3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door markbakk »

De facet erbovenop heeft waarschijnlijk weinig effect, zo weinig dat je alleen in een directe vergelijking zou kunnen horen. Dat heeft ermee te maken dat de tweeter verticaal al redelijk bundelt bij frequenties waarover het hier gaat. Er is wel wat voor te zeggen om de maten van het trapezium (dus ook de hoogte) hetzelfde te houden als die van het ontwerp.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

De maten van de facet wil ik ook hetzelfde laten, moet nog kijken HOE ik die facet van de zijkanten ga maken, wordt nog wel een opgave denk ik, omdat ze van 0 naar 36 mm schuin weglopen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door markbakk »

Daarom ben ik ook wel enthousiast over Alexander's website. Hier vind je een methode die met vrij simpele hulpmiddelen toch goede resultaten biedt. Wel een scherpe handzaag nemen...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Kappa7 »

Is zo iets niet mooier?
Je behoud dan de vorm van de speaker beter zichtbaar en het wordt minde lomp.
Naamloos.png
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ja zoiets had ik ook als laatste in gedachten. :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Vandaafg de tweeters binnen gekregen, maar ik dacht dan gebruik ik een kopieer frees, maar dat werkt dus niet, want die frezen zijn vaak wel 1 tot 3 cm lang en als het lager er boven zit betekent dat ik ook een mal moet maken van minimaal 3cm dik om hem die vorm te kunne laten volgen en bv 3mm diep te frezen.
Wat is een andere, evt. betere methode?
Bijlagen
fountek-neocd35h-horn-loaded-ribbon-tweeter.jpg
5c413fba5b3e5c752240eded-1-large.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

Kopieerring gebruiken en een mal maken of laten maken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door pappaleo »

Met een kopieerring. Malletje (laten) maken met een overmaat van (kopieerring diameter - freesdiameter) / 2. En dan de mal plaatsen, freesdiepte instellen en gaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Henkjan »

wat Leo en Joran zeggen, copieerhuls is wat je nodig hebt

sjabloon: FreesKees heeft (als hij t bewaard heeft) van die tweeter nog wel de tekening :bakkie:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door ray5150 »

Wat de vraag (bij mij) oproept of Peterl over een kopieerring beschikt, of dat er voor zijn bovenfrees, (een Topcraft als ik het goed zag) eigenlijk wel eentje leverbaar is ?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

ray5150 schreef:
Wat de vraag (bij mij) oproept of Peterl over een kopieerring beschikt, of dat er voor zijn bovenfrees, (een Topcraft als ik het goed zag) eigenlijk wel eentje leverbaar is ?
Top mannen, ik heb de kopieerring gevonden in de doos, wist niet waar het ding voor was :lol:
Nu moet ik alleen nog de mal maken met een overmaat van de frees tot de kopieerring. :goedzo:
Zitten zelfs reserve koolborstels in de doos.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Joran
Hoho zonder N van Nathalee graag [-X
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Ter verduidelijking, 2 foto’s uit m’n Calpamos topic:
288C5293-58B3-4E6B-8664-3CFCE199DDD7.jpeg
B3099357-B4E8-4BBE-993D-5D5E18088397.jpeg
De mal heeft Kees voor me gemaakt, je moet dan ook rekening houden met de radius van je frees. Die opening moet iets groter zijn, volgens de formule die Leo noemt. Een kopieerhuls is iets als dit (voor mijn machine dan):
F088F9C0-D59E-4856-BD61-C54E87F7D598.jpeg
Edit: we zaten even dubbel, je hebt eea al gevonden :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Dit is de ring, deze is 17,4 mm de frees 12 mm dus 2,7mm overmaat als ik het goed heb.
Bijlagen
afbeelding_2021-03-31_201849.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
Henkjan schreef:
Joran
Hoho zonder N van Nathalee graag [-X
sollie, geen leesbril op gehad :hide:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik had deze week luidsprekers besteld en kreeg maar geen bericht van de betaling dus een mail naar het bedrijf gestuurd, blijkt dat ze gehacked waren dit weekend en de betaling door werd geschreven naar een andere buitenlandse rekening, geld weg, luidsprekers weg.
Controleer dus goed of het rekeningnr klopt waar je het naar over maakt. ik heb een regeling getroffen met het bedrijf en krijg nu alsnog mijn woofers en midtoners met een flinke schade post.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Het antwoord is PayPal. Als je met een bankoverschrijving (Ideal oid) hebt overgemaakt is het verrekte lastig wat te verhalen, als het al lukt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Normaal betaal ik meestal met paypal, maar hier was dat niet mogelijk, ik had zelf ook moeten twijfelen aan de betaling.
Maar het is de eerste keer dat me dit gebeurt, ik koop bijna al mijn aankopen via internet en zoiets is nooit eerder gebeurt.
En het klopt, er is niets te verhalen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Heb het een keer gehad, verhaal hier wel verteld dacht ik, een (vond ik) dure lamp boven de eettafel besteld. De shop bleek al failliet te zijn en bleef toch gewoon open. Had met PayPal betaald en kon de betaling tegenhouden. Wat ik toen verzuimd had en nu wel altijd doe met dit soort dingen is heel simpel de naam van de shop googlen, als er wat aan de hand is komt het vaak wel boven drijven. Kleine dingen maakt me niet uit maar grotere aankopen altijd Paypal. Als een verkoper dit niet wil is het jammer maar helaas.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Dit was een bekend elektronica, versterker bedrijf waar ik ooit vaker heb gekocht, maar het rekeningnummer was veranderd, ze waren gehacked in het weekend. maar hopelijk komen me speakers nu wel in de komende dagen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Ok, dan is het helemaal vervelend, ook voor de verkopende partij. Nou hopelijk komt het goed met je bestelling.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef:
Ok, dan is het helemaal vervelend, ook voor de verkopende partij. Nou hopelijk komt het goed met je bestelling.
Hij was heel coulant, hij heeft ong. 60% opgehoest van het bedrag en ik nog 40%, dus erg netjes.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door markbakk »

Ik vind dat jij heel coulant bent geweest. Gehackt worden is niet de schuld van de klant. En dan ga ik ervan uit dat de verkoper de waarheid spreekt. Maar wel vervelend dit!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Douwe84 »

Is de betaling niet te storneren? Ik vind je ook erg coulant namelijk.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Douwe84 schreef:
Is de betaling niet te storneren? Ik vind je ook erg coulant namelijk.
Misschien wel maar ik maak het geld over op een onbekende rekening waar hij niets van krijgt, vervolgens stuurt hij mij materiaal waar hij geen geld voor heeft gekregen. We zijn dus beide het schip in gegaan, ik heb hier wel een goed gevoel bij en dat vind ik ook belangrijk.
De bank kon niets doen aan een buitenland rekening als je die zelf hebt overgemaakt alleen automatische overschrijving kan terug.
Er zijn ergere dingen in het leven denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”