Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Giraffe
Berichten: 21
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 15:11
Locatie: Utrecht

Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Giraffe »

Heb mij vandaag aangemeld voor het forum, dus direct maar even voorstellen.

Begin jaren 90 heb ik versterkers en speakers gebouwd. Daarna vooral geluisterd en beetje onderhoud gedaan. De hobby lag stil. Paar jaar geleden de switch gemaakt naar streaming audio. Toen niet echt aan zelfbouw gedaan. Een DAC gekocht en deze vastgeknoopt aan Raspberry Pi met Allo DigiOne HAT. Als software gebruik ik Roon en Qobuz als streaming dienst.

Afgelopen maand de hobby weer opgepakt en een aantal nieuwe projectjes gestart. Destijds haalde ik veel inspiratie uit de Elektuur. Vandaag is het internet de plek voor inspiratie. Ben blij dat ik dit forum heb ontdekt!

En dan de projectjes waar ik nu aan werk. Voor muziek in de werkkamer heb ik een Raspberry PI met DAC van Allo. Heb er ook een eindversterker bordje van Allo bij besteld. Is een klasse D versterker, iets dat niet bestond in de tijd dat ik mijn klasse A/B versterker bouwde. Ben benieuwd hoe dat klinkt. Hiervoor wil ik nog een lineaire voeding zelfbouwen met ringkern trafo. De hele combinatie ga ik in een antieke radio bouwen. Oude look, nieuw geluid.

Voor de speakers heb ik paar antieke speaker kastjes uit de jaren 30 op de kop getikt. Ik wil een paar 2 weg speakers bouwen van stevig hout en die precies in de kastjes passen. Dat vraagt om kast ontwerp op maat. Ben nu op zoek naar een speaker ontwerp met zelfde volume. Hiervan wil ik dan de speakers en filters gebruiken en volume overnemen.

Dat is het voor nu!
En ik zal een topic starten voor het project
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door douwebakker »

Welkom en succes met je bouwplannen.
Douwe
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier, maak er iets moois van.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Shadow »

Welkom!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Henkjan »

hoi Giraffe, welkom hier
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door John P »

Welkom ook namens mij. Heb je dit overzicht al gezien?
viewtopic.php?f=3&t=28564
Giraffe
Berichten: 21
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 15:11
Locatie: Utrecht

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Giraffe »

dat is het topic waardoor ik forum heb gevonden, heel handig die tabel! :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Barry2001 »

En als het weer kan straks, de luisterdagen. Kun je zeker inspiratie opdoen :-({|=
webracer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 13:02
Locatie: noord holland

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door webracer »

Hoi,wanneer zijn de luisterdagen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Barry2001 »

Het is nu met Corona allemaal een beetje anders, maar normaal gesproken is de eerste zaterdag in februari Hengelo, ergens in mei in Breda, in het najaar/winter Alphen aan de Rijn en Beetsterzwaag in het hoge noorden.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Wowly »

Welkom welkom. Als het allemaal goed gaat wil ik in het najaar een Breda dagje doen!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door satefan »

Wowly schreef:
Welkom welkom. Als het allemaal goed gaat wil ik in het najaar een Breda dagje doen!
Wat zou dat leuk zijn! Ik ben er bij :yeah:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Kappa7 »

Leuk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door ray5150 »

#metoo ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
Welkom welkom. Als het allemaal goed gaat wil ik in het najaar een Breda dagje doen!
ik ga de auto vast inpakken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door pappaleo »

Luisterdag? Wat is een luisterdag? :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door ray5150 »

Een groepje 50 en 60 plussers die samen komen om wat muziek te luisteren en ondertussen aan het keuvelen over ditjes en datjes.
Soort van voor portaal van Huize Avondrood. :mrgreen:
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Hobby weer opgepakt...nieuwe techniek in oude kastjes

Bericht door Rody »

ray5150 schreef:
Een groepje 50 en 60 plussers die samen komen om wat muziek te luisteren en ondertussen aan het keuvelen over ditjes en datjes.
Soort van voor portaal van Huize Avondrood. :mrgreen:
Met Pizza!!
Plaats reactie