Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door IkBenIk »

Hallo beste zelfbouwers. Ik leest alweer een tijdje mee op dit prachtige forum, en het is tijd voor een korte introductie. Twee letters is mijn naam, een E en een D met niks ertussen. Inmiddels pensionado, maar al als kind hanteerde ik de soldeerbout. Als twaalfjarige lukte het mij om een werkende versterker in elkaar te prutten. Toen nog met germanium transistoren, AD149 in de powerstage, ben er nog trots op. Later nog enkele jaren gewerkt als professioneel soldeerslaaf, maar uiteindelijk een ander vak gekozen. Met onregelmatige tussenpozen, meestal van vele jaren, krijg ik de zelfbouwkriebels. Ben nu aan het oriënteren voor een eindversterker. Elektronenbuizen lijken mijn aandacht te vragen, of is het mijn eigen wens naar nostalgie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door Henkjan »

hallo Ed , welkom hier!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door dre »

Welkom!

En niets mis met een buizenversterker!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier! Het belangrijkste wat je als
zelfbouwer nodig hebt heb je al: tijd :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door ds23man »

Welkom. Als je nog wat tijd over hebt:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Welkom!

En niets mis met een buizenversterker!
En nostalgie... :lol:

Welkom Ed. Gewoon lekker doen waar je lol in hebt :rock:
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door IkBenIk »

Allen, dank voor het hartelijk welkom. :D
dre schreef:
En niets mis met een buizenversterker!
Eerste probleem waar ik tegenaan loop is een luxeprobleem; keuzestress. Na een eerste verkenning en een voorzichtige voorkeur richting KT88, push-pull in ultra-lineair mode. Duiken er zaken op als kathode feedback, hybride stuurtrappen, voedingen met/zonder vacuümdiodes, choke en zelfs stabilisatie.

Ik heb ook wat zorg over mijn weergevers, een set waar ik aan verknocht ben, Seas Excel drivers in D'Appolito configuratie, de nominale impedantie is 4 ohm. En hoe klinken gevoelige klassieke werken als de Moonlight Sonata eigenlijk op een buizeneindtrap?

Ed
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door ray5150 »

Welkom, Ed.
Tja, het is jammer dat er momenteel geen luisterdagen zijn, dat zijn hele mooie momenten om inspiratie op te doen.
Misschien kun je je woonplaats opgeven bij je gegevens, wie weet is er iemand in je omgeving waar je eens (coronaproof natuurlijk) kunt gaan kijken en luisteren.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door Douwe84 »

Welkom Ed!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door Ah!buis »

Een aktief forumlid erbij, mooi ! welkom.
Maar met pensioen en eindelijk meer vrije tijd :o , is meestal net andersom O:)
Ed, doet me denken aan een paard, maar zal wel niet, anders was 't zeker IkHinnIk geworden :lol:
Anne
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door Jeroen211 »

IkBenIk schreef:
En hoe klinken gevoelige klassieke werken als de Moonlight Sonata eigenlijk op een buizeneindtrap?
Heel gevoelig natuurlijk, vooral als je het licht uitdoet en de buizen mooi ziet gloeien. Hangt ook af van de gevoeligheid van de hele versterker natuurlijk, de eindtrap zelf is niet zo gevoelig. En ik denk dat de Moonlight Sonata beter klinkt op een mooie vleugel dan op een buizeneindtrap. :) Sorry, maar ik moest wel lachen om je opmerking :)

Welkom Ed!

Jeroen
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door Jeroen211 »

IkBenIk schreef:
Eerste probleem waar ik tegenaan loop is een luxeprobleem; keuzestress. Na een eerste verkenning en een voorzichtige voorkeur richting KT88, push-pull in ultra-lineair mode. Duiken er zaken op als kathode feedback, hybride stuurtrappen, voedingen met/zonder vacuümdiodes, choke en zelfs stabilisatie.
Dat herken ik wel. Er zijn zoveel ideeën en opties en aan alles kleven weer voordelen en nadelen. De perfecte keuze bestaat niet ben ik wel achter. Je moet maar gewoon iets kiezen en dat gaan bouwen, anders kom je nooit verder dan de oriëntatiefase.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door OpaBert »

Welkom Ed
Grt
OpaBert vind buizen mooier dan Torren
je hoeft er niet eens een deksel op te om te maken om het er mooi uit te laten zien
En! ze klinken ook nog fijner .
Als ze uit ! staan zijn ze ook nog veel cooler O:)
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door IkBenIk »

ray5150 schreef:
Welkom, Ed.
Tja, het is jammer dat er momenteel geen luisterdagen zijn, dat zijn hele mooie momenten om inspiratie op te doen.
Misschien kun je je woonplaats opgeven bij je gegevens, wie weet is er iemand in je omgeving waar je eens (coronaproof natuurlijk) kunt gaan kijken en luisteren.
Luisterdag lijkt me heel leuk, misschien komende zomer? Woon tegenwoordig in oost Groningen, kom ook nog wel eens in Amsterdam.
OpaBert schreef:
Welkom Ed
Grt
OpaBert vind buizen mooier dan Torren
je hoeft er niet eens een deksel op te om te maken om het er mooi uit te laten zien
En! ze klinken ook nog fijner .
Als ze uit ! staan zijn ze ook nog veel cooler O:)
Esthetisch winnen buizen met grote overmacht. Beeldschoon, gelijk oreaden welke de achterliggende ijzergebergten beschermen. Met vuur en vlam.
Ben ook van plan ze niet op te hokken, scharrelbuizen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door John P »

Wel eens van Beesterzwaag gehoord? viewtopic.php?f=26&t=26799
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Bericht door IkBenIk »

John P schreef:
Wel eens van Beesterzwaag gehoord? viewtopic.php?f=26&t=26799
Op de A7 staat een bord: "afslag 28 Beetsterzwaag Nijbeets", rij er wel eens langs.
Plaats reactie