februari Hengelo, ergens in mei in Breda, in het najaar/winter Alphen aan de Rijn en Beetsterzwaag in het hoge noorden.
Welkom welkom. Als het allemaal goed gaat wil ik in het najaar een Breda dagje doen!
Wat zou dat leuk zijn! Ik ben er bijWowly schreef:Welkom welkom. Als het allemaal goed gaat wil ik in het najaar een Breda dagje doen!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik ga de auto vast inpakkenWowly schreef:Welkom welkom. Als het allemaal goed gaat wil ik in het najaar een Breda dagje doen!
Een groepje 50 en 60 plussers die samen komen om wat muziek te luisteren en ondertussen aan het keuvelen over ditjes en datjes.
Soort van voor portaal van Huize Avondrood.
Met Pizza!!ray5150 schreef:Een groepje 50 en 60 plussers die samen komen om wat muziek te luisteren en ondertussen aan het keuvelen over ditjes en datjes.