Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier, en ook nieuw met het bouwen van luidsprekers. Maar ik heb me er toch maar eens aan gewaagd, en een set Scamo-15 gebouwd. Ik heb natuurlijk wel meteen wat dingen anders gedaan dan het bouwplan, namelijk:
Voorkant van 30mm multiplex (ipv 25mm MDF)
Rest van de kast gegoten van beton van ongeveer 15mm dik (ipv 19mm MDF)
Ik heb wel netjes de binnenafmetingen van de bouwtekening aangehouden dus het volume is gelijk, evenals de plaatsing van alle onderdelen.
De onderdelen zijn gekocht als bouwpakket: https://www.lautsprechershop.de/hifi/scamo15_en.htm
Bouwbeschrijving: http://website.audiocomponents.nl/downl ... amo-15.pdf
Nu zijn de speakers af en ben ik ze aan het beluisteren, en het geluid valt me behoorlijk tegen. Ik mis een heleboel hoog, en ik heb het idee dat er een piek zit in het laag/laagmidden waardoor de bassen en sommige vocals erg rommelig worden. Ik vraag me natuurlijk meteen af of ik er wel goed aan gedaan heb om beton te gebruiken in plaats van MDF. Of heb ik mogelijk iets verkeerd gedaan bij het solderen van het filter? Of is dit hoe deze speakers horen te klinken (nee toch!?)?
Ik heb twee geluidsfragmenten bij deze post gevoegd, opgenomen met een field recorder. Daarin A/B ik de Scamo-15 met mijn setje actieve Alesis monitors (https://www.alesis.com/products/view/m1active-520-usb). Die Alesis zijn niet bijzonder maar wel prima, en daar luister ik al zo'n 10 jaar naar wanneer ik aan de computer zit dus ik ken ze goed. Het fragment met meer hoog er in zijn steeds de Alesis. Ik begrijp dat dit geen manier is om jullie naar mijn gebouwde speakers te laten luisteren, maar het is wel opvallend hoe groot het verschil is in hoogweergave. De weergave van de Alesis klinkt prima in balans voor mij, de Scamo's klinken een beetje alsof er een dikke deken overheen ligt...
Hoe kan ik proberen te achterhalen waar het hem in zit? Ik heb al e.e.a. nagelopen:
- Er komt wel degelijk geluid uit de tweeters, het is alleen niet zo luid
- Polariteit is overal gecontroleerd en klopt
- Een andere versterker geprobeerd, zelfde 'gebrek' in de speakers
Wat ik nog ga proberen:
- Deftige audio interface, er is een MOTU M2 onderweg. Ik gebruik nu de line out van mijn PC maar die is niet optimaal. Maar ook vanaf mijn telefoon of laptop klinken de speakers gebrekkig.
- Andere bekabeling (komt er aan samen met interface)
- Aanpassing aan filter: lagere voorschakelweerstand voor de tweeter. De bouwbeschrijving geeft twee andere weerstand waarden, voor +1 en +2dB op de tweeter. Ik heb de weerstanden al besteld en wil proberen of dat helpt
- Mogelijk: Toevoegen van 'saugkreis' aan het filter. Dit is een correctie voor de resonante pieken van de basreflexpoort, zoals ik het begrijp? Misschien helpt dat tegen het holle laagmidden
Verder heb ik al zitten nadenken over aanpassingen aan het filter, maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik dan mee bezig ga. Zoals ik het begrijp werkt een spoel als een low-pass filter, en zou ik mogelijk wat meer hoog doorlaten naar de midwoofer als ik een lagere waarde spoel neem? Bijvoorbeeld van 2,2mH naar 2,0mH of 1,8mH? Werkt dit op deze manier, of is het complexer en zou ik het alleen maar slechter kunnen maken met dit soort experimenten?
Ik kan ook wat (bouw)foto's plaatsen, mocht dat interessant zijn?
Een lange lijst met vragen dus