Composiet versterker MK1-V2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composiet versterker MK1-V2
Bedankt voor deze update! Ik dacht eerst de tijd te nemen om de rest van de versterker uit te zoeken maar de levertijden bleven oplopen...
Re: Composiet versterker MK1-V2
Zow das een beste trafo
Nou ja, beter meer verlegen dan om verlegen
Die heeft wel een inschakelbegrenzer nodig! En die moet ook nog ergens.
Zou de trafo opschuiven en de printen aan 1 zijkant zetten. Voor normaal gebruik kan dat prima. Wordt niet zo heet. Kantelen kan ook i.d.d. Maar neem dan wel minimaal 5mm dik hoekprofiel naar de zijkant.
Zou de trafo opschuiven en de printen aan 1 zijkant zetten. Voor normaal gebruik kan dat prima. Wordt niet zo heet. Kantelen kan ook i.d.d. Maar neem dan wel minimaal 5mm dik hoekprofiel naar de zijkant.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Het valt wel mee, het is een trafo met een stuk of 8 24v uitgangen, 225va. Erg plat enzo. Komt uit een zogenaamde UTP tranceiver hub. Had hem al een poosje liggen en beetje zonde om dat nieuwe trafo's hiervoor te bestellen. PCB's op zijn kant is geen optie, behuizing is daar net te laag voor en de LM3886 zit al op de print.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Oh dat is wel heel mooi. De hoogte is moeilijk te zien op de foto. Met dat vermogen gaat het nog wel zonder softstart. Zou dan de printen aan 1 kant doen. Hou wel de signaal ingangen ver weg van de trafodraden. Ik leg ze meestal in de hoek onder de print naar achteren. En hou de trafodraden zo kort mogelijk. Dat kan prima hier.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Heeft iemand nog tips voor welke bedrading te gebruiken (type/dikte/afscherming) voor de interne bedrading? Dus voor stroomvoerende draden en signaalvoerende draden?
En over inschakelbegrenzer gesproken: Daar was jij toch mee bezig Pjotr? Ik ben daar ook in geïnteresseerd omdat ik zag dat deze ook kan inschakelen door middel van een externe trigger. Mijn voorversterker heeft die mogelijkheid en dat lijk me superhandig om te gebruiken.
En over inschakelbegrenzer gesproken: Daar was jij toch mee bezig Pjotr? Ik ben daar ook in geïnteresseerd omdat ik zag dat deze ook kan inschakelen door middel van een externe trigger. Mijn voorversterker heeft die mogelijkheid en dat lijk me superhandig om te gebruiken.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Klopt. Ben met de laatste loodjes van de software bezig en de printen moeten nog aangepast.
Voor de bedrading van de speakers is 1mm2 genoeg. 230V kan standaard 0,75mm2 zijn. De trafodraden kunnen meestal direct naar de printen, Voor het signaal gebruik ik zelf Tasker C286. Maar ieder stukje dubbeladerig microfoonkabel is goed. Deze b.v. is mooi dun: https://www.allekabels.nl/microfoon-kab ... kabel.html
Voor de bedrading van de speakers is 1mm2 genoeg. 230V kan standaard 0,75mm2 zijn. De trafodraden kunnen meestal direct naar de printen, Voor het signaal gebruik ik zelf Tasker C286. Maar ieder stukje dubbeladerig microfoonkabel is goed. Deze b.v. is mooi dun: https://www.allekabels.nl/microfoon-kab ... kabel.html
Re: Composiet versterker MK1-V2
Vandaag de amp even de sporen gegeven. Ik ben altijd al fan van de LM3886 versterkers en deze doet daar niet aan onder. Gedetailleerd, ruimtelijk en vermogen te over. Groot succes dus Pjotr, bedankt voor het werk wat je erin gestoken hebt.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Re: Composiet versterker MK1-V2
Niet zozeer om de mieren te misbruiken maar voor eventuele nabouw: Hou signaal en power zover mogelijk van elkaar uit de buurt, om eventuele overspraak te voorkomen. B.v. de rechter print op de foto: De voeding loopt daar onder de print onder de op-ampjes door. Die zijn gevoelig voor kleine spanningsinductie. Nu zit daar wel een aardvlak onder aan de andere kant van de print, maar toch... Er lopen piekstomen van 10A bij flinke belasting. Beter is om de voeding links langs de print te leggen uit de buurt van de opamps. Of rechts langs de kast bovenin. Dan de draadjes van de signaalingang uit de buurt van power draden. Die dus het beste rechtsom langs de kast over de bodem. Om strooivelden te minimaliseren/onderdrukken is het het ook beste om powerdraden langs het metaal van de kast te leggen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 29 mar 2021, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Mee eens Peter, door de grote van de trafo was het lastig plek te vinden voor de andere onderdelen. Met twee, kleinere trafo's of een grotere behuizing is het makkelijker.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Maar dan is deze niet gebalanceerd aangesloten?
Ik meende dat dat bij deze het voordeel ook was.
Ik meende dat dat bij deze het voordeel ook was.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Je hebt gelijk Hans, had ik nog niet eens opgemerkt. Ik hoop dan wel dat de "min-in" op de print met gnd doorverbonden zit. Zie: viewtopic.php?f=7&t=29248&start=250
Re: Composiet versterker MK1-V2
Die post zocht ik nog, dank. In principe gebruik ik de zaken hier single ended.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Het begin is er. Dat SMD solderen gaat niet verkeerd, al zeg ik het zelf.
Foto met de telefoon is helaas niet zo scherp...
Goed licht met solderen is wel een vereiste, merk ik. Maar met goed licht (en een leesbril) gaat het wel.
Goed licht met solderen is wel een vereiste, merk ik. Maar met goed licht (en een leesbril) gaat het wel.
Re: Composiet versterker MK1-V2
Dat gaat al goed
Kwestie van oefenen en dun soldeer gebruiken
Dat moet wel. Nog wel even doen. Speelt wel zo maar met onnodig veel ruis.
Hmmm, zo te zien nietPjotr schreef:.....................................Ik hoop dan wel dat de "min-in" op de print met gnd doorverbonden zit. Zie: viewtopic.php?f=7&t=29248&start=250
Re: Composiet versterker MK1-V2
Inmiddels heb ik wat meetwaarden van de NAD VV gevonden op https://stereo-magazine.com/review/nad-c-658-review :Pjotr schreef:Is erg vaag wat ze opgeven. Is niet uit op te maken wat het voorstelt. Foei, maar we zijn het gewendmaat schreef:Ik ben in bezit van een Nad C658 voorversterker/streamer (https://nadelectronics.com/wp-content/u ... OM_v05.pdf) die ik wil gaan gebruiken om deze versterker aan te gaan sturen. De enige specificatie die ik kan vinden over de output is de volgende:
Maximum voltage output -IHF load: >4.5 V (ref. 0.1 % THD)Moet ik dan nog weer andere waarden voor R23 en R24 nemen?![]()
Ik zou vooralsnog de versterking van 10x aan houden en bezien hoe dat uit komt.
- Maximum output voltage (1 kHz, 1% THD): 5 V
Amplification factor from high level input: 21.4 dB
Distortion factor at 30 mV: 0.02 %
Distortion factor at 300 mV: 0.004 %
Distortion factor at 1 V: 0.003 %
Intermodulation 30mV: 0.003 %
Intermodulation 300mV: 0.001 %
Intermodulation 1 V: 0.001 %
Signal-to-noise ratio at 0.3 V (line in 500mV): 89/86 dB(A)
Signal-to-noise ratio at 0.03 V (line in 500mV): 73/75 dB(A)
Input Sensitivity Line for 1 V Out: 85 mV
Overload resistance: 2.3 V
...
Re: Composiet versterker MK1-V2
Wat ik aangaande die gevoeligheid schreef geldt met name voor een digitale volume regeling zoals die bij losse DA convertors meestal aanwezig is. Dan matcht het dynamisch bereik van de DAC en de versterker optimaal. Al is dat met de moderne 24-bits DAC's minder relevant geworden met hun veel hogere resolutie dan 16-bitters.
Bij een analoge volume regeling zoals bij deze NAD speelt dat niet zo. Dan is het een kwestie van proberen eigenlijk wat voor je gevoel het beste uit komt: Bij normaal op huiskamerniveau luisteren hoort de volumeknop min of meer op "12 uur" te staan. Het lijkt er i.d.d. wel op dat je hier met 10x beter uit komt.
Bij een analoge volume regeling zoals bij deze NAD speelt dat niet zo. Dan is het een kwestie van proberen eigenlijk wat voor je gevoel het beste uit komt: Bij normaal op huiskamerniveau luisteren hoort de volumeknop min of meer op "12 uur" te staan. Het lijkt er i.d.d. wel op dat je hier met 10x beter uit komt.
