de "Liionidas" open baffle.
Moderator: Beheerdersteam
Re: de "Liionidas" open baffle.
Afgelopen vrijdag , zou ik mijn F15 set bij Ed de Jong weer gaan ophalen.
Dat is er niet van gekomen.
Zoals Ed zelf zei , is hij verliefd geworden op de speakers.
Ze blijven dus bij Ed staan.
Door omstandigheden zijn ze een maand blijven staan i.p.v. 2 weken dus Ed heeft ruim de tijd gehad om te luisteren.
Ik kreeg dan ook heel wat muziek te horen die fantastisch klonk, zeker met de elektronika die Ed ervoor hangt.
Voor mij is belangrijk dat ze een goed nieuw thuis hebben waar ervan wordt genoten en waar ze gewaardeerd worden.
Ed is een zeer kritische luisteraar en kon uitstekend aangeven waar de F15 set in tekort schoot, maar........
Bepaalde dingen doen ze zo fantastisch dat dit er voor Ed ruimschoots tegen op weegt.
mvgr. Leon
Dat is er niet van gekomen.
Zoals Ed zelf zei , is hij verliefd geworden op de speakers.
Ze blijven dus bij Ed staan.
Door omstandigheden zijn ze een maand blijven staan i.p.v. 2 weken dus Ed heeft ruim de tijd gehad om te luisteren.
Ik kreeg dan ook heel wat muziek te horen die fantastisch klonk, zeker met de elektronika die Ed ervoor hangt.
Voor mij is belangrijk dat ze een goed nieuw thuis hebben waar ervan wordt genoten en waar ze gewaardeerd worden.
Ed is een zeer kritische luisteraar en kon uitstekend aangeven waar de F15 set in tekort schoot, maar........
Bepaalde dingen doen ze zo fantastisch dat dit er voor Ed ruimschoots tegen op weegt.
mvgr. Leon
Re: de "Liionidas" open baffle.
De tweeter doet mee.
Is , bij een 15 inch, ook wel nodig.
mvgr. Leon
Is , bij een 15 inch, ook wel nodig.
mvgr. Leon
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: de "Liionidas" open baffle.
Gaaf, als je de goede punten kan waarderen boven die van een meerwegsysteem zit je met zo'n uniek product en concept echt goed. Ook een meer weg luidspreker is een concessie dus dat de F15 een aantal heeft is dan overkomelijk.
Ik blijf vaak in de haat-liefde verhouding steken, dus een lange termijnvervanger is een fullrange voor mij niet. Maar op dit niveau, met deze apparatuur... echt een compliment aan jou en aan Lii-audio Leon!
Ik blijf vaak in de haat-liefde verhouding steken, dus een lange termijnvervanger is een fullrange voor mij niet. Maar op dit niveau, met deze apparatuur... echt een compliment aan jou en aan Lii-audio Leon!
Re: de "Liionidas" open baffle.
jaaaaa de haatliefde met een fullrange unit......zucht...... ken het maar al te goed
Re: de "Liionidas" open baffle.
@richard, @Shadow - gracias!!! Ik ga binnenkort beginnen met de bouw van mijn OB liionidas !!
overigens heb ik mijn supra lorad-stroomkabels in het weekend gebouwd ... ze maken het verschil! (Ik zal daarvoor een nieuwe post beginnen
) de noise floor is 1 verhaal verlaagd!
vrede en gezondheid voor iedereen
overigens heb ik mijn supra lorad-stroomkabels in het weekend gebouwd ... ze maken het verschil! (Ik zal daarvoor een nieuwe post beginnen
vrede en gezondheid voor iedereen
Re: de "Liionidas" open baffle.
Een week geleden nogmaals Ed de Jong op bezoek gehad.
Deze keer om al mijn ontwerpen te kunnen horen en wat uitleg te geven over e.e.a.
Ed is van plan om wat te gaan experimenteren met duurdere onderdelen en een dipool amt.
Later in dit traject , willen we samen , op zoek naar de "ultieme" open baffle.
Soort van samenwerking dus waarbij muzikaal genieten het hoogste goed zal worden.
Bij ons eerste overleg , bleek dat we interesse hebben in amt dipoles , maar ook in field-coils.
Ed was ook heel gecharmeerd van de open baffle van Musical Affairs en laat ik dat nu ook zijn !
Mocht hier iets leuks uitkomen dan zal ik jullie op de hoogte houden.
Verder ben ik zelf al een paar maanden bezig met de Lii Crystal-6.
Diverse afstemmingen en constructies gebouwd en beluisterd.
Dit is een interessante driver met een paar echt fijne eigenschappen.
Maar moeilijker dan ik in eerste instantie dacht.
Het gaat allemaal langzaam maar begint er nu toch op te lijken.
De lekkerste bas komt uit een bvr kastje.
Daar heb ik er nu 2 van.
Een soort van monitor en een grotere vloerstaander.
De vloerstaander heeft signifikant betere en diepere bas.
Beide systemen afgestemd voor volledig vrije opstelling in de ruimte.
Hierbij was ik geinspireerd door een foto van de Magico mini in een gigantische ruimte.
Beide systemen hebben nu een bsc en een "brede" notch.
En onderhand kan ik van beide systemen zonder irritatie en luistermoeheid genieten.
Ik heb een paar foto's bijgevoegd. (zeggen meer dan woorden).
tot de volgende update , mvgr. Leon.
Deze keer om al mijn ontwerpen te kunnen horen en wat uitleg te geven over e.e.a.
Ed is van plan om wat te gaan experimenteren met duurdere onderdelen en een dipool amt.
Later in dit traject , willen we samen , op zoek naar de "ultieme" open baffle.
Soort van samenwerking dus waarbij muzikaal genieten het hoogste goed zal worden.
Bij ons eerste overleg , bleek dat we interesse hebben in amt dipoles , maar ook in field-coils.
Ed was ook heel gecharmeerd van de open baffle van Musical Affairs en laat ik dat nu ook zijn !
Mocht hier iets leuks uitkomen dan zal ik jullie op de hoogte houden.
Verder ben ik zelf al een paar maanden bezig met de Lii Crystal-6.
Diverse afstemmingen en constructies gebouwd en beluisterd.
Dit is een interessante driver met een paar echt fijne eigenschappen.
Maar moeilijker dan ik in eerste instantie dacht.
Het gaat allemaal langzaam maar begint er nu toch op te lijken.
De lekkerste bas komt uit een bvr kastje.
Daar heb ik er nu 2 van.
Een soort van monitor en een grotere vloerstaander.
De vloerstaander heeft signifikant betere en diepere bas.
Beide systemen afgestemd voor volledig vrije opstelling in de ruimte.
Hierbij was ik geinspireerd door een foto van de Magico mini in een gigantische ruimte.
Beide systemen hebben nu een bsc en een "brede" notch.
En onderhand kan ik van beide systemen zonder irritatie en luistermoeheid genieten.
Ik heb een paar foto's bijgevoegd. (zeggen meer dan woorden).
tot de volgende update , mvgr. Leon.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: de "Liionidas" open baffle.
mooie ontwikkelingen Leon! Bvr, waar staat dat bij jou voor? Fieldcoil luidsprekers zijn altijd zo gigantisch kostbaar, dus om die reden heb ik er nooit naar gekeken.
Je eerdere post dat Lii Song Audio een Voxativ voorbij streefde maakte dat ik geloof dat ook een vaste magneet prima kan werken bij de zoektocht naar de optimale breedbander.
Gelet op de grote poortopening vóór, heb jij nog maatregelen moeten treffen poortkleuring in toom te houden?
Je eerdere post dat Lii Song Audio een Voxativ voorbij streefde maakte dat ik geloof dat ook een vaste magneet prima kan werken bij de zoektocht naar de optimale breedbander.
Gelet op de grote poortopening vóór, heb jij nog maatregelen moeten treffen poortkleuring in toom te houden?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de "Liionidas" open baffle.
zie de foto's nu pas. brv lijkt een soort BR met hoorn poort?
is de kleur in t echt ook zo opvallend goud?
en had je nog met een reden die dubbele terminals op die vloerstaander?
is de kleur in t echt ook zo opvallend goud?
en had je nog met een reden die dubbele terminals op die vloerstaander?
Re: de "Liionidas" open baffle.
Dat de hoorn aan de achterzijde zit is naar mijn idee wel weer bijzonder.
De kleurstelling is dan zeker ook een keuze die wel mogelijk past bij mensen met een voorkeur met glimmertjes, lijkt mij.
De kleurstelling is dan zeker ook een keuze die wel mogelijk past bij mensen met een voorkeur met glimmertjes, lijkt mij.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Als je hem dan voor de muur of in een hoek zet vergroot je virtueel de hoorn.hannesie schreef:Dat de hoorn aan de achterzijde zit is naar mijn idee wel weer bijzonder.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Klopt Richard ! Dat was mijn achterliggende gedachte bij die keuze.
BVR = Big Vent Reflex. Heel oud principe waar ik al eerder mee heb gewerkt. Klinkt , in de bas , gewoon lekkerder dan een gewone BR (= Bas Reflex).
Ik merk niet veel van "poortkleuring".
Ben het wel met je eens Wouter. Field-coils zijn gigantisch duur en ik ben zelf nog niet echt overtuigd van de meerwaarde.
Maar we zullen zien of iets of iemand me weet te overtuigen.
mvgr. Leon
BVR = Big Vent Reflex. Heel oud principe waar ik al eerder mee heb gewerkt. Klinkt , in de bas , gewoon lekkerder dan een gewone BR (= Bas Reflex).
Ik merk niet veel van "poortkleuring".
Ben het wel met je eens Wouter. Field-coils zijn gigantisch duur en ik ben zelf nog niet echt overtuigd van de meerwaarde.
Maar we zullen zien of iets of iemand me weet te overtuigen.
mvgr. Leon
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de "Liionidas" open baffle.
over de plaats van de poort voor: merk je nog verschil in t geluidsbeeld, de plaatsing? daar vond ik t effect best wel groot
bvr is idd de Engelse naam. in een paar ontwerpen hier op t forum is t ook wel hoornreflex genoemd (en dat komt dan weer uit de hobby hifi)
bvr is idd de Engelse naam. in een paar ontwerpen hier op t forum is t ook wel hoornreflex genoemd (en dat komt dan weer uit de hobby hifi)
Re: de "Liionidas" open baffle.
Uit mijn geheugen zou ik zeggen dat de plaatsing en 3D afbeelding bij de monitor iets beter is.
Ik heb maar een set drivers en moet dus ombouwen.
Echter de bas van de floorstander is zoveel dieper en lekkerder dat dit toch mijn voorkeur zou hebben.
mvgr. leon
Ik heb maar een set drivers en moet dus ombouwen.
Echter de bas van de floorstander is zoveel dieper en lekkerder dat dit toch mijn voorkeur zou hebben.
mvgr. leon
Re: de "Liionidas" open baffle.
Hoi Leon, ik ben tijdelijk voor een periode in china beland. Nu heb ik via dit forum en andere liefhebbers te horen gekregen dat lii audio nog weleens interessant kan zijn. Welnu, contact gezocht en uiteindelijk via meneer Zhang een mooie deal kunnen maken met de silver 6 en de crystal 6. Ze zijn naar me op weg, en super veel zin in, alleen wat voor kast gebruik je hierbij? 1 van je laatste updates zijn die bvr kasten. Die wil ik ook graag proberen, de monitor voor de silver 6 en de vloerstaand voor de crystal 6. Zou je mij de afmetingen willen sturen eventueel? Meneer Zhang kwam met een ouder ontwerp van de site af(die monitor bij de silver 6), maar deze lijken me niet zo goed als de jouwe. Ik hoor het graag mag ook via pm. Alvast bedankt.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: de "Liionidas" open baffle.
Ja welkom, vraag me wel af wat er met Pinda 1 t/m 12 is gebeurd…
Re: de "Liionidas" open baffle.
Leeuwarden schreef:Ja welkom, vraag me wel af wat er met Pinda 1 t/m 12 is gebeurd…
Dank! Haha ik ook weleens..Henkjan schreef:welkom pinda13!
Re: de "Liionidas" open baffle.
Ook welkom Pinda13.
Leuk dat je mijn ontwerp wil bouwen.
Echter :
Van de Floorstander C6 zijn er nog geen tekeningen en schema's.
De Silver6 en Crystal6 zijn compleet verschillende units (zie TSP's).
De S6 in de BVR monitor geeft dan ook geen bevredigende resultaten.
Wat je , in de loop der tijd, van mij kunt verwachten is een schetsje met alle gegevens.
Als voorbeeld heb ik het schetsje van de BVR C6 bijgevoegd.
mvgr. Leon.
Leuk dat je mijn ontwerp wil bouwen.
Echter :
Van de Floorstander C6 zijn er nog geen tekeningen en schema's.
De Silver6 en Crystal6 zijn compleet verschillende units (zie TSP's).
De S6 in de BVR monitor geeft dan ook geen bevredigende resultaten.
Wat je , in de loop der tijd, van mij kunt verwachten is een schetsje met alle gegevens.
Als voorbeeld heb ik het schetsje van de BVR C6 bijgevoegd.
mvgr. Leon.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Hoi HenkJan,
Als je naar de gepubliceerde spl curves kijkt , dan zie je dat de unit een oplopende tendens heeft.
Ik heb geprobeerd de , te verwachten , baffle step te laten samenvallen met waar dat oplopen begint.
Omdat ik ook nog ontwerp voor compleet vrijstaand , kom ik uit op :
BSC 6dB en oplopen ook 6dB.
Dat is samen 12 dB.
Ik heb met bananen stekkers 3 BSC combinaties gemaakt om te beginnen : 8dB , 10dB en 12 dB.
Na veel wisselen bleek dat 12dB het meest overeen kwam met datgenen wat ik het meest aangenaam vond.
Ook gebruik in , op dezelfde manier, 2 notches.
Eentje klikt wat meer hifi en de iets diepere en breder notch klinkt wat audiofieler.
Kun je hier wat verder mee ?
mvgr. Leon
Als je naar de gepubliceerde spl curves kijkt , dan zie je dat de unit een oplopende tendens heeft.
Ik heb geprobeerd de , te verwachten , baffle step te laten samenvallen met waar dat oplopen begint.
Omdat ik ook nog ontwerp voor compleet vrijstaand , kom ik uit op :
BSC 6dB en oplopen ook 6dB.
Dat is samen 12 dB.
Ik heb met bananen stekkers 3 BSC combinaties gemaakt om te beginnen : 8dB , 10dB en 12 dB.
Na veel wisselen bleek dat 12dB het meest overeen kwam met datgenen wat ik het meest aangenaam vond.
Ook gebruik in , op dezelfde manier, 2 notches.
Eentje klikt wat meer hifi en de iets diepere en breder notch klinkt wat audiofieler.
Kun je hier wat verder mee ?
mvgr. Leon
Re: de "Liionidas" open baffle.
leonidas schreef:Ook welkom Pinda13.
Leuk dat je mijn ontwerp wil bouwen.
Echter :
Van de Floorstander C6 zijn er nog geen tekeningen en schema's.
De Silver6 en Crystal6 zijn compleet verschillende units (zie TSP's).
De S6 in de BVR monitor geeft dan ook geen bevredigende resultaten.
Wat je , in de loop der tijd, van mij kunt verwachten is een schetsje met alle gegevens.
Als voorbeeld heb ik het schetsje van de BVR C6 bijgevoegd.
mvgr. Leon.
Dankje voor je schets! Lijkt me inderdaad mooi om dit evt op de werkkamer te hebben. In de woonkamer wil ik tzt vloerstaand proberen tov de fostex fe206en die er nu staan. Leo Zhang heeft mij de tekening gestuurd van hun grote vloerstaand maar dan speciaal voor de C6. En nog een simpele schets ook evt voor deze C6. Tja beide vind ik wel te groot. Ik bedoel dan dezelfde kast als de c10, maar voorkant ietsje aangepast. Die schuine rondingen wordt ook wel lastiger en maakt het kostbaar qua tijd vooral. Dus tja of ik moet hun eigen monitor gaan maken en de S6 of dus jouw monitor en de C6. Voorkeur gaat wel naar full range aangesloten ipv een filter toepassen. Of gebruik Lii audio ook filters bij alle units, nee toch?
Ik kon ook de ronde kast los bij hun aanschaffen, maar blijft vrij groot..
Als bijlage de monitor zoals lii audio mij stuurde voor de S6. En beide vloerstaand ontwerp voor de C6. Over filters hebben we niet gehad, dus ik ga er vanuit dat er full range wordt bedoelt.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Owja en waarom C6 en S6 dan gekocht. Ik wou aanvankelijk de S6 in 'n monitor als 2de set, maar ze hadden nu een actie buy 1 get 1 free.. Uhh dus C6 gekocht en kreeg de S6 er gratis bij. Ja leuk, maar keuze stress en zorgt ervoor dat ik evt ander ontwerp moet pakken. Zhang gaf zelf aan, proberen en kan mssn wel leuk om beide te testen 1 voor 1 in de speaker. Of zelfs de C6 in de fostex kast met wat demping kon ook nog voor verrassingen zorgen.. Nou gaat dat niet passen.. Dus tja wat te doen, voorkeur dus monitor en de c6..
Re: de "Liionidas" open baffle.
Het blijft voor mij een compleet mysterie , hoe iemand naar ongecorrigeerde Lii units kan luisteren.
Ik heb hier diverse malen , voor luisteraars , do door mij toegepaste correcties ge by passed.
E.e.a. klinkt dan als een soort van versterkte intercom.
Zeker bij units die zo'n 10/12 dB oplopen vanaf 600~1000 Hz.
Voor mij onbegrijpelijk.
mvgr. Leon
Ik heb hier diverse malen , voor luisteraars , do door mij toegepaste correcties ge by passed.
E.e.a. klinkt dan als een soort van versterkte intercom.
Zeker bij units die zo'n 10/12 dB oplopen vanaf 600~1000 Hz.
Voor mij onbegrijpelijk.
mvgr. Leon
