Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Moderator: Beheerdersteam
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Een echte leerervaring heb ik opgedaan met de bouw van de Annastasia van Triode Dick. Na het gladstrijken van een aantal plooitjes in het begin speelde de versterker prima. Er bleef echter één hardnekkig probleem, en dat was de vrij indringende mechanische brom uit de voedingstrafo als ik de hoogspanning inschakelde, die was op ca 2 meter van de versterker hoorbaar, en dus echt teveel. Ook werd de trafo flink heet. Ik dacht dat de voedingstrafo niet in orde was en was bezig met de aanschaf van een nieuwe. Bij de demontage van de oude trafo viel me een detail op. De bouten door het blikpakket waren boven voorzien van nylon busjes, en die zelfde busjes had ik aan de onderkant door het chassis geplaatst, en dat bleek fout. De busjes aan de onderkant moeten in de trafo zodat de bout door het blikpakket geen contact maakt met dat blikpakket. Iedere buizenliefhebber weet dat waarschijnlijk, maar ik niet en ik deed het dus verkeerd. Kort en goed: de busjes correct gemonteerd en ziedaar: de trafo is vrijwel doodstil, op 15cm kun je heel iets horen. Ik heb nu ook ruim 10 volt meer op de uitgangstrafo`s, en de voedingstrafo blijft nu lauw in plaats van fors heet.
De publicatie: Transformer and Inductor Design Handbook van Colonel Wm. T. McLyman beschrijft in hoofdstuk 3-12 exact hoe het moet en dus wat ik fout had gedaan. Een leerervaring voor altijd dus!!!
De publicatie: Transformer and Inductor Design Handbook van Colonel Wm. T. McLyman beschrijft in hoofdstuk 3-12 exact hoe het moet en dus wat ik fout had gedaan. Een leerervaring voor altijd dus!!!
Laatst gewijzigd door jwvanwijngaarden op di 16 mar 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Mooi opgelost
De bouten met de aandruk plaatjes vormen een kortsluitwikkeling in het magnetisch veld van de trafo
grote transformeren 3 kw mag je niet eens in een , Zeg maar op maat gemaakte plaat ijzeren kast vastbouten, dat heb ik ondervonden
De bodem van de kast werd warm en zoemde mee op 50hz
Maar een plankje onder gelegd en met isolatie ringen welke voor rvs en rvs m10 bouten gebruikt
De bouten met de aandruk plaatjes vormen een kortsluitwikkeling in het magnetisch veld van de trafo
grote transformeren 3 kw mag je niet eens in een , Zeg maar op maat gemaakte plaat ijzeren kast vastbouten, dat heb ik ondervonden
De bodem van de kast werd warm en zoemde mee op 50hz
Maar een plankje onder gelegd en met isolatie ringen welke voor rvs en rvs m10 bouten gebruikt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Mooi verhaal, en ook dat je het post. Typisch iets dat snel fout gaat, goede tip voor de buizenbouwers hier.
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Goede middag all,
IK zie dat de trofo's plat zijn gemonteerd, dat is handig ivm de aansluitingen die dan gelijk aan de goede kant van de bovenplaat zitten, geen draden door tules enzo.
Ik wil dat ook eventueel gaan doen.
Moet je dan nog opletten in welke stand je ze monteert? De spoel richting ten opzichte van elkaar?
En die mooie kapjes, zijn die los te koop?
M.v.g.
Ruud.
IK zie dat de trofo's plat zijn gemonteerd, dat is handig ivm de aansluitingen die dan gelijk aan de goede kant van de bovenplaat zitten, geen draden door tules enzo.
Ik wil dat ook eventueel gaan doen.
Moet je dan nog opletten in welke stand je ze monteert? De spoel richting ten opzichte van elkaar?
En die mooie kapjes, zijn die los te koop?
M.v.g.
Ruud.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Als je het zo leest is het natuurlijk logisch, maar denk er maar aan.jwvanwijngaarden schreef: ↑di 16 mar 2021, 11:32De busjes aan de onderkant moeten in de trafo zodat de bout door het blikpakket geen contact maakt met dat blikpakket. Iedere buizenliefhebber weet dat waarschijnlijk, maar ik niet en ik deed het dus verkeerd.
Bedankt voor je bericht. Het is een waardevolle tip.
Douwe
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Ja de stand is belangrijk!Cesar schreef: ↑za 31 dec 2022, 12:41Goede middag all,
IK zie dat de trofo's plat zijn gemonteerd, dat is handig ivm de aansluitingen die dan gelijk aan de goede kant van de bovenplaat zitten, geen draden door tules enzo.
Ik wil dat ook eventueel gaan doen.
Moet je dan nog opletten in welke stand je ze monteert? De spoel richting ten opzichte van elkaar?
En die mooie kapjes, zijn die los te koop?
M.v.g.
Ruud.
Dat is uit te vinden met een koptelefoon op de uitgangstrafo (speaker aansluiting),terwijl de voedingstrafo onder spanning staat.
Hoor je een brommetje dan de trafo afstand groter maken of verdraaien tot je niets meer hoort.
Dit kan natuurlijk ook met een scope op de uitgang.
Dezelfde methode werkt ook bij het plaatsen van een smoorspoel in de voeding.
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Dag Ruud, ik heb de liggende transformatoren zo gemonteerd dat de kernen haaks op elkaar staan. Dat is ook met deze wijze van monteren eenvoudig te doen en wordt in al mijn boekjes en publicaties aanbevolen. Eigenlijk is er -als je de keus hebt- geen reden om het niet te doen. De smoorspoelen heb ik om die reden ook haaks en hangend aan de chassisplaat gemonteerd. Daarmee zijn de kernen van voedingstrafo, uitgangstrafo`s en smoorspoelen in drie verschillende richtingen gemonteerd. De kapjes heb ik bij aankoop van de transformatoren bij Leszek Ogonowski gelijk meebesteld. Je kunt bij hem ook kapjes meebestellen als je voor staande montage kiest. (http://www.ogonowski.eu/transformers/) Ik ben ze op het internet ook bij de Tonefactory tegengekomen.
Douwe, ik kwam er destijds op omdat de trafo stevig lawaai maakte en erg warm werd, terwijl toch alles netjes was aangesloten. Dank voor de vriendelijke woorden!
Democles: je was me voor, inderdaad een methode, maar ik draai niet graag aan zo`n dikke homp ijzer met aan twee kanten hoogspanning erop...
Douwe, ik kwam er destijds op omdat de trafo stevig lawaai maakte en erg warm werd, terwijl toch alles netjes was aangesloten. Dank voor de vriendelijke woorden!
Democles: je was me voor, inderdaad een methode, maar ik draai niet graag aan zo`n dikke homp ijzer met aan twee kanten hoogspanning erop...
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
democles schreef: ↑za 31 dec 2022, 14:12Ja de stand is belangrijk!Cesar schreef: ↑za 31 dec 2022, 12:41Goede middag all,
IK zie dat de trofo's plat zijn gemonteerd, dat is handig ivm de aansluitingen die dan gelijk aan de goede kant van de bovenplaat zitten, geen draden door tules enzo.
Ik wil dat ook eventueel gaan doen.
Moet je dan nog opletten in welke stand je ze monteert? De spoel richting ten opzichte van elkaar?
En die mooie kapjes, zijn die los te koop?
M.v.g.
Ruud.
Dat is uit te vinden met een koptelefoon op de uitgangstrafo (speaker aansluiting),terwijl de voedingstrafo onder spanning staat.
Hoor je een brommetje dan de trafo afstand groter maken of verdraaien tot je niets meer hoort.
Dit kan natuurlijk ook met een scope op de uitgang.
Dezelfde methode werkt ook bij het plaatsen van een smoorspoel in de voeding.
Goeie tip dat met die koptelefoon.
Thanks voor de info.
-Ruud-
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Nooit, werkelijkheid nooit geweten dat de bouten geen contact met het trafoblik mogen maken. De vintage trafo's die ik gebruik hebben vaak alleen een laagje teer als isolatie. Het is de moeite waard om hier eens mee te experimenteren, dank voor het delen!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Bouten mogen best contact maken met het trafoblik, alleen mag je diezelfde bouten niet gebruiken om de trafo te monteren als je een alu of stalen chassis gebruikt, je creëert namelijk via de bouten en het chassis een kortsluitwikkeling.
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Dus met wat, bijvoorbeeld, TriodeDick doet; rubber tules in de chassisplaat en daar de trafo op monteren, ben je uit de zorgen?
Mvg, Paul
Mvg, Paul
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Annastasia: een lastig probleem eindelijk opgelost!!
Ja, maar in mijn geval heb ik de trafo`s direct op de chassiplaat gemonteerd, en in de nieuwe situatie is de trafo op verder dan 20 cm afstand ook niet meer te horen. Bij mijn trafo`s met liggende montage,had ik maar erg weinig speling tussen het te zagen gat waar de trafo in viel en de rand van de trafo. In geval ik rubber tules zou gebruiken zou ik schuin in het gat in het chassis kunnen kijken. Dat was geen gezicht, vandaar de montage direct op de chassisplaat. Dat probleem heb je bij staande montage niet. Nadeel daarvan is dat je erg veel draden door één of twee gaten hebt, en je in ieder geval afdekkapjes aan beide zijden nodig hebt. Zo zie je maar, r is altijd wat, en dat is misschien ook wel het aardige...
Sander in mijn geval was die kortsluiting er niet omdat de busjes door de chassisplaat voorkwamen dat daar stroom zou lopen. Ik houd het op de verklaring uit de publicatie die ik in eerste post noemde.
Overigens, ik had je een pb gestuurd, kun je daar nog op reageren?
Sander in mijn geval was die kortsluiting er niet omdat de busjes door de chassisplaat voorkwamen dat daar stroom zou lopen. Ik houd het op de verklaring uit de publicatie die ik in eerste post noemde.
Overigens, ik had je een pb gestuurd, kun je daar nog op reageren?
