Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door wouter »

Gewoon nostalgie, ik zocht op mijn 18e deze Monacor SPH100C uit vanwege -3dB @ 39Hz bij 10 liter.
IMG-20210505-WA0016.jpeg
Ik heb er in mijn studententijd meerdere modellen mee gebouwd, de meest extreme met een isobaric opstelling: 1 woofer zat intern met de magneet naar de magneet van de buitenste woofer. Kastje geheel in de stijl van de Audio Physic Step. Die had ik bij Eringa in Zwolle gehoord, fantastisch. Met die 6 liter behuizing kon er 1 liter af voor de isobaric en uiteindelijk hadden we een systeem van ca 5 liter push pull, dus 10 liter & 39hz was in beeld.
Screenshot_20210506-003901_WhatsApp.jpg
Met een systeem gevoeligheid van 77dB was dit echt doorgeslagen gekheid, maar laag dat het ging!!!

Daarna nog MTM zuiltje gemaakt, en uiteindelijk opgedeeld in 2 stereo setjes TL van 7 liter ongeveer.

Sinds eergister het setje van mijn bouwmaatje weer in huis. Zoals ik ook heb gehad, de stofkapjes er af geblazen, de woofer kan gewoon de luchtverplaatsing/tegendruk niet aan. Bij een harde slag heb ik ook wel eens de messing massa ring (?) los gehad onder de stofkap... leuke rammelaar ;-)
IMG-20210504-WA0039.jpeg
IMG-20210504-WA0037.jpeg
20210504_162101_004.jpg
Met de stofkap eraf is goed te zien welke uitslagen deze 10,4cm (uitwendige korfmaat) metende midwoofer ja maken. Ruim meer dan de 4mm Xmax, wat inmiddels niet heel veel meer is. Het klinkt ook allemaal wat ongecontoureerd. De druk is er wel, maar zonder echt een realistische klank.

Bijzonder woofertje destijds, met een ferrietschijf op de voorste poolplaat. Gister heb ik een nieuw ontwerpje gemaakt die weer de afmetingen van de Audio Physic Step volgt, en met de van Ali ontvangen grote afrondfrees moet de baffle namaken nu echt mogelijk zijn.
IMG-20210504-WA0055.jpeg
Deze is wat tam, 1,2 meter TL:
Screenshot_20210506-005617_WhatsApp.jpg

Wellicht zo:
Screenshot_20210506-005631_WhatsApp.jpg
To be continued...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door SARK »

wouter schreef:
... met de van Ali ontvangen grote afrondfrees moet de baffle namaken nu echt mogelijk zijn.
Kun je daar eens een foto van plaatsen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door wouter »

Screenshot_20210506-082833_WhatsApp.jpg
Voila. Voor de optiek zoals bij de Audio Physic Step heb ik een grote afrond frees nodig, waarmee ik niet geheel afrond zeg maar.

Hier liggen o.a. R20, R25 en R30 en R38 aan de rechterkant. Links is meer voor deze vorm daar nog bij:
Screenshot_20210506-083322_WhatsApp.jpg
De zijwanden dus...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door Douwe84 »

Dat zijn beste freesjes, goede tip wel. Ik heb een R30 nodig...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door wouter »

Dan ook een freestafel ;-)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door Douwe84 »

zeker, plannen om die te maken zijn er ook al :P maar alles op zn tijd...
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door Koen K »

Lachen zeg. Het blijft toch tot de verbeelding spreken hè, zo'n klein kastje met veel laag.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door wouter »

Ja, al is dat nu met actieve boxjes (of MFB) en dps met compressoren een peuleschil.

Eerste orde filteren was ook een eigenschap van dit 2-wegje.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door jvenema »

wouter schreef:
Screenshot_20210506-082833_WhatsApp.jpg

Voila. Voor de optiek zoals bij de Audio Physic Step heb ik een grote afrond frees nodig, waarmee ik niet geheel afrond zeg maar.

Hier liggen o.a. R20, R25 en R30 en R38 aan de rechterkant. Links is meer voor deze vorm daar nog bij:
Screenshot_20210506-083322_WhatsApp.jpg De zijwanden dus...
Ben ook op zoek naar wat grotere afrondfrezen, maar kan die niet vinden met een 8 mm schacht, dan is het gelijk een 12,7 mm schacht. Dus als er een tip is, om die te krijgen tegen een redelijke prijs voor een 8mm machine laat maar weten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door richard »

Waarschijnlijk zal dat ook wel een veiligheidsdingetje zijn, een r=30 op een 8 mm schachtje heeft al snel de diameter van een regenpijp. Daar komen best wel wat krachten op te staan en je wil ook niet dat hij afbreekt op 20.000 toeren.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door SARK »

wouter schreef:
Screenshot_20210506-082833_WhatsApp.jpg
Oh nice .... een lock miter bit ... schijnt best een crime te zijn om deze goed in te stellen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Bericht door wouter »

Ja, enorm gedoe. Heb er 3, want voor elke dikte moet het anders. Ik ga loodrecht omhoog nog de "fence" verlengen.

Ik heb de HBM 40 freestafel, daar zit ook 1/2" schachtopname bij.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”