Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Bericht door OWC »

Ik snap het schenen schoppen niet zo hier.
Als mensen er gelukkiger van worden, wat is dan het probleem?
Begrijp niet dat het zo moeilijk is om elkaar in waarde te laten.
Pjotr

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Pjotr »

Het antwoord is al in de 2e post gegeven Bart:
jeroen_d schreef:
Ik kan bevestigen dat een goed power cord een positief verschil maakt, ook op deze versterkers.
Er is verder niet om allerlei alternatieve of fantasie oplossingen gevraagd volgens mij.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Een groundbox? Dan zet ik wel een zak tuinaarde neer, da’s goeiekoper ;)
Maar om even op mijn vraag terug te komen, dacht dat de afscherming wel aan de randaarde zou zitten. Maar blijkbaar niet? En waar moet ‘ie dan wel aan vast, nergens?
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

We hebben het er al eerder over gehad dacht ik. Oh nee, dat ging over zekeringen. In elk geval geldt, hoe meer je er aan uitgeeft hoe beter het is voor onze economie nietwaar. En die redenering klopt wel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

VintageHarry schreef:
Een groundbox? Dan zet ik wel een zak tuinaarde neer, da’s goeiekoper ;)
Maar om even op mijn vraag terug te komen, dacht dat de afscherming wel aan de randaarde zou zitten. Maar blijkbaar niet? En waar moet ‘ie dan wel aan vast, nergens?
Volgens mij weet niemand dat bij netsnoeren echt ;) Normaliter zijn die ook niet afgeschermd. Van VMVKAS moet ie wel aan de randaarde! Ik heb eigenlijk nog nooit een audioapparaat meegemaakt wat van fabriekswege van een afgeschermd netsnoer voorzien was.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Bij pro-audio spul is dat toch wel vrij normaal.
Inderdaad komt het bij normaal consumenten spul vrij weinig voor.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Misschien nu. Maar in mijn studiotijd jaren jaren '80 heb ik het nergens gezien. Niet op pro audiospul en niet op pro videospul. Op zowat alles zat een standaard 3 polige IEC-entree. En een bijgeleverd deugdelijk standaard randaarde netsnoer.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef:
Misschien nu. Maar in mijn studiotijd jaren jaren '80 heb ik het nergens gezien. Niet op pro audiospul en niet op pro videospul. Op zowat alles zat een standaard 3 polige IEC-entree. En een bijgeleverd deugdelijk standaard randaarde netsnoer.
Het inderdaad een zeldzaamheid. Ik ben het een enkele keer tegengekomen maar dan niet als vlechtwerk, maar dan als een dunne metaalfolie. Het scheelt uiteraard wel voor de in en uitstraling bijvoorbeeld als er veel geschakelde voedingen in gebruik zijn. Denk maar aan theater verlichting.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

De apparaten hebben wel allemaal een rf-filter voordat de netspanning naar de trafo gaat. Ik heb dan nog liever een IEC-aansluiting met ingebouwde filter, houdt je rf-signalen buiten de metalen kast. Dan heeft afgeschermde netspanningkabel ook geen effect meer, lijkt me.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik ben die afgeschermde kabel tegen gekomen bij CNC machines tussen de stappen motoren en de drivers
Dit ter voorkoming van storing op andere elektronica zoals de kaart tussen de Computer en drivers.
is ook bij de cnc webshops te koop

Hier een link afgeschermde kabel Geen vkmvkas :!:
deze is niet eens zo duur
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Bert, dat maakt soms ook een HF herrie van jewelste. Net zoals motorfrequentieregelaars. Die zitten ook meestal met een afgeschermde kabel tussen driver en motor. Evengoed moet aan de lichtnetkant dat spul ook voldoen aan de CE eisen en dan is daar helemaal geen afscherming nodig.

Nog even ter illustratie van wat meetresultaten van afgelopen maand van een voorversterker. Bron: Topping DAC met AKM converter, via S/Pdif aan de geluidskaart in de PC, voeding 5V lineaire DC voeding. ADC: Audiophile 192 PCI kaart in de PC. PC aangesloten met een geaard no-name waaibomen netsnoer. VV: Audiophonics Chineesje met een simpel ongeaard netsnoertje met zo'n "Achtje"-aansluiting. Voorwaar geen exotisch high-end spul.

Nulmeting DAC --> ADC ongebalanceerd:
Loop back.png
Met de VV er tussen (ongabalanceerd):
PGA2320_0dB_Dac0dB.png
Er steekt een klein fiebeltje 150 Hz net boven de ruisvloer. Maar dat is echt erg weinig. Misschien als ik de interlinks wat verschoven had dat het weg zou zijn. Heb nou niet het idee dat een ander netsnoer waar dan ook, dit gaat verbeteren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 23 apr 2021, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Leuk beeld voor wie het kan interpreteren, en als je er aan wilt verdienen (snoertjes)wil je deze metingen niet zien natuurlijk. :hide: :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je moet even letten op wat er onder de 1 kHz aan 50Hz harmonischen te zien is. Dat is dan hier netherrie van waar dan ook: Snoer, voeding, interlink. Daar is echt niks substantieels te meten. En wat daar te meten is ligt heel ver onder ons fysieke waarnemingsvermogen. Het klopt wel, je ziet deze plaatjes nooit bij boutique snoeren en stekkerverkopers :D
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Los van de vraag of je afgeschermde netkabel in jouw audioketen met jouw oren en muziek kunt horen of niet, twee verschillende versterkers kunnen zo gemeten overeenkomen en toch verschillend klinken. Meten is beperkt weten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

[quote="Pjotr"]Je moet even letten op wat er onder de 1 kHz aan 50Hz harmonischen te zien is. Dat is dan hier netherrie van waar dan ook: Snoer, voeding, interlink. Daar is echt niks substantieels te meten. En wat daar te meten is ligt heel ver onder ons fysieke waarnemingsvermogen. Het klopt wel, je ziet deze plaatjes nooit bij boutique snoeren en stekkerverkopers :D[/quote
Wat ik hoor van mijn Dect telefoon op mijn met 20 mm beukenhouten afscherming buizenversterker is net onder mijn gehoorgrens
maar irritant aanwezig waardoor ik gewoon alles 2 mtr uit elkaar geplaatst heb Peter
Maar een netsnoer is een van de wegen waar in hoogfrequente troep je versterker binnen komt
Dus misschien is afscherming nutteloos in de meeste gevallen , maar voor een paar € meer verklein je dat.
Het hoeft geen verguld design snoer te zijn , gewoon een goed stukkie kabel afgeschermd kan geen kwaad mii :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als het zo erg is Bert moet je waarschijnlijk ook de leidingen in de muur gaan afschermen. Maar waarschijnlijk ben je beter af met een goed netfilter in je versterker. Moderne techniek vereist ook moderne aanpassingen. Daarvoor is juist die hele CE opgezet. Als we met elkaar ons aan die eisen houden zit de boel elkaar niet in de weg. Denk dat zonder die CE een DECT, WiFi, BT of GSM helemaal niet mogelijk zou kunnen zijn.

Overigens als ik mijn mobiel op mijn bureau leg in de buurt van mijn PC speakers pruttelt ie ook over de speakertjes met ingebouwde versterker. Bij DECT heb je trouwens een stille optie of green modus. In rust zendt ie dan helemaal niks uit. Alleen als je een telefoon verbinding maakt of communiceert met het basisstation. Je telefoon luistert dan alleen of ie aangeroepen wordt.
Wieger61 schreef:
Los van de vraag of je afgeschermde netkabel in jouw audioketen met jouw oren en muziek kunt horen of niet, twee verschillende versterkers kunnen zo gemeten overeenkomen en toch verschillend klinken. Meten is beperkt weten.
Grappige is nu juist dat hoorbare verschillen tussen versterkers waarvan de grondslag van een fysische oorsprong is, juist prima met metingen zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dan meten die ook verschillend. Andersom is soms juist minder duidelijk. Overigens met meten focus je altijd op deelaspecten. In dit geval op sporen van 50Hz netverontreiniging. Als in een literpak melk 998,3552 ml blijkt zitten zegt dat nog niks over de afmetingen van het pak. Wel dat je te weinig hebt gekregen dan waarvoor je betaald hebt. Het kan natuurlijk dat de dynamiek geknepen wordt. Maar w.m.b. is dan de versterker slecht ontworpen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 23 apr 2021, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja een buizen versterker met gLazen versterker elementen open en bloot zonder kooi van farrady er over is vragen om elende Dat geef ik meteen toe
Kwam er net achter dat mij Loupe lamp ( met ronde TL lamp ) met een voorschakel spoel net boven het draaipunt ook een flink magnetisch veld heeft , Poogde met mij koptelefoon het nul punt te vinden tussen de voedingstrafo en de Uitgangstrafo
Er een een flinke brom opgepikt werd van uit mn louplamp :!:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja blijft levendig spul die buizen :mrgreen: Heb net mijn post wat aangepast. Heeft jouw DECT geen green modus? Dat kan best schelen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ja blijft levendig spul die buizen :mrgreen: Heb net mijn post wat aangepast. Heeft jouw DECT geen green modus? Dat kan best schelen.
Nou die is net als mn versterker techniek uit een andere eeuw :D :rofl:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:rofl: Dan blijft het ook herrie maken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is al oud hoor. Dikke kans dat het er gewoon opzit. Zeker met de Siemens en KPN (== Siemens) toestellen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

hannesie schreef:
:rofl: Dan blijft het ook herrie maken
Nee heb er geen last meer van Ik heb de telefoon 2 mtr verderop gezet Hans
En die dingen werken meen ik op 800 mhz en ik weet niet of die grn mode op de Gigaset AL18H zit
Verhip :shock:
https://www.gebruikershandleiding.com/S ... 61381.html
:oops:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

O:) Jup, heet hier ECO+
hank73

Re: The effect of different power cords (at Hypex Fusion Plate amps)

Bericht door hank73 »

:) Ik zie dat het verhaal verdergaat! wat mij betreft, wat ik schreef over de supra lorad kabel...
Ik gebruik al drie jaar isotek power kabel, ik leg mijn oor tegen de achterste atmos speaker en ik hoor een laagje ruis. Ik noem dit de ruisvloer. Ik gebruik nu de supra power kabel, ik leg mijn oor op de achterste atmos speaker, en ik hoor MINDER ruis -> de ruisvloer is verlaagd. :think: :bakkie:

Ik probeer nu DeepL te gebruiken voor vertalingen -> ik hoop dat het beter is :D
Koen K

Bericht door Koen K »

Heeft er ooit al iemand aangetoond een verschil te kunnen horen tussen twee deugdelijke netsnoeren? Bij mijn weten verdwijnen die verschillen in een blinde luistertest immers altijd als sneeuw voor de zon?
Plaats reactie