Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door jwvanwijngaarden »

Ooit kocht ik bij Klaré in Hoorn mijn eerste trafo voor mijn eerste buizenvoorversterker. Het was een SRPP schakeling uit het tijdschrift Glass Audio.
Die voorversterker heeft een tijd goed gewerkt, en is later verbouwd tot wat anders, en met de komst van de kinderen verdween het spul naar zolder.
De 220V trafo had het EI84 formaat, en hs wikkelingen van 200. 225 en 250 V. Voor de gloeispanning had hij 6,3 volt, maar ook een 9 volt AC wikkeling.
Dat was heel handig zo zei men mij, want dat kun je gelijkrichten tot 12,6 volt en dat is heel handig voor ECC81,82 en 83 buisjes. Inmiddels ben ik daar mee bezig, Ik wil drie ECC83 buisjes via pen4 4n 5 voeden met 12,6 v dc. Ik heb dus een met een brugcel en een paar elco's een afgevlakte gelijksspanning gemaakt. Onbelast meet ik 10,27 volt AC en 13,40 volt DC. Belast met de gloeidraden van de drie buisjes meet ik 9,3 volt AC, en helaas, 10,1 volt DC. Je kunt voor de gloei wel wat onder de gewenste 12,6V maar 10,1 V is echt te weinig. Bij mij komen twee vragen op: 1) vanwaar die forse verliezen, en: 2) is er wat aan te doen. Ik vermoed dat de trafo, eentje met EI84 profiel voldoende levert, die blijft belast keurig ruim 9,3 volt AC leveren, dus het zal waarschijnlijk is de bedrading zitten, wellicht de testsnoertjes met klemmen, of mogelijk de gelijkrichtdiodes, maar dat daar ruim drie volt verdwijnt bij een belasting van nog geen 0,5A lijkt me veel. Is hier nog wat op te lossen of is het raadzaam om te zien naar een andere trafo?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door OpaBert »

Als je 9.3 Volt AC houdt ook onder belasting is de belasting erg laag t.o.v. de koperweerstand van je trafo
Dus ik zou de bedrading controleren, of er wel iets aan vast zit slechte soldeer verbing
Gebruik niet die Test snoertjes met 2 krokodillen klemmetjes eraan
Die zijn niet geschikt voor zo iets, meer voor data 0 of 1
Zet een volt meter over je test snoertjes en je weet het , ik ging pas de boot in met mn luidspreker belasting ik zat me rijk te rekenen
4 ohm dummy bevestigd aan de UGT en mat de spanning op de UGT en dacht dat ik 17 Watt uit mn EL84 versterker haalde Wow :oops: stomme snoertjes , 10 Watt
Dus weg die dingen en er een stuk draad er aan solderen en ben benieuwd O:)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door OWC »

jwvanwijngaarden schreef:
Ooit kocht ik bij Klaré in Hoorn mijn eerste trafo voor mijn eerste buizenvoorversterker. Het was een SRPP schakeling uit het tijdschrift Glass Audio.
Die voorversterker heeft een tijd goed gewerkt, en is later verbouwd tot wat anders, en met de komst van de kinderen verdween het spul naar zolder.
De 220V trafo had het EI84 formaat, en hs wikkelingen van 200. 225 en 250 V. Voor de gloeispanning had hij 6,3 volt, maar ook een 9 volt AC wikkeling.
Dat was heel handig zo zei men mij, want dat kun je gelijkrichten tot 12,6 volt en dat is heel handig voor ECC81,82 en 83 buisjes. Inmiddels ben ik daar mee bezig, Ik wil drie ECC83 buisjes via pen4 4n 5 voeden met 12,6 v dc. Ik heb dus een met een brugcel en een paar elco's een afgevlakte gelijksspanning gemaakt. Onbelast meet ik 10,27 volt AC en 13,40 volt DC. Belast met de gloeidraden van de drie buisjes meet ik 9,3 volt AC, en helaas, 10,1 volt DC. Je kunt voor de gloei wel wat onder de gewenste 12,6V maar 10,1 V is echt te weinig. Bij mij komen twee vragen op: 1) vanwaar die forse verliezen, en: 2) is er wat aan te doen. Ik vermoed dat de trafo, eentje met EI84 profiel voldoende levert, die blijft belast keurig ruim 9,3 volt AC leveren, dus het zal waarschijnlijk is de bedrading zitten, wellicht de testsnoertjes met klemmen, of mogelijk de gelijkrichtdiodes, maar dat daar ruim drie volt verdwijnt bij een belasting van nog geen 0,5A lijkt me veel. Is hier nog wat op te lossen of is het raadzaam om te zien naar een andere trafo?
Voor een 9Vac wikkeling incl verliezen van de brugcel en dc weerstand van trafo klinkt dat niet heel erg gek, dat zijn wel waardes die je zo zou verwachten. Sterker nog, dat is een waarde in dezelfde orde van grootte als ik dit simuleer.
9Vac kan in theorie (zonder verliezen) maar max 12,7Vdc geven, in praktijk ligt dat altijd zo'n 15-20% lager

Hoe groot is de elco die je gebruikt? En welke burgcel gebruik je?
Een voltage drop van ongeveer 1,2-1,5V kun je namelijk wel verwachten bij een brugcel.
Met 450mA aan load heb je ook best wel grote capaciteit nodig.

Als je hier DC van wilt maken, zou ik eerder om een spanningsverdubbelaar gaan en dan met een buck convertertje terug regelen.
Met een lineaire regelaar kan ook, maar dan stook je wel 3W weg.

edit;
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen, is een enkele Schottky diode nemen met een wat forsere elco.
Dan zou je ergens in de buurt van 11,5Vdc moeten komen. Dat valt nog in binnen de 90% grens.
Niet een super nette oplossing, maar het zal prima werken voor jaren.
Om hier netjes 12-12,6Vdc van te maken, hadden ze hiervoor dus een iets hogere spanning moeten nemen, ongeveer rond de 10,8-11,5Vac
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door ray5150 »

Wat op zich allemaal wel vreemd is, gezien het feit dat de netspanning tegenwoordig ruim 230 Volt is. (van de week 237 op de WCD gemeten)
Je zou dus normaliter mogen verwachten dat ook de secundaire spanningen van zo´n oude trafo wat hoger liggen dan oorspronkelijk aangegeven.
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door jwvanwijngaarden »

Heren, dank voor de snelle reacties. Op advies van OpaBert heb ik de buisjes aangesloten via gesoldeerde draden in plaats van testdraadjes met clipjes.
Resultaat: 10,1V AC bij de brugcel, en 11,50V DC bij de buisjes. Beter dus en erg in lijn met wat One World Concepts schetste. Omdat 11,5v gloei eigenlijk te weinig is denk ik sterk over de aanschaf van deze trafo: https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 2e0eveCuq3
Deze R-kern van 35 watt levert twee maal 6,3V aan 0,8A aan gloei, en 2 maal 220V bij 50 ma aan HS. Als ik de gloei in serie zet, en de HS parallel heb ik ruim voldoende om de phonotrap met drie maal ECC83 of -beter nog- twee maal ECC83 en eenmaal ECC82 lekker te laten werken. Liever had ik de oude trafo gebruikt, maar ik vind dat lastig als je van te voren al weet dat de gloei eigenlijk een te laag voltage heeft, en buiten de marge valt van wat men nog goed bruikbaar vindt. Voor wat betreft de reactie van Ray: ik meet meestal 230 of 231V. maar dan nog: inderdaad je zou wat meer verwachten. Dat doet hij trouwens ook, ik meet bijv. 10,27V AC onbelast op de 9V wikkeling, maar belast zakt dat tot 10,1. Een verlies van 0,17V AC. Dat is niet eens zo veel, maar het echte verlies lijkt in dit geval in de gelijkrichting en afvlakking te zitten: die zakt van 13,48V naar 11.50V. Een verlies van 2V.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door Lampje »

Als er ruimte is tussen de spoelkoker en het blikpakket zou je ook nog wat windingen kunnen bij wikkelen, kan je toch je oude trafo gebruiken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door OpaBert »

jwvanwijngaarden schreef:
Heren, dank voor de snelle reacties. Op advies van OpaBert heb ik de buisjes aangesloten via gesoldeerde draden in plaats van testdraadjes met clipjes.
Resultaat: 10,1V AC bij de brugcel, en 11,50V DC bij de buisjes. Beter dus en erg in lijn met wat One World Concepts schetste. Omdat 11,5v gloei eigenlijk te weinig is denk ik sterk over de aanschaf van deze trafo: https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 2e0eveCuq3
Deze R-kern van 35 watt levert twee maal 6,3V aan 0,8A aan gloei, en 2 maal 220V bij 50 ma aan HS. Als ik de gloei in serie zet, en de HS parallel heb ik ruim voldoende om de phonotrap met drie maal ECC83 of -beter nog- twee maal ECC83 en eenmaal ECC82 lekker te laten werken. Liever had ik de oude trafo gebruikt, maar ik vind dat lastig als je van te voren al weet dat de gloei eigenlijk een te laag voltage heeft, en buiten de marge valt van wat men nog goed bruikbaar vindt. Voor wat betreft de reactie van Ray: ik meet meestal 230 of 231V. maar dan nog: inderdaad je zou wat meer verwachten. Dat doet hij trouwens ook, ik meet bijv. 10,27V AC onbelast op de 9V wikkeling, maar belast zakt dat tot 10,1. Een verlies van 0,17V AC. Dat is niet eens zo veel, maar het echte verlies lijkt in dit geval in de gelijkrichting en afvlakking te zitten: die zakt van 13,48V naar 11.50V. Een verlies van 2V.
Met 10,1 Volt op de brugcel moet je zonder rare fratsen en extremen op 12,6 DC kunnen komen simpel door de Elco groter te maken
Ik weet niet wat je nu gebruikt maar het is te weinig de belasting meg 1 ECC83+ECC82 =300 mA bij 12,6 volt
Begin is met1000uF of 2200uF
Er zijn computer programmetjes voor om het te bereken maar als je moet kopen beter even vragen om het te simuleren op een computer programma
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door ray5150 »

Als ik zo vrij mag zijn om ook een suggestie te doen : zet de 6,3 en de 9 VAC wikkelingen in serie, zet daar een brugcel en flinke elco achter, en daarna een op 12,6 VDC ingestelde spanningsregelaar. beetje robuust model zoals een LM338T (5A), of een LM350T (3A) nemen.
( https://www.eoo-bv.nl/58-spanningsregel ... y=58&n=107 )

Ik geef toe dat het een wat lompe manier is, maar zou in principe wel moeten werken.
Natuurlijk ga ik er nu wel van uit dat beide wikkelingen de benodigde stroom kunnen leveren.

Doe anders eens een paar foto´s van de betreffende trafo hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door Lampje »

Je kunt ook van de 9 volt wikkeling 6,3 volt maken, of levert deze dan te weinig stroom ?
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door jwvanwijngaarden »

Het is een doorgaande wikkeling, vanaf de 0 naar 6,3V en dan door naar 9 V. Vanavond heb ik de suggestie van Lampje gevolgd en 24 wikkelingen dun montagedraad vanaf de 9 volt aansluiting er bij gewikkeld. Dikker kreeg ik niet tussen blik en wikkeling door. Wat een verrassing: ik meet nu onbelast 15,2 volt AC over de 0 en het eind van de bijgewikkelde draad. Dat was ruim 10 V Ik ben benieuwd waar ik morgen uitkom als ik de gloei van de buisjes aansluit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door Ah!buis »

Je zou een brug met schottky diodes kunnen maken (4x 1N5821 bijv), geeft minder verlies en een elco van minstens 4700µF.
Anne
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door jwvanwijngaarden »

Die Schottky-diodes, Anne, dat is ook een te overwegen optie. Op de site van Okaphone lees ik dat het verlies over deze 1N5821 diode 900 mv. is. Ze hebben er zelfs eentje van ook 30V, en 3A, die een verlies van maar 500mv heeft, de SB330 van Fairchild. Met mijn testje met de drie ECC83`s kwam ik met een gewone brugcel vanuit 10,1 V AC tot 11,5 volt DC. Onbelast kwam ik tot 10,27 V AC en 13,48V DC, Ik verloor dus door de belasting 2V. Met de door jouw genoemde diode zou ik goed uitkomen. Hoewel het "bijwikkel" experiment tot nog toe goed uitpakte ben ik toch wat bezorgd over het dunne montagedraad. Met de optie van Anne laat ik de trafo ongemoeid. Ik ga vier maal de Fairchild SB330 bestellen. Volgende week verder, dan zijn de printbuisvoetjes binnen en is de gloei op de print in zijn definitieve vorm. ik zal hierover terugmelden. Tot zover hartelijk dank voor alle hulp, het lijkt erop dat het hergebruiken van deze oude transformator toch gaat lukken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door OpaBert »

Zeg jw welke elco heb je er over ? 500uF of 1000uF iets in de buurt van 1000uF heb je nodig
Edit
Anne heeft de Waarde al berekend :D

Daar heb je geen antwoord op gegeven schrijf ik misschien beetje te slecht ,, ben wat warrig O:)
Want met de gegevens die je verstrekt 10.1 aan de brugcel moet 12 volt DC volt gewoon lukken
Maar er moet wel een Condensator over de + en - brugcel om die waarde te kunnen halen :!:
Zet je geen elco dan kan je beter gewoon AC voeden hoef je ook geen diodes te bestellen
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door jwvanwijngaarden »

Dag Bert, ik heb twee printjes gebruikt, een oude met 5 maal 1000 uF en een nieuwe meer compacte met 2 maal 1000 uF. Beiden zouden voldoende capaciteit moeten hebben. Die met 5000 uF heb ik jaren gebruikt. Omdat de gloei gebruikt gaat worden in een phonotrap ligt gebruik van AC niet voor de hand.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door OpaBert »

jwvanwijngaarden schreef:
Dag Bert, ik heb twee printjes gebruikt, een oude met 5 maal 1000 uF en een nieuwe meer compacte met 2 maal 1000 uF. Beiden zouden voldoende capaciteit moeten hebben. Die met 5000 uF heb ik jaren gebruikt. Omdat de gloei gebruikt gaat worden in een phonotrap ligt gebruik van AC niet voor de hand.
Hoi JW,
In theorie moet dit gewoon werken :think: , en toch kom je niet aan 12 volt met 300 mA
Ik denk dat ik jouw situatie eens namaak , iets geeft me het gevoel dat er iets verkeerd gaat
Je weet het verschil tussen parallel en in Serie schakelen ?
Je moet me deze vraag niet kwalijk nemen want ik heb geen idee wat je kennis is JW :D
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door jwvanwijngaarden »

Inmiddels heb ik als eerste poging de suggestie van Lampje gevolgd. Niet omdat het voorstel van Anne met de Schottky diodes niet goed zou zijn, maar vooral omdat ik het draad bij de hand had en ik dit nog nooit gedaan had. Tegenwoordig probeer ik trouwens het liefst oplossingen te vinden met de spullen die ik heb, en niet gelijk nieuwe spullen te kopen. Mijn eerste experiment was 24 wikkelingen extra. Dat resulteerde in in 15V AC op de trafo. Dat was veelbelovend. Alleen de wikkelrichting was verkeerd, ik moest de extra wikkeling omgekeerd aansluiten. Daarna een nieuwe poging, en dan in de goede richting gewikkeld. Zoals de foto laat zien zit ik met 10 wikkelingen met een belasting van drie ECC83 buisjes vrij precies op de gewenste 12,6V DC. Een prima resultaat, ik ben er content mee.
Bijlagen
Gloei.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door Ah!buis »

Da's mooi, welke oplossing doet er niet zo toe, als 't maar werkt :D
Nu maar hopen dat een kleine zaagtand (rimpel) minder hinder geeft dan de gewone sinusvormige wisselstroom.
Anne
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door jwvanwijngaarden »

Anne, die kleine zaagtand zou ik toch in alle gevallen gehad hebben, ook als ik niet extra wikkelingen had bijgewikkeld?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door OpaBert »

Maar daad bij het woord gevoegd
Als 10,1 AC op je brugcel krijgt en een belasting hebt van 37 Ohm 0.313 A is de spanning 11,5 volt DC met 4700 uF
Beetje krap
Had wat meer verwacht Maar met schottky moetje wel een 0,5-1 volt kunnen winnen O:)
Edit
Ik als een van vele ezels hadden een bruggetje 3000uF per Amp ik heb dat ff geprobeerd de spanning uit de trafo werd een paar honderste hoger maar de DC spanning nog geen 0.1 lager
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Zo haalt de werkelijkheid je rechts in.....wat een verlies

Bericht door Ah!buis »

jwvanwijngaarden schreef:
Anne, die kleine zaagtand zou ik toch in alle gevallen gehad hebben, ook als ik niet extra wikkelingen had bijgewikkeld?
Ja hoor. Ik bedoel maar dat 't afwachten is of er echt winst is met een niet verder afgevlakte spanning.
Anne
Plaats reactie