wel spanning geen stroom
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
wel spanning geen stroom
Ik heb voor de squeezebox een oude voeding van Hitron model adls5-3/ovp. Is erg oud en werkt al jaren naar tevredenheid. Maar de laatste dagen valt regelmatig de squeezebox uit. Na wat speurwerk blijkt het de voeding te zijn. Ik meet keurig 4,94 volt en bij de ingang meet ik 241volt (!). Ik zie geen losse contacten ofzo. Wat zou er aan de hand kunnen zijn.
Re: wel spanning geen stroom
Misschien eerst de 220 kant eens nalopen. Die fastons eraf, en de draden rechtstreeks op de trafo?
Misschien ook even een andere zekering proberen. Het wil wel eens gebeuren, dat de smeltdraad niet
goed meer aan de huls zit. Dan meet het wel goed, maar zodra er stroom geleverd moet worden gaat het mis.
Misschien ook even een andere zekering proberen. Het wil wel eens gebeuren, dat de smeltdraad niet
goed meer aan de huls zit. Dan meet het wel goed, maar zodra er stroom geleverd moet worden gaat het mis.
Re: wel spanning geen stroom
Net weer even gemeten; 248 nu. Gementen op de transformator, niet op de fastons. zekering heb ik zo snel niet bij de hand.
Wel zo'n typische ozon (?) geur en snel warm.
Ik wil het natuurlijk opgelost hebben maar ik snap niet dat ik wel spanning meet maar blijkbaar loopt er geen stroom? Hoe kan dat dan?
Wel zo'n typische ozon (?) geur en snel warm.
Ik wil het natuurlijk opgelost hebben maar ik snap niet dat ik wel spanning meet maar blijkbaar loopt er geen stroom? Hoe kan dat dan?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: wel spanning geen stroom
Als je nu primair 248 meet dan zou ik je multimeter eens nakijken. Bij 253 slaan alle omvormers van zonnepanelen er uit.
Re: wel spanning geen stroom
Als je wel netspanning meet en er komt niks uit de voeding dan is er iets mis met de trafo of de schakeling op de print.
Kijk 's of de schroeven van die dikke transistor nog goed vast zitten.Die verzorgen de verbinding collector naar print.
Anne
Kijk 's of de schroeven van die dikke transistor nog goed vast zitten.Die verzorgen de verbinding collector naar print.
Anne
Re: wel spanning geen stroom
@ds23man: nog binnen de range toch. nu weer 238Volt
@Ah!buis: Die transistor zit nog goed vast. maar ik meet ook 5 volt aan de stekker voor de squeezebox. Dat snap ik niet: als er wel spanning is waarom stroomt het dan niet als ik iets aansluit? en waarom zo ineens? Staat al jaren acher de squeezebox.
@Ah!buis: Die transistor zit nog goed vast. maar ik meet ook 5 volt aan de stekker voor de squeezebox. Dat snap ik niet: als er wel spanning is waarom stroomt het dan niet als ik iets aansluit? en waarom zo ineens? Staat al jaren acher de squeezebox.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: wel spanning geen stroom
238 is nog steeds bizar hoog. 248 is heel extreem en slechts 5 volt verwijdert van de verplichte noodmaatregel dat omvormers af moeten kappen. Dat zou ook verklaren dat je een lucht ruikt, de trafo staat te borrelen en de achterliggende elektronica is er mee gestopt. Wat is je locatie?
Re: wel spanning geen stroom
@ds23man: locatie is bij Utrecht.
Ik denk dat ik ga zoeken naar een nieuwe voeding en dat deze gewoon kapot is.
Ik denk dat ik ga zoeken naar een nieuwe voeding en dat deze gewoon kapot is.
Re: wel spanning geen stroom
Dan zal er bij die stekker wel iets los zitten.Soldering losgewerkt of printspoor naar de stekker onderbroken.snoef3 schreef:maar ik meet ook 5 volt aan de stekker voor de squeezebox. Dat snap ik niet: als er wel spanning is waarom stroomt het dan niet als ik iets aansluit? en waarom zo ineens? Staat al jaren acher de squeezebox.
Anne
Re: wel spanning geen stroom
voor de duidelijkheid, de squeezebox speelt nu goed op een andere voeding.
Re: wel spanning geen stroom
Ik zie op de foto dat er achter de draden op de PCB een DIP-14 IC verstopt zitten, zou zomaar een 723 kunnen zijn.
Wat ook kan is dat door de hogere primaire spanning (en dus ook secundair) enkele van de elco´s brak geworden zijn.
Wat ook kan is dat door de hogere primaire spanning (en dus ook secundair) enkele van de elco´s brak geworden zijn.
Re: wel spanning geen stroom
@ray5150: ua723rc f 8304 korea staat er op, blijkbaar gangbaar? wat doet ie?
maar ik ga een andere regelen. Ik heb deze ooit gekocht bij budgetronics, daar hebben ze vast wel weer een andere om in te bouwen. behuizing kan ik wel weer opnieuw gebruiken.
maar ik ga een andere regelen. Ik heb deze ooit gekocht bij budgetronics, daar hebben ze vast wel weer een andere om in te bouwen. behuizing kan ik wel weer opnieuw gebruiken.
Re: wel spanning geen stroom
Multimeters zijn soms onnauwkeurig als de batterij bijna leeg is.ds23man schreef:Als je nu primair 248 meet dan zou ik je multimeter eens nakijken. Bij 253 slaan alle omvormers van zonnepanelen er uit.
Re: wel spanning geen stroom
@chocomel: aan de secundaire kant aan de stekker voor de squeezebox meet ik wel steeds 4,94 volt, daar varieert ie niet.
Ik snap nog steeds niet hoe ik spanning kan meten maar als ik het aansluit er blijkbaar geen stroom loopt. In ieder geval te weinig om de squeezebox aan te zetten.
ik zoek dus een andere:
Hier misschien:
https://www.audiophonics.fr/en/hifi-pow ... derway=asc
of een sbooster evt tweede hands
of iets wat niet direct voor audio is als ik nu heb: https://nl.mouser.com/Search/Refine?FS= ... 4292906361 behuizing heb ik al
Die Hitron die nu kapot is vond ik jaren geleden beter dan de sbooster (de allereerste versie)
wat zouden jullie me aanraden? en voor weinig geld als het kan.
Ik snap nog steeds niet hoe ik spanning kan meten maar als ik het aansluit er blijkbaar geen stroom loopt. In ieder geval te weinig om de squeezebox aan te zetten.
ik zoek dus een andere:
Hier misschien:
https://www.audiophonics.fr/en/hifi-pow ... derway=asc
of een sbooster evt tweede hands
of iets wat niet direct voor audio is als ik nu heb: https://nl.mouser.com/Search/Refine?FS= ... 4292906361 behuizing heb ik al
Die Hitron die nu kapot is vond ik jaren geleden beter dan de sbooster (de allereerste versie)
wat zouden jullie me aanraden? en voor weinig geld als het kan.
Re: wel spanning geen stroom
Heeft Barry niet meer zo'n mooi printje? Misschien kun je die gebruiken
i.c.m. de trafo en behuizing die je al hebt.
Zelf heb ik ook naar tevredenheid die ifi adapters in gebruik.
i.c.m. de trafo en behuizing die je al hebt.
Zelf heb ik ook naar tevredenheid die ifi adapters in gebruik.
Re: wel spanning geen stroom
Die gloeivoeding, bedoel je ?
Dat lijkt me een uitstekend alternatief.
Dat lijkt me een uitstekend alternatief.
Re: wel spanning geen stroom
dank. ik heb contact opgenomen met Barry.
Ik denk toch ook maar een andere trafo te doen dan. Ik weet niet of ik deze nog vertrouw; het chassis wordt best wel heet en het enige dat er direct mee verbonden is, is de trafo en de transistor.
Ik denk toch ook maar een andere trafo te doen dan. Ik weet niet of ik deze nog vertrouw; het chassis wordt best wel heet en het enige dat er direct mee verbonden is, is de trafo en de transistor.
Re: wel spanning geen stroom
Eindreslutaat. Met dank aan Barry en de trafo van velleman. En past net in de oude behuizing van de vorige voeding.
Re: wel spanning geen stroom
Mooi printje hoor, heb hem zelf ook.
Maar, vergeet niet de spanning in te stellen!

Maar, vergeet niet de spanning in te stellen!
Re: wel spanning geen stroom
jaja, gedaan,toetertje schreef:Mooi printje hoor, heb hem zelf ook.
Maar, vergeet niet de spanning in te stellen!![]()
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: wel spanning geen stroom
ja, alles werkt weer zoals het hoort.pvanlingen schreef:Ja ja leuk allemaal maar werkt nu alles weer zoals het hoort.
Voor de geinteresseerden: de velleman (goedkoper dan de amplimo en meer vermogen) is 50VA 2 x 6V / 2 x 4.16A na de print is 7,5 volt DC en teruggeregeld naar 5 volt. Squeezebox verbruikt denk ik niet meer dan 1 á 1,5 A. Moet ik de warmte ontwikkeling in de gaten houden? het is een afgesloten behuizing.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: wel spanning geen stroom
Dacht dat het verbruik van een Squeezebox minder is, misschien met opstarten even een piek. Zou kunnen dat je een paar gaten in de behuizing voor convectie moet boren, misschien valt het mee. Gewoon even proberen, laten spelen met deksel eraf, kun je het in de gaten houden.
Re: wel spanning geen stroom
ik heb geen idee ook over het verbruik, ik gok maar wat. maar gisternamiddag en avond hele avond staan spelen met squeezebox en radio paradise. prima.
Maar ik zal eens de deksel eraf halen en af en toe eens voelen aan het koelblokje.
Maar ik zal eens de deksel eraf halen en af en toe eens voelen aan het koelblokje.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: wel spanning geen stroom
Mooi dat het weer werkt.
Blijft vreemd dat er met de oude voeding wel 5 volt aanwezig was bij belasting.
Als er waar dan ook een overgangsweerstand zou zijn geweest had de spanning onder belastings omstandigheden toch in elkaar moeten zakken.
Als je weer een tijd over hebt zou ik het toch nog eens uitzoeken. (nieuwsgierig)
Paul.
Blijft vreemd dat er met de oude voeding wel 5 volt aanwezig was bij belasting.
Als er waar dan ook een overgangsweerstand zou zijn geweest had de spanning onder belastings omstandigheden toch in elkaar moeten zakken.
Als je weer een tijd over hebt zou ik het toch nog eens uitzoeken. (nieuwsgierig)
Paul.
