Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Precies. Past net niet helaas
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Met 100VA trafo's past het wel. Zo heb ik het gedaan met mijn studeerkamerversterker in eenzelfde kast. Met een beetje slimme bedrading gaat dit ook prima lukken hoor. Maak je er nog wel gebalanceerde XLR connectors op? Er zijn hele fraaie "Mini XLR's" te koop die weinig ruimte innemen.:
ag3fcrv_SPL.jpg
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Amp ... H0Pv10Y%3D

Al zijn gewone Neutrik XLR's wel couranter en goedkoper
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Zo kan het ook nog:
IMG_20210419_103604__01.jpg
Nadeel hiervan is dat de koeling van de chips aan 1 kant zit. Voor mijn gevoel een beetje jammer, geen optimaal gebruik van de koelribben die de kast biedt. Maar als dat geen probleem is (hoeveel warmte moet ik eigenlijk kwijt?) dan vind ik dit ook een prima oplossing. Een alu schotje tussen de trafo's en de prints is dan ook zo gemaakt \:D/

Alle connectoren heb ik al in huis. Ik heb nu de Neutrik XLR connectoren inderdaad. Deze vond ik wel erg mooi. Die mini ken ik niet. Zou wel weer een ruimtewinner zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Wordt dan misschien meer gedoe gedoe met de indeling van het achterpaneel? Qua signaal routing is het wel makkelijker zo. Ingangen bovenlangs de kast en 230V onderlangs (zo van bovenaf gezien). Speakeraansluiting kan dan middendoor. Schotjes zijn niet nodig . Qua warmte hoef je je echt geen zorgen te maken. Het zal nauwelijks warm worden met regulier muziekgebruik. Veel mensen hebben het in kast zitten zonder koelribben. Dus dat zit wel goed.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Wordt dan misschien meer gedoe gedoe met de indeling van het achterpaneel?
Valt mee denk ik, de kast is hoog genoeg dat de XLR ingangen 'boven' de print kunnen en de speaker aansluitingen kunnen dan tussen de XLR en de net entree in het midden van het achterpaneel. Eigenlijk best een goede oplossing :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Misschien is het wel slim om met die zware trafo's zo, een stukje alu L-hoeklijn van 20mm x 40mm x 2mm van voor naar achter op de bodem te schroeven tegen doorbuigen?
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Haha, dat zoiets zat al in de planning
IMG_20210419_114807.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Shadow schreef:
Ik zou de trafo's aan de kant van de IEC net-entrede doen en de printen aan de andere kant, is niet symmetrisch maar voor het resultaat wel optimaal.
Hoe wil je dat doen? Trafo's in de bankschroef even smaller malen? Anders past dat niet... :roll: :D
Tuurlijk wel, gewoon de trafo's onder en de printen boven in die foto hierboven, niet voorin-achterin :lol:
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
De aansluitschema's:

Aansluitschema_Balanced.PNGGebalanceerd


Aansluitschema_Cinch.PNGOngebalanceerd


Aansluitschema_Vol_Cnt.PNGMet volume regelaar

De volumeregelaar voor de gebalanceerde versie is identiek aan de ongebalanceerde. Dus die staat er niet apart bij O:)
Vraagje over het Gebalanceerde aansluitschema: In de tekening staat bij de XLR ingang nog een R1 (220ohm) en een C1 (100nF, 250V, ceramic). Moet het voltage van die C1 echt zo hoog (250V) zijn? Daar is nogal moeilijk aan te komen. Mouser heeft ze wel maar om daar nou speciaal een bestelling voor te doen... de 100V versie kan ik bv bij budgeTronics bestellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Komt niet zo nauw. Dat C'tje samen met de parallelweerstand aardt de schakeling voor HF. Door XY-condensatoren in andere apparaten en statische elektriciteit kan er wel een vrij hoge spanning op de mantel van de interlink komen, zij het met een erg lage stroom. Dan wil je het C'tje wel heel houden. Maar 100V is ook wel genoeg, b.v. deze: https://www.eoo-bv.nl/keramisch-raster- ... nf-r5.html EOO even een mailtje sturen met wat je hebben wilt en zij versturen kleine dingen je tegen briefpost tarief
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Zo, eindelijk weer wat tijd gevonden om aan de versterker te werken. Ik ben er uit hoe de indeling gaat worden, namelijk zoals op mijn laatste foto, met de trafo's aan de ene kant en de printjes aan de andere kant. Op basis daarvan het ontwerp van de achterkant gemaakt, de plaats van de gaten dus. De 2 grote gaten zijn voor Neutrik XLR aansluitingen, de 4 kleinere zijn voor de speakers aansluitingen en de rechthoekige is voor de net entree. Voor die laatste zit er al een gat omdat de achterplaat met entree en bijpassend gat geleverd is. Dat gat moet groter worden omdat ik een net entree met zekering én schakelaar wil , in plaats van zonder schakelaar zoals bijgeleverd.

Ik heb het ontwerp met de computer getekend en op ware grote uitgeprint. Toen nauwkeurig op de achterwand geplakt en de centers van de gaten overgenomen met een centerpunt. Resultaat is op de 2e foto zichtbaar. De gaten heb ik nog even met een kras-passer ingekrast, zodat ik me straks niet vergis bij het boren 8) .
IMG_20210427_230602__01.jpg
IMG_20210427_225608.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Netjes. Past de deksel zo nog wel met die XLR's? Die fout heb ik ook al eens gemaakt :D En voor je gaat boren e.d. afplakken met boeklon transparante zelfklevende folie o.i.d. Anders zit het paneel dadelijk vol met cirkelvormige krassen van de boorkrullen. Ik gebruik er meestal zelfklevende raamfolie van de Gamma voor. Die is vrij dik en stevig.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Ja, die deksel gaat passen. Op deze schermfoto zie je dat. Bodem, deksel en zijkanten staan er ook op, en nog wat dingetjes.
IMG_20210427_235825.jpg
Goeie tip met die folie, ga ik zeker doen. Vanmiddag al wat proefboringen gedaan op een oud stuk aluminium, met een trapboor. Viel niet mee om goed recht te boren. Ik heb geen kolomboor helaas dus moet het uit de hand doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Trapboor uit de hand is echt ellende. Die gaat alle kanten op zoeken. Moet je wel echt in de kolomboor doen en dan de plaat liefst vastzetten. Kun je beter het gat met een reeks kleine gaatjes er uit boren en dan de halfronde vijl ter hand nemen. Zit het gat i.i.g. op zijn plaats O:)
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Dat laatste was precies mijn plan, of met de trapboor en dan eerder stoppen en de rest vijlen.
Laatst gewijzigd door maat op wo 28 apr 2021, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Er komen best forse krachten op. Vergeet die trapboor maar uit de hand met een dergelijk groot gat. Je mag het proberen maar het risico is groot.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Als het werkstuk maar vast zit...maar dan nog...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Loop je het risico dat het gat een mm verderop zit dan je bedoeld had. Dat heb je ook in de kolomboor als je het werkstuk niet vast zet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Loop je het risico dat het gat een mm verderop zit dan je bedoeld had. Dat heb je ook in de kolomboor als je het werkstuk niet vast zet.
Mijn ervaring is ook dat het wel een beetje weg wil wandelen, ponsen is beter...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Anders kom je op dit uit:
hbm-021-3.jpg-1920x1080-f51a037c8d.jpg
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... efpons-set

Voor het geld hoef je het niet meer te laten. Maar of je 3mm alu er mee gaat halen? Is op het randje met 25mm denk ik.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Zoals ik al zei heb ik gisteren wat testjes met boren gedaan, ook op een stuk aluminium van 3 mm dik. Als je rustig aan doet en een beetje bijstuurt tijden het boren (met een stapboor dus) lukt het redelijk. Maar als ik een gat van 24 mm moet boren, dan stop ik dus bij de 22 mm (of 20 mm, net hoever de afwijking op dat moment is) en de rest doe ik met een halfronde vijl. Dat gaat eigenlijk best goed, op een proefstukje dan. Het 'echte' werk moet nog gebeuren.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Anders kom je op dit uit:
hbm-021-3.jpg-1920x1080-f51a037c8d.jpg
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... efpons-set

Voor het geld hoef je het niet meer te laten. Maar of je 3mm alu er mee gaat halen? Is op het randje met 25mm denk ik.
Die gaat maar tot 2mm dikte, zou misschien net kunnen, maar dan wordt het misschien weer niet mooi...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja, dat moet goed komen :sure: Sinterklaas had zo'n setje in mijn schoen gestopt, nog niet gebruikt eigenlijk. Zal eens een testje doen met 3mm alu.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Gisteravond even getest, wat snijolie er bij en wat kogellagervet op de schroefdraad:

Bovenkant:
IMG_3302_ZBA.jpg
Onderkant:
IMG_3303_ZBA.jpg
Voorwaar niet slecht. Er zit wel een braam op maar dat is te verwachten. Dat heb je ook met dunner materiaal. Even het ontbraamschrappertje er langs:
IMG_3304_ZBA.jpg
Helemaal niet verkeerd eigenlijk :rock: 3mm alu gaat boven verwachting redelijk goed moet ik zeggen maar dat is dan ook wel de max. Voor de grote pons heb je wel een gat nodig van 18mm...... :think: :think: :think: Ohw gelukkig, er zit een kleiner ponsje bij van 18mm wat met een 11mm gat af kan :yeah:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door democles »

Om te ontbramen gebruik ik zo,n lamellen slijptolletje.
Werkt ook goed als het gat nog een fractie groter moet.
Bijlagen
hbm-032-96.jpg-1200x600-d4c1febc88.jpg
Plaats reactie