Misschien een gekke vraag, maar kan het niet zo zijn dat de versterker overbelast wordt door de hoge belasting ?
Ik kan me goed voorstellen dat de versterker zich verslikt in 1 Ohm, dat is bijna een kortsluiting. niet alle amps kunnen dat leveren.
Verterker val uit na paar min
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verterker val uit na paar min
Dat ligt wel voor de hand. Daarbij opgeteld dat een parallelschakeling van 2x "2 ohm" op bepaalde frequenties waarschijnlijk minder is dan 1 ohm, denk ik inderdaad aan overbelasting en dus in werking treden van de beveiliging.
Ben benieuwd wat er gebeurt bij serieschakeling.
Ben benieuwd wat er gebeurt bij serieschakeling.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Verterker val uit na paar min
In de regel zijn car audio versterkers wel bestand tegen 1 ohm belasting, zie ook de specs van de gebruikte Orion 600d:
Class-D Monoblock Amplifier
RMS Power Output:
250 watts x 1 chan. @ 4 Ohms
400 watts x 1 chan. @ 2 Ohms
600 watts x 1 chan. @ 1 Ohm
De Rdc van de sub is de laagste impedantie die de versterker zal zien, als er een gepoorte kast wordt gebruikt heb je zelfs 2 impedantiepieken of verschillende frequenties die veel hoger dan 1 ohm zijn, zie ook de impedantiekarakteristiek van een subwoofer in een gepoorte kast. Geen enkel probleem....mits de bekabeling en accu het allemaal aankunnen.
Class-D Monoblock Amplifier
RMS Power Output:
250 watts x 1 chan. @ 4 Ohms
400 watts x 1 chan. @ 2 Ohms
600 watts x 1 chan. @ 1 Ohm
De Rdc van de sub is de laagste impedantie die de versterker zal zien, als er een gepoorte kast wordt gebruikt heb je zelfs 2 impedantiepieken of verschillende frequenties die veel hoger dan 1 ohm zijn, zie ook de impedantiekarakteristiek van een subwoofer in een gepoorte kast. Geen enkel probleem....mits de bekabeling en accu het allemaal aankunnen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Verterker val uit na paar min
Uit een specblad haal ik dat de Orion 600D 290 watt rms levert bij 4 ohm. Er van uitgaande dat Pmax stroombegrensd is (wat erg waarschijnlijk is) zal die versterker bij 1 ohm maar 1/4 van dat vermogen leveren, wat dus slechts 75 watt rms is. En als de woofer niet zo erg gevoelig is, is 75 watt niet zoveel zodat bij wat hoger geluidsvolume de versterker wel in beveiliging zal schieten.
Misschien de tip van HenkJan opvolgen: eens testen met een andere woofer.
https://www.manualslib.com/manual/11628 ... e=7#manual
De specs die Bertje opsomt liggen wel hoger (maar liefst 9 dB bij 1 ohm...). Ik weet niet wat de werkelijk specs zijn. Dat maakt natuurlijk wel verschil.
Misschien de tip van HenkJan opvolgen: eens testen met een andere woofer.
https://www.manualslib.com/manual/11628 ... e=7#manual
De specs die Bertje opsomt liggen wel hoger (maar liefst 9 dB bij 1 ohm...). Ik weet niet wat de werkelijk specs zijn. Dat maakt natuurlijk wel verschil.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Verterker val uit na paar min
De Orion is CAE2006 compliant, die waardes kloppen gewoon. Ik herstel en meet veel klasse d mono's en die leveren dat vermogen op 4, 2 en 1 ohm wel.
Maar ik vermoed of een defect aan de versterker, of bekabeling of spanningsvoorziening als oorzaak.
Maar ik vermoed of een defect aan de versterker, of bekabeling of spanningsvoorziening als oorzaak.
