Eerste keer, platte muurspeaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Henkjan »

tweeter kan wel vlak denk ik, scheelt weer reflecties tegen de kast zelf
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Fedde »

Petertje82 schreef:
Fedde schreef:
Kijk ook eens naar de Steinway Lyngdorf model S speakers. Heeft wel subs nodig, maar mooi concept vind ik.
Die heb ik vaker gezien en zijn ook zeker mooie speakers.
Het kost natuurlijk ook wat.

Die geven wel een goed beeld van wat ik voor ogen had.
Maar daar boven dan dus nog een extra deel voor een atmos reflectie driver
Klopt, kost zeker wat. Ik zal toe lichten waarom ik het ontwerp mooi vind:
- Ze hebben een heel mooie 5" mid gemaakt, deze wordt volgens mij ook in de model B gebruikt. Hoog rendement, veel detail.
- AMT tweeter, mooi compact. Dipool.
- De speaker is open van boven en aan de zijkant. Hierdoor kunnen de units goed ademen, en kan je toch een soort spacey "dipool" geluid krijgen dicht bij een muur.
- Lage crossover van 120 Hz lijkt me prima voor goede aansluiting op subs.

Ik heb nog nergens een imitatie van deze speaker in DIY fora gezien, maar waarom eigenlijk niet... (voor de WAF arme zones)

Fedde
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Fedde »

En de zwart + goud bling bling is ook aardig natuurlijk...
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door eQuanD »

Google eens onder 'on wall speakers'. ook al was het maar om ideeën op te doen. Meer en meer merken hebben nu zo'n systemen in hun gamma. (Canton, Klipsch, Dali, . . .).

Ik heb enkele jaren geleden zoiets gemaakt. Was ongeveer 16cm diep, 140cm hoog en 23 cm breed. Werd links en rechts opgehangen van een groot projectiescherm. Daar zaten 2x 7 inch Vifa's in met de tweeters ongeveer op oorhoogte (als men in de luie zetel hangt :D ...). Werden een 5-tal mm van de muur geplaatst, gewoon door middel van rubbertjes, en opgehangen aan een omgekeerd aluminium L-profiel onderaan (onzichtbaar), en bovenaan door middel van 2 plaatjes waarin 2 haakjes pasten. Klonk al zéér aangenaam, zélfs zonder sub-woofer. Kleiner kan ook denk ik wel, als je maar de goede laag/mid units kiest.

Succes nog.
Bijlagen
eQuanD Project 19..JPG
eQuanD Project 19...PNG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Shadow »

Top, die zijn mooi! :rock:
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

eQuanD schreef:
Ik heb enkele jaren geleden zoiets gemaakt. Was ongeveer 16cm diep, 140cm hoog en 23 cm breed. Werd links en rechts opgehangen van een groot projectiescherm. Daar zaten 2x 7 inch Vifa's in met de tweeters ongeveer op oorhoogte (als men in de luie zetel hangt :D ...). Werden een 5-tal mm van de muur geplaatst, gewoon door middel van rubbertjes, en opgehangen aan een omgekeerd aluminium L-profiel onderaan (onzichtbaar), en bovenaan door middel van 2 plaatjes waarin 2 haakjes pasten. Klonk al zéér aangenaam, zélfs zonder sub-woofer. Kleiner kan ook denk ik wel, als je maar de goede laag/mid units kiest.

Succes nog.
De vraag is ook een beetje, waar moet ik extra opletten, of waar moet ik de behuizing extra aanpassen omdat de drivers zo dicht bij de muur zitten. Ik lees het een en ander over resonanties en staande golven die extra ontstaan juist vanwege vlakke behuizing.? Maar dat gedeelte is me niet geheel duidelijk.

En een goede laag/mid. Hoe bepaal je nu of ie goed is?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Zoals ik al eerder opmerkte: Maak het front een cirkelsegment zodat de randen aansluiten op de muur. Je hebt altijd wel resonanties langs een front met abrupte randen. Kunst is om die resonanties buiten het weergave gebied te houden of te dempen. Of anders de kleuring er van voor lief te nemen. Daarom zijn fronten vaak ook afgeschuind, afgeronde en wat al niet meer. Brede fronten klinken sowieso anders dan smalle, Dat is ook een smaakkwestie.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door markbakk »

Petertje82 schreef:
Hallo,

Ik ben van plan om mijn eerste speakers te gaan bouwen.
...
Ik ben handig met hout, ook electra is geen probleem.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is hoe je het systeem wilt gaan ontwikkelen en waar je staat in je kennis en vaardigheden.

De meesten hier bouwen een kast op basis van min of meer gefundeerde aannamen over het te verwachten resultaat. Daarna monteren ze drivers die ze met de nodige zorg hebben uitgezocht. Vervolgens gaan de diehards hier aan de slag met microfoons en meetapparatuur om de akoestische respons van de speakers te meten (en nog wat meer zaken), waarna ze een crossover gaan ontwerpen en de afstemming en demping van de kast gaan optimaliseren.

Er is ook een grote groep (even gewaardeerde liefhebbers) voor wie dit allemaal een beetje teveel is. Die groep bouwt vaak bestaande ontwerpen van luidsprekers na. Met iets van garantie dat het in elk geval wát wordt en niet uitdraait op een mislukking.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door meanman64 »

Er heeft in de oudere Klang und Tone toch een ontwerp gestaan van een muurspeaker met Monacor SPH 135C en Morel MDT 29 .
Deze midwoofers staat bekend om hun goede basrespons in een kleine behuizing .
Laatst gewijzigd door meanman64 op di 16 mar 2021, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

Pjotr schreef:
Zoals ik al eerder opmerkte: Maak het front een cirkelsegment zodat de randen aansluiten op de muur. Je hebt altijd wel resonanties langs een front met abrupte randen. Kunst is om die resonanties buiten het weergave gebied te houden of te dempen. Of anders de kleuring er van voor lief te nemen. Daarom zijn fronten vaak ook afgeschuind, afgeronde en wat al niet meer. Brede fronten klinken sowieso anders dan smalle, Dat is ook een smaakkwestie.
Je bedoelt zoiets?
Van bovenaf gezien.
Front rond.JPG
markbakk schreef:
Wat me niet helemaal duidelijk is, is hoe je het systeem wilt gaan ontwikkelen en waar je staat in je kennis en vaardigheden.

De meesten hier bouwen een kast op basis van min of meer gefundeerde aannamen over het te verwachten resultaat. Daarna monteren ze drivers die ze met de nodige zorg hebben uitgezocht. Vervolgens gaan de diehards hier aan de slag met microfoons en meetapparatuur om de akoestische respons van de speakers te meten (en nog wat meer zaken), waarna ze een crossover gaan ontwerpen en de afstemming en demping van de kast gaan optimaliseren.

Er is ook een grote groep (even gewaardeerde liefhebbers) voor wie dit allemaal een beetje teveel is. Die groep bouwt vaak bestaande ontwerpen van luidsprekers na. Met iets van garantie dat het in elk geval wát wordt en niet uitdraait op een mislukking.
Die kennis gaat nog niet veel verder dan audio installatie in de auto.
Maar ik vind het niet erg om een keer opnieuw te beginnen omdat het toch net niet is wat het zou moeten zijn.
Budget hoeft ook niet direct een beperking te zijn.
En testen lijkt me eigenlijk ook wel leuk.

Het hoeft niet morgen klaar te zijn, mag ook best een stukje bezigheidstherapie zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Petertje82 schreef:
Pjotr schreef:
Zoals ik al eerder opmerkte: Maak het front een cirkelsegment zodat de randen aansluiten op de muur. Je hebt altijd wel resonanties langs een front met abrupte randen. Kunst is om die resonanties buiten het weergave gebied te houden of te dempen. Of anders de kleuring er van voor lief te nemen. Daarom zijn fronten vaak ook afgeschuind, afgeronde en wat al niet meer. Brede fronten klinken sowieso anders dan smalle, Dat is ook een smaakkwestie.
Je bedoelt zoiets?
Van bovenaf gezien.
Front rond.JPG
Ja zoiets bedoel ik. Je kunt het front zelfs verder door laten lopen tot aan de muur als je de ruimte hebt, dan wordt het nog minder "kast". Of de zijkanten helemaal rond maken. Zou je prima van een paar lagen buigtriplex kunnen maken. Door de ronding wordt het ook stijver en zal het front ook minder paneel resonanties hebben verwacht ik.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door cool »

Een broer had ooit luidsprekers van Roy Allison die plat tegen de muur moesten volgens de ontwerper. Klonk prima vond ik.
p44182-2.jpeg
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

[/quote]
Ja zoiets bedoel ik. Je kunt het front zelfs verder door laten lopen tot aan de muur als je de ruimte hebt, dan wordt het nog minder "kast". Of de zijkanten helemaal rond maken. Zou je prima van een paar lagen buigtriplex kunnen maken. Door de ronding wordt het ook stijver en zal het front ook minder paneel resonanties hebben verwacht ik.[/quote]

De speaker grill wordt zo natuurlijk wel weer een stukje uitdagender. Dan moet je eigenlijk alweer een stuk geperforeerde plaat onder het doek hebben om het mooi de ronding te laten volgen. :-s
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Kappa7 »

Daarvoor kan je gewoon doek over een aantal bogen spannen dat gaat prima maar een speaker is toch veel mooier zonder doek?
en alleen een grill voor de units zelf plaatsen kan natuurlijk ook nog.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door markbakk »

Petertje82 schreef:
Budget hoeft ook niet direct een beperking te zijn.
En testen lijkt me eigenlijk ook wel leuk.

Het hoeft niet morgen klaar te zijn, mag ook best een stukje bezigheidstherapie zijn.
Kijk, now we're talking. Als je bereid bent om hierover wat te leren, biedt het forum je genoeg info en hulp. Ook al lijkt het overal en nergens te staan... Ik persoonlijk vind dat, wanneer je gaat meten, testen en ontwerpen, de resultaten echt boven verwachting goed kunnen worden. Kom maar op met die posts!
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

Dan wat betreft drivers.

Ik heb Morel Elite drivers in me hoofd om mee te gaan werken.
3 weg voor het front gedeelte waarbij superlaag niet cruciaal omdat er ook nog een sub volgt.

Maar wat is nu een kwalitatief goede full range die ik voor het het atmos deel kan gebruiken.
Of kan ik daar ook beter voor 2 weg gaan.
Dan zou ik me nog wel even moeten bedenken hoe ik daar dan de crossover nog achter zou krijgen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Shadow »

Petertje82 schreef:
Dan wat betreft drivers.

Ik heb Morel Elite drivers in me hoofd om mee te gaan werken.
3 weg voor het front gedeelte waarbij superlaag niet cruciaal omdat er ook nog een sub volgt.

Maar wat is nu een kwalitatief goede full range die ik voor het het atmos deel kan gebruiken.
Of kan ik daar ook beter voor 2 weg gaan.
Dan zou ik me nog wel even moeten bedenken hoe ik daar dan de crossover nog achter zou krijgen.
Tang Band W5-1611 of W4-655 of Seas FU10RB of Scan Speak 10F of Tang Band W3-881SJ of Dayton Audio PS95-8?
Zo da's 5-4-3 inch, heb je wat te kiezen :lol:
Als je 2 weg wilt, er staan hier nog Omnes Coaxjes te koop op het forum...

viewtopic.php?f=21&t=29613
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door markbakk »

En dan vergeet je nog Markaudio CHR70, de Vifa TC9, de diverse Visaton-opties ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Dan mag de Jordan Watts er ook wel bij: http://www.ejjordan.co.uk/about-ejj/jordan-watts/ De pionier van de alu breedbanders. Ik vond de platte TL er mee best goed klinken:
Econa-kit.PNG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door markbakk »

Dat zouden pas boutique rear speakers zijn...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Wat is daar zo "boutique" aan? Omdat het niet Chinees is of onbekend maakt onbemind? Is zelfbouw en klinken uitstekend.
http://www.ejjordan.co.uk/PDFs/Eikona_2_VTL.pdf
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 17 mar 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Shadow »

Nou gezien het feit dat de atmos speakers bovenin de gewone kwamen lijkt me een complete tl erbij proppen wat veel, maar wie weet O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Wat is daar zo "boutique" aan? Omdat het niet Chinees is of onbekend maakt onbemind? Is zelfbouw en klinken uitstekend.
http://www.ejjordan.co.uk/PDFs/Eikona_2_VTL.pdf
Zevenhonderdenacht pond per paar.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door wouter »

Petertje82 schreef:
Dan wat betreft drivers.

Ik heb Morel Elite drivers in me hoofd om mee te gaan werken.
3 weg voor het front gedeelte waarbij superlaag niet cruciaal omdat er ook nog een sub volgt.

Maar wat is nu een kwalitatief goede full range die ik voor het het atmos deel kan gebruiken.

morel scm 634 ;-)

Morel slimline bekeken?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”