Paaskuiken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Op deze manier gaat het een Pinksterkuiken worden. :shock:
De planning staat in de openingspost. :relax:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door Barry2001 »

Zoals in een buurtopic gepost:
Alleen bij die niets doen gaat nooit wat fout. Of wat was het onderschrift van Theo ook weer :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Vandaag de gaten voor de tweeter geboord en direct een kleine bracing op de achterwand gezet:
met de gatenzaag
met de gatenzaag
Daarna de andere zijwandjes er op gelijmd.
laatste zijwandje
laatste zijwandje
Morgen de randjes affrezen en de frontplaatjes er op lijmen.
Gaat best lekker vlot.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paaskuiken

Bericht door Shadow »

Lekker bezig :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
pappaleo schreef:
Gaat dat goed met een afkortzaag en wat voor blad heb ik daarvoor nodig?
Goed bezig weer. Ik las wel Peter's advies over negatieve snijhoek, maar niet dit: op mijn afkortzaagje zit eigenlijk standaard een 60-tands vlaktand-daktandblad (jawel, van Ecotools). Doet het goed genoeg op hout en prima op plaatmaterialen met harde toplaag en op aluminium.
Ja dat kan ook wel en dat schreef ik ook: Maar wel heel voorzichtig. Een negatieve spaanhoek drukt het materiaal ahw terug bij het voeden. Bij een normale positieve spaanhoek is de kans op "happen" groot en moet je dat heel gecontroleerd kunnen doen. Punt met een 60-tands blad is is dat er nagenoeg geen ruimte over is voor spaanafvoer. Werkt dus alleen goed met hout wat korte spanen geeft zoals samengesteld plaatmateriaal. Met massief vuren e.d. kun je beter gewoon een normaal 24 - 32 tands blad gebruiken om brandplekken te voorkomen.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door tonvandeacker »

Bijna klaar om de drivers erin te zetten en te gaan meten en nadenken wat voor filter erin komt.

Hier komen bij mij meestal de vragen van 1e of 2e of 4e orde filteren en waar leg je het overgangspunt neer.
Is dit met het meten van de drivers snel te bepalen ?
Heeft dit ook te maken met voorkeur of eerdere filters die je gemaakt hebt en dus ervaring.

Meestal zoek ik bij bestaande ontwerpen van dezelfde drivers naar hoe men dit gedaan heeft.
Het houte kastje is voor mij geen probleem....maar daarna

Ben dus zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen...en gezien de history van jouw ontwerpen komt dat zeker goed.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Wat voor type filter er in komt bepaal ik pas na de metingen. Van het gedrag van de units kan ik wel afleiden (met behulp van een simulatieprogramma) wat er voor nodig is om ze een beetje lekker samen te laten werken. Van de Mission kan ik me herinneren dat die een gemoedelijk verloop had met een heel smalle maar felle resonantiepiek op 6000 Hz en daarboven was het niks meer.
Dat heb ik toen opgelost met een (geverifieerd met metingen) afgewikkkeld notch spoeltje die de piek vakkundig vermoordde.
En van de tweeter verwacht ik eigenlijk geen heel erg spannende dingen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 12 apr 2021, 7:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Sowieso dan niet boven de 2 a 3 kHz filteren. Die notch heb je nog wel nodig dan maar doet niets aan de harmonischen t.g.v. vervorming van de speaker. Blijft altijd een moeilijk puntje met die rinkeldingen ;)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Er rinkelde bij de MI niks meer. Linkje gezien?
Overigens is het een inverted paper dome. Het zal meer ritselen zijn dan rinkelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Mwah als je aan geeft dat je notch nodig hebt... Was niet negatief bedoeld maar het blijft een dingetje dan. Voor mij destijds iets om metal cones voor mids te gaan mijden. Al zijn daar ook wel weer heel fraai klinkende voorbeelden van te vinden waar het redelijk goed on de knie is gekregen. Maar jou kennende gaat dit wel goed komen :sure: Ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Vandaag de zijwandjes netjes afgefreesd.
glad
glad
En de frontjes met de uitgefreesde flensgaten er op gelijmd
frontbaffles
frontbaffles
Dat heeft niet zoveel te houden, dus na het eten gaan die klemmen er weer af en kan ik de (nog niet geheel uitgeharde) lijmresten uit de flensgaten verwijderen.

Update: En aldus geschiedde:
morgen affrezen
morgen affrezen
Zo te zien kunnen morgen de units er in en heb ik toch binnen een week geluid (nog niet helemaal goed, maar toch) :mrgreen:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door tonvandeacker »

Goed werk heeft tijd nodig...dus haast je niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Paaskuiken

Bericht door Walt »

De planning staat in de openingspost. :relax:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paaskuiken

Bericht door ray5150 »

tonvandeacker schreef:
Goed werk heeft tijd nodig...dus haast je niet.
Zegt de man die in iets van 48 uur twee keurig nette kastjes in elkaar flanst. :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Paaskuiken

Bericht door satefan »

tonvandeacker schreef:
Goed werk heeft tijd nodig...dus haast je niet.
“The two most powerful warriors are patience and time” – Leo Tolstoy
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Om te voorkomen dat dit een filosofietopic wordt, rapporteer ik maar weer even wat voortgang:
randjes weggefreesd
randjes weggefreesd
pasmomentje
pasmomentje
Toen werd het tijd om de werkzaamheden van de schuur te verplaatsen naar binnenshuis:
aansluitingen
aansluitingen
Het connectorplaatje heb ik met één schroef iets uit het midden vastgezet, op de plaats waar de definitieve aansluiting gepland is. Dan krijgen we geen lelijke gaten op plaatsen waar het niet hoort.
bedrading door baspoort
bedrading door baspoort
Op gevoel wat BAF in het kastje gedaan (daar komt uiteindelijk wel wat anders in, denk ik) en de units aangesloten:
units er in
units er in
Uiteindelijk ziet het geheel er zo uit
met referentieobject
met referentieobject
Vanmiddag een voorlopig filter in elkaar frotten en dan heb ik stap 1 van de planning gehaald :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 10 apr 2021, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Paaskuiken

Bericht door Walt »

Gelijk zwarte schroefjes!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Zo, even muziekje opgezet. Alleen de woofers full range aangesloten.

Het laag is in orde. Je hebt toch altijd een bepaald verwachtingspatroon als je een kastje van 23cm hoog aansluit. Maar dit klinkt volwassen genoeg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paaskuiken

Bericht door ds23man »

Lekker tempo Leo!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paaskuiken

Bericht door ray5150 »

Qua uiterlijk en afmetingen doen ze nogal aan de Inimini denken, klinken ze ook zo ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Qua uiterlijk en afmetingen doen ze nogal aan de Inimini denken, klinken ze ook zo ?
Alleen het woofertje? Dat klinkt natuurlijk anders. Ik ben nu bezig met een voorlopig filtertje (alleen op basis van impedantieresponse)
Voor het idee heb ik een plaatje naast de inimini gemaakt:
Paaskuiken
Paaskuiken
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paaskuiken

Bericht door Shadow »

Gutte O:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paaskuiken

Bericht door ray5150 »

Zozo, die is nog een stuk kleiner, dat had ik me niet gerealiseerd.
Met recht een kuikentje. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Even de impedantiekarakteristiekjes opgenomen. Klein verschil in de woofers, de tweeters identiek.
Geel is de ene kast groen de andere.
Mission CP104
Mission CP104
SB Acoustics SB26STCN-C000-4
SB Acoustics SB26STCN-C000-4
De karakteristieken geïmporteerd in boxsim, samen met de overige driver gegevens en een filter verzonnen.
onderdelen uit de rommelbak
onderdelen uit de rommelbak
ze spelen
ze spelen
Suboptimaal, dat wel. Soms klopt het wat boxsim er van bakt adhv het ZMA file en soms is het niks.
In eerste instantie geen midden. Bleek dat de tweeter omgepoold moest worden. In de boxsim simulatie juist niet.
Ook het rendement dat boxsim uitrekent voor de tweeter klopte van geen kanten.

Maandag ga ik wat metingen doen, dan kan er een echt filter gemaakt worden. Nu kunnen ze vast even wat inspelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paaskuiken

Bericht door ds23man »

Simulatie is leuk, maar als je meer tijd kwijt bent om de sim te laten kloppen met de werkelijkheid dan een fysieke meting duurt.. Geef mijn portie dan maar aan Fikkie. Zie dat mijn Ncore amp druk in bedrijf is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”