De planning staat in de openingspost.ds23man schreef:Op deze manier gaat het een Pinksterkuiken worden.
Paaskuiken
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Zoals in een buurtopic gepost:
Alleen bij die niets doen gaat nooit wat fout. Of wat was het onderschrift van Theo ook weer
Alleen bij die niets doen gaat nooit wat fout. Of wat was het onderschrift van Theo ook weer
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Vandaag de gaten voor de tweeter geboord en direct een kleine bracing op de achterwand gezet:
Daarna de andere zijwandjes er op gelijmd.
Morgen de randjes affrezen en de frontplaatjes er op lijmen.
Gaat best lekker vlot.
Gaat best lekker vlot.
Re: Paaskuiken
Ja dat kan ook wel en dat schreef ik ook: Maar wel heel voorzichtig. Een negatieve spaanhoek drukt het materiaal ahw terug bij het voeden. Bij een normale positieve spaanhoek is de kans op "happen" groot en moet je dat heel gecontroleerd kunnen doen. Punt met een 60-tands blad is is dat er nagenoeg geen ruimte over is voor spaanafvoer. Werkt dus alleen goed met hout wat korte spanen geeft zoals samengesteld plaatmateriaal. Met massief vuren e.d. kun je beter gewoon een normaal 24 - 32 tands blad gebruiken om brandplekken te voorkomen.markbakk schreef:Goed bezig weer. Ik las wel Peter's advies over negatieve snijhoek, maar niet dit: op mijn afkortzaagje zit eigenlijk standaard een 60-tands vlaktand-daktandblad (jawel, van Ecotools). Doet het goed genoeg op hout en prima op plaatmaterialen met harde toplaag en op aluminium.pappaleo schreef:Gaat dat goed met een afkortzaag en wat voor blad heb ik daarvoor nodig?
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Bijna klaar om de drivers erin te zetten en te gaan meten en nadenken wat voor filter erin komt.
Hier komen bij mij meestal de vragen van 1e of 2e of 4e orde filteren en waar leg je het overgangspunt neer.
Is dit met het meten van de drivers snel te bepalen ?
Heeft dit ook te maken met voorkeur of eerdere filters die je gemaakt hebt en dus ervaring.
Meestal zoek ik bij bestaande ontwerpen van dezelfde drivers naar hoe men dit gedaan heeft.
Het houte kastje is voor mij geen probleem....maar daarna
Ben dus zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen...en gezien de history van jouw ontwerpen komt dat zeker goed.
Hier komen bij mij meestal de vragen van 1e of 2e of 4e orde filteren en waar leg je het overgangspunt neer.
Is dit met het meten van de drivers snel te bepalen ?
Heeft dit ook te maken met voorkeur of eerdere filters die je gemaakt hebt en dus ervaring.
Meestal zoek ik bij bestaande ontwerpen van dezelfde drivers naar hoe men dit gedaan heeft.
Het houte kastje is voor mij geen probleem....maar daarna
Ben dus zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen...en gezien de history van jouw ontwerpen komt dat zeker goed.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Wat voor type filter er in komt bepaal ik pas na de metingen. Van het gedrag van de units kan ik wel afleiden (met behulp van een simulatieprogramma) wat er voor nodig is om ze een beetje lekker samen te laten werken. Van de Mission kan ik me herinneren dat die een gemoedelijk verloop had met een heel smalle maar felle resonantiepiek op 6000 Hz en daarboven was het niks meer.
Dat heb ik toen opgelost met een (geverifieerd met metingen) afgewikkkeld notch spoeltje die de piek vakkundig vermoordde.
En van de tweeter verwacht ik eigenlijk geen heel erg spannende dingen.
Dat heb ik toen opgelost met een (geverifieerd met metingen) afgewikkkeld notch spoeltje die de piek vakkundig vermoordde.
En van de tweeter verwacht ik eigenlijk geen heel erg spannende dingen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 12 apr 2021, 7:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Paaskuiken
Sowieso dan niet boven de 2 a 3 kHz filteren. Die notch heb je nog wel nodig dan maar doet niets aan de harmonischen t.g.v. vervorming van de speaker. Blijft altijd een moeilijk puntje met die rinkeldingen 
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Er rinkelde bij de MI niks meer. Linkje gezien?
Overigens is het een inverted paper dome. Het zal meer ritselen zijn dan rinkelen.
Overigens is het een inverted paper dome. Het zal meer ritselen zijn dan rinkelen.
Re: Paaskuiken
Mwah als je aan geeft dat je notch nodig hebt... Was niet negatief bedoeld maar het blijft een dingetje dan. Voor mij destijds iets om metal cones voor mids te gaan mijden. Al zijn daar ook wel weer heel fraai klinkende voorbeelden van te vinden waar het redelijk goed on de knie is gekregen. Maar jou kennende gaat dit wel goed komen
Ben heel benieuwd.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Vandaag de zijwandjes netjes afgefreesd.
En de frontjes met de uitgefreesde flensgaten er op gelijmd
Dat heeft niet zoveel te houden, dus na het eten gaan die klemmen er weer af en kan ik de (nog niet geheel uitgeharde) lijmresten uit de flensgaten verwijderen.
Update: En aldus geschiedde: Zo te zien kunnen morgen de units er in en heb ik toch binnen een week geluid (nog niet helemaal goed, maar toch)
Update: En aldus geschiedde: Zo te zien kunnen morgen de units er in en heb ik toch binnen een week geluid (nog niet helemaal goed, maar toch)
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Zegt de man die in iets van 48 uur twee keurig nette kastjes in elkaar flanst.tonvandeacker schreef:Goed werk heeft tijd nodig...dus haast je niet.
Re: Paaskuiken
“The two most powerful warriors are patience and time” – Leo Tolstoytonvandeacker schreef:Goed werk heeft tijd nodig...dus haast je niet.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Om te voorkomen dat dit een filosofietopic wordt, rapporteer ik maar weer even wat voortgang:
Toen werd het tijd om de werkzaamheden van de schuur te verplaatsen naar binnenshuis:
Het connectorplaatje heb ik met één schroef iets uit het midden vastgezet, op de plaats waar de definitieve aansluiting gepland is. Dan krijgen we geen lelijke gaten op plaatsen waar het niet hoort.
Op gevoel wat BAF in het kastje gedaan (daar komt uiteindelijk wel wat anders in, denk ik) en de units aangesloten:
Uiteindelijk ziet het geheel er zo uit
Vanmiddag een voorlopig filter in elkaar frotten en dan heb ik stap 1 van de planning gehaald 
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 10 apr 2021, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Zo, even muziekje opgezet. Alleen de woofers full range aangesloten.
Het laag is in orde. Je hebt toch altijd een bepaald verwachtingspatroon als je een kastje van 23cm hoog aansluit. Maar dit klinkt volwassen genoeg.
Het laag is in orde. Je hebt toch altijd een bepaald verwachtingspatroon als je een kastje van 23cm hoog aansluit. Maar dit klinkt volwassen genoeg.
Re: Paaskuiken
Qua uiterlijk en afmetingen doen ze nogal aan de Inimini denken, klinken ze ook zo ?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Alleen het woofertje? Dat klinkt natuurlijk anders. Ik ben nu bezig met een voorlopig filtertje (alleen op basis van impedantieresponse)ray5150 schreef:Qua uiterlijk en afmetingen doen ze nogal aan de Inimini denken, klinken ze ook zo ?
Voor het idee heb ik een plaatje naast de inimini gemaakt:
Re: Paaskuiken
Zozo, die is nog een stuk kleiner, dat had ik me niet gerealiseerd.
Met recht een kuikentje.
Met recht een kuikentje.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Even de impedantiekarakteristiekjes opgenomen. Klein verschil in de woofers, de tweeters identiek.
Geel is de ene kast groen de andere. De karakteristieken geïmporteerd in boxsim, samen met de overige driver gegevens en een filter verzonnen. Suboptimaal, dat wel. Soms klopt het wat boxsim er van bakt adhv het ZMA file en soms is het niks.
In eerste instantie geen midden. Bleek dat de tweeter omgepoold moest worden. In de boxsim simulatie juist niet.
Ook het rendement dat boxsim uitrekent voor de tweeter klopte van geen kanten.
Maandag ga ik wat metingen doen, dan kan er een echt filter gemaakt worden. Nu kunnen ze vast even wat inspelen.
Geel is de ene kast groen de andere. De karakteristieken geïmporteerd in boxsim, samen met de overige driver gegevens en een filter verzonnen. Suboptimaal, dat wel. Soms klopt het wat boxsim er van bakt adhv het ZMA file en soms is het niks.
In eerste instantie geen midden. Bleek dat de tweeter omgepoold moest worden. In de boxsim simulatie juist niet.
Ook het rendement dat boxsim uitrekent voor de tweeter klopte van geen kanten.
Maandag ga ik wat metingen doen, dan kan er een echt filter gemaakt worden. Nu kunnen ze vast even wat inspelen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paaskuiken
Simulatie is leuk, maar als je meer tijd kwijt bent om de sim te laten kloppen met de werkelijkheid dan een fysieke meting duurt.. Geef mijn portie dan maar aan Fikkie. Zie dat mijn Ncore amp druk in bedrijf is.
