de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

leonidas schreef:
ijk word ik hier triest en moedeloos van.

Voor de zoveelste keer wordt mij de meet en regel techniek door de strot geduwd.
Op mijn verzoek aan Wouter om een eigen draadje hiervoor te starten wordt niet gereageerd.
Er wordt zelfs , van mij verwacht , dat ik meewerk en getallen ga geven (afsnoepen?).
Jeroen , ook jij gooit olie op het vuur.
Jij zou als geen ander moeten weten , hoe hoog mij dit zit.
Kun jij je herinneren dat ik onze afspraak wilde annuleren , toen jij je meetsysteem wilde meenemen ?

Ik ontwerp systemen die ervaren en beluisterd moeten worden en NIET gemeten.
Ik vind deze vorm van hacken beledigend en respectloos ten aanzien van mijn manier van aanpak.

Het lijkt mij het beste om weer een tijdje niet in mijn eigen draadje te posten.
Hopen dat het overwaait.
Anders , als ik iets heftiger reageer , wordt mijn draadje weer gesloten ?

mvgr. Leon.
Waar gooi ik olie op het vuur? Of mag ik überhaupt niet reageren anders dan dat ik Wouter actief aan zou spreken op het feit dat hij aan het meten slaat?

Volgens mij reageer ik neutraal met de intentie om te helpen, ik reageer niet op zijn metingen, ik benadruk het luisteren bij tunen van de weerstand, en eerder wees ik Wouter erop waar hij eventueel teveel afwijkt van jouw ontwerp.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door anonamemouse »

Ah, de lente...
De bomen krijgen weer blaadjes, knoppen veranderen in bloemen, de tenen van Leon worden langer...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

20210320_110529.jpg
Respect trouwens voor het wisselen bij een luistersessie, die dingen zijn zwaar.
jeroen_d schreef:
Volgens mij reageer ik neutraal met de intentie om te helpen, ik reageer niet op zijn metingen
Kon ook niet, uit respect voor Leon ga Ik toch zijn draadje niet vullen net metingen uit mijn luisterruimte! Hardbats gaf ook aan na het bouwen te zullen gaan meten. Ik had alleen een ontwerpvraag, net als bijv. Henkjan die vroeg naar de zijschotten van BOB.
Laatst gewijzigd door wouter op za 20 mar 2021, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Sorry aan Wouter en Jeroen.
Was weer niet zo persoonlijk bedoeld.(maar kwam wel zo over0
Ik ben alleen alergisch voor metingen en analyses van mijn manier van ontwerpen.
Ik heb gewoon liever niet dat dit binnen mijn draadje gebeurt.
Maak er een apart draadje voor dan doe je mij een grote lol.

Laten we weer over gaan tot de orde van de dag of zo.

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Yes! Ik respecteer dat! vergeet niet dat ik ook op gehoor luidsprekers afgestemd heb vroeger, en streef naar lage orde filtering. Niet als doel, muziek is het doel.

Maar ik mis de OB sound, en iedereen hier vond het geweldig. Maar het past niet in 9 van de 10 huishoudens met opgroeiend gezin - speakers ruim een meter van de muur en open en kwetsbaar.

Ik heb vele super tevreden klanten in de muzikanten hoek, en ik wil dit ook voor mezelf en voor home audio. Er is een 'gat denk ik.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Kopie van mijn Facebook post gisteren.

This afternoon I moved my Lii F15 set to Ed de Jong's place.
He can have them for 2 weeks and then we start talking about what he really wants.
Ed is one of those people who preferred the F15 set over the Liionidas Open Baffle.
For me this was nice also because I coukd hear my design over Ed's set.
About the best 300B set amp I ever heard !!
Makes the F15 set even shine more.
It was almost scary to hear my own design over this set.
In about 15 minutes the set was voiced for Ed's room and taste.
Ed (76) is stil modding tube amps for customers.
He says : "It's my way to stay young"
And I couln't agree more.
Bijlagen
5B5E8854-F5F5-4887-9966-1A4742BF15B8.JPG
IMG_0514.JPG
IMG_0515.JPG
IMG_0516.JPG
IMG_0517.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Hé, da's off topic en ik denk dat het chique zou zijn eerder de ontwerper van de recent ontworpen fullrange, Lao Lii?, de credits te geven. Of zit er een heel ingenieus ontwerp achter?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Ehhhh...?
Laatst gewijzigd door Walt op za 20 mar 2021, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Niet zo off topic als het lijkt.
Ben hier nu zo'n 3 maanden mee bezig : single driver open baffle (met helper tweeter).
Het is een 55x75 cm open baffle met ~10 graden tilt.
Het geheim zit in het circuit dat ik heb ontworpen.
Het Leonidas ssc (=sound shape circuit).
Dit compenseert voor Baffle-loss en de stijgende spl.
Er zitten GEEN caps in het circuit !!
Na heel lang tweaken begint dit systeem een concurrent te worden voor de Liionidas Open Baffle.
Van de laatste 8 luisteraars waren er 3 die dit aangenamer vonden.
Voordeel is dat dit een hoog rendement heeft. Ik schat zo'n 93/94 dB/watt.
Daardoor is het uitermate geschikt voor de dark side met set tube amps vanaf 2 watt.
Toen ik mijn eigen systeem bij Ed hoorde , over zijn set, was het bijna beangstigend hoe homogeen en empathisch het geheel klonk.
Een tijdje tweaken , wat ik had besteed , bleek te zijn gebeurd om de tekort komingen van mijn eigen elektronica te compenseren.
Het ssc heb ik nog nooit als toepassing voor open baffle gezien.
Is waarschijnlijk weer iets van een krankzinnige geest (de mijne).
Het zou waarschijnlijk ook goed werken voor de barrel-shape ontwerpen ven Steve Deckert , vandaar dat ik het nog even niet publiceer want anders gaat er weer een fabrikant met mijn ideeën lopen.
Als mensen hierin interesse hebben , kunnen ze komen luisteren en de topologie is voor DHZ uiteraard gratis (als ze het maar geheim houden)

mvgr. Leon.

p.s. ik heb een soortgelijk ontwerp voor de F12 op een 40x80cm open baffle maar daarvan is de spl max een stuk lager en ook het rendement.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Klinkt erg intressant Leon, ik neem aan dat er met o.a. een spoel wordt gewerkt, is het van belang hier een luchtspoel van hoge kwaliteit in te zetten of werkt een kernspoel ook?

Gr. Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Een bafflestep en een compensatie voor het oplopen kan prima zonder condensatoren.

Even boxsim opstarten en wat pielen met je gemeten curve, kwartiertje werk als je een beginpunt zoekt?
lii.png
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Klopt Walt , als je geen caps gebruikt blijven er spoelen en weerstanden over.
De hele schakeling met dure luchtspoelen klonk niet anders dan met kernspoelen.
Echt uit geprobeerd .
Ik adviseer aspirant bouwers dus "fatsoenlijke" kernspoelen want dat scheelt een hoop geld.

Bij Ed zijnde moest ik e.e.a. aan de ruimte aanpassen.
Ik heb toen vermogensweerstanden van Ed gebruikt.
Die bestelde hij in Japan.
Dat scheelde wel een slok op een borrel.
Ed beweerde dat ze absoluut klankneutraal waren.
Zal bij een volgende gelegenheid eens informeren naar merk en kosten want dit was wel de moeite waard.

mvgr. Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

@ Wouter ,

Klopt ook Wouter alleen doe ik het met een dubbele baffle step (2x spoel+weerstand)
Ik "knip" de spoel op een punt (afhankelijk van de baffle breedte), door midden waardoor ik over 2 hellingen kan tunen.

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

O, das beter. Niets is meer zonde als de magie weg filteren, kind met badwater, of te weinig waardoor je met de kleuring blijft zitten. Specifiek tunen ben ik ook erg voor.

Vandaar juist ook mijn (onbeantwoorde) vraag... Maar laat dat gerust rusten.
leonidas schreef:
Klopt Walt , als je geen caps gebruikt blijven er spoelen en weerstanden over.
De hele schakeling met dure luchtspoelen klonk niet anders dan met kernspoelen.
Echt uit geprobeerd .
Ik adviseer aspirant bouwers dus "fatsoenlijke" kernspoelen
Ik dacht dat je duidelijk had waargenomen dat C-spoelen het mooiste klonken, en evt monacor stiftkern als budget alternatief :think:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Voor een correctie circuit is het blijkbaar van minder invloed ?
In het Liionidas XO bij voorkeur C-spoelen (bevallen mij het beste).

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Thx, heb je wel eens PHY-HP drivers overwogen/gehoord? Ik niet, maar Lii begint qua prijsstelling die kant op te gaan. Denk dat jij op zoek bent naar het beste, ik heb dit altijd als onbereikbaar en goed onthouden.
Voxativ had je al gehad zo uit mijn hoofd...

Edit:
Ik zie dat je met een 2 componenten shelf bij een fullrange meer een lage Q dip trekt. Dus dan is een 2e sectie wel slim, sowieso geloof ik in goed corrigeren boven eenvoudig corrigeren (die laatste kan namelijk te weinig zijn in een bepaald gebied, of het kind met het badwater weggeooien).
lii2.png
Hierbij is het startpunt een compensator voor dipool afval, maar je kunt ook een dal trekken, en voor gedeeltelijk oplopend hoog compenseren inderdaad - of een stukje tophoog niet filteren en daaronder wel. We een extra uitdaging t.o.v. een filter met caps zeg.... De beste condensator in een filter is geen condensater, maar de beste speaker is één zonder compromis (en geen filter nodig). Beide is in de praktijk heel lastig optimaal te krijgen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

@ Wouter,
Als je nu nog naar de gepubliceerde spl curve van Lii kijkt voor de F12 en vervolgens naar jouw curve.
Dan kun je zien dat deze methode beter werkt omdat eer een soort 3/4 dB sprong zit rond 600/700 Hz.
Ik laat die jump samenvallen met dit circuit en de daarvoor berekende baffle breedte.

Het enige probleem is dat ik niet simuleer.
"iets" in mijn hoofd vertelt me welke richting ik op moet.
Ik weet niet hoe dit werkt en wil het zeker niet geanaliseerd hebben.

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Ik heb het even laten rusten, en even de respons van de F12 bekeken. Dat dal ligt net wat laag om geheel op te vangen met de baffle, maar met wat handig kiezen van de filtering is er zeker wel wat van te maken.

Over de Liionidas ging het nu ineens niet meer, maar je schreef wel 'het probleem is dat ik niet simuleer'.
Ik ga er vanuit dat je er zelf geen problemen mee hebt, ik heb daar ook geen problemen mee.
Als je tijd en geduld hebt kun je ook 'blind' en op gehoor zoeken naar wat er in de fysieke wereld gebeurt met luidsprekers, geluidsdruk etc.

"iets" in je hoofd vertelt je welke richting je op moet....
Nog steeds geen probleem - voor niemand.

Maar waarom heb je er dan moeite mee als iedereen die het zou willen nabouwen er om van te leren metingen aan doet?
Gaat jouw ontwerp slechter klinken als ik het resultaat van je maanden lange inspanning (want op gehoor) naloop in een cyclus van meten/simuleren?

Of ben je ergens bang voor, dat de magie verdwijnt - de fuzz, het ongrijpbare?

Edit... analyse verwijderd


Al met al vind ik het wel op eierschalen lopen in je topic. Ik kom hier niet om mensen te bejubelen, daar schieten we ook weinig mee op. Zoals ik al zei, wij vormen hier de school. Ik blijf graag leren, liefst van zo veel mogelijk verschillende personen/principes. Vaag doen, en opzettelijk vaag blijven terwijl er melding wordt gedaan van reusachtige doorbraken lijkt me meer iets voor een showcase. Dan worden er ook geen vragen gesteld.

Als je het zelf niet weet, maar ook niet wil weten dan is dat gewoon jouw leerstijl, da's toch helemaal prima. Dan moeten de vragen blijkbaar aan anderen gesteld worden, al dan niet in een ander topic. Maar ik denk niet dat iedereen je ontwerpen gaat zitten namaken om vragen te kunnen/mogen stellen.

Het voelt voor mij alleen nu niet oké om een eigen draadje te beginnen, je F8/W15 ontwerp daar volledig uiteen te zetten/analyseren. En dat is nou juist wat ik zo leuk en interessant vind - ik deel dit over mijn eigen ontwerpen ook altijd. Ik wil mezelf noch anderen tekort doen.
Maar ik heb die dingen ook gebouwd met een reden, dus... tja.. Ik post wel een tijdje niets hierover tot het stereo goed spelend heb en ik eerst mijn luisterervaring(en) helder heb. Tot die tijd zal ik me hier in ieder geval beperken tot luisterervaringen, als ik iets te melden heb.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Het lijkt me dat je dat starten van een eigen draadje nu juist wel moet doen. In dit topic voelt Leon zich onder druk gezet vragen te beantwoorden, omdat hij zelf de starter is. Met als voornaamste bedoeling om enthousiasme voor zijn ontwerp te delen en mensen te helpen het na te bouwen. En daar moet het bij blijven en trekt hij een harde grens. Tenminste, dat denk ik te begrijpen.

Dus als jij met de rest van het forum wil delen en leren door het systeem te analyseren, dan is dat beter om in een eigen topic te doen. Dan kan Leon dat gemakkelijk negeren en zich beperken tot datgene wat hij met zijn eigen topic nastreeft.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door pvanlingen »

Lijkt mij heel verstandig. :goedzo:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door satefan »

jeroen_d schreef:
Het lijkt me dat je dat starten van een eigen draadje nu juist wel moet doen. In dit topic voelt Leon zich onder druk gezet vragen te beantwoorden, omdat hij zelf de starter is. Met als voornaamste bedoeling om enthousiasme voor zijn ontwerp te delen en mensen te helpen het na te bouwen. En daar moet het bij blijven en trekt hij een harde grens. Tenminste, dat denk ik te begrijpen.

Dus als jij met de rest van het forum wil delen en leren door het systeem te analyseren, dan is dat beter om in een eigen topic te doen. Dan kan Leon dat gemakkelijk negeren en zich beperken tot datgene wat hij met zijn eigen topic nastreeft.
Netjes verwoord en ben daar ook voorstander van. Ik ben alleen al bang om dit topic te openen, bang dat ik gelijk op mn flikker krijg omdat ik een meetmicrofoon in mn kast heb liggen.

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

satefan schreef:
Netjes verwoord en ben daar ook voorstander van. Ik ben alleen al bang om dit topic te openen, bang dat ik gelijk op mn flikker krijg omdat ik een meetmicrofoon in mn kast heb liggen.

Satefan
Verstop je je duimstok toch :lol: Maar zonder gekheid laat Liionidas nou zijn eigen draadje. En begin een draadje over eigen aanpak, stuk opbouwender en worden beide leuker om te lezen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
Het lijkt me dat je dat starten van een eigen draadje nu juist wel moet doen. In dit topic voelt Leon zich onder druk gezet vragen te beantwoorden, omdat hij zelf de starter is.
Ja amehoela, en dan 4 andere kleuren schroefjes en het is geen Liionidas meer, en moet het filter helemaal opnieuw. Als vragen over je ontwerp als vervelend wordt gezien terwijl het on topic is zou ik dat merkwaardig vinden. Als oud-docent kan Leon heus wel wat hebben, het gaat hier meer over (be)oordelen waarop Leon noch iemand anders zit te wachten. Waarvoor respect, ik ben al heel lang geïnteresseerd in diverse ontwerpen van Leon. Deze kwam voorbij, omdat de W15 te koop kwamen, en daarna de F8. Ik wilde er iets moois mee doen, verder zal ik me beperken tot luisterervaringen.

Edit: heb teruggelezen en zie dat Leon zelf verzoekt een draadje te starten waarin naar believen de eigen leerstijl toegepast kan worden. Sorry Leon, die passage was me minder bijgebleven.
Laatst gewijzigd door wouter op do 25 mar 2021, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

:think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
:think:
+1 :think:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”