'DC link' condensatoren

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
daniel

'DC link' condensatoren

Bericht door daniel »

Ik ben op zoek naar een geschikte condensator om te gebruiken na de bruggelijkrichter in een buizenversterker. AC spanning is 420Vac, dus als ik dat met elco's zou willen doen, dan zou ik er al twee in serie moeten gaan zetten. Ik ben op zoek naar een alternatief dat goed gespecificeerd en juist in die toepassing is, en niet specifiek naar een 'audiofiele' oplossing

Als zoekend kwam ik polypropyleen condensatoren tegen met de benaming 'DC-Link'. Dit blijken c's te zijn met 'energy storage and filtering' als doel, ze zitten in de DC bus in power converters en voedingen. Dus vaak na een gelijkrichter, geschikt voor een relatief hoge ripple current. Klinkt goed dus.
Ze zijn niet supergoedkoop, maar zeker wel vergelijkbaar qua prijs met twee elco;s. En ik zou er maar eentje nodig hebben ipv twee elco;s met bijbehorende bleeder weerstanden en zo. En de levensduur lijkt heel goed, zeker als je ze niet in een te hoge omgevingstemperatuur gebruikt.
PSU designer van Duncan Amps geeft een piekstroom de eerste elco in van 0.5 - 1 A.

Zie ik iets over het hoofd hier? Zou er een reden zijn om deze C's hier niet te gebruiken? Zou de hoge ripple current alleen gehaald worden bij hogere frequenties en niet bij 100Hz?

Verder begrijp ik een specificatieitem niet. Ik heb toevallig een paar types zitten bekijken bij TME, van Kemet. Er is sprake van een insulation resistance die ik niet helemaal kan plaatsen.
Ik heb twee types bekeken. De eerste geeft onderstaande specs:
type2.JPG
Hier zie je onder andere de zeer hoge ripple current. Hier staat de insulation resistance niet specifiek benoemd, maar die staat in de datasheet van de familie:
type2_2.JPG
Kijk ik bij een ander type, dan staat die wel benoemd (andere capaciteitswaarde, maar het is voor het idee):
type1.JPG
Hoe moet ik die 6 Ohm interpreteren? Ik kan die waarde niet plaatsen. Of zou het een foutje in de spec zijn?

Links naar de onderdelen op TME:

https://www.tme.eu/nl/en/details/c4aeob ... ors/kemet/
https://www.tme.eu/nl/en/details/c4aqqb ... ors/kemet/

Datasheet:

KEM_F3046_C4AE_RADIAL.pdf
(1.38 MiB) 31 keer gedownload
Pjotr

Re: 'DC link' condensatoren

Bericht door Pjotr »

daniel schreef:
Hoe moet ik die 6 Ohm interpreteren? Ik kan die waarde niet plaatsen. Of zou het een foutje in de spec zijn?
Denk dat daar een lettertje "G" vergeten is door de stagiere ;)

Zijn prima dingen. Ik heb ze gebruikt in PFC's waar ze primair voor bedoeld zijn. En daar lopen echt behoorlijk grotere stromen dan bij een buizenamp. Er is eigenlijk maar 1 zwak punt en dat is de mechanische sterkte. Het is een flinke rol hele dunne PP folie. Je kunt ze al stuk krijgen (sluiting) als je er flink in knijpt. Maar als je ze netjes met de 4 pootjes in de print soldeert is er niks mis.

Overigens is er met 2 elco's in serie ook niks mis. Door de aanvankelijke lekstroom balanceert dat automatisch.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja is het belangrijk dat het Film kondensators moeten zijn ?
Er zijn bij JJ elco,s te koop tot 540 Volt als het geen elco,s mogen zijn Waarom ?
Overigens heb ik nog wat Film Condensatoren uit Inductie kookplaten daar zitten dikke aansluit strips aan Die werden gebruiktin het resonante deel 15Khz meen ik
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maar hebben die voldoende capaciteit? Twee elco's in serie lijkt mij toch makkelijker en kleiner? Die voor hoge spanning zijn behoorlijk aan de prijs. Gewone C's gebruik je als je heel veel stroom in korte tijd nodig hebt. Heb ooit een UV flitser gebouwd van 1 kJ. Was een PP van 800uF op 1600V. Liep een 3 kA. Dat was een aardig kistje condensator :D
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Maar hebben die voldoende capaciteit? Twee elco's in serie lijkt mij toch makkelijker en kleiner? Die voor hoge spanning zijn behoorlijk aan de prijs. Gewone C's gebruik je als je heel veel stroom in korte tijd nodig hebt. Heb ooit een UV flitser gebouwd van 1 kJ. Was een PP van 800uF op 1600V. Liep een 3 kA. Dat was een aardig kistje condensator :D
Ik ga kijken wat ik heb monument
OpaBert

Bericht door OpaBert »

OpaBert schreef:
Pjotr schreef:
Ik ga kijken wat ik heb monument
Is niks waard 10 uF maar 400 volt WVDC eigenlijk ook wel logisch 220x √²
Ze lagen op de werkbank er zit wat spuitnevel op :lol:
Bijlagen
FD0C1101-2A72-4CA6-B46F-6B944FAFC404.jpeg
daniel

Bericht door daniel »

OpaBert schreef:
Er zijn bij JJ elco,s te koop tot 540 Volt als het geen elco,s mogen zijn Waarom ?
Overigens heb ik nog wat Film Condensatoren uit Inductie kookplaten daar zitten dikke aansluit strips aan Die werden gebruiktin het resonante deel 15Khz meen ik
Niet per definitie iets tegen elco's hoor. Maar zoals gezegd moeten het er minimaal twee zijn dus, met bleederweerstanden erbij. Dat is in zijn geheel groter.

Tweede reden om verder te kijken is de rimpelstroom relatief groot is.
Die jj elco's hebben helemaal niet zo'n hoge ripple current rating. De lagere waardes maar rond de 100mA. Ik zou hier dan ook eerder een Panasonic type voor willen gebruiken. Daar zou het mee kunnen. Maar het kan dus ook prima met een filmtype in een relatief klein package met goede cijfers.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

daniel schreef:
OpaBert schreef:
Niet per definitie iets tegen elco's hoor. Maar zoals gezegd moeten het er minimaal twee zijn dus, met bleederweerstanden erbij. Dat is in zijn geheel groter.

Tweede reden om verder te kijken is de rimpelstroom relatief groot is.
Die jj elco's hebben helemaal niet zo'n hoge ripple current rating. De lagere waardes maar rond de 100mA. Ik zou hier dan ook eerder een Panasonic type voor willen gebruiken. Daar zou het mee kunnen. Maar het kan dus ook prima met een filmtype in een relatief klein package met goede cijfers.
Aha daar van heb ik geen kaas gegeten Ripple current weet niet eens wat dat inhoud
Ik heb wel de RI gemeten van die grote 500uF dingen
Dat was echt niet zoveel :think:
daniel

Bericht door daniel »

Hangt er mee samen. Een c in een voeding wordt met 100hz op- en ontladen. Dat is dus een wisselstroom. Samen met de inwendige weerstand zorgt dat voor opwarming. En daar zit dus een grens aan.

Temperatuur heeft een negatief effect op de levensduur. En aangezien een buizen bak toch al redelijk warm wordt wil ik hier wat marge hebben
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Daniel. Ik begrijp toch je rimpelstroomvrees niet zo. Als ik een willekeurige 400V 105gr. elko van b.v. Epcos/TDK pak van 100uF/400V (2 in serie = 50uF) dan geven ze een AC stroom (= rimpelstroom) van 1,2A op bij 80 gr.C en 1,6A bij 60gt.C Wat ben je van plan dan? Overigens bleeders kan maar hoeft niet. De lekstroom balanceert automatisch de spanningsverdeling. Alleen bij heel verschillende elko's in serie kan dat mis gaan. Bij SMPS'en zie je ze nooit bij de bufferelko's in serie na de gelijkrichter.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor de veiligheid altijd een weerstand over de elco in de voeding, anders blijft de spanning er nog lang op bij uitgeschakeld toestel.Kan voor een onprettige verassing zorgen :shock:
Ik stel meestal voor om er een LED mee in serie te zetten, zie je meteen dat er spanning op staat.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja ook mijn idee Anne. Maar Daniel vindt ze te groot lijkt het :think:
daniel

Bericht door daniel »

Ik heb nergens beweerd dat ik twee elco's in serie te groot vind hoor. Ook niet dat er geen elco's te vinden zijn die geschikt zijn. Uiteraard zijn er geschikte elco's te krijgen die goede cijfers hebben.
Punt is in dit geval dat, als je het met 1 elco niet haalt, en dus een samenstelling nodig hebt met 2 stuks elco's en al dan niet twee bleeder/vereffeningsweerstanden erover heen, dan het dan wellicht de moeite waard is om iets verder te kijken. Daar heb ik antwoord op gekregen, dank daarvoor.

Mijn opmerking over die ripple current was ook naar aanleiding van de suggestie van Bert om naar jj elco's te kijken. Dat zijn veelgebruikte in buizenversterkers, maar daarom niet per definitie de juiste keuze. Die jj's zijn in deze toepassing volgens mij niet de juiste keuze (maar daarmee niet gezegd dat het geen goede zouden zijn).

Zoals gezegd gaat het om de eerste c na de gelijkrichting. Als ik dat simuleer in PSU designer, dan krijg ik onderstaand plaatje voor de stroom door die C: Dus piekstromen tot 1 A (eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de DC weerstand van de trafo niet gedubbelchecked heb, dus kan mogelijk wat lager zijn.
psu.JPG
Misschien ben ik aan het overengineeren, maar het lijkt me niet dat je hier een elco wilt hebben met een current rating van 130mA. Maar daarmee dus niet gezegd dat er geen andere geschikte zijn. Integendeel.
Als je dan een afweging zou moeten maken tussen 1 folie-c, of twee elco's, dan is de een niet wezenlijk goedkoper of duurder dan de ander. In volume maakt het niet veel uit (die folie-c is een 'dikke', maar twee elco's bij elkaar ook), 'complexiteit' (een onderdeel (plus 1 bleeder) versus 2 (plus twee bleeders), en levensduur/veroudering (die film-c';s lijken een langere levenduur aan te geven dan de elco).
Dan kun je dus concluderen dat die folie-c een goed alternatief kan zijn, zonder te beweren dat een 'ouderwetse' elco een slechte oplossing is.
democles

Bericht door democles »

Heb nog een doos vol van die dingen,maar dan 40uF.
Hier een bouw voorbeeld als 2e condensator in de voeding, voor een buizen voorversterker.
Bijlagen
DSC07304.JPG
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ask jan first heeft behoorlijk wat 600 Volt Elco,s
Maar met 420 volt AC zit je er tegen aan
http://www.askjanfirst.com/eindex.htm?t2
Daar gaat iets fout
http://www.askjanfirst.com/eindex.htm?t2
Url komt bij ringkern trafoos uit :think:

http://www.askjanfirst.com/kd/KTL.pdf
Bijlagen
Deze maar ff screen copy
Deze maar ff screen copy
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef:
Overigens bleeders kan maar hoeft niet. De lekstroom balanceert automatisch de spanningsverdeling. Alleen bij heel verschillende elko's in serie kan dat mis gaan. Bij SMPS'en zie je ze nooit bij de bufferelko's in serie na de gelijkrichter.
Komt het erop neer dat de lekstroom flink toeneemt als de spanning over 1 elco te hoog dreigt te worden, waardoor er automatisch wat meer spanning over de andere elco komt te staan en wat minder over die die een wat hoge spanning had? Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat zo werkt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

daniel schreef:
Zoals gezegd gaat het om de eerste c na de gelijkrichting. Als ik dat simuleer in PSU designer, dan krijg ik onderstaand plaatje voor de stroom door die C: Dus piekstromen tot 1 A (eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de DC weerstand van de trafo niet gedubbelchecked heb, dus kan mogelijk wat lager zijn).
Is eerder meer dan die 31Ω .Moet de secundaire wikkelweerstand zijn + de omgetransformeerde primaire weerstand.Iets van 100Ω lijkt er vermoedelijk meer op.
Anne
daniel

Bericht door daniel »

ik zal hem nameten. Was ook mijn idee, dat ie waarschijnlijk hoger is. Ik bedoelde met 'mogelijk wat lager' de piekstroom door de eerste c
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”