Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hank73

Re: The effect of different power cords (at Hypex Fusion Plate amps)

Bericht door hank73 »

Koen K schreef:
Heeft er ooit al iemand aangetoond een verschil te kunnen horen tussen twee deugdelijke netsnoeren? Bij mijn weten verdwijnen die verschillen in een blinde luistertest immers altijd als sneeuw voor de zon?
Je bedoelt zoals dit:
CHHRhhRHHHrhhRHHH
vs
chhRhhhrhhhrhhHhhRhh

:rofl:

sorry, ik moest de grap maken... :proost:
Ik ben het ermee eens dat het subjectief is en vaak wat een persoon wil geloven. Ik dacht misschien om het verschil op te nemen, maar dan heb ik alleen mijn iPhone die waarschijnlijk niet goed zal werken.
Pjotr

Re: Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Bericht door Pjotr »

Koen K schreef:
Heeft er ooit al iemand aangetoond een verschil te kunnen horen tussen twee deugdelijke netsnoeren? Bij mijn weten verdwijnen die verschillen in een blinde luistertest immers altijd als sneeuw voor de zon?
Op de vorige pagina liet ik een spectrumplaatje zien van een 1 kHz toon op een signaalniveau van -12 dB FS van een simpele Chinese voorversterker met waaibomensnoer. Zij het enigszins gemodificeerd naar betere prestaties. Maar het bleef met een simpel waaibomen netsnoertje. In die volumestand produceert mijn set een SPL van ongeveer 96dB. Lichtnet gerelateerde (50Hz) storing dan wel ruis is niet noemenswaardig te ontdekken. I.i.g. onder de -140db. Onze gehoordrempel ligt bij een SPL van 0 dB. Dat zou in dat plaatje bij een signaalniveau zijn van -12 - 96 = -108dB. Dat is dus nog altijd 32 dB luider dan wat daar gemeten is. Kortom de storing ligt nog eens 32 dB lager dan wat we fysiek kunnen horen! We zullen voor zo'n experiment om dat gehoormatig aan te tonen toch wel iets moet verzinnen wat het mogelijk maakt om verder dan een 32 dB onder onze gehoordrempel te kunnen horen... :?
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Even ter voorkoming van tunnelvisie van mijn kant: de vervormingmeting is allesbepalend voor de geluidskwaliteit van een audioketen, is je conclusie. Wat je daar niet ziet, hoor je niet. Maar dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een slew-rate-meting geen enkel nut heeft om de kwaliteit van een versterker te beoordelen. Is dat zo? Wat heeft die meting dan voor nut?
Koen K

Bericht door Koen K »

Volgens mij staat daar alleen dat, mocht iemand ooit verschil blijken te kunnen horen tussen twee netsnoeren, dat dat dan niet gauw aan de vervorming zal liggen ;)

Hoe dan ook: als het hoorbaar is kun je het ook horen zonder te spieken. Wáár je het dan aan hoort maakt niet uit.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ok, duidelijk. Ik vraag even door omdat ik eerder al uitgekomen was op verbeteringen die in eerste instantie niet te beredeneren waren zoals goede spdif kabels.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op ma 26 apr 2021, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Koen K schreef:
Volgens mij staat daar alleen dat, mocht iemand ooit verschil blijken te kunnen horen tussen twee netsnoeren, dat dat dan niet gauw aan de vervorming zal liggen ;)

Hoe dan ook: als het hoorbaar is kun je het ook horen zonder te spieken. Wáár je het dan aan hoort maakt niet uit.
Als er ook maar enige door het lichtnet veroorzaakte rommel in het signaal terecht komt op welke manier dan ook, netsnoer, interlink slechte afscherming van de kast enz, dan zie je dat als lichtnet harmonischen (veelvouden van 50Hz) in dat plaatje.
Wieger61 schreef:
Even ter voorkoming van tunnelvisie van mijn kant: de vervormingmeting is allesbepalend voor de geluidskwaliteit van een audioketen, is je conclusie. Wat je daar niet ziet, hoor je niet. Maar dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een slew-rate-meting geen enkel nut heeft om de kwaliteit van een versterker te beoordelen. Is dat zo? Wat heeft die meting dan voor nut?
Nog even afgezien van wat slew rate met netsnoeren te maken zou kunnen hebben: Iedere beetje audioversterker heeft meer dan voldoende slew rate. Dat kun je i.d.d. gewoon meten maar veel nut heeft dat i.d.d. niet dan. Maar als een versterker te kort schiet w.b. slew rate. zet hem dan maar niet aan. Dat is niet om aan te horen. Het issue slew rate is even een soort van hype geweest vorige eeuw maar die was snel weer overgewaaid als i.d.d. niet zo relevant.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ik ga binnenkort eens luisteren bij iemand die zijn netspanning opgeschoond heeft. Ik zal een blinde test proberen. Ik ben benieuwd.
Koen K

Bericht door Koen K »

Pjotr schreef:
Als er ook maar enige door het lichtnet veroorzaakte rommel in het signaal terecht komt op welke manier dan ook, netsnoer, interlink slechte afscherming van de kast enz, dan zie je dat als lichtnet harmonischen (veelvouden van 50Hz) in dat plaatje.
Je neemt dan impliciet aan dat de proponenten van high end netsnoeren er technisch zinnige en rationele manieren van redeneren op na houden, maar ik vind dat persoonlijk een wat optimistische inschatting ;)
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ik heb een keer een aflevering van Pints with Ayre met John Atkinson op YouTube over meten van versterkers gezien waar ze opmerkten dat rf-signalen hen kopzorgen veroorzaken. Zo kunnen ze zonder maatregelen via de luidsprekerkabel de versterker in komen en op een of andere manier het geluid beïnvloeden. Ik wil dat verhaal niet voor het gemak afdoen als marketing blabla en als rf-leek snappen hoe dat kan. Misschien kan ik dan ook snappen hoe dit bij netsnoeren werkt.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er staat me iets bij van een foto op hier op het forum van een luisteravond van zo'n audioclub waarvan enkele zba mensen lid van zijn.
Iets met een set waarvan iedereen oeh en aah riep , bij wijze van spreken, die met een simpel wit tafeldoosje van 2 knaken aangesloten stond. :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ohw ja die demo :mrgreen: Foto onderaan links van het midden. Dat waren wel 2 k€ snoetjes in dat Hemablokje, handgevlochten. Het alu koffertje kreeg je er gratis bij :goeie:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 27 apr 2021, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Koen K schreef:
Je neemt dan impliciet aan dat de proponenten van high end netsnoeren er technisch zinnige en rationele manieren van redeneren op na houden, maar ik vind dat persoonlijk een wat optimistische inschatting ;)
Nee hoor kijk wel uit. Optimistisch dat wel maar ik heb echt geen enkel idee wat en hoe verschillende mensen verschillende dingen waarnemen. Ben je mal :lol: Ik kwam er op omdat het ene netsnoer "CHHRhhRHHHrhhRHHH" lijkt te doen en een ander "chhRhhhrhhhrhhHhhRhh" :mrgreen:

"
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Ohw ja die demo :mrgreen: Foto onderaan links van het midden. Dat waren wel 2 k€ snoetjes in dat Hemablokje, handgevlochten. Het alu koffertje kreeg je er gratis bij :goeie:
cock.jpg
Dit dus, niet lullen maar poetsen. :think:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
..... niet lullen maar poetsen. :think:
Zow dan?
DSC_0178 (Large)_0_1.jpg
Maar zonder gekheid dit is een bijzonder goed uitgekiende mix van Cock voor een optimaal resultaat :mrgreen: Cock heeft mij wel eens verteld dat om te beoordelen of het goed is dat hij dan in de keuken gaat luisteren. Met de set uiteraard op zijn plek in de woonkamer. Bijzondere man......
Koen K

Bericht door Koen K »

:lol:
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Kwakzalverij dus
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Ik heb ooit in een financieel beter moment een Kemp powerblock aangeschaft. Ik heb niet echt het gevoel dat het geluid er met sprongen op vooruit is gegaan. Ik heb wel het gevoel dat het iets anders klinkt, maar zou zo niet 1 2 3 kunnen omschrijven hoe.
Mijn tv is ook aangesloten op het blok, en dat scheelt wel behoorlijk. Veel minder spetters in het beeld, dit is nu een stuk rustiger om naar te kijken.
Alle kabels vanaf het blok zijn gewoon de fabrieksdropveters, behalve de eindversterker. Die heeft een 3 x 2.5 kabel.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Wieger61 schreef:
Ik heb een keer een aflevering van Pints with Ayre met John Atkinson op YouTube over meten van versterkers gezien waar ze opmerkten dat rf-signalen hen kopzorgen veroorzaken. Zo kunnen ze zonder maatregelen via de luidsprekerkabel de versterker in komen en op een of andere manier het geluid beïnvloeden. Ik wil dat verhaal niet voor het gemak afdoen als marketing blabla en als rf-leek snappen hoe dat kan. Misschien kan ik dan ook snappen hoe dit bij netsnoeren werkt.
Ik heb daar in de jaren 80-90 best veel meeg gemaakt
In het Zendamateurs jargon Laagfrequent Detectie
In Am kan je gewoon horen wat er gezegd word in SSB wat gemompel maar kan keihard zijn
Het is dat de luidspreker snoeren als antenne werken en de transistoren als detectie
Ook de snoeren tussen de verschillende audio componenten
Oplossing was vaak een ferriet staaf met wat luidspreker snoer erom gewikkeld
Maar na de jaren 90 nooit meer mee gemaakt de audioapparatuur werd daar beter tegen beschermd denk door dat ook Telecombedrijven er moeilijkheden mee onder vinden met FM was het minder een brom op zijn hoogst
Maar schakel dingen kunnen dit ook weer veroorzaken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Bert, dat heet elektromagnetische immuniteit. Er zijn nu gewoon CE normen waaraan een apparaat moet voldoen, zowel voor directe instraling als via het lichtnet en alle andere aansluitsnoeren. Maar ook andersom: Er zijn evengoed eisen voor uitgezonden straling waaraan een apparaat moet voldoen. Zowel direct als via het netsnoer. Als het er niet aan voldoet mag het geen CE merkje hebben en niet verkocht worden.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Klopt Bert, dat heet elektromagnetische immuniteit. Er zijn nu gewoon CE normen waaraan een apparaat moet voldoen, zowel voor directe instraling als via het lichtnet en alle andere aansluitsnoeren. Maar ook andersom: Er zijn evengoed eisen voor uitgezonden straling waaraan een apparaat moet voldoen. Zowel direct als via het netsnoer. Als het er niet aan voldoet mag het geen CE merkje hebben en niet verkocht worden.
Dat weet ik Pjotr maar eigenbouw wat wij doen gaat vaak verkeerd en zoals bij mijn buizen bak hoor je dan je dan de dect telefoon
Gisteravond had ik mn telefoon in mn borstzak en ik buig om de wxc50 aan te zetten en krakk krakk
Het was niet mn rug :lol: maar de telefoon veroorzaakte op een 30-40 cm van de lampen storing
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is toch juist de charme van zelfbouw Bert :lol:

Overigens moeten moderne apparaten niet alleen aan de EMC eisen voldoen maar ook aan ESD eisen. Ben je met buizen wel in het voordeel :sure:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Dat is toch juist de charme van zelfbouw Bert :lol:

Overigens moeten moderne apparaten niet alleen aan de EMC eisen voldoen maar ook aan ESD eisen. Ben je met buizen wel in het voordeel :sure:
Ja er moet nog al wat gebeuren denk voor dat ik mn buizen versterkers HF dicht heb
Ik enige ervaring met de bouw van een Spectrum analyzer op basis van een TV tuner
De eerste ontving omroep FM en nog een soort data signaal op 160 mhz meen ik krak krak keihard Omroep Brabant op 7 km afstand op de Televisie toren volle schaal zonder iets op de ingang aan gesloten te hebben
Het netsnoer was de antenne , nadat ik de trafo eruit gehaald heb en Alleen DC in de kast alle ac erbuiten had ik een zeer goed bruikbaar ding gemaakt
Dat is mischien ook wel de reden dat overal zo,n stopcontact voeding aan zit
DC kan je eindeloos beter filteren tegen HF :?:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Staat je DECT nou al op ECO+ ? :D
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Staat je DECT nou al op ECO+ ? :D
Ja omdat ik maar 1 toestel heb
Plaats reactie