Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
DirkInductie
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 18:21
Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Hallo, Heb CD speler staan met analoge uit en met digitale. Welke uitgang geeft beter geluid?
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Dat is een lastige vergelijking als we niet weten welke DAC je dan aan de digitale uitgang hangt 
Ben zelf in ieder geval altijd zeer tevreden geweest met het geluid uit de analoge uitgang. Er zit hier een TDA1549 in, een van de laatste Philips DAC-chips.
Edit: Leo was me al voor
Ben zelf in ieder geval altijd zeer tevreden geweest met het geluid uit de analoge uitgang. Er zit hier een TDA1549 in, een van de laatste Philips DAC-chips.
Edit: Leo was me al voor
-
DirkInductie
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo 24 jun 2020, 18:21
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Al ik het schema (service manual) goed begrijp gaat de digitale uitgang niet via DAC maar komt uit de SAA7345GP/M5 Decoder. De analoge uitgang komt vanaf de TDA1549 BCC-DAC. Digitale uit wordt afgespeeld via ONKYO XT-NR900e. Onderliggende vraag is of het dan wel zinvol is cd CD-speler te verbeteren, waar ik elders van las.
Ik heb wel gemerkt dat de speler soms slecht afspeeld / overslaat, alsof de CD beschadigd is. Is dat met een eventuele update opgelost, of is dat een ander probleem?
Loopwerk al gesmeerd, maar dat heeft niet geholpen.
Ik heb wel gemerkt dat de speler soms slecht afspeeld / overslaat, alsof de CD beschadigd is. Is dat met een eventuele update opgelost, of is dat een ander probleem?
Loopwerk al gesmeerd, maar dat heeft niet geholpen.
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Dat kunnen verschillende dingen zijn, een vuile lens van de laser, versleten laser, verouderde elco's in de lasersturing.DirkInductie schreef:Ik heb wel gemerkt dat de speler soms slecht afspeeld / overslaat, alsof de CD beschadigd is. Is dat met een eventuele update opgelost, of is dat een ander probleem?
Loopwerk al gesmeerd, maar dat heeft niet geholpen.
Je kunt in ieder geval proberen de lens schoon te maken met een wattenstaafje en een paar druppeltjes Glassex oid.
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Overslaan van de CD heeft in ieder geval niets met het gebruik van de analoge of de digitale uitgang te maken. Schoonmaken van de lens kun je overigens beter niet met alcohol (ethanol) doen, ik heb zo eens een professionele dubbele CD-speler naar de knoppen geholpen. Isopropylalcohol werkt wel, met Glassex heb ik geen ervaring.
Wat je oorspronkelijke vraag betreft: als je de analoge uitgang gebruikt, gebruik je de in de CD-speler ingebouwde DAC. Gebruik je de digitale uitgang, dan sluit je die gewoonlijk aan op een uitwendige DAC. Het hangt dan van de kwaliteit van de ingebouwde en uitwendige DAC af wat de beste geluidskwaliteit oplevert. Als de CD overslaat, kan noch de ingebouwde, noch de uitwendige DAC daar wat aan doen.
Wat je oorspronkelijke vraag betreft: als je de analoge uitgang gebruikt, gebruik je de in de CD-speler ingebouwde DAC. Gebruik je de digitale uitgang, dan sluit je die gewoonlijk aan op een uitwendige DAC. Het hangt dan van de kwaliteit van de ingebouwde en uitwendige DAC af wat de beste geluidskwaliteit oplevert. Als de CD overslaat, kan noch de ingebouwde, noch de uitwendige DAC daar wat aan doen.
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Dag Dirk, ik heb ook zo`n Philips, in mijn geval een CD750, met dezelfde DA-omzetter, een TDA1549. Veel van de Philips CD-spelers uit die tijd gebben een CDM12.1 loopwerk, later werd dat de VAM1202. Deze loopwerken werden ook in andere merken cd-speler gebruikt en staan bij de "kenners" niet hoog aangeschreven. Ik heb die van mij als een oudje op Marktplaats gevonden. Bij het spelen van cd`s sprong het loopwerk regelmatig over. Erg vervelend. Ik heb de vijf condensatoren in het voedingsdeel vervangen, de grootste stond al wat bol. Dat hielp, maar niet genoeg. Vervolgens heb ik geleidestangetje van het blokje waarin de lasereenheid gemonteerd is uitgebouwd, en het wormwieltje en het daarbij horende tandwieltje grondig met een wattenstaafje met isopropylalcohol zo goed mogelijk schoongemaakt en geleidestang en wieltjes gesmeerd met een wattenstaafje met Kroon teflonspray, dat hielp echt, en het loopwerk loopt nu foutloos. Ook bleek de soldeerverbinding van het chassisdeel voor de digitale uitgang losgegaan, dus opnieuw gesoldeerd. Tenslotte heb ik het snaartje van de lade vervangen. Al met al nu een goedwerkende, zeer goed klinkende cd-speler, en dat dat voor €15,- een snaartje en wat elco`s. Je zou een poging kunnen wagen. Een andere optie is om het deel waarin de lasereenheid is gemonteerd uit te bouwen en te vervangen door een nieuwe/andere. Ze zijn op Aliexpress volop te koop.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Snaartje van de lade vervangen, dat is te doen.Isppropanol heb ik ooit een literfles van gekocht. Heb er nog steeds een paar flinke "borrels" in. Als de lens na schoonmaak nog overslaat en de unit moet worden vervangen dan wordt het een ander verhaal. wel eens geprobeerd, maar dan moet de hele boel opnieuw worden gekalibreerd. Dat gezegd bovenstaande is in weinig woorden de beste uitleg ooit om met fluwelen vingertjes een loopwerk met aangekoekt oud vet en andere euvels weer goed lopend te krijgen. Chapeau.jwvanwijngaarden schreef:Dag Dirk, ik heb ook zo`n Philips, in mijn geval een CD750, met dezelfde DA-omzetter, een TDA1549. Veel van de Philips CD-spelers uit die tijd gebben een CDM12.1 loopwerk, later werd dat de VAM1202. Deze loopwerken werden ook in andere merken cd-speler gebruikt en staan bij de "kenners" niet hoog aangeschreven. Ik heb die van mij als een oudje op Marktplaats gevonden. Bij het spelen van cd`s sprong het loopwerk regelmatig over. Erg vervelend. Ik heb de vijf condensatoren in het voedingsdeel vervangen, de grootste stond al wat bol. Dat hielp, maar niet genoeg. Vervolgens heb ik geleidestangetje van het blokje waarin de lasereenheid gemonteerd is uitgebouwd, en het wormwieltje en het daarbij horende tandwieltje grondig met een wattenstaafje met isopropylalcohol zo goed mogelijk schoongemaakt en geleidestang en wieltjes gesmeerd met een wattenstaafje met Kroon teflonspray, dat hielp echt, en het loopwerk loopt nu foutloos. Ook bleek de soldeerverbinding van het chassisdeel voor de digitale uitgang losgegaan, dus opnieuw gesoldeerd. Tenslotte heb ik het snaartje van de lade vervangen. Al met al nu een goedwerkende, zeer goed klinkende cd-speler, en dat dat voor €15,- een snaartje en wat elco`s. Je zou een poging kunnen wagen. Een andere optie is om het deel waarin de lasereenheid is gemonteerd uit te bouwen en te vervangen door een nieuwe/andere. Ze zijn op Aliexpress volop te koop.
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Dank voor de reactie. Even een korte update: Ik ben waarschijnlijk iets te vlot geweest met deel van mijn mijn bericht over het schoonmaken van het stangetje in het loopwerk. Na een aantal dagen werd duidelijk dat als de speler een tijdje aanstond het loopwerk inderdaad goed en zonder haperingen speelde. Echter direct na de "koude start" traden toch de nodige haperingen op, vooral in de eerste track. Kun je een ruim 25 jaar oud loopwerk nauwelijks kwalijk nemen. Daarmee leek de door mij genoemde optie "schoonmaken" niet te werken. Tijd voor meer drastische maatregelen. Ik heb vervolgens op Aliexpress voor iets meer dan €8,- een nieuw VAM 1201/1202 loopwerk besteld en gemonteerd. Dat monteren is voor een beginner als ik in een uurtje op je gemak te doen. Na één of twee aarzelingen direct na montage speelt de cd-speler nu inmiddels een aantal dagen zonder haperingen.
Aanvankelijk was ik wel gecharmeerd van de werken van Lampizator in zijn CD751, maar inmiddels lijkt me zijn modificatie wel een enorme hoeveelheid werk en onderdelen om uiteindelijk een kathodevolger te realiseren. Het heeft voor mij toch iets van een oplossing van een probleem dat er niet zo is. Plan nu is om de uitgangscondensatoren te vervangen door in ieder geval iets nieuwers en liefst beters. Op het schema zie ik dat de uitgangscondensator er eentje is van 100uF en 16V. Ze lijken bipolair. Heeft iemand een suggestie? In andere schema`s zie ik een elco van iets van 4,7 uF met de minkant richting uitgang. Ik meen dat mijn Philips CD104 van héél lang geleden ook zo iets had, of heb ik het helemaal mis? Graag hoor ik jullie suggesties
Aanvankelijk was ik wel gecharmeerd van de werken van Lampizator in zijn CD751, maar inmiddels lijkt me zijn modificatie wel een enorme hoeveelheid werk en onderdelen om uiteindelijk een kathodevolger te realiseren. Het heeft voor mij toch iets van een oplossing van een probleem dat er niet zo is. Plan nu is om de uitgangscondensatoren te vervangen door in ieder geval iets nieuwers en liefst beters. Op het schema zie ik dat de uitgangscondensator er eentje is van 100uF en 16V. Ze lijken bipolair. Heeft iemand een suggestie? In andere schema`s zie ik een elco van iets van 4,7 uF met de minkant richting uitgang. Ik meen dat mijn Philips CD104 van héél lang geleden ook zo iets had, of heb ik het helemaal mis? Graag hoor ik jullie suggesties
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Maar had je de boel ook gesmeerd na het schoonmaken ?
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751
Jazeker, zoals ik hierboven al schreef: geleidestang en wieltjes gesmeerd met een wattenstaafje met Kroon teflonspray
