Verterker val uit na paar min
Moderator: Beheerdersteam
Verterker val uit na paar min
Goedemiddag,
Ik heb een orion 600d (600rms 1ohm) versterker
En een pg audio 8 inch 800 rms 1600watt dual 2 ohm sub.
Stroom kabels zijn 35mm en 150amp zekering
Heb het net allemaal aangesloten, en met de eerste keer spelen brandde de zekering door.
Heb een nieuwe zekering gehaald en nou valt de versterker uit na een een paar min spelen.
Als ik het even later opnieuw probeer werkt het weer voor een paar min.
Zou het komen doordat de versterker te klein is?
Heb eigenlijk altijd met versterkers gespeeld die te klein waren en nog nooit problemen ondervonden.
Ook heb ik een veel te groote kist gemaakt wat ik nog ga aanpassen.
maar dit kan er niet mee te maken hebben lijkt me.
Ik kom er niet echt uit hoop dat iemand mij kan helpen.
Mvg roy
Ik heb een orion 600d (600rms 1ohm) versterker
En een pg audio 8 inch 800 rms 1600watt dual 2 ohm sub.
Stroom kabels zijn 35mm en 150amp zekering
Heb het net allemaal aangesloten, en met de eerste keer spelen brandde de zekering door.
Heb een nieuwe zekering gehaald en nou valt de versterker uit na een een paar min spelen.
Als ik het even later opnieuw probeer werkt het weer voor een paar min.
Zou het komen doordat de versterker te klein is?
Heb eigenlijk altijd met versterkers gespeeld die te klein waren en nog nooit problemen ondervonden.
Ook heb ik een veel te groote kist gemaakt wat ik nog ga aanpassen.
maar dit kan er niet mee te maken hebben lijkt me.
Ik kom er niet echt uit hoop dat iemand mij kan helpen.
Mvg roy
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Verterker val uit na paar min
hoi Roy, welkom hier
wat vragen:
- wordt de versterker warm?
- gaat er een "protection" lampje (of iets dergelijks) branden?
- heb je een andere woofer (te leen?) die je misschien kan proberen?
- heb je een multimeter?
wat vragen:
- wordt de versterker warm?
- gaat er een "protection" lampje (of iets dergelijks) branden?
- heb je een andere woofer (te leen?) die je misschien kan proberen?
- heb je een multimeter?
Re: Verterker val uit na paar min
Bedankt voor je reactie,
Versterker en kabels worden niet warm.
Er brand normaal een lampje en die gaat uit verder geen lampjes.
Heb wel een andere woofer nog maar heb die woofer nieuw gekocht dus kan niet stuk wezen lijkt mij.
Ik Heb geen multimeter
Versterker en kabels worden niet warm.
Er brand normaal een lampje en die gaat uit verder geen lampjes.
Heb wel een andere woofer nog maar heb die woofer nieuw gekocht dus kan niet stuk wezen lijkt mij.
Ik Heb geen multimeter
Re: Verterker val uit na paar min
Kan eventueel wel een multimeter kopen wat zou ik kunnen meten?
Re: Verterker val uit na paar min
Hoe heb je de dubbele spreekspoel op de versterker aangesloten?
Parallel of serie geschakeld?
Als je ze nu parallel hebt geschakeld, zou ik eens proberen hoe het gaat met een serieschakeling (of eventueel met maar één spreekspoel aangesloten)
Parallel of serie geschakeld?
Als je ze nu parallel hebt geschakeld, zou ik eens proberen hoe het gaat met een serieschakeling (of eventueel met maar één spreekspoel aangesloten)
Re: Verterker val uit na paar min
Heb hem nu parallel aangesloten indd.
En als die in serie schakeling wel werkt betekent het dat de versterker te klein is?
En als die in serie schakeling wel werkt betekent het dat de versterker te klein is?
Re: Verterker val uit na paar min
En als ik hem in serie schakel speel ik dan ook minder rms met mijn woofer?
Ik weet dat De versterker naar beneden gaat maar ben eig ook wel benieuwd hoe dat zit met de sub
Ik weet dat De versterker naar beneden gaat maar ben eig ook wel benieuwd hoe dat zit met de sub
Re: Verterker val uit na paar min
Ik zou ze eerst even in serie zetten en dan graag de min en plus van de spreekspoelen aan elkaar, zodat je een plus en een min overhoud om je versterker aan te sluiten. Als de boel wel heel blijft dan kan het wezen dat je versterker niet helemaal fris is, als de boel er dan nog steeds uit klapt dan issie zeker stuk.
Re: Verterker val uit na paar min
Misschien inderdaad even proberen met 1 spreekspoel, kijken of het dan goed gaat.
Met een multimeter zou je kunnen meten of er 12 volt op de versterker blijft staan,
op het moment dat hij uitgaat. En kijk even je massa kabel na, of deze wel op een
degelijk punt zit aangesloten op kaal metaal. (b.v. Gordelbout onder achterbank)
Wat voor zekeringhouder heb je? Als er dat er 1 is met glaszekeringen met vergulde
uiteinden, daar heb ik zeer slechte ervaringen mee. (waaronder het probleem wat jij nu aangeeft).
Met een multimeter zou je kunnen meten of er 12 volt op de versterker blijft staan,
op het moment dat hij uitgaat. En kijk even je massa kabel na, of deze wel op een
degelijk punt zit aangesloten op kaal metaal. (b.v. Gordelbout onder achterbank)
Wat voor zekeringhouder heb je? Als er dat er 1 is met glaszekeringen met vergulde
uiteinden, daar heb ik zeer slechte ervaringen mee. (waaronder het probleem wat jij nu aangeeft).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Verterker val uit na paar min
ik heb ook wel eens een versterker gehad die volgens de specs 4ohm gebrugd aan kon, en ook tri-mode. kon die geen van beide op enig normaal volume
)
of is er ergens kortsluiting (kijk erg kritisch naar de aansluitingen van de LS kabels, dat er niet zo'n heel dun draadje van de + niet onder de klem zit en kortsluiting maakt.Shadow schreef:.... als de boel er dan nog steeds uit klapt dan issie zeker stuk.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Verterker val uit na paar min
Of je spanning op de versterker wordt te laag bij zware belasting op 1 ohm. Check massacontact naar de carrosserie en hoofdzekering bij de accu (is dat een glaszekering?).
Re: Verterker val uit na paar min
Als er in de voedingslijn een 150A zekering zit en in de versterker een van 50A, denk ik dat die van de versterker eruit gaat? (dat hoop ik althans)
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Verterker val uit na paar min
Even overheen gelezen dat het een 150A zekering is....Shadow schreef:Als er in de voedingslijn een 150A zekering zit en in de versterker een van 50A, denk ik dat die van de versterker eruit gaat? (dat hoop ik althans)
Glaszekeringen daarentegen kunnen rottig gaan doen en overgangsweerstand geven. Lijken op 't oog gewoon goed, onbelast of met kleine belasting niks aan de hand, maar ga je veel stroom trekken en je houd geen spanning meer over op de versterker en valt ie uit of in protect.
Spanning meten op de versterker als ie hard staat en je weet 't.
Re: Verterker val uit na paar min
Bedankt voor alle reacties.
Heb geen glaszekering er in is wel een anl.
Heb de min kabel gewoon op het frame met kaal metaal.
De ls en stroom kabels zitten allemaal gewoon netjes in de versterker
Maar heb vandaag hele dag auto gereden voor mijn werk en toen ging die er niet uit is echt pas als ik hem harder zet.
Zal morgen kijken of ik tijd heb om een multimeter op te halen en dan de spanning even opmeten.
Heb geen glaszekering er in is wel een anl.
Heb de min kabel gewoon op het frame met kaal metaal.
De ls en stroom kabels zitten allemaal gewoon netjes in de versterker
Maar heb vandaag hele dag auto gereden voor mijn werk en toen ging die er niet uit is echt pas als ik hem harder zet.
Zal morgen kijken of ik tijd heb om een multimeter op te halen en dan de spanning even opmeten.
Re: Verterker val uit na paar min
En zal hem dan ook gelijk ff in serie schakeling proberen kijken of dat wat op lost
-
Stefanovitch
- Berichten: 44
- Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31
Re: Versterker val uit na paar min
Kijk eerst eens alles na,
- Massapunt fatsoenlijk vastgezet aan de carrosserie.
- Massa aan de versterker fatsoenlijk gemonteerd.
- Pluskabel fatsoenlijk gemonteerd aan de accupool.
- Zekeringhouder netjes gemonteerd dus ook de kabels goed vastgezet.
- Pluskabel dik genoeg? met dat vermogen toch wel min 35 tot 50mm2.
- Massakabel moet net zo dik zijn als de Pluskabel.
- Pluskabel naar de Dynamo net zo dik als de accukabel, dus 35 tot 50mm2.
- Als allerlaatste als je massa van de versterker dik genoeg is naar de carrosserie, moet dus je massa van de accu ook dik genoeg zijn naar het massapunt aan de carrosserie.
Dus kortom alles netjes monteren, dan is de kans op storingen minimaal.
Kijk wat je versterker aan kan wat het aantal Ohm's betreft, dus is je woofer 4 ohm dan moet je versterker dat aankunnen en dit geld ook voor 2 ohm.
Is je woofer 2x2 ohm dan moet ie in serie aangesloten worden dus word het 4 ohm of parallel 1 ohm, volgens de wet van Ohm.
Kijk dus goed wat er mogelijk is met je apparatuur. Als ik de calculator invul op basis van jou gegevens is de kabel die je gebruikt al te dun.zie voorbeeld.
Mvgr, Stefanovitch.
- Massapunt fatsoenlijk vastgezet aan de carrosserie.
- Massa aan de versterker fatsoenlijk gemonteerd.
- Pluskabel fatsoenlijk gemonteerd aan de accupool.
- Zekeringhouder netjes gemonteerd dus ook de kabels goed vastgezet.
- Pluskabel dik genoeg? met dat vermogen toch wel min 35 tot 50mm2.
- Massakabel moet net zo dik zijn als de Pluskabel.
- Pluskabel naar de Dynamo net zo dik als de accukabel, dus 35 tot 50mm2.
- Als allerlaatste als je massa van de versterker dik genoeg is naar de carrosserie, moet dus je massa van de accu ook dik genoeg zijn naar het massapunt aan de carrosserie.
Dus kortom alles netjes monteren, dan is de kans op storingen minimaal.
Kijk wat je versterker aan kan wat het aantal Ohm's betreft, dus is je woofer 4 ohm dan moet je versterker dat aankunnen en dit geld ook voor 2 ohm.
Is je woofer 2x2 ohm dan moet ie in serie aangesloten worden dus word het 4 ohm of parallel 1 ohm, volgens de wet van Ohm.
Kijk dus goed wat er mogelijk is met je apparatuur. Als ik de calculator invul op basis van jou gegevens is de kabel die je gebruikt al te dun.zie voorbeeld.
Mvgr, Stefanovitch.
Laatst gewijzigd door Stefanovitch op za 20 mar 2021, 0:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Versterker val uit na paar min
Stefanovitch schreef:Kijk wat je versterker aan kan wat het aantal Ohm's betreft, dus is je woofer 4 ohm dan moet je versterker dat aankunnen en dit geld ook voor 2 ohm.
Is je woofer 2x2 ohm dan moet ie in serie aangesloten worden dus word het 4 ohm of parallel 0.5 Ohm, volgens de wet van Ohm.
Kijk dus goed wat er mogelijk is met je apparatuur.
Ik maak er ook een rommeltje van, het is 2 Ohm per spoel en dus 1/2 + 1/2 = 1/1 is 1 Ohm.
Laatst gewijzigd door Shadow op wo 17 mar 2021, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verterker val uit na paar min
Nou maken we er een zooitje van idd. Het is 2 Ohm per spoel en in serie is dat idd 4 Ohm, maar 1/2 + 1/2 = 1/1 en da’s 1 Ohm ipv 0,5 Ohm.hardbats schreef:2x 2 ohm parallel is 0.5ohm
2x 2 ohm in serie is 4ohm.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Verterker val uit na paar min
Als je gewoon even de spanning op de versterkeraansluiting meet als ie hard staat (en net niet uitvalt...) dan weet je of een slecht contact in de voedingsbekabeling een oorzaak kan zijn. Anders blijft het toch giswerk. Als je DMM een min/max stand hebt, onthoudt ie de laagst gemeten waarde. Zorg er voor dat het >10,5V is.
@Stefanovitch
Het is overigens een klasse D versterker van 600w, dus op m'n site even ook dat invullen ipv klasse AB / 800w om de juiste kabeldikte te bepalen. Ik kom uit op 25mm2
@Stefanovitch
Het is overigens een klasse D versterker van 600w, dus op m'n site even ook dat invullen ipv klasse AB / 800w om de juiste kabeldikte te bepalen. Ik kom uit op 25mm2
-
Stefanovitch
- Berichten: 44
- Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31
Re: Versterker val uit na paar min
Excuses idd 1 ohm. Weet ook niet waarom ik 0,5 neer heb gezet...........Shadow schreef:Stefanovitch schreef:Kijk wat je versterker aan kan wat het aantal Ohm's betreft, dus is je woofer 4 ohm dan moet je versterker dat aankunnen en dit geld ook voor 2 ohm.
Is je woofer 2x2 ohm dan moet ie in serie aangesloten worden dus word het 4 ohm of parallel 0.5 Ohm, volgens de wet van Ohm.
Kijk dus goed wat er mogelijk is met je apparatuur.Welke wet van Ohm hanteer jij dat 1/4 + 1/4 = 1/2? Volgens mij wordt dat 1/0,5 en dat is 2 Ohm.
Ik maak er ook een rommeltje van, het is 2 Ohm per spoel en dus 1/2 + 1/2 = 1/1 is 1 Ohm.
-
Stefanovitch
- Berichten: 44
- Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31
-
Stefanovitch
- Berichten: 44
- Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31
Re: Verterker val uit na paar min
Ik zag nergens dat het een klasse D versterker was, ben er vanuit gegaan dat het een A/B was, Bij klasse D is het idd 25mm2.Bertje schreef:Als je gewoon even de spanning op de versterkeraansluiting meet als ie hard staat (en net niet uitvalt...) dan weet je of een slecht contact in de voedingsbekabeling een oorzaak kan zijn. Anders blijft het toch giswerk. Als je DMM een min/max stand hebt, onthoudt ie de laagst gemeten waarde. Zorg er voor dat het >10,5V is.
@Stefanovitch
Het is overigens een klasse D versterker van 600w, dus op m'n site even ook dat invullen ipv klasse AB / 800w om de juiste kabeldikte te bepalen. Ik kom uit op 25mm2
Buiten dat, is het nog zo dat hij alles wel goed moet aansluiten om storingen te voorkomen.
