Paaskuiken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Shadow schreef:
Rolrand? of zou het dan onder hoeken wel wijzigen?
Bij een tweeter? :think: :think:
Ja, de rolrand van de woofer zit onder de tweeter. Dus dat kan best.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paaskuiken

Bericht door Shadow »

In dat geval had je met die kraag wel verandering gezien?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paaskuiken

Bericht door ds23man »

Dan zou onder een verticale hoek een andere meting moeten opleveren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Nee, met de kraag heb ik de baffle in alle richtingen 7 cm vergroot. Echt goed glad afgeplakt. Als het diffractie op de hoeken van de kast was, dan had die W op een andere frequentie gelegen. Vandaar dat ik morgen de woofer even ga afplakken.

Edit: En verticale hoeken uitproberen (had ik nog niet gedaan).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paaskuiken

Bericht door ds23man »

Ik bedoel het effect van de rolrand van de woofer. Als dat de oorzaak is dan zou je dat terug moeten zien in wat verschillende verticale metingen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Dat zeg ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paaskuiken

Bericht door ds23man »

Nu wel ja. :lol:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Paaskuiken

Bericht door Wieger61 »

pappaleo schreef:
Weet ik, de diameter van het wooferkonusje is slechts 85mm.
Maar de randen van de baffle stralen ook geluid af. Zet dus de microfoon op 5 x de bafflediagonaal. Ligt ook dichter bij de luisterafstand.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 13 apr 2021, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Paaskuiken

Bericht door Wieger61 »

En qua w-dip: afgeleid van Toole is aan te raden de gemiddelde voorwaartse afstraling onder meerdere hoeken als uitgangspunt voor filteroptimalisatie te kiezen. Luisterend kan een op-as dip zo maar gevuld worden door kamerreflecties.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Dips zijn sowieso minder opvallend/storend dan resonanties... Als alles goed afgestemd is kun je de speakers niet meer lokaliseren over een groot gebied en hebben ze een goede en natuurlijke plaatsing. Leo's resultaten uit het verleden zijn een prima garantie dat dat wel goed komt :D
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Paaskuiken

Bericht door Wieger61 »

Zo'n dip is idd interessant: waar komt die vandaan ...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paaskuiken

Bericht door markbakk »

Wil je je microfoon eens onder 90 graden zetten en dan meten? Even los van de diffuusveld-calibratie die je dan nodig zou hebben, je eventuele kapselreflectie is dan wel goeddeels weg.

Ik zie nog een markt ontstaan voor kegeladapters voor ECM-8000 microfoons en alle varianten daarvan, om dat scherpe overgangetje weg te werken... met een 3D-printer toch zo gemaakt, denk ik.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Heb ik gedaan. Vanmiddag ben ik weer thuis en zal dan de resultaten plaatsen.
Voor dat akelige randje gebruik ik een kegel, gemaakt van ringen akotherm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Heb je in Edge al eens gekeken wat het doet? Met zulke kleine kastjes is tweeters in het midden plaatsen sowieso geen goed idee.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paaskuiken

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Weet ik, de diameter van het wooferkonusje is slechts 85mm.
Ik heb zojuist een "kraag" om de kast gezet en de W blijft op dezelfde plaats zitten. Ook onder een hoek van 15 graden blijft die hetzelfde. Ergo: Het is het gevolg van een andere reflectie die ik nog niet in beeld heb.
Dan had hier weg moeten zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Niet alles is te simuleren. Omdat in de metingen geen zinnige info zit onder 200 Hz, vanwege het korte tijdswindow, kon ik in de simulatie niet goed de balans tussen laag en midden bepalen. Bij het luisteren echter wel. Een hoop luisteren en spoelen omsolderen en vergelijken leidde tot het verkleinen van de laagspoel. Dat gaf weer problemen met aansluiting op het hoog. Uiteindelijk heb ik vanwege het fasegedrag er toch een 3de orde highpass van gemaakt.

Het begint er nu echt op te lijken. Een notch spoeltje zal nog wat verbeteringen in het hoge midden kunnen brengen. Maar veel gaat er niet meer veranderen, denk ik. Hoogstens nuances.
Vanmiddag ga ik wat meetexercities doen en zal vanavond weer wat bevindingen posten.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 feb 2022, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Niet alles is te simuleren.
Klopt, maar je hoeft edge diffractie niet extra aan te jagen door de tweeter precies in het midden te zetten. Ga je de randen nog afronden/afschuinen? Maakt soms ook wat uit, de Q van de frontresonantie wordt er een stuk lager van.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ja, dat wil ik ook nog wel doen. Maar het probleem dat ik met het geluid had zat in het lage midden. De klankbalans was niet goed terwijl ik wel recht simuleer en meet. Het probleem viel eigenlijk buiten het timewindow. Vandaar dat ik nog even ga experimenteren met andere meetopstellingen vanmiddag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Ok snappum. Tweeter gedoe zit meestal boven de 2kHz. Kleine kassies lijkt makkelijk maar het is in feite topsport om dat echt goed te krijgen. Eigenlijk verschilt dit niet zoveel met de Babe's. Nou ja de woofer is wel een heel andere. Al zou dat voor het lage midden niet zo veel uit moeten maken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Kleine kassies lijkt makkelijk maar het is in feite topsport om dat echt goed te krijgen.
Ik doe mijn best :mrgreen:

Ze zijn wel een slagje groter dan de Bébé's, maar weer en slag kleiner dan de Inimini.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 feb 2022, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paaskuiken

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Maar het probleem dat ik met het geluid had zat in het lage midden.
Ik heb dit al eens geschreven geloof ik. Lang geleden, in een sterrenstelsel hier ver vandaan... kon ik nog meten met analoge spullen in een reflectiearme meetruimte. Tot zo'n 100Hz heel betrouwbaar. Ik kreeg kleine kastjes en smalle zuiltjes eigenlijk nooit netjes recht in de midfrequenties met een standaard BSC. Ik kwam destijds nogal vaak uit op het eerder aangehaalde LCR-kringetje om de scherpe bafflestep bij zulke kastjes netjes weg te krijgen. Al drukt dat wel behoorlijk op het budget hier.

Je zou de niveauverhouding tussen pak 'm beet 500 en 1500Hz wel redelijk moeten kunnen achterhalen met een near-fieldmeting. Denk ik.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
pappaleo schreef:
Maar het probleem dat ik met het geluid had zat in het lage midden.
Ik heb dit al eens geschreven geloof ik. Lang geleden, in een sterrenstelsel hier ver vandaan...
Jemig Mark. Ik dacht dat ik oud was..... :hide:
markbakk schreef:
Ik kreeg kleine kastjes en smalle zuiltjes eigenlijk nooit netjes recht in de midfrequenties met een standaard BSC. Ik kwam destijds nogal vaak uit op het eerder aangehaalde LCR-kringetje om de scherpe bafflestep bij zulke kastjes netjes weg te krijgen. Al drukt dat wel behoorlijk op het budget hier.

Je zou de niveauverhouding tussen pak 'm beet 500 en 1500Hz wel redelijk moeten kunnen achterhalen met een near-fieldmeting. Denk ik.
Ik heb het al voor elkaar, schreef ik. Bij de Inimini was zo'n LCR kring nodig. Bij dit woofertje niet. Daar staat weer tegenover dat er een fikse (maar heel goed te beteugelen) resonantiepiek bij 6500 Hz in zit.
Het verschijnsel was me bekend en laag vs midden afstemming is iets wat ik wel vaker op gehoor heb moeten doen. Deze keer was het alleen wat meer werk.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paaskuiken

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Jemig Mark. Ik dacht dat ik oud was..... :hide: .
Neuh, dit is een ouwelullenhobby. Weet je nog, Neutrik 3300?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ik heb vandaag wat buiten gemeten en alle boorhamers, vliegtuigen, bromfietsen, autobussen en vrachtwagens vervloekt. Man, man, wat veroorzaakt dat een storing. Ik heb elke meting meerdere malen gedaan en de schoonste puls geselecteerd.
Allereerst de meetopstelling:
op de workmate
op de workmate
Afstand microfoon - luidspreker: 1m10
Afstand microfoon - vloer: 1m60

Het dipje in het hoog is toch het gevolg van diffractie. Ik weet niet wat ik gisteren precies heb gedaan met die kraag, maar waarschijnlijk de verkeerde pir gebruikt voor mijn conclusie.
Dit zijn de metingen van woofer en tweeter on axis.
geel woofer, blauw tweeter
geel woofer, blauw tweeter
De tweeter heb ik vervolgens opgemeten onder hoeken van 0°, 15° en 30°:
geel 0°, blauw 15° en rood 30°
geel 0°, blauw 15° en rood 30°
Ik heb het verzoek van Mark Bakker gehonoreerd om eens te meten op dezelfde afstand, maar dan met de microfoon 90° gedraaid.
markbakk opstelling
markbakk opstelling
Gelet op de iets gewizijgde afstand/windrichting/omgevingslawaai, vind ik dat het weinig uitmaakt tot 6 kHz. Daarboven lijkt de gevoeligheid onder deze hoek af te nemen.
groen/rood 0°, geel/oranje 90°
groen/rood 0°, geel/oranje 90°
Tenslotte nog een meting met het huidige filter:
zonder 50µH
zonder 50µH
Door toevoeging van het notch spoeltje wordt de piek op 6,5 kHz gladjes weggewerkt zoals bij de Mission Impossible. De dip daar vlak onder is afkomstig van de diffractie en wordt door afronding van de hoeken naar alle waarschijnlijkheid minder. Dat is ook een van de eerste dingen die ik nog ga aanpakken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 feb 2022, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
pappaleo schreef:
Jemig Mark. Ik dacht dat ik oud was..... :hide: .
Neuh, dit is een ouwelullenhobby. Weet je nog, Neutrik 3300?
Zoiets gebruikten ze bij Krenning in de Appelstraat in Den Haag toen ik daar de Musical Fidelity XA200 aanschafte. Ze vroegen uiteraard wat voor speakers er mee aangestuurd werden en toen ik vertelde dat het zelfgebouwde waren mocht ik bij hen in de luisterruimte vóór de aankoop de versterker beluisteren over mijn eigen speakers. Eerst een beetje laatdunkend en tijdens mijn sessie kwamen de verkopers steeds even kijken. Tenslotte werd er zo'n plotter bijgehaald en met een berg ruis werd er een karakteristiek uitgedraaid. Zag er goed uit. Was een leuke ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”