HF304 schema vraagje
Moderator: Beheerdersteam
HF304 schema vraagje
Ik ken Philips als een zuunige fabrikant die nooit verder gaat dan strikt noodzakelijk in componentkeuze. Nu bekijk ik mijn verse aanwinst, een HF304 en zie daar een gigantische (470nF) -hoog kwaliteit- condensator zitten:Dit is C3 in het schema en deze sluit het signaal op het rooster van de onderste helft van de long-tail fasedraaier kort:Waarom is deze zo groot, een waarde van 22 of 47nF had toch ook volstaan? Dat zal wel niet kloppen want zoals gezegd, Philips zal dit niet per ongeluk zo hebben gekozen. Heeft het te maken met het aansturen via de long-tail kathode?
Re: HF304 schema vraagje
Hallo Jeroen,Jeroen211 schreef:Ik ken Philips als een zuunige fabrikant die nooit verder gaat dan strikt noodzakelijk in componentkeuze. Nu bekijk ik mijn verse aanwinst, een HF304 en zie daar een gigantische (470nF) -hoog kwaliteit- condensator zitten:IMG_20210316_194006823.jpgDit is C3 in het schema en deze sluit het signaal op het rooster van de onderste helft van de long-tail fasedraaier kort:KnipselHF304.JPGWaarom is deze zo groot, een waarde van 22 of 47nF had toch ook volstaan? Dat zal wel niet kloppen want zoals gezegd, Philips zal dit niet per ongeluk zo hebben gekozen. Heeft het te maken met het aansturen via de long-tail kathode?
De versterker heeft een globale tegenkoppeling van de kathode van de ingangsbuis afgenomen achter de transformator. Met de twee kantelpunten van de condensatoren voor de eindbuis en de transformator zit je al aan 180graden gedraaide fase. De grote condensator van 470nF levert ook nog wat gedraaide fase en dan gaat de versterker motorboten. Dat wordt nu waarschijnlijk voorkomen door het laagste kantelpunt zo laag te leggen dat bij openlus versterking van 1 nog net geen 180graden fasedraaing hebt.
Groet rekenaar
Motorboten,is een term in de buizen versterkers.
Staat voor laagfrequent oscilleren,waarbij de voeding onvoldoende afgevlakt,ontkoppeld, is.
Staat voor laagfrequent oscilleren,waarbij de voeding onvoldoende afgevlakt,ontkoppeld, is.
Motorboten ontstaat meestal door terugwerking via de voeding.
Als de voeding niet voldoende ontkoppeld is, dan kan het gebeuren dat variaties in de voedingsspanning van bijvoorbeeld de eindtrap via de voeding terecht komen in één of meer voortrappen.
Neem een simpele versterker die bestaat uit een triode en een eindpenthode. Variaties in de voeding van de eindtrap komen via de voeding terecht in de voortrap. Die worden door de voortrap versterkt, maar ook in fase gedraaid. De variaties in de eindtrap worden in dit geval tegengewerkt waardoor geen motorboten optreedt.
Echter nu komt er nog een versterkertrap bij. De spanningsvariaties in de eindtrap worden nu door twee trappen versterkt waardoor het teruggevoerde signaal nu in fase is met de variaties in de eindtrap.
Je hebt nu eigenlijk een oscillator gemaakt, op een heel lage frequentie. Het oscilleren is hoorbaar door een ploppend geluid in de luidspreker. Dat is motorboten.
Om het te voorkomen is het zaak om ervoor te zorgen dat spanningsvariaties in de eindtrap niet in de voortrappen terecht komen. De voeding moet dus zeer goed ontkoppeld zijn, ook voor zeer lage frequenties.
Het beste is nog om de voortrappen apart te voeden. Immers dan kan geen terugwerking plaatsvinden.
Het is dus oppassen als een even aantal versterktrappen voor de eindtrap aanwezig zijn.
Ah duidelijk, ik kende het ergens anders van;
https://www.urbandictionary.com/define. ... torboating
https://www.urbandictionary.com/define. ... torboating