jeroen_d schreef:One World Concepts schreef:jeroen_d schreef:En inderdaad het grootste effect in reductie ga je zien op de 3de harmonische bij de tweede harmonische speelt de rolrand een grote rol en dat effect wordt niet tegengekoppeld
Dit begrijp ik niet helemaal?
Naar mijn weten komt 2e harmonischen vooral door coil offset van de spoel.
Bij sommige speakers wordt dat zelfs expres gedaan voor de klank;
https://audioxpress.com/article/Test-Be ... er-Reissue
Maar over het algemeen zie je dus sterk 2e orde vervorming met een hogere coil offset.
De speaker gaat (sterk) asymmetrisch vervormen.
Ik heb nog nooit een significante bijdrage gezien van de rolrand. Sterker nog, in de Cms is draagt de rolrand nauwelijks bij. Ook bij gelijksoortige speakers met enkel rolrand als variabele zie je weinig verschil.
Misschien dat jij doelt op de rolrand resonantie?
Typerend door een (flinke) dip rond de 800-1500Hz.
Dat is idd een akoestisch effect. Relatief simpel te verhelpen door een flexibel (lijm) laagje aan te brengen tussen de conus en rolrand.
Dit is de functie van dat glimmende randje dat je ziet bij sommige speakers.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat, zeker bij een subwoofer met heel dikke rolrand en groot mogelijke uitslagen zoals Rob die gebruikt, het stralende oppervlak groter en kleiner wordt bij resp. intrekken en uitslaan van de woofer? Dat heeft dus een sterke relatie met 2de orde harmonische vervorming. En deze variatie in stralend oppervlak kan de MFB niet corrigeren.
Sorry, maar de 2e harmonische vervorming die je nu omschrijft, is exact het fenomeen met de coil offset en het voorbeeld wat ik eerder aanhaalde.
Met het verhaal dat je nu uitlegt kan ik niks, of ik begrijp je uitleg niet, maar als het fenomeen wat je beschrijft als zal bestaan is het effect tov totale conus oppervlak niet zo significant.
In elk geval nog nooit iets wat ik in Klippel z'n verhalen ben tegengekomen.
Blijkt ook totaal niet uit diverse metingen, die zijn namelijk vrij goed te verklaren dmv coil offset, resonanties in de rubberen surround en eventuele het niet lineaire gedrag van de ophanging, primair de spider en secundair de rolrand.
Tel je die allemaal bij elkaar op, dan kom je heel netjes in de orde van grootte van de vervorming van de speaker zelf.
Het kan nog zijn dat je misschien het volgende bedoeld;
https://audioxpress.com/article/test-be ... -css-audio
Hier zie je een subwoofer met een behoorlijke coil offset.
Wat er namelijk kan gebeuren bij heel dikke/stijven ophang systemen, is dat ze (dynamisch) de speaker naar 1 kant kunnen gaan trekken.
Het kan ook te maken hebben met productie toleranties of doordat er een beluchtingssysteem (vents) wordt gebruikt om de boel te koelen, maar daardoor wel een offset introduceert = bij in- of uitgaan moet er meer lucht worden uitgeperst.
Daar kan voor worden gecompenseerd en dat wordt bij goede speakers dan ook gedaan.
Hier een geval van een subwoofer met een dikke/stijve ophanging waar het wat netter is;
https://audioxpress.com/article/test-be ... -from-seas
En nogmaals, ik heb ook nog nooit een super groot verschil gezien met rubber surrounds vs double roll surrounds
Anyway, het is niet zo heel relevant voor de discussie zelf, behalve dan dat er bepaalde akoestische eigenschappen (vervorming) zijn die je wel meet, maar inderdaad niet kunt compenseren.
Dingen zoals coil offset kun je dan juist heel goed compenseren!