Ik heb een set Scamo 15 gebouwd. De kast gegoten van beton, met een voorkant van gefineerd mutliplex. Hiervoor had ik nog nooit speakers gebouwd, maar ik ben wel al bekend met houtbewerken en in zekere mate met audio. Een kistje bouwen van MDF leek me te weinig uitdagend, en ik heb altijd al iets van beton willen maken (ook nooit eerder gedaan), dus zo ontstond het plan: speakers van beton. Wat zoekwerk op internet leert dat ik niet eerste ben die dat probeert, en dat beton prima geschikt moet zijn om goede speakers mee te bouwen. Dus.. daar gaan we
1 Een mal gemaakt van melamine spaanplaat. Binnenmal precies op maat van de bouwtekeningen. Buitenmal zo gemaakt dat er 15mm ruimte overblijft voor beton. Hiermee komt er zo'n 12kg beton in de speaker, waarmee ik precies twee speakers uit een zak mortel (25kg) moet kunnen halen. 2 De binnenmal heb ik beplakt met tape, omdat ik bang was dat het beton teveel zou hechten aan de open zijkanten van de spaanplaat. 3 Omdat ik het niet zo zag zitten om te moeten boren in uitgehard beton, heb ik uitsparingen gemaakt vóór het gieten. Ik heb hiervoor een reststuk isolatieschuim meegenomen van een bouwplaats in de buurt, en daar de juiste vormen uit gehaald. Een opening voor de basreflexpoort, een opening voor een speakon terminal. Ik heb ook twee inslagmoeren verzonken in de bodem, zodat ik hier later een voet kan monteren, en vastzetten met bouten. 4 Tijd om te gieten! Ik heb 2% zwarte kleurstof door mijn droge mortel gemengd. Dit moest door de droge mortel omdat ik de helft opzij heb gezet en maar één speaker tegelijk ga gieten. Zo is de kleur precies gelijk. Flink roeren dus.
Ik heb overigens na wat onderzoek op internet gekozen voor 'krimparme gietmortel'. Bedoeld voor het ondergieten van constructies die al staan, veel vloeibaarder dan gewoon beton en met een kleine korrel. Iets prijziger dan gewone mortel, maar het bleek fijn spul. 5 Daarna water er bij, blijkt dat de betongarde die ik gekocht heb niet op mijn boormachine past. Mengen met de hand dus. Ging eigenlijk prima 6 Gegoten in de mal. Hierna trillen om zoveel mogelijk luchtbellen er uit te krijgen. Ik heb zowel met de boorhamer (zonder boor) tegen de mal getrild, als de mal herhaaldelijk op de grond geklopt, en alle luchtbellen die aan het oppervlak verschenen laten barsten. Dit zo'n 15 minuten, tot het beton begon te verharden en ik het met rust moest laten 7 Dan.. uit de mal, super mooi resultaat, maar.. de binnenmal komt met geen mogelijkheid los. Ik moest enorm wrikken en daarbij ontstond een barst in twee overstaande hoeken. Poging 1 mislukt, maar ik heb goede moed want het oppervlak is echt heel mooi geworden. Met mijn restant betonmortel deed ik nog een poging waarbij ik de binnenmal van isolatieschuim had gemaakt (dat peuter ik er wel uit, was de gedachte). Dit was dom, beton is heel zwaar en schuim heel licht, en de paar schroeven waarmee ik het schuim onder wilde houden waren bij lange na niet genoeg. Nogmaals naar de Hornbach dus voor een tweede zak gietmortel..
8 Deze keer heb ik de binnenmal iets kleiner gemaakt, en de buitenste laag met karton beplakt. Met het idee dat dit kan indeuken en de binnenmal daardoor wel losgehaald kan worden. Dit werkte prima! Twee speakers gegoten en keurig uit de mal gehaald. 9 Tijd om te beginnen aan de fronten. Hiervoor heb ik eerst 18mm en 12mm multiplex op elkaar gelijmd, en daarna de hoeken er afgehaald. Over de tafelzaag gehaald om het meeste materiaal er af te halen, en daarna met de schaaf tot de lijntjes 10 Intussen ook de filters gebouwd op een klein stukje mdf. Natuurlijk meteen even testen of ze het doen Ik dacht hier dat ze het deden.. bleek toch een fout in te zitten, waar ik pas achter kwam bij het beluisteren van de voltooide speakers. Maar dat bracht me daar dit forum, waar de oplossing zo gevonden was. Dank!
11 Tijd om te fineren. Dit doe ik ook voor het eerst, al met al redelijk gegaan. Bij de eerste speaker heb ik wat kieren gelaten die ik later moest opvullen, de tweede is wel helemaal goed gelukt. 12 Betonnen kasten in de Osmo olie. Ik had een klein blokje beton gegoten als proefstuk, en de olie hecht goed en hardt mooi uit en geeft een prima afwerking. En ik had een potje staan dat begon te stollen en snel opgemaakt moest worden, dus Osmo it is.. 13 Ik wil een mooie voet bouwen voor de speakers om op te staan. Ze komen op een bureau te staan, dus de verhoging hoeft maar iets van 15cm te zijn. Om tot een mooi ontwerp te komen ben ik gaan modelleren in Sketchup, en heb een driepoot met taps toelopende pootjes bedacht 14 Prototype / eerste poging voet. Te klein, hier is de zware kast niet stabiel op. Maar het ontwerp staat me wel aan. De uiteindelijke voet wil ik ook fineren, waarschijnlijk in teak fineer of iets anders donkers. 15 Gefineerd front tegen geoliede betonnen kast. Gewoon voor de voorpret
.. maar er mogen geen foto's meer bij deze post lijkt het