MQA : Master Quality Authenticated

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Dan schreef:
Chriet is nog altijd alive and kicking!
Ben ik verkeerd geïnformeerd... :oops: Hij was destijds al niet te stuiten. :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Verbazingwekkend trouwens dat niemand het linkje goed doorleest wat ik gegeven heb over het plaatsnijproces.

Als je kijkt wat er met het origineel gedaan wordt om het op vinyl te krijgen, draai je nooit een plaat meer....
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
Verbazingwekkend trouwens dat niemand het linkje goed doorleest wat ik gegeven heb over het plaatsnijproces.

Als je kijkt wat er met het origineel gedaan wordt om het op vinyl te krijgen, draai je nooit een plaat meer....
Ik draai platen puur uit sentimenteel oogpunt. Ik heb tien jaar achter een setje sl1200's gestaan. Vanachter de decks de opkomst van de CD speler en MTV gezien.
Echt, ik vind de Ultrazoooms (ik haal ze er toch even bij) geweldig klinken maaaarrrrrr in de jaren tachtig was ik toch echt vreselijk ass aan het kicken met mijn 2 keer 1500W Technics/Stanton/SA setje.
Oh ja, ik had ook nog een Revox A77 B77 om de live gigs op te draaien. Dat ding klonk echt retegoed. Dat niet alleen maar een idee of zo.

Wat mij betreft gaat het écht om de beleving en niet om het rekenkundig optimum.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Henkjan »

dit zegt Neil Young over MQA:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Neil heeft ook bijna niets op Tidal staan. Weet iemand of hij zijn werk wel op Qobuz heeft staan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Oh, da’s best veel...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door anonamemouse »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Walt »

Oeps, dat zullen ze niet leuk vinden bij MQA, daar zijn een paar grote issues bloot gelegd...
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door cool »

Toevallig ook gelezen gisteren.
Jij hebt goede oren Walter, heb jij dit verschijnsel ooit gemerkt met je bluesound speler en Tidal?
Groetjes
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Toch wel grappig dat wat van af het begin van MQA duidelijk was, dat het geen enkel ander doel dan een commercieel doel diende, het nu zo duidelijk door de mand valt.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door koenjer »

Ook erg jammer dat nu duidelijk wordt dat de "Tidal Masters" dus eigenlijk allemaal al verknalt zijn.....
Heb net 2 jaar tidal afgesloten in de hifi.nl actie :boos:

Had graag naar qobuz gegaan na het zien van dit verhaal.....
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door anonamemouse »

koenjer schreef:
Ook erg jammer dat nu duidelijk wordt dat de "Tidal Masters" dus eigenlijk allemaal al verknalt zijn.....
Heb net 2 jaar tidal afgesloten in de hifi.nl actie :boos:

Had graag naar qobuz gegaan na het zien van dit verhaal.....
Gewoon lekker naar muziek luisteren en als je zeker wil weten dat je van iets de beste kwaliteit in huis hebt, gewoon op zoek gaan naar de beste versie op (sa)cd en er geld aan spenderen. Van welke download dan ook weet je nooit waar het vandaan komt.
Een heel "gevaarlijk" (voor je portemonnee) forum is http://www.stevehoffman.tv . Vrijwel elke cd is daar ooit wel besproken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Walt »

De Tidal Masters klinken op zich niet verkeerd, maar is dus blijkbaar niet zoals de studio heeft bedoeld. Ik vond Tidal sowieso slechter klinken dan mijn eigen geripte flacjes.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Ik heb ook de 2 jaar master van Tidal, maar dat boeit niet zo, tenminste niet bij mij.

Heb meer het idee dat het een truc is om met minder bandbreedte op het internet binnen de perken te houden en verkopen als beter, en dan ben je een goede koopman die zijn zakken vult.
Mij ging het meer om de totale opzet van muziek veel makkelijker te onderzoeken en beoordelen valt.

Daarnaast, net als altijd, als je gereedschap als MQA krijgt, wil het nog niet zeggen dat je er mee om kunt gaan.
Kijk naar de F1, afgelopen zondag, dezelfde auto, en de 1 rijd hem de vernieling in, en de ander komt netjes op tijd aan.

Ook alle DSD is zeker niet super, goed gereedschap is niet voor niets het halve werk.
Je moet er ook een vakman mee laten werken, die komt met het goede resultaat..!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Wat bedoel je hier nu mee Hans? Als het om transportbandbreedtebeperking (wow 3x ww :D) gaat is MQA een totaal overbodig formaat. Zeker in vergelijk met Flac en al helemaal in vergelijk met IP-TV en YouTube filmpjes.

DSD is een ander verhaal. Dat was opgezet/ontwikkeld om technisch simpele en goedkope spelers te maken en als inherente copyprotectie. Daarna pas is de "kwaliteits club" er op gesprongen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Je verkoopt de zogenaamde betere kwaliteit, en je verpakt het als een soort zip, die pak je uit op bestemming, en dan lijkt het op het origineel.

Flac is naar mijn idee een net wat ander verhaal, ik gebruik het het liefst met zo min mogelijke compressie, voor zo ver mogelijk met mijn eigen omzetten.
Met DSD is het dat iemand die dat gebruikt de kans heeft om er iets goeds van te maken, de techniek staat hem niet in de weg.
Dan is de echte opname man die er een topper van maakt.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ralph »

Bijzonder dat dit nu weer tot aandacht leidt wat eigenlijk allang bekend was.Voor mij was MQA een van de redenen niet naar Tidal maar Qobuz te gaan, liever de beste kwaliteit dan een hoop geschreven info bij de muziek. Ik hang dan ook een beetje de Linn filosofie aan van een goede bron (als die al niet het meest optimaal is kan je wel stoppen met te investeren in de rest). Ik vrees echter dat met het marketing geweld van MQA dit helaas te laat komt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Je verkoopt de zogenaamde betere kwaliteit, en je verpakt het als een soort zip, die pak je uit op bestemming, en dan lijkt het op het origineel.

Flac is naar mijn idee een net wat ander verhaal, ik gebruik het het liefst met zo min mogelijke compressie, voor zo ver mogelijk met mijn eigen omzetten.
Zou dit nog maar eens nazoeken. Wat je met Flac comprimeert komt er na uitpakken ook weer bit-perfect uit. Ongeacht de mate van compressie. Net als zip enz. Dat is anders dan bij MP3. De benodigde rekenkracht zit hem bij het inpakken, dat gaat exponentieel met de mate van compressie. Meer dan de middenstand heeft weinig geen zin. Win je weinig maar kost onevenredig veel rekenkracht. Alhoewel met de moderne PC dat ook geen probleem is en je er dan niet naar luistert. Bij het uitpakken maakt de stand van de compressie niet uit: Het kost dan allemaal ongeveer evenveel rekenkracht. Dus zo min mogelijk comprimeren heeft ook geen zin. Op de site van de Flac ontwikkelaars geeft men de middenstand als optimaal aan.

En wat DSD aangaat hoor ik toch ook dat 95% omgekat PCM is. Dus dat is ook niet om op te schieten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

DSD is dan vaak weer met DXD bewerkt, begreep ik, en als ik dan met de mensen van Channel Classic sprak, kreeg ik wel het idee dat ze het achter elkaar konden zetten, wat ik zag in de editing ruimte toen, als ik het goed zag met de Pyramix of iets dergelijks werd dat bewerkt.

De opnames werden dan overnieuw gespeeld en de goede stukken bij elkaar gezet, zo was mijn indruk.
https://www.merging.com/products/pyramix
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Oh niets ten kwade van Channel Classic. Zijn echt hele mooie opnamen! Het aan en in elkaar plakken van DSD is op zich ook geen punt. Bewerken is dat wel. Dus zijn die Channel Classic opnamen ook met extra zorg gemaakt. Dat in elkaar plakken wordt al sinds het bestaan van de opnametechniek gedaan. Het is vrijwel onmogelijk om een stuk, en zeker een klassiek stuk, foutloos te spelen. Vrijwel altijd worden dan een aantal takes opgenomen en in elkaar geplakt. Dat plakken ging destijds met de analoge tape letterlijk met "schaar en lijmpot" :D Heb hier een LP staan met 1 noot achterstevoren :mrgreen: Gelukkig is het een geblazen noot, dus valt het niet op.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Gigantische marketingshype.......
Eensch ....
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door koenjer »

ralph schreef:
Bijzonder dat dit nu weer tot aandacht leidt wat eigenlijk allang bekend was.Voor mij was MQA een van de redenen niet naar Tidal maar Qobuz te gaan, liever de beste kwaliteit dan een hoop geschreven info bij de muziek. Ik hang dan ook een beetje de Linn filosofie aan van een goede bron (als die al niet het meest optimaal is kan je wel stoppen met te investeren in de rest). Ik vrees echter dat met het marketing geweld van MQA dit helaas te laat komt
Heb me in het verleden te weinig in verdiept, want ik had idd wel begrepen dat het technisch niet zo goed is als beloofd maar had de indruk dat zonder MQA unwrapping je wel naar een onverneukte 44.1/48khz file zat te luisteren. Wat het zure aan het verhaal is dat als je geen MQA dac hebt en je er niks om geeft je bij Tidal alsnog naar verneukte "master" opnames zit te luisteren. Je hebt dus geen keus meer en dat is wel erg spijtig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Screenshot_20210420-165535_Roon.jpg
Met de combi ROON gaat het dan wel, heb de software daar blijkbaar kunnen ophalen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Wel leuk dat er ook serieus op is gereageerd op een vraag bij PS AUDIO.


[ Bekijk op youtube ]
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”