Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?
Moderator: Beheerdersteam
Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?
Laat ik mij ook hier maar eerst even voorstellen, zodat ik niet als onbekend forumwormpje verder door het forum zwerf.
Dus, Sietse in het kort,
Ooit ben ik begonnen in de radio-elektronica, daarna overgeschakeld naar bedrijfs-elektronica. Na enige tijd in de afdeling produkt ontwikkeling terecht gekomen en na enige mechanica studie de rest van de werkzame tijd als tekenaar-konstructeur bezig geweest. Geweldige tijd.
Ik ben nu 58 jaar oud en heb veel vrije tijd tegenwoordig.
Ben ik stiekem getrouwd met de TL? Ik ben bang van wel.
Hoe kwam dat? Ik liep een keer een winkel binnen waar twee van die jongens stonden te spelen en ik was verkocht. Niet die boxen, want dat was te duur.
Welnu, wat is een transmission-line ook wel labyrint genoemd.
Een TL is een open systeem, voorzien van een baskamer met daarop aansluitend een taps toelopend kanaal, dat uitmond in een poort. Teneinde de kastgrootte aanvaardbaar te houden wordt het kanaal enkele malen gevouwen en vormt zodoende een labyrint.
De lengte van het kanaal dient 1/4 golflengte van de grondfrequentie te zijn. Bij 30Hz is dit 2,6 mtr. Kortere kanalen van 1/6 en 1/8 golflengte worden ook wel toegepast, maar deze vormen een kompromis.
De grondfrequentie is hier de resonantie frequentie van de toe te passen basunit.
De werking,
Wanner de pijp in resonantie is en dit is bij 1/4 van de golflengte van de grondfrequentie, dan keert er van de poort aan het uiteinde, een reflektie terug. Deze reflektie bereikt de achterzijde van de konus in tegenfase, waardoor ongewenste konusbewegingen bij resonantie worden verminderd.
De even harmonischen, die optreden op iedere kwart golflengte van de grondfrequentie, worden door het labyrint onderdrukt.Daarom is men bijzonder geinteresseerd in de oneven harmonischen.
De reflektie van de derde hamonische bereikt het eind van de lijn in fase en geeft dus geen probleem. De vijfde harmonische komt daar uit fase en moet worden gedempt. Door deze vijfde zijn er drie punten in de lijn waar gedempt moet worden om een verzwakking van ca 3dB te bewerkstelligen.
De eind korrektie,
Doordat de luchtdeeltjes de poort met een grote snelheid verlaten, volharden deze een korte tijd in deze beweging en "zien" daardoor een langere pijp dan er in werkelijkheid is. Dit wordt veroorzaakt door het wervelings effect. Hierdoor kan een eindkorrektie van 15 cm worden toegepast op de lengte van de pijp. 15 cm korter dus. Dit merk je vooral ook als de uitgang van de pijp bij de vloer zit en je een gladde vloer hebt.
Die 15 cm dus bij de eerder genoemde grondfrequentie van 30Hz.
Zo dus, simpel nietwaar?
Wordt vervolgt in mijn post nr 2.
Dus wacht nog maar even met reacties en/of vragen.
Sietse
Dus, Sietse in het kort,
Ooit ben ik begonnen in de radio-elektronica, daarna overgeschakeld naar bedrijfs-elektronica. Na enige tijd in de afdeling produkt ontwikkeling terecht gekomen en na enige mechanica studie de rest van de werkzame tijd als tekenaar-konstructeur bezig geweest. Geweldige tijd.
Ik ben nu 58 jaar oud en heb veel vrije tijd tegenwoordig.
Ben ik stiekem getrouwd met de TL? Ik ben bang van wel.
Hoe kwam dat? Ik liep een keer een winkel binnen waar twee van die jongens stonden te spelen en ik was verkocht. Niet die boxen, want dat was te duur.
Welnu, wat is een transmission-line ook wel labyrint genoemd.
Een TL is een open systeem, voorzien van een baskamer met daarop aansluitend een taps toelopend kanaal, dat uitmond in een poort. Teneinde de kastgrootte aanvaardbaar te houden wordt het kanaal enkele malen gevouwen en vormt zodoende een labyrint.
De lengte van het kanaal dient 1/4 golflengte van de grondfrequentie te zijn. Bij 30Hz is dit 2,6 mtr. Kortere kanalen van 1/6 en 1/8 golflengte worden ook wel toegepast, maar deze vormen een kompromis.
De grondfrequentie is hier de resonantie frequentie van de toe te passen basunit.
De werking,
Wanner de pijp in resonantie is en dit is bij 1/4 van de golflengte van de grondfrequentie, dan keert er van de poort aan het uiteinde, een reflektie terug. Deze reflektie bereikt de achterzijde van de konus in tegenfase, waardoor ongewenste konusbewegingen bij resonantie worden verminderd.
De even harmonischen, die optreden op iedere kwart golflengte van de grondfrequentie, worden door het labyrint onderdrukt.Daarom is men bijzonder geinteresseerd in de oneven harmonischen.
De reflektie van de derde hamonische bereikt het eind van de lijn in fase en geeft dus geen probleem. De vijfde harmonische komt daar uit fase en moet worden gedempt. Door deze vijfde zijn er drie punten in de lijn waar gedempt moet worden om een verzwakking van ca 3dB te bewerkstelligen.
De eind korrektie,
Doordat de luchtdeeltjes de poort met een grote snelheid verlaten, volharden deze een korte tijd in deze beweging en "zien" daardoor een langere pijp dan er in werkelijkheid is. Dit wordt veroorzaakt door het wervelings effect. Hierdoor kan een eindkorrektie van 15 cm worden toegepast op de lengte van de pijp. 15 cm korter dus. Dit merk je vooral ook als de uitgang van de pijp bij de vloer zit en je een gladde vloer hebt.
Die 15 cm dus bij de eerder genoemde grondfrequentie van 30Hz.
Zo dus, simpel nietwaar?
Wordt vervolgt in mijn post nr 2.
Dus wacht nog maar even met reacties en/of vragen.
Sietse
Laatst gewijzigd door sietse op di 30 nov 2004, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Heel duidelijk verhaal. Zoals ik al een keer schreef heb ik geen ervaring met TL, maar hoor erg goede verhalen erover. Tijd om me er eens in te verdiepen. Dit is een goed begin Sietse.
Vraag 1: Hoe zit dat met de plaatsing van de woofer? Zijn daar nog "regels" voor?
Vraag 2: Je hebt verschillende "vormen" van TL. Bijvoorbeeld de Pied Piper is over z'n gehele lengte van pijp overal even groot, dan heb je wat taps toelopende, sterk taps toe lopende en vormen die juist taps uitlopen (meer een soort hoorn)
Zijn daar wezelijke verschillen in?
Vraag 3: Je ziet ook wel eens meerdere woofers in een TL. Zijn voor die plaatsing ook nog "regel"?
Vraag 4: Hoe zit het met demping van een TL?
Zo, genoeg stof tot nadenken lijkt me voorlopig.
Ik zie uit naar je volgende post Siese.
Edo
p.s. nog een idee voor redelijk betaalbaar TL ontwerp om eens mee te expirementeren?
Vraag 1: Hoe zit dat met de plaatsing van de woofer? Zijn daar nog "regels" voor?
Vraag 2: Je hebt verschillende "vormen" van TL. Bijvoorbeeld de Pied Piper is over z'n gehele lengte van pijp overal even groot, dan heb je wat taps toelopende, sterk taps toe lopende en vormen die juist taps uitlopen (meer een soort hoorn)
Zijn daar wezelijke verschillen in?
Vraag 3: Je ziet ook wel eens meerdere woofers in een TL. Zijn voor die plaatsing ook nog "regel"?
Vraag 4: Hoe zit het met demping van een TL?
Zo, genoeg stof tot nadenken lijkt me voorlopig.
Ik zie uit naar je volgende post Siese.
Edo
p.s. nog een idee voor redelijk betaalbaar TL ontwerp om eens mee te expirementeren?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?
wat ongeduldig Edo
sietse schreef:Wordt vervolgt in mijn post nr 2.
Dus wacht nog maar even met reacties en/of vragen.
Ik heb hierover een tijdje terug een artikeltje naar (ik geloof) Henk jan gestuurd.Edo schreef:Vraag 2: Je hebt verschillende "vormen" van TL. Bijvoorbeeld de Pied Piper is over z'n gehele lengte van pijp overal even groot, dan heb je wat taps toelopende, sterk taps toe lopende en vormen die juist taps uitlopen (meer een soort hoorn)
Zijn daar wezelijke verschillen in?
Als je lukt kun je het document hier vinden: http://groups.msn.com/luidsprekers/documenten.msnw (de url openen en dan is er 1 documentje op de site te vinden, en dan 'doel opslaan als' gebruiken)
Aan de hand van simulatie ga ik verder in op het verloop van de line. Als je meer van de werking van hoorn systemen weet is het allemaal zo logisch als dat het gras groen is. Echter, de praktijk kan wel eens wat anders zijn dan deze puur theoretische kost!
Eind van de maand heb ik m'n nieuwe TL zuiltjes is huis, en hoop ik meer te kunnen zeggen over de praktijk.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?
Ja, kwam er ook achter maar even dat laatste zinnetje niet goed gelezen.....oeps.Henkjan schreef:wat ongeduldig Edo
sietse schreef:Wordt vervolgt in mijn post nr 2.
Dus wacht nog maar even met reacties en/of vragen.
Morgen komt deel 2, en daarna een mogelijk deel 3.
Ik moet echt eerst het hele verhaal hier hebben staan, dan kunnen de vragen komen, ook over de praktijk. Want als er geen theorie is, dan is er ook geen praktijk. Dus gun me even de tijd. Ik heb het zo al moeilijk genoeg om alles weer op een rijtje te krijgen.
Sietse
Ik moet echt eerst het hele verhaal hier hebben staan, dan kunnen de vragen komen, ook over de praktijk. Want als er geen theorie is, dan is er ook geen praktijk. Dus gun me even de tijd. Ik heb het zo al moeilijk genoeg om alles weer op een rijtje te krijgen.
Sietse
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nu dan deel 2.
Dit deel zal wel de meeste reacties oproepen, maar het hoort bij het verhaal en dus zet ik het erbij. Ik weet ook wel dat het theorie is.
De invloed van dempingsmateriaal op de geluidssnelheid.
Wanneer dempingsmateriaal in de pijp wordt aangebracht, zal er door de passerende luchtdeeltjes een warmte wisseling plaats vinden. Dit wordt het isothermisch effect genoemd. Hierdoor wordt het kastvolume schijnbaar groter en ook wordt de luchtsnelheid lager. Indien te weinig demping wordt aangebracht, wordt het maximale isothermische effekt niet bereikt, terwijl met te veel demping een mechanische belemmering ontstaat. De normale geluidssnelheid is 330 m/sec en wordt onder ideale isothermische omstandigheden verlaagd tot 290 m/sec. Voor de berekeningen wordt 300 m/sec aangehouden.
Demping versus de Q-faktor van het totale systeem.
De Q-faktor oftewel de kwaliteitsfaktor is een vergrotingsfaktor waar mee de resonantie wordt vergroot. Indien te veel demping wordt aangebracht wordt de Q-faktor van het hele systeem laag en het geluid dik en dood.
Bij te weinig demping wordt de Q-faktor te groot en ontstaat er een bult in de weergave karakteristiek. Een boemerig geluid dus.
Het effect dat ontstaat in de woonkamer tengevolge van terugkaatsend geluid naar de speaker is te verwaarlozen. Er ontstaat door dit effekt een EMK (elektro-motorische kracht) in de speaker die de Q-faktor verhoogt. Gewoon vergeten.
De invloed van het taps toelopen van de line.
Indien het oppervlak van de doorsnede van de line over de gehele lengte gelijk zou zijn, wordt een bepaalde frequentie benadrukt, net als bij een orgelpijp. Daarom dient deze doorsnede naar het einde toe geleidelijk verminderd te worden, teneinde mogelijke resonatie's te verminderen en te verspreiden over een breed frequentie gebied. Indien de vermindering van de doorsnede echter te groot wordt genomen, zal dit de kwaliteit van de bas weergave aantasten , hetgeen zich uit door een "opgesloten en omvloerst" geluid. Voor de duidelijkheid, dan is de uitgangsopening dus te klein.
Tot zover deel 2
Deel 3 komt ook nog vandaag denk ik, want we zijn er nog niet.
Dus nog even geduld graag
Sietse
Dit deel zal wel de meeste reacties oproepen, maar het hoort bij het verhaal en dus zet ik het erbij. Ik weet ook wel dat het theorie is.
De invloed van dempingsmateriaal op de geluidssnelheid.
Wanneer dempingsmateriaal in de pijp wordt aangebracht, zal er door de passerende luchtdeeltjes een warmte wisseling plaats vinden. Dit wordt het isothermisch effect genoemd. Hierdoor wordt het kastvolume schijnbaar groter en ook wordt de luchtsnelheid lager. Indien te weinig demping wordt aangebracht, wordt het maximale isothermische effekt niet bereikt, terwijl met te veel demping een mechanische belemmering ontstaat. De normale geluidssnelheid is 330 m/sec en wordt onder ideale isothermische omstandigheden verlaagd tot 290 m/sec. Voor de berekeningen wordt 300 m/sec aangehouden.
Demping versus de Q-faktor van het totale systeem.
De Q-faktor oftewel de kwaliteitsfaktor is een vergrotingsfaktor waar mee de resonantie wordt vergroot. Indien te veel demping wordt aangebracht wordt de Q-faktor van het hele systeem laag en het geluid dik en dood.
Bij te weinig demping wordt de Q-faktor te groot en ontstaat er een bult in de weergave karakteristiek. Een boemerig geluid dus.
Het effect dat ontstaat in de woonkamer tengevolge van terugkaatsend geluid naar de speaker is te verwaarlozen. Er ontstaat door dit effekt een EMK (elektro-motorische kracht) in de speaker die de Q-faktor verhoogt. Gewoon vergeten.
De invloed van het taps toelopen van de line.
Indien het oppervlak van de doorsnede van de line over de gehele lengte gelijk zou zijn, wordt een bepaalde frequentie benadrukt, net als bij een orgelpijp. Daarom dient deze doorsnede naar het einde toe geleidelijk verminderd te worden, teneinde mogelijke resonatie's te verminderen en te verspreiden over een breed frequentie gebied. Indien de vermindering van de doorsnede echter te groot wordt genomen, zal dit de kwaliteit van de bas weergave aantasten , hetgeen zich uit door een "opgesloten en omvloerst" geluid. Voor de duidelijkheid, dan is de uitgangsopening dus te klein.
Tot zover deel 2
Deel 3 komt ook nog vandaag denk ik, want we zijn er nog niet.
Dus nog even geduld graag
Sietse
Deel 3, we komen in de buurt van......
Samenvatting van de werking van de TL,
1- Het versterken van de output beneden de resonantie frequentie van de speaker en het beperken van de ongewenste konusuitslagen.
2- Het dempen en beheersen van de konusbewegingen bij resonantie.
3- Versterken en het verkrijgen van een rechte weergave van 30 tot ca 120 Hz. Afhankelijk van de resonantie frequentie van de baspeaker
4- Het verzwakken van de vijfde harmonische met ca 3 dB
5- Verzwakken van de weergave boven 150 Hz.
6- Het leveren van de vereiste Q-faktor.
De praktijk,
Uitgaande van het in deel 1 genoemde 30 Hz en een tunnellengte van 2,6 mtr, en een geluidssnelheid van 300 m/sec, bereken je de fundamentele resonantie van de pijp met de formule: 1/4 x C/L , dus, 1/4 x 300/260 dan kom je op 28 Hz.
De lengte van het labyrint wordt bepaald door deling van de geluidssnelheid door de resonantie frequentie en voorts verminderd met een factor die afhankelijk is van de oppervlakte van de doorsnede.
Voor het verkrijgen van de verlangde kwaliteit moet de doorsnede van het begin van de line ca 50% groter zijn dan het konus oppervlak terwijl de line eindigd met een oppervlak gelijk aan het konus oppervlak.
Het verband tussen de lengte L en de doorsnede A wordt gegeven door de volgende formule L= 1/4 xC/f - 1,7 x de wortel uit A/pi.
Hier is f de resonantie frequentie van de basunit. pi is een wiskundig begrip maar is het getal 3,14 .
De praktische praktijk,
TL boxen zijn er in vele uitvoeringen. De afmetingen zijn dan ook sterk afhankelijk van de manier waarop het labyrint is gerealiseerd. Maar het hoeven niet altijd bakken te zijn waar je in je huiskamer steeds omheen moet lopen. Ze zijn er ook in ranke slanke uitvoeringen. Bloemetje er op, de kleurstelling een beetje aanpassen aan de rest van het interieur, dan is zij ook blij.
Ook de positie van de speakers wordt wordt door de uitvoering bepaald, mijn voorkeur is hier midden en hoog boven de bas.
Als je meer dan 1 basunit wilt gebruiken, in de mijne zitten er drie, dan wordt het begin van de line niet 2 of 3 x groter.
Als je twee basunits gebruikt is de kans groot dat er geen demping in moet. Want het principe van de Pied piper werkt ook in een TL. Let wel, alleen met twee!
Nog iets dat ik afgelopen voorjaar heb geleerd, Gebruik NOOIT een dome middentoner in een drieweg TL. Die sluiten in deze systemen niet aan bij de bas. Ze noemen dat het TL gat.
In dit hele verhaal is een ding spijtig. Ik kan geen plaatjes laten zien van doorsnedes van TL boxen.
Misschien dat iemand dat gat weet op te vullen.
Vanavond zal ik de systeembeheerder in mijn huis vragen om nog een keer hier een foto van mijn trots te plaatsen.
Verder loopt er bij mij een proef met een breedbander en nog iets in een TL. Ik hoop daar in dit topic op terug kan komen. Want lullen is makkelijker dan het voorelkaar krijgen.
Ik denk dat ik nu wel zo'n beetje alles heb verteld over de TL en stop er dus nu mee. Het woord is aan U.
Dit met dank aan TL publikatie's van REMO uit 1981.
Sietse
Samenvatting van de werking van de TL,
1- Het versterken van de output beneden de resonantie frequentie van de speaker en het beperken van de ongewenste konusuitslagen.
2- Het dempen en beheersen van de konusbewegingen bij resonantie.
3- Versterken en het verkrijgen van een rechte weergave van 30 tot ca 120 Hz. Afhankelijk van de resonantie frequentie van de baspeaker
4- Het verzwakken van de vijfde harmonische met ca 3 dB
5- Verzwakken van de weergave boven 150 Hz.
6- Het leveren van de vereiste Q-faktor.
De praktijk,
Uitgaande van het in deel 1 genoemde 30 Hz en een tunnellengte van 2,6 mtr, en een geluidssnelheid van 300 m/sec, bereken je de fundamentele resonantie van de pijp met de formule: 1/4 x C/L , dus, 1/4 x 300/260 dan kom je op 28 Hz.
De lengte van het labyrint wordt bepaald door deling van de geluidssnelheid door de resonantie frequentie en voorts verminderd met een factor die afhankelijk is van de oppervlakte van de doorsnede.
Voor het verkrijgen van de verlangde kwaliteit moet de doorsnede van het begin van de line ca 50% groter zijn dan het konus oppervlak terwijl de line eindigd met een oppervlak gelijk aan het konus oppervlak.
Het verband tussen de lengte L en de doorsnede A wordt gegeven door de volgende formule L= 1/4 xC/f - 1,7 x de wortel uit A/pi.
Hier is f de resonantie frequentie van de basunit. pi is een wiskundig begrip maar is het getal 3,14 .
De praktische praktijk,
TL boxen zijn er in vele uitvoeringen. De afmetingen zijn dan ook sterk afhankelijk van de manier waarop het labyrint is gerealiseerd. Maar het hoeven niet altijd bakken te zijn waar je in je huiskamer steeds omheen moet lopen. Ze zijn er ook in ranke slanke uitvoeringen. Bloemetje er op, de kleurstelling een beetje aanpassen aan de rest van het interieur, dan is zij ook blij.
Ook de positie van de speakers wordt wordt door de uitvoering bepaald, mijn voorkeur is hier midden en hoog boven de bas.
Als je meer dan 1 basunit wilt gebruiken, in de mijne zitten er drie, dan wordt het begin van de line niet 2 of 3 x groter.
Als je twee basunits gebruikt is de kans groot dat er geen demping in moet. Want het principe van de Pied piper werkt ook in een TL. Let wel, alleen met twee!
Nog iets dat ik afgelopen voorjaar heb geleerd, Gebruik NOOIT een dome middentoner in een drieweg TL. Die sluiten in deze systemen niet aan bij de bas. Ze noemen dat het TL gat.
In dit hele verhaal is een ding spijtig. Ik kan geen plaatjes laten zien van doorsnedes van TL boxen.
Misschien dat iemand dat gat weet op te vullen.
Vanavond zal ik de systeembeheerder in mijn huis vragen om nog een keer hier een foto van mijn trots te plaatsen.
Verder loopt er bij mij een proef met een breedbander en nog iets in een TL. Ik hoop daar in dit topic op terug kan komen. Want lullen is makkelijker dan het voorelkaar krijgen.
Ik denk dat ik nu wel zo'n beetje alles heb verteld over de TL en stop er dus nu mee. Het woord is aan U.
Dit met dank aan TL publikatie's van REMO uit 1981.
Sietse
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Lastige stof, maar volgens mij wel erg interessant om je in te verdiepen.
Er is hier ook wel eens een flinke discussie geweest over TL en of het wel of niet per ongeluk goed gegaan was. Ik heb het een tijdje proberen te volgen, maar heb het op een gegeven moment maar opgegeven.
@Edo, ik heb vaker gehoord dat sommige jongens bij wijze van experiment goedkope Visaton mids of woofers gebruiken en daar wonderbaarlijke resultaten mee behalen. Alleen de tijd die het kost om zo'n kast te bouwen en berekenen...
Er is hier ook wel eens een flinke discussie geweest over TL en of het wel of niet per ongeluk goed gegaan was. Ik heb het een tijdje proberen te volgen, maar heb het op een gegeven moment maar opgegeven.
@Edo, ik heb vaker gehoord dat sommige jongens bij wijze van experiment goedkope Visaton mids of woofers gebruiken en daar wonderbaarlijke resultaten mee behalen. Alleen de tijd die het kost om zo'n kast te bouwen en berekenen...
http://home.hetnet.nl/~geenius/Optimo.html
Lees dit maar eens van Tony Gee
Heb nog op hififorum gekeken daar stond een uitgebreide topic over TL's
De vraag is welke woofers zijn toe te passen in een TL..
Hoe groot begin pijpdoorsnede?
Hoe groot einde pijpdoorsnede?
En hoe zit het met de doorsnede als je meerdere woofers toepast?
Qts=0,3 - 1?
Vas 30 - 40 ltr?
Hoge Bl factor ?
Bij lage Qts rechte schotten bij meer dan 0,5 schuine schotten (taps)
Lees dit maar eens van Tony Gee
Heb nog op hififorum gekeken daar stond een uitgebreide topic over TL's
De vraag is welke woofers zijn toe te passen in een TL..
Hoe groot begin pijpdoorsnede?
Hoe groot einde pijpdoorsnede?
En hoe zit het met de doorsnede als je meerdere woofers toepast?
Qts=0,3 - 1?
Vas 30 - 40 ltr?
Hoge Bl factor ?
Bij lage Qts rechte schotten bij meer dan 0,5 schuine schotten (taps)
Heb nog iets van oud frum kunnen redden:
6 pagina's waren er meer toen liep alles vast
Interessant artikel. Ik ben toevallig net met iets dergelijks bezig. Bijgaand een schets van vier dezelfde kasten waarbij alleen de plaats van het tussenschot en de opening verschillen. Van links naar rechts: vooraanzicht, transmissie-lijn, bas-reflex, TQWT en een hoorn. Nu vraag ik mij af welk ik het mooiste vind klinken! De toe te passen drivers zijn Scanspeak 18W4531G-00 met een R2904-7000 tweeter. Ik zou ze natuurlijk alle 4 (of eigenlijk 8 voor stereo) kunnen bouwen maar voordat ik aan een dergelijke klus begin was ik benieuwd naar input van anderen
Dingen die ik nodig heb voor de simulatie zijn:
-TL/hoorn/poort lengte
-Volume achterkamer (Geldt hier alleen voor de reflex kast)
-Begin oppervlakte van de TL/hoorn/poort
-Eind oppervlakte van de TL/hoorn/poort
En uiteraard een datascheet van de driver.
De TQWT kan lastig worden, aangezien je een TL/hoorn hebt die uitkomt bij een porrt (dat laatste rechte stukje op de schets). AJhorn kan dit niet simuleren.
Echter kan Hornresp (ander (gratis) hoorn simulatie programma) dit wel, maar ik weet niet hoe nauwkeurig dit zal zijn. Ik kan wellicht een poging wagen!
als je toch bezig bent
simuleer dan ook eens zo'n TL met 2 drivers (kan dat?) op 1/3 en 1/5 van de line (zie dit topic http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f ... ab32086645 ),
ben benieuwd of de vlakke respons die deze opstelling zou moeten geven uit de simulatie komt.
http://www.valutronic.se/vh1e.html (WayBackMachine)
hier een TQWT (hoorn/tl ??) speaker heeft qts= 1 !!
terwijl voor TQWT's een Qts rond 0,4 meest gangbaar is?
Hoe vaak kun je zo'n TL vouwen of hangt dat van de Qts van de woofers af !! Met een lage Q 2x of meer en een hoge 1x vouwen
Opmerking aan Henkjan_O Newtronics bouwt TL's met 3 woofers schijnt dat het Transmissionlijngat bij 150 hz dan verdwijnt ( speakers parrallel)!
Och dan heb je nog de Ariel TL van Lynn Olson met 2 woofers in gescheiden tunnels want met 2 woofers in 1 tunnel krijg je een troebele bas (ook bij de Pied Pipers merken sommigen dit op) of heeft dit met de versterkers te maken (stabieliteit en snelheid?)
Ik heb even een "onderzoekje" gedaan naar een vijftal Klang&Ton transmissie lijnen en een viertal Newtronics transmissie lijnen die gebouwd zijn met een constante lijn doorsnede (op eentje na).
Even op een rijtje gezet de verhoudingen tussen de lijn oppervlakte Ld en de konus oppervlakte Sd en de lengte van de lijn t.o.v. de resonantie frequentie fs van de driver(s).
Klang&Ton:
1) Ld = Sd; L = 130cm - fs = 51Hz; 1 woofer aan het begin van de lijn.
2) Ld = 1,16x Sd; L = 210cm - fs = 45Hz; 2 woofers op een derde en een vijfde van de lijn.
3) Ld = 0,9x Sd; L = 159cm - fs = 49Hz; 2 woofers op een derde en een vijfde van de lijn.
4) Ld = 0,9x Sd; L = 150cm - fs = 41Hz; 1 woofer op een derde van de lijn.
5) Ld = 0,9x Sd; L = 182cm - fs = 43Hz; 1 woofer op een derde van de lijn.
Newtronics:
1) Ld = 0,66x Sd; L = 100cm - fs = 61Hz; 2 woofers vanaf het begin van de lijn.
2) Ld = 0,57x Sd; L = 180cm - fs = 39Hz; 2 woofers vanaf het begin van de lijn.
3) Ld = 0,54 tot 0,39x Sd; L = 270cm - fs = 39Hz; 3 woofers vanaf het begin van de lijn.
4) Ld = 0,57x Sd; L = 218cm - fs = 57Hz; 3 woofers vanaf het begin van de lijn.
Bij de Klang&Ton lijnen valt op dat de oppervlakte van de lijn meestal iets kleiner is dan Sd. Verder doen ze maar wat wat betreft de lengte van de lijn. De correctie factor voor demping in de kast zit tussen maximaal 0,71 en minimaal 0,9x de lengte die nodig zou zijn bij een ongedempte lijn. Bij de Newtronics lijnen valt vooral op het feit dat de lijnen eigenlijk een veel te geringe doorsnede hebben als je rekening houdt met het feit dat er 2 of 3 woofers in zitten. De lengte van de lijn heeft een correctie factor van 0,69 tot 1,46!!!!, dus is sommige gevallen is de lijn eigenlijk veel te lang.
http://www.aj-systems.de/sim.htm
Daar zijn wat simulatie te vinden van onder anderen TL's.
De golflengte is 343/Hz
1/4 daarvan 85,75. Dat ligt dicht in de buurt van 77.
Misschien pakt Klang&Ton een standaardwaarde die de Fs waarde in een gesloten box wat meer recht doet (die is iets hoger dan free-air) en stuffing
Je zou eigenlijk eens moeten gaan rekenen of er een vast verband is tussen Fs en Fc waaruit ze die 77 als standaard kunnen trekken.
Zo. Van het weekend aan de gang geweest met een vergelijk tussen de basreflex en de standaard transmissielijn. De bruto inhoud van beide kasten is gelijk, het enige verschil is het tussenschot dat bij de ene recht is en bij de andere schuin. Zou weinig uitmaken, zou je denken. Maar ze klinken toch duidelijk anders: de BR heeft een iets voller laag, de TL klinkt wat minder opgesloten, het laag rolt er wat makkelijker uit. Het grootste verschil zit 'm in het middengebied! Het midden van de TL is een stuk opener en dynamischer, de BR kast heeft een soort loudness effect.
De verschillende hoeveelheid demping komt later. Ik ga in eerste instantie de grove verschillen tussen de verschillende kast soorten proberen waarbij de kast grootte en de hoeveelheid demping in alle gevallen gelijk is. De enige variabele zal dus het tussenschotje zijn
vind die driehoekige opening zo lelijk om te zien hé, hij is nu iets groter qua oppervlak als die driehoek, zo kan ik met een plankje en een lijmklem nog met de opening spelen, maar ik ga hem nog wel driehoek zagen om te vergelijken. Als het laag naar mijn zin is komt er nog 12mm spaanplaat en een laag multiplex of Mdf rondom heel de kast, en daar komt de definitieve opening in
Bij AOS hadden ze er wel een reden voor trouwens:
Volgende stap is om een sterk taps- toelopende TL te vergelijken met een TL met een constant doorsnede (zoals veelvuldig door Klang&Ton toegepast).
Het gevolg van plaats, type en hoeveelheid dempingsmateriaal ga ik pas als laatste doen als ik heb bepaald welk type kast voor mij het meest geschikt is.
Natuurlijk is het zo dat ik de extreme pieken van de BR zou kunnen verminderen door te spelen met het dempingsmateriaal maar het gaat mij in eerste instantie om de grove verschillen tussen de kast principes.
TL is het minst lineaire bassysteem dat ooit werd ontworpen.
Als je spreekt over een "loudness-effect" bij reflexkasten, heb je kennelijk nog nooit een goede gehoord, die ook correct werd aangestuurd.
Het bereik van goede reflexkasten doet zeker niet onder voor TLs van vergelijkbaar formaat. Integendeel, zelfs.
De muzikale kwaliteit van de TL is geheel te danken aan het geleidelijk aangrijpen van de demping en aan het snel lozen van energie, waardoor na-ijlen wordt voorkomen. Er wordt dus heel weinig energie opgeslagen en vertraagd weer afgegeven. Dit geeft een gevoel van "losheid" en "openheid".
In K&T 98-4 werd uiteengezet hoe het TL-"gat" (door fasetegenstelling tussen woofer en poort) kan worden gedicht: in de TL wordt dan een resonator (reflexkastje) aangebracht.
Zeer aan te bevelen, die uitgave.
Het K&T ontwerp heeft een labyrinth dat niet taps toeloopt.
Bij de frequenties waarin de TL werkt, moet je denken aan een fictieve luchtbel met een doorsnede van enkele meters, die steeds wordt opgeblazen en leeggezogen. (De doorsnede van de luchtbel varieert vanzelfsprekend met de frequentie.)
Hoe minder frictie er optreedt in het blaaspijpje van de luchtbel (het TL-labyrinth), des te beter
De lijn is korter gemaakt omdat ik, ondanks dat ik dat wel wist, op een ander forum gewezen werd op een fenomeen van TL dat ik tot nu toe gelaten had voor wat het was. Dat bestaat uit Fs = !Fc..
Ik ontwierp deze TL even goedbedoeld uit de gedachte dat ik Fs nam en daar de pijp meteen op af heb gemeten. Vanuit een benaderingsgedachte dat de Fs van de woofer 47 Hz was, dus zonder acht te slaan op wat Fs zou zijn in een theoretische kast met de TL vorm, maar dan gesloten (Fc). Dat scheelde wel wat Hz'en, unlike de Raveland opzet voor de DIY contest met o.a. Geenius en Martin HSI (dat was 70 Hz zonder correctie voor gevouwen TL (70 Hz Fs staat tot theoretisch Fc = 83 Hz, wat dus wel goed zou komen met praktische afwijkingen)). Uit de simulatie met Mathcad bleek dat het wel op meer dan 13 Hz verschil uit zou komen waarbij 40 cm inkorten niet eens heel verkeerd zou zijn
. Gemakshalve heb ik het maar tot 20 cm beperkt, omdat de halve speaker al klaar was...
De speaker is een Conrad MS-165. Een woofer uit de midklasse van Conrad destijds, waar een papieren SLG lijn nog steeds leeft, maar de MS serie samen met de Kevlar KL serie allang is opgedoekt. Iig een woofer die serieuze klappen kan maken. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Een eerste luistertest in een niet al te beste acoustieke omgeving doet mij vermoeden dat de slingering in de curve helemaal niet zo slecht is vergeleken met de Raveland 13cm units.
Bij de vergelijking tussen de bas-reflex variant en de transmissielijn ging mijn persoonlijke voorkeur uit naar de TL. Volgende stap is om te kijken (en luisteren) wat het verschil is tussen een sterk taps toelopende TL en een TL met gelijke doorsnede:
Gehoormatig heeft de tapse-TL een iets strakkere bas, allebei gaan even diep maar de TL met constante doorsnede heeft iets meer volume in het laag ten koste van wat detaillering. Vergelijkbaar met de TL/BR situatie heeft de TL met constante doorsnede een iets opener en meer naar voren gericht midden (met name merkbaar bij acoustische gitaar, percussie en blaasinstrumenten).
TL met constante doorsnede = rood; sterk taps toelopende TL = zwart
De sterk taps toelopende TL vertoont grote overeenkomsten met de gemiddeld toelopende TL. De TL met constante doorsnede heeft veel weg van de BR variant (hoge pieken en dalen i.v.m. staande golven tussen de parallele wanden). Het grote verschil met de BR is echter dat pieken niet hoger zijn dan de tapse TL; bij de BR waren de pieken bijna 10dB luider. Conclusie: de TL met constante doorsnede vind ik lekkerder klinken, de TL met een tapse verloop meet beter,....... interessant.
Dit is nou de grap van dit experiment: wanneer is het een basreflex en wanneer een transmissielijn? Als je kijkt naar een gewone BR met een rechthoekige poort (zoals mijn HATT-MkIII of Intertechnik Sputnik serie) dan heb je een kamer met aansluitend een rechthoekige tunnel. Als je de oppervlakte van de poort vergroot wordt ie automatisch langer als de afstemfrequentie gelijk moet blijven. Als je hem nou zo ver vergroot dat de poort even groot wordt als de voorkamer, heb je dan een BR of een TL?
Links:
http://www.valutronic.se/vh1e.html (WayBackMachine)
http://www.aj-systems.de/sim.htm
6 pagina's waren er meer toen liep alles vast
Interessant artikel. Ik ben toevallig net met iets dergelijks bezig. Bijgaand een schets van vier dezelfde kasten waarbij alleen de plaats van het tussenschot en de opening verschillen. Van links naar rechts: vooraanzicht, transmissie-lijn, bas-reflex, TQWT en een hoorn. Nu vraag ik mij af welk ik het mooiste vind klinken! De toe te passen drivers zijn Scanspeak 18W4531G-00 met een R2904-7000 tweeter. Ik zou ze natuurlijk alle 4 (of eigenlijk 8 voor stereo) kunnen bouwen maar voordat ik aan een dergelijke klus begin was ik benieuwd naar input van anderen
Dingen die ik nodig heb voor de simulatie zijn:
-TL/hoorn/poort lengte
-Volume achterkamer (Geldt hier alleen voor de reflex kast)
-Begin oppervlakte van de TL/hoorn/poort
-Eind oppervlakte van de TL/hoorn/poort
En uiteraard een datascheet van de driver.
De TQWT kan lastig worden, aangezien je een TL/hoorn hebt die uitkomt bij een porrt (dat laatste rechte stukje op de schets). AJhorn kan dit niet simuleren.
Echter kan Hornresp (ander (gratis) hoorn simulatie programma) dit wel, maar ik weet niet hoe nauwkeurig dit zal zijn. Ik kan wellicht een poging wagen!
als je toch bezig bent
simuleer dan ook eens zo'n TL met 2 drivers (kan dat?) op 1/3 en 1/5 van de line (zie dit topic http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f ... ab32086645 ),
ben benieuwd of de vlakke respons die deze opstelling zou moeten geven uit de simulatie komt.
http://www.valutronic.se/vh1e.html (WayBackMachine)
hier een TQWT (hoorn/tl ??) speaker heeft qts= 1 !!
terwijl voor TQWT's een Qts rond 0,4 meest gangbaar is?
Hoe vaak kun je zo'n TL vouwen of hangt dat van de Qts van de woofers af !! Met een lage Q 2x of meer en een hoge 1x vouwen
Opmerking aan Henkjan_O Newtronics bouwt TL's met 3 woofers schijnt dat het Transmissionlijngat bij 150 hz dan verdwijnt ( speakers parrallel)!
Och dan heb je nog de Ariel TL van Lynn Olson met 2 woofers in gescheiden tunnels want met 2 woofers in 1 tunnel krijg je een troebele bas (ook bij de Pied Pipers merken sommigen dit op) of heeft dit met de versterkers te maken (stabieliteit en snelheid?)
Ik heb even een "onderzoekje" gedaan naar een vijftal Klang&Ton transmissie lijnen en een viertal Newtronics transmissie lijnen die gebouwd zijn met een constante lijn doorsnede (op eentje na).
Even op een rijtje gezet de verhoudingen tussen de lijn oppervlakte Ld en de konus oppervlakte Sd en de lengte van de lijn t.o.v. de resonantie frequentie fs van de driver(s).
Klang&Ton:
1) Ld = Sd; L = 130cm - fs = 51Hz; 1 woofer aan het begin van de lijn.
2) Ld = 1,16x Sd; L = 210cm - fs = 45Hz; 2 woofers op een derde en een vijfde van de lijn.
3) Ld = 0,9x Sd; L = 159cm - fs = 49Hz; 2 woofers op een derde en een vijfde van de lijn.
4) Ld = 0,9x Sd; L = 150cm - fs = 41Hz; 1 woofer op een derde van de lijn.
5) Ld = 0,9x Sd; L = 182cm - fs = 43Hz; 1 woofer op een derde van de lijn.
Newtronics:
1) Ld = 0,66x Sd; L = 100cm - fs = 61Hz; 2 woofers vanaf het begin van de lijn.
2) Ld = 0,57x Sd; L = 180cm - fs = 39Hz; 2 woofers vanaf het begin van de lijn.
3) Ld = 0,54 tot 0,39x Sd; L = 270cm - fs = 39Hz; 3 woofers vanaf het begin van de lijn.
4) Ld = 0,57x Sd; L = 218cm - fs = 57Hz; 3 woofers vanaf het begin van de lijn.
Bij de Klang&Ton lijnen valt op dat de oppervlakte van de lijn meestal iets kleiner is dan Sd. Verder doen ze maar wat wat betreft de lengte van de lijn. De correctie factor voor demping in de kast zit tussen maximaal 0,71 en minimaal 0,9x de lengte die nodig zou zijn bij een ongedempte lijn. Bij de Newtronics lijnen valt vooral op het feit dat de lijnen eigenlijk een veel te geringe doorsnede hebben als je rekening houdt met het feit dat er 2 of 3 woofers in zitten. De lengte van de lijn heeft een correctie factor van 0,69 tot 1,46!!!!, dus is sommige gevallen is de lijn eigenlijk veel te lang.
http://www.aj-systems.de/sim.htm
Daar zijn wat simulatie te vinden van onder anderen TL's.
De golflengte is 343/Hz
1/4 daarvan 85,75. Dat ligt dicht in de buurt van 77.
Misschien pakt Klang&Ton een standaardwaarde die de Fs waarde in een gesloten box wat meer recht doet (die is iets hoger dan free-air) en stuffing
Je zou eigenlijk eens moeten gaan rekenen of er een vast verband is tussen Fs en Fc waaruit ze die 77 als standaard kunnen trekken.
Zo. Van het weekend aan de gang geweest met een vergelijk tussen de basreflex en de standaard transmissielijn. De bruto inhoud van beide kasten is gelijk, het enige verschil is het tussenschot dat bij de ene recht is en bij de andere schuin. Zou weinig uitmaken, zou je denken. Maar ze klinken toch duidelijk anders: de BR heeft een iets voller laag, de TL klinkt wat minder opgesloten, het laag rolt er wat makkelijker uit. Het grootste verschil zit 'm in het middengebied! Het midden van de TL is een stuk opener en dynamischer, de BR kast heeft een soort loudness effect.
De verschillende hoeveelheid demping komt later. Ik ga in eerste instantie de grove verschillen tussen de verschillende kast soorten proberen waarbij de kast grootte en de hoeveelheid demping in alle gevallen gelijk is. De enige variabele zal dus het tussenschotje zijn
vind die driehoekige opening zo lelijk om te zien hé, hij is nu iets groter qua oppervlak als die driehoek, zo kan ik met een plankje en een lijmklem nog met de opening spelen, maar ik ga hem nog wel driehoek zagen om te vergelijken. Als het laag naar mijn zin is komt er nog 12mm spaanplaat en een laag multiplex of Mdf rondom heel de kast, en daar komt de definitieve opening in
Bij AOS hadden ze er wel een reden voor trouwens:
Ik heb bewust eerst alleen geluisterd om te bepalen welke ik mooier vond en later pas gemeten (wel vind ik het aardig om te zien dat de TL "beter" meet). Ik laat in ieder geval de basreflex variant vallen vanwege zijn "loudness" effect en omdat ik het midden van de TL mooier vind.The triangular transmission line port:
Design Freaks occasionally criticize the triangular opening on our Studio 90 TL as a style break of
the rectilinear theme of the enclosure. The reason for this " style break " is that there is a “attenuation
or suck out” of the line’s frequency response near 120Hz. At the upper point of the line’s resonance (fH)
the diaphragm’s front and rear radiation meet 180° out of phase and are canceled out. Different design
features including the length of the line and the density of the damping determine this fH point.
The triangular port of the Studio 90 TL defines a variable length transmission line over the width of the
loudspeaker. The consequence of this variable length line is that the maximum upper impedance adjusts
fH more broadly and reduces the effect of the 120 Hz suckout.
Volgende stap is om een sterk taps- toelopende TL te vergelijken met een TL met een constant doorsnede (zoals veelvuldig door Klang&Ton toegepast).
Het gevolg van plaats, type en hoeveelheid dempingsmateriaal ga ik pas als laatste doen als ik heb bepaald welk type kast voor mij het meest geschikt is.
Natuurlijk is het zo dat ik de extreme pieken van de BR zou kunnen verminderen door te spelen met het dempingsmateriaal maar het gaat mij in eerste instantie om de grove verschillen tussen de kast principes.
TL is het minst lineaire bassysteem dat ooit werd ontworpen.
Als je spreekt over een "loudness-effect" bij reflexkasten, heb je kennelijk nog nooit een goede gehoord, die ook correct werd aangestuurd.
Het bereik van goede reflexkasten doet zeker niet onder voor TLs van vergelijkbaar formaat. Integendeel, zelfs.
De muzikale kwaliteit van de TL is geheel te danken aan het geleidelijk aangrijpen van de demping en aan het snel lozen van energie, waardoor na-ijlen wordt voorkomen. Er wordt dus heel weinig energie opgeslagen en vertraagd weer afgegeven. Dit geeft een gevoel van "losheid" en "openheid".
In K&T 98-4 werd uiteengezet hoe het TL-"gat" (door fasetegenstelling tussen woofer en poort) kan worden gedicht: in de TL wordt dan een resonator (reflexkastje) aangebracht.
Zeer aan te bevelen, die uitgave.
Het K&T ontwerp heeft een labyrinth dat niet taps toeloopt.
Bij de frequenties waarin de TL werkt, moet je denken aan een fictieve luchtbel met een doorsnede van enkele meters, die steeds wordt opgeblazen en leeggezogen. (De doorsnede van de luchtbel varieert vanzelfsprekend met de frequentie.)
Hoe minder frictie er optreedt in het blaaspijpje van de luchtbel (het TL-labyrinth), des te beter
De lijn is korter gemaakt omdat ik, ondanks dat ik dat wel wist, op een ander forum gewezen werd op een fenomeen van TL dat ik tot nu toe gelaten had voor wat het was. Dat bestaat uit Fs = !Fc..
Ik ontwierp deze TL even goedbedoeld uit de gedachte dat ik Fs nam en daar de pijp meteen op af heb gemeten. Vanuit een benaderingsgedachte dat de Fs van de woofer 47 Hz was, dus zonder acht te slaan op wat Fs zou zijn in een theoretische kast met de TL vorm, maar dan gesloten (Fc). Dat scheelde wel wat Hz'en, unlike de Raveland opzet voor de DIY contest met o.a. Geenius en Martin HSI (dat was 70 Hz zonder correctie voor gevouwen TL (70 Hz Fs staat tot theoretisch Fc = 83 Hz, wat dus wel goed zou komen met praktische afwijkingen)). Uit de simulatie met Mathcad bleek dat het wel op meer dan 13 Hz verschil uit zou komen waarbij 40 cm inkorten niet eens heel verkeerd zou zijn
. Gemakshalve heb ik het maar tot 20 cm beperkt, omdat de halve speaker al klaar was...
De speaker is een Conrad MS-165. Een woofer uit de midklasse van Conrad destijds, waar een papieren SLG lijn nog steeds leeft, maar de MS serie samen met de Kevlar KL serie allang is opgedoekt. Iig een woofer die serieuze klappen kan maken. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Een eerste luistertest in een niet al te beste acoustieke omgeving doet mij vermoeden dat de slingering in de curve helemaal niet zo slecht is vergeleken met de Raveland 13cm units.
Bij de vergelijking tussen de bas-reflex variant en de transmissielijn ging mijn persoonlijke voorkeur uit naar de TL. Volgende stap is om te kijken (en luisteren) wat het verschil is tussen een sterk taps toelopende TL en een TL met gelijke doorsnede:
Gehoormatig heeft de tapse-TL een iets strakkere bas, allebei gaan even diep maar de TL met constante doorsnede heeft iets meer volume in het laag ten koste van wat detaillering. Vergelijkbaar met de TL/BR situatie heeft de TL met constante doorsnede een iets opener en meer naar voren gericht midden (met name merkbaar bij acoustische gitaar, percussie en blaasinstrumenten).
TL met constante doorsnede = rood; sterk taps toelopende TL = zwart
De sterk taps toelopende TL vertoont grote overeenkomsten met de gemiddeld toelopende TL. De TL met constante doorsnede heeft veel weg van de BR variant (hoge pieken en dalen i.v.m. staande golven tussen de parallele wanden). Het grote verschil met de BR is echter dat pieken niet hoger zijn dan de tapse TL; bij de BR waren de pieken bijna 10dB luider. Conclusie: de TL met constante doorsnede vind ik lekkerder klinken, de TL met een tapse verloop meet beter,....... interessant.
Dit is nou de grap van dit experiment: wanneer is het een basreflex en wanneer een transmissielijn? Als je kijkt naar een gewone BR met een rechthoekige poort (zoals mijn HATT-MkIII of Intertechnik Sputnik serie) dan heb je een kamer met aansluitend een rechthoekige tunnel. Als je de oppervlakte van de poort vergroot wordt ie automatisch langer als de afstemfrequentie gelijk moet blijven. Als je hem nou zo ver vergroot dat de poort even groot wordt als de voorkamer, heb je dan een BR of een TL?
Links:
http://www.valutronic.se/vh1e.html (WayBackMachine)
http://www.aj-systems.de/sim.htm
Laatst gewijzigd door weidok op wo 03 nov 2004, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
patrickszzz
- Berichten: 13
- Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 20:37
Beste forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum en met dit topic val ik eigenlijk gelijk met mijn neus in de boter.
Ook ik ben verzot op de laagweergave van TL's.
Sinds kort heb ik ook een paar TL's gebouwd, met voor het laag een 25 cm basspeaker van Vifa (fs 25 hz). De opbouw is volgens het principe van Bailey.
Nou ik kan jullie wel vertellen dat ik voor laagweergave echt niks anders wil hoor, zeker als ik bijvoorbeeld weer eens de cd Watermark van Enya opzet.
Binnenkort zal ik wat foto's maken en posten.
Patrick
Ik ben nieuw op dit forum en met dit topic val ik eigenlijk gelijk met mijn neus in de boter.
Ook ik ben verzot op de laagweergave van TL's.
Sinds kort heb ik ook een paar TL's gebouwd, met voor het laag een 25 cm basspeaker van Vifa (fs 25 hz). De opbouw is volgens het principe van Bailey.
Nou ik kan jullie wel vertellen dat ik voor laagweergave echt niks anders wil hoor, zeker als ik bijvoorbeeld weer eens de cd Watermark van Enya opzet.
Binnenkort zal ik wat foto's maken en posten.
Patrick
Weidok , het is wel de bedoeling dat je de voorgaande post leest, tenzij je bedoeld dat deze gegevens niet te vinden zijn op de plek waar je gezocht hebt
Het TL gat verdwijnt niet door meer basunits te gebruiken maar door de manier waarop de basmidden is geschakeld.
Deepspace ik heb niets over 1/8 TL. Ik denk dat het weinig wordt toegepast.
Waarom precies die ?
Het is eigenaardig dat ik de laatste tijd steeds die kast tegen kom die nu van een meneer Tony Gee schijnt te zijn. Op hifi.nl was er ook een groepje mee bezig.
Ik heb ze begin jaren tachtig gebouwd. Het waren de enige TL kasten die ik niet aan de praat kreeg. De daar in gebruikte units zijn daarna in verschillende andere TL boxen toegepast. No problem. Er was in die tijd ook in het blad Elektuur een onderzoek gaande naar deze box. Ze kwamen er niet echt uit of het nou een TL was of een Basreflex.
Ik ook niet dus, maar het zal misschien nu wel werken.
Het TL gat verdwijnt niet door meer basunits te gebruiken maar door de manier waarop de basmidden is geschakeld.
Deepspace ik heb niets over 1/8 TL. Ik denk dat het weinig wordt toegepast.
Waarom precies die ?
Het is eigenaardig dat ik de laatste tijd steeds die kast tegen kom die nu van een meneer Tony Gee schijnt te zijn. Op hifi.nl was er ook een groepje mee bezig.
Ik heb ze begin jaren tachtig gebouwd. Het waren de enige TL kasten die ik niet aan de praat kreeg. De daar in gebruikte units zijn daarna in verschillende andere TL boxen toegepast. No problem. Er was in die tijd ook in het blad Elektuur een onderzoek gaande naar deze box. Ze kwamen er niet echt uit of het nou een TL was of een Basreflex.
Ik ook niet dus, maar het zal misschien nu wel werken.
Wat ik toen voor ogen had was een schot met spleet of driehoeksietse schreef:Het TL gat verdwijnt niet door meer basunits te gebruiken maar door de manier waarop de basmidden is geschakeld.
Er was in die tijd ook in het blad Elektuur een onderzoek gaande naar deze box.
om op die manier het TLgat probleem mogelijk op te lossen
Zie gedeelte Engelse tekst
Heb jij nog een kopie van die Elektuur....
Was toen wel een interressant artikel toch ?
Sietse: Die oude gegevens staan nu nog op HiFI.nl forum (oud)
een gedeelte van dat draadje over TL's in niet mmer te lezen !!!!
Mi staan en stonden daar wel enige nuttige opmerkingen en tips in
Dus ik dacht onschuldig als ik ben zet hier maar neer hoeft een ander
niet meer te zoeken
Over Geenius kan ik verder niks vermelden ken hem niet
en heb zijn creaties ook nog niet kunnen horen....
een gedeelte van dat draadje over TL's in niet mmer te lezen !!!!
Mi staan en stonden daar wel enige nuttige opmerkingen en tips in
Dus ik dacht onschuldig als ik ben zet hier maar neer hoeft een ander
niet meer te zoeken
Over Geenius kan ik verder niks vermelden ken hem niet
en heb zijn creaties ook nog niet kunnen horen....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Voor de lange winteravonden kwam ik in m'n "favorites" nog een link tegen met theorie en veel info over TL's.
http://www.quarter-wave.com/
Edo
http://www.quarter-wave.com/
Edo
Sorry Weidok.,
Ik heb even niet door gehad dat je het hi.fi verhaal er neer had gezet. Was even in de war door de aanvang van het verhaal.
Ik heb overigens de uitkomst van hun onderzoek gemist. Als een van deze mensen dit ook leest, is het wel leuk om dat eens even te horen.
Ik heb destijds ook geprobeerd of dat Karlsonspleetje iets uitmaakte.Als ik het mij goed herinner waren er destijds ook andere ontwerpen waar dat werd toegepast. Het heeft mij destijds niet verder geholpen.
Dat kopie uit Elektuur heb ik jou eens een keer meegeven. Moet ik wel weer terug hebben. Ben een krent als het om lektuur gaat.
Ik zal jou verhaal ook es even bestuderen Edo, zou wel eens interessant kunnen zijn.
Ik heb even niet door gehad dat je het hi.fi verhaal er neer had gezet. Was even in de war door de aanvang van het verhaal.
Ik heb overigens de uitkomst van hun onderzoek gemist. Als een van deze mensen dit ook leest, is het wel leuk om dat eens even te horen.
Ik heb destijds ook geprobeerd of dat Karlsonspleetje iets uitmaakte.Als ik het mij goed herinner waren er destijds ook andere ontwerpen waar dat werd toegepast. Het heeft mij destijds niet verder geholpen.
Dat kopie uit Elektuur heb ik jou eens een keer meegeven. Moet ik wel weer terug hebben. Ben een krent als het om lektuur gaat.
Ik zal jou verhaal ook es even bestuderen Edo, zou wel eens interessant kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door sietse op do 04 nov 2004, 12:14, 4 keer totaal gewijzigd.


