3 weg systeem bouwen(type Countach).
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ach met 40% is ie waarschijnlijk toch mooi uit de kosten.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Dat lijkt mij ook helemaal waar. En netjes dat je 'm hier niet noemt.peterl schreef:We zijn dus beide het schip in gegaan, ik heb hier wel een goed gevoel bij en dat vind ik ook belangrijk.
...
Er zijn ergere dingen in het leven denk ik.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Misschien wel, maar ik heb geen zin in lang getouwtrek, wil verder.
Ik heb de zij en achterkant van de kast geschuurd, maar vraag me af, laat je die kant scherp of gebruik je daar een frees voor om hem af te ronden?
Ik heb de zij en achterkant van de kast geschuurd, maar vraag me af, laat je die kant scherp of gebruik je daar een frees voor om hem af te ronden?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Hoe wil je de kast (ook alweer) afwerken? Als je gaat fineren niet, als je gaat lakken is een kleine radius (millimeterwerk) wel aan te bevelen. Bij aflakken heb je ook nog de uitdaging van de naden tussen de panelen, die zullen na verloop van tijd altijd scheuren in je lak geven. Oplossingen daarvoor: V-groefje zetten op de naad/panelen aan kopse kant beetje afschuinen vóór de montage, of kast bekleden met heel dun laagje MDF. Ik vergeet vast nog wat.
Afronden is akoestisch gezien altijd gunstig, vooral voor de voorkant. Maar dan praat ik wel over flink afronden. En deze kast heeft al facetten.
Afronden is akoestisch gezien altijd gunstig, vooral voor de voorkant. Maar dan praat ik wel over flink afronden. En deze kast heeft al facetten.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
daar gaat het uiteindelijk ook ompeterl schreef:Misschien wel maar ik maak het geld over op een onbekende rekening waar hij niets van krijgt, vervolgens stuurt hij mij materiaal waar hij geen geld voor heeft gekregen. We zijn dus beide het schip in gegaan, ik heb hier wel een goed gevoel bij en dat vind ik ook belangrijk.Douwe84 schreef:Is de betaling niet te storneren? Ik vind je ook erg coulant namelijk.
De bank kon niets doen aan een buitenland rekening als je die zelf hebt overgemaakt alleen automatische overschrijving kan terug.
Er zijn ergere dingen in het leven denk ik.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik ben aan het kijken naar de Jantzen spoelen maar nu heb ik dat ik af en toe andere weerstandswaarden tegenkom, bijv. 0,06mH 0,09ohm maar die kan ik dan alleen krijgen in een versie van 0,13ohm is het erg als de weerstand lager is, of kan deze juist beter hoger zijn, Dunner/dikker draad of moet die gewoon precies de juiste dikte hebben. dit zijn meestal luchtspoelen. Ik heb hier geen idee van.
er zitten ook weerstanden in van 0,01 ohm, die kom ik nergens tegen bij Jantzen?? Wat doe ik daar mee?
er zitten ook weerstanden in van 0,01 ohm, die kom ik nergens tegen bij Jantzen?? Wat doe ik daar mee?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Echt heel precies hoeft het ook weer niet.
De inductie is belangrijker als de exacte impedantie.
De inductie is belangrijker als de exacte impedantie.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Die weerstanden van 0,01 ohm hoef je niet te monteren. Het is waarschijnlijk een truukje om in de simulator makkelijk een sectie van het filter uit te schakelen met de rechter muisknop, of om de serieweerstanden te tunen. Als je spoelen vindt die kwa serieweerstand een beetje in de buurt komt zit je goed. Kijk zeker ook even naar de spoelen die Intertechnik levert.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Zo'n frees heb ik ook gehad. Bij de mijne waren de kopieerring en de as van de machine niet precies concentrisch. Daar is mee te leven door de mal een klein beetje te verschuiven, maar check dat even voordat je je baffle voor het eggie infreest.peterl schreef:Dit is de ring, deze is 17,4 mm de frees 12 mm dus 2,7mm overmaat als ik het goed heb.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Heb er een ‘centreerdoorn’ bij. Dit is een kegelvormig hulpstuk dat je in je frees klemt waarna je de kopieerring uit kunt richten. Zit ‘ie altijd goed.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Te laat, had de tweeters al gefreesd en ben wel tevreden hoe het is geworden, nu wachten op de midtoner, bas ook al gefreesd. Isolatie is ook onderweg dus volgende week kunnen we weer verder.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
De weerstanden van 10 en 20w die gebruikt worden moeten dat metaalweerstanden (MOX) zijn of kan ik daar net zo goed allemaal draadgewonden weerstanden voor gebruiken?
En maakt het nog veel uit of je daar 2% of 5% weerstanden gebruik?
En maakt het nog veel uit of je daar 2% of 5% weerstanden gebruik?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
In de signaalweg zou ik in ieder geval voor MOX of Superes gaan.
2% of 5% maakt niet uit.
2% of 5% maakt niet uit.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Lijkt me in ieder geval verstandig om ze bij Rumoh aan te schaffen.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/resistors/?p=1
Is een vertrouwde Nederlandse webshop waarvan de eigenaar (Rudy) ook forumlid is.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/resistors/?p=1
Is een vertrouwde Nederlandse webshop waarvan de eigenaar (Rudy) ook forumlid is.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Er wordt in het verhaal op een bepaald moment gesproken om een weerstand aan te passen in 15/18 of 21 ohm, en daarmee haal je de lage tonen nog 1 dB naar boven. maar waar moet dan op gelet worden en hoe kom ik daar achter? Klopt het als ik zeg dat indien je de H-kern 15mH met 1,39 ohm gebruikt je dat zonder problemen kunt doen? hieronder staat de vertaling. Dit gaat dan volgens mij om R8.
Het niveau in de (boven) bas kan op verzoek worden gevarieerd via een variant van de 15 ohm weerstand. Een verhoging van de weerstandswaarde tot ongeveer 22 ohm lokt ongeveer 1 dB meer niveau uit de luidspreker. Een verkleining verlaagt het niveau. Je moet natuurlijk de totale impedantie in de gaten houden. De totale weerstand, die het resultaat is van de toevoeging van de spoelweerstand en de fysieke weerstand, mag niet minder zijn dan 5 ohm om een veilige werking te garanderen. Gevoelige waarden voor de fysieke weerstand liggen tussen 10 ohm en 22 ohm, op voorwaarde dat de gespecificeerde spoel met 1,39 ohm wordt gebruikt. Er zijn geen speciale functies met de midrange-driver.
Het niveau in de (boven) bas kan op verzoek worden gevarieerd via een variant van de 15 ohm weerstand. Een verhoging van de weerstandswaarde tot ongeveer 22 ohm lokt ongeveer 1 dB meer niveau uit de luidspreker. Een verkleining verlaagt het niveau. Je moet natuurlijk de totale impedantie in de gaten houden. De totale weerstand, die het resultaat is van de toevoeging van de spoelweerstand en de fysieke weerstand, mag niet minder zijn dan 5 ohm om een veilige werking te garanderen. Gevoelige waarden voor de fysieke weerstand liggen tussen 10 ohm en 22 ohm, op voorwaarde dat de gespecificeerde spoel met 1,39 ohm wordt gebruikt. Er zijn geen speciale functies met de midrange-driver.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik denk dat dat ook geldt voor spoel L4. Die moet waarschijnlijk samen met de condensator een bipolaire elko simuleren. Die hebben bij oplopende frequenties ook een oplopende impedantie, bij foliecondensatoren is dat veel minder het geval.timpert schreef:Die weerstanden van 0,01 ohm hoef je niet te monteren.
Oh ja, je kunt de weerstand R8 inderdaad naar smaak aanpassen. Ik zou een 10Ω monteren (of nog wat lager). Die combinatie van spoel, condensator en weerstand strijkt de tweede impedantiepiek van de woofer vlak, zo kan het filter beter zijn werk doen en krijg je geen onbedoeld buitje bij 100Hz, zoals je kunt zien in de grafiek.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
De condensatoren C2, C5, C8 en C4 zijn alle Bi-polair, de rest is Cross-cap.markbakk schreef:Ik denk dat dat ook geldt voor spoel L4. Die moet waarschijnlijk samen met de condensator een bipolaire elko simuleren. Die hebben bij oplopende frequenties ook een oplopende impedantie, bij foliecondensatoren is dat veel minder het geval.timpert schreef:Die weerstanden van 0,01 ohm hoef je niet te monteren.
Oh ja, je kunt de weerstand R8 inderdaad naar smaak aanpassen. Ik zou een 10Ω monteren (of nog wat lager). Die combinatie van spoel, condensator en weerstand strijkt de tweede impedantiepiek van de woofer vlak, zo kan het filter beter zijn werk doen en krijg je geen onbedoeld buitje bij 100Hz, zoals je kunt zien in de grafiek.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Dan kun je dat iniminiespoeltje met een gerust hart weglaten. En voor waarden onder de 10µF vind ik het prijsverschil tussen elko en folie (MKT bv) te verwaarlozen.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Vandaag de laatste hand gelegd aan de voorzijde van de kast, het frezen van de midtoner was wel lastig met zijn vorm. Maar is gelukt, de platen isolatie zitten ook in de kast sta alleen te wachten op de noppenplaat en de basotect plakisolatie voor de midtoner. En dan kan ik hem dichtlijmen.
Je kan zien dat ik bij de tweeter iets plamuur heb moeten gebruiken, er zat 1,5 mm speling in rondom.
Kwam omdat mijn frees niet in het midden zat, bij de midtoner heb ik daar gebruik van gemaakt, door eerst de ene kant te gebruiken en daarna de andere kant toen de speaker nog niet paste.
Je kan zien dat ik bij de tweeter iets plamuur heb moeten gebruiken, er zat 1,5 mm speling in rondom.
Kwam omdat mijn frees niet in het midden zat, bij de midtoner heb ik daar gebruik van gemaakt, door eerst de ene kant te gebruiken en daarna de andere kant toen de speaker nog niet paste.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Gisteren de kast gevuld met de juiste isolatie en daarna dichtgelijmd, nu kan ik beginnen met schuren en frezen van de juiste vormen.
Voorfront was lastig in te plakken, heb de isolatie eerst in de kast gelegd met de lijmlaag naar het front en daarna het front er opgelegd en er weer afgehaald waarna ik de isolatie van het front stevig aan kon drukken. De ruimte van de middentoner wordt nog gevuld met PES watten.
Voorfront was lastig in te plakken, heb de isolatie eerst in de kast gelegd met de lijmlaag naar het front en daarna het front er opgelegd en er weer afgehaald waarna ik de isolatie van het front stevig aan kon drukken. De ruimte van de middentoner wordt nog gevuld met PES watten.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Speakers zijn gelakt en zover klaar, nu de filters, weerstanden en condensatoren bestellen. Waar bouwen jullie de filters en andere delen op, printplaat, hout of iets anders?
Ik ga een plaat van 25x28 cm in het tweeter vak plaatsen, waar de handel op moet komen, achter het luikje.
Ik ga een plaat van 25x28 cm in het tweeter vak plaatsen, waar de handel op moet komen, achter het luikje.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Rumoh heeft ook universele filterprints van IT. Ik heb die zelf vroeger veel gebruikt, als je een beetje de weg erop weet, zijn ze best handig.
