Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Moderator: Beheerdersteam
Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Hallo beste zelfbouwers. Ik leest alweer een tijdje mee op dit prachtige forum, en het is tijd voor een korte introductie. Twee letters is mijn naam, een E en een D met niks ertussen. Inmiddels pensionado, maar al als kind hanteerde ik de soldeerbout. Als twaalfjarige lukte het mij om een werkende versterker in elkaar te prutten. Toen nog met germanium transistoren, AD149 in de powerstage, ben er nog trots op. Later nog enkele jaren gewerkt als professioneel soldeerslaaf, maar uiteindelijk een ander vak gekozen. Met onregelmatige tussenpozen, meestal van vele jaren, krijg ik de zelfbouwkriebels. Ben nu aan het oriënteren voor een eindversterker. Elektronenbuizen lijken mijn aandacht te vragen, of is het mijn eigen wens naar nostalgie?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Welkom hier! Het belangrijkste wat je als
zelfbouwer nodig hebt heb je al: tijd
zelfbouwer nodig hebt heb je al: tijd
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
En nostalgie...dre schreef:Welkom!
En niets mis met een buizenversterker!
Welkom Ed. Gewoon lekker doen waar je lol in hebt
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Allen, dank voor het hartelijk welkom.
Ik heb ook wat zorg over mijn weergevers, een set waar ik aan verknocht ben, Seas Excel drivers in D'Appolito configuratie, de nominale impedantie is 4 ohm. En hoe klinken gevoelige klassieke werken als de Moonlight Sonata eigenlijk op een buizeneindtrap?
Ed
Eerste probleem waar ik tegenaan loop is een luxeprobleem; keuzestress. Na een eerste verkenning en een voorzichtige voorkeur richting KT88, push-pull in ultra-lineair mode. Duiken er zaken op als kathode feedback, hybride stuurtrappen, voedingen met/zonder vacuümdiodes, choke en zelfs stabilisatie.dre schreef:En niets mis met een buizenversterker!
Ik heb ook wat zorg over mijn weergevers, een set waar ik aan verknocht ben, Seas Excel drivers in D'Appolito configuratie, de nominale impedantie is 4 ohm. En hoe klinken gevoelige klassieke werken als de Moonlight Sonata eigenlijk op een buizeneindtrap?
Ed
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Welkom, Ed.
Tja, het is jammer dat er momenteel geen luisterdagen zijn, dat zijn hele mooie momenten om inspiratie op te doen.
Misschien kun je je woonplaats opgeven bij je gegevens, wie weet is er iemand in je omgeving waar je eens (coronaproof natuurlijk) kunt gaan kijken en luisteren.
Tja, het is jammer dat er momenteel geen luisterdagen zijn, dat zijn hele mooie momenten om inspiratie op te doen.
Misschien kun je je woonplaats opgeven bij je gegevens, wie weet is er iemand in je omgeving waar je eens (coronaproof natuurlijk) kunt gaan kijken en luisteren.
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Een aktief forumlid erbij, mooi ! welkom.
Maar met pensioen en eindelijk meer vrije tijd
, is meestal net andersom
Ed, doet me denken aan een paard, maar zal wel niet, anders was 't zeker IkHinnIk geworden
Anne
Maar met pensioen en eindelijk meer vrije tijd
Ed, doet me denken aan een paard, maar zal wel niet, anders was 't zeker IkHinnIk geworden
Anne
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Heel gevoelig natuurlijk, vooral als je het licht uitdoet en de buizen mooi ziet gloeien. Hangt ook af van de gevoeligheid van de hele versterker natuurlijk, de eindtrap zelf is niet zo gevoelig. En ik denk dat de Moonlight Sonata beter klinkt op een mooie vleugel dan op een buizeneindtrap.IkBenIk schreef:En hoe klinken gevoelige klassieke werken als de Moonlight Sonata eigenlijk op een buizeneindtrap?
Welkom Ed!
Jeroen
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Dat herken ik wel. Er zijn zoveel ideeën en opties en aan alles kleven weer voordelen en nadelen. De perfecte keuze bestaat niet ben ik wel achter. Je moet maar gewoon iets kiezen en dat gaan bouwen, anders kom je nooit verder dan de oriëntatiefase.IkBenIk schreef:Eerste probleem waar ik tegenaan loop is een luxeprobleem; keuzestress. Na een eerste verkenning en een voorzichtige voorkeur richting KT88, push-pull in ultra-lineair mode. Duiken er zaken op als kathode feedback, hybride stuurtrappen, voedingen met/zonder vacuümdiodes, choke en zelfs stabilisatie.
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Welkom Ed
Grt
OpaBert vind buizen mooier dan Torren
je hoeft er niet eens een deksel op te om te maken om het er mooi uit te laten zien
En! ze klinken ook nog fijner .
Als ze uit ! staan zijn ze ook nog veel cooler
Grt
OpaBert vind buizen mooier dan Torren
je hoeft er niet eens een deksel op te om te maken om het er mooi uit te laten zien
En! ze klinken ook nog fijner .
Als ze uit ! staan zijn ze ook nog veel cooler
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Luisterdag lijkt me heel leuk, misschien komende zomer? Woon tegenwoordig in oost Groningen, kom ook nog wel eens in Amsterdam.ray5150 schreef:Welkom, Ed.
Tja, het is jammer dat er momenteel geen luisterdagen zijn, dat zijn hele mooie momenten om inspiratie op te doen.
Misschien kun je je woonplaats opgeven bij je gegevens, wie weet is er iemand in je omgeving waar je eens (coronaproof natuurlijk) kunt gaan kijken en luisteren.
Esthetisch winnen buizen met grote overmacht. Beeldschoon, gelijk oreaden welke de achterliggende ijzergebergten beschermen. Met vuur en vlam.OpaBert schreef:Welkom Ed
Grt
OpaBert vind buizen mooier dan Torren
je hoeft er niet eens een deksel op te om te maken om het er mooi uit te laten zien
En! ze klinken ook nog fijner .
Als ze uit ! staan zijn ze ook nog veel cooler
Ben ook van plan ze niet op te hokken, scharrelbuizen.
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Wel eens van Beesterzwaag gehoord? viewtopic.php?f=26&t=26799
Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."
Op de A7 staat een bord: "afslag 28 Beetsterzwaag Nijbeets", rij er wel eens langs.John P schreef:Wel eens van Beesterzwaag gehoord? viewtopic.php?f=26&t=26799
