Gebruik RCA splitter
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Gebruik RCA splitter
Even een noob vraag over deze rca splitter. Ik begrijp dat deze splitters worden gebruikt voor het verdubbelen van een pré out om bijvoorbeeld vier mono versterkers te kunnen aansturen, maar zij deze splitters ook te gebruiken om twee bronnen (streamer en platenspeler) aan te sluiten op een enkele rca ingang?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gebruik RCA splitter
Als je ze tegelijk wilt laten spelen, dan kan dat. Handig is het niet. Als een van de devices een lage uitgangsimpedantie heeft, dan bestaat er wel kans op onderlinge beinvloeding.
Re: Gebruik RCA splitter
Beide apparaten zullen niet tegelijkertijd aan staan, maar wel aangesloten zijn op de rca ingang.pappaleo schreef:Als je ze tegelijk wilt laten spelen, dan kan dat. Handig is het niet. Als een van de devices een lage uitgangsimpedantie heeft, dan bestaat er wel kans op onderlinge beinvloeding.
Laatst gewijzigd door Zweitse op ma 12 apr 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gebruik RCA splitter
Misschien even ter verduidelijking. Ik wil mogelijk een hoofdtelefoon versterker aanschaffen om ook in de late uurtjes muziek te kunnen luisteren. Mijn oog is gevallen op de Feliks Audio Elise hoofdtelefoon versterker, echter heeft deze maar één ingang. Met deze splitter wil ik dus voorkomen dat ik telkens op de ingang moet wisselen tussen de streamer en platenspeler.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gebruik RCA splitter
Je streamer zit dan tegen de (weliswaar niet onder spanning staande) electronica van je RIAA versterker aan te kijken en vice versa.
Zolang je niet precies weet wat daar in zit en wat de onderlinge invloed is, zou ik de voorkeur geven aan een schakelaar.
Zolang je niet precies weet wat daar in zit en wat de onderlinge invloed is, zou ik de voorkeur geven aan een schakelaar.
Re: Gebruik RCA splitter
Oké, dan is wellicht een rca switch box een betere optie, ik zal mij daar eens in verdiepen.pappaleo schreef:Je streamer zit dan tegen de (weliswaar niet onder spanning staande) electronica van je RIAA versterker aan te kijken en vice versa.
Zolang je niet precies weet wat daar in zit en wat de onderlinge invloed is, zou ik de voorkeur geven aan een schakelaar.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gebruik RCA splitter
Zweitse schreef:Oké, dan is wellicht een rca switch box een betere optie, ik zal mij daar eens in verdiepen.pappaleo schreef:Je streamer zit dan tegen de (weliswaar niet onder spanning staande) electronica van je RIAA versterker aan te kijken en vice versa.
Zolang je niet precies weet wat daar in zit en wat de onderlinge invloed is, zou ik de voorkeur geven aan een schakelaar.
Zelfde idee als een input schakelaar van een versterker. 1 x RCA uit en dan zo'', draaischakelaar voor meerdere keuze RCA in. Goedkoop: Lorlin draaischakelaar.
Re: Gebruik RCA splitter
Ik heb nog ergens een DACT CT-3-5-4/wire liggen, die zou dus prima voldoen. 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gebruik RCA splitter
Zweitse schreef:Ik heb nog ergens een DACT CT-3-5-4/wire liggen, die zou dus prima voldoen.
Net iets beter, ja...
Re: Gebruik RCA splitter
Met een paar weerstandjes kan je de twee bronnen ook mengen, dat scheelt weer een schakelaar. Een schakelaar is wel de nettere oplossing. Zie https://www.prosoundweb.com/rane-note-w ... at-matter/ Voor consumentenapparatuur zou ik weerstanden van 2,2k o.i.d. in serie zetten met de signaalvoerende ader van elke bron en de weerstand waar Rane eentje van 10k kiest weglaten.
Re: Gebruik RCA splitter
Uitgangen (en ook ingangen) van apparaten die uit staan kunnen zich nog wel eens sterk niet-lineair gedragen, dus als je zeker wilt weten dat je geen extreme vervorming krijgt, is een schakelaar echt de beste oplossing. Een schakelaar met vergulde contacten is het beste voor signalen op lijnniveau of kleiner. Heeft je platenspeler een ingebouwde RIAA-versterker?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gebruik RCA splitter
MarcelvdG schreef:Heeft je platenspeler een ingebouwde RIAA-versterker?
Die worden toch alleen bij de Aldi verkocht?
Re: Gebruik RCA splitter
Nee, ik heb een Clearaudio Concept MM platenspeler met een cambridge CP1 phonoversterker.MarcelvdG schreef:Heeft je platenspeler een ingebouwde RIAA-versterker?
Re: Gebruik RCA splitter
Juist, dan heb ik je eerste bericht wat te letterlijk genomen, als autist heb ik dat wel vaker. Je schreef namelijk: "om twee bronnen (streamer en platenspeler) aan te sluiten op een enkele rca ingang", dus ik dacht dat je je platenspeler rechtstreeks op de splitter wou aansluiten. Het is mij nu helemaal duidelijk.
