Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Pjotr »

Elco's die behoorlijk warm worden hebben geen lang leven. Duidt op onderdimensionering.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Shadow »

Wat is warm? 60 graden mag geen probleem zijn, mits de ze de juiste rating hebben.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door johan283 »

Pjotr schreef:
Elco's die behoorlijk warm worden hebben geen lang leven. Duidt op onderdimensionering.

Zijn gelukkig wel 680 uF @105 gr van een of ander chinees/twaiwanees? merk, dat dan weer wel :roll: Su'scon, denk dat deze <1 euro per stuk kosten
A merk kost volgens mouser tussen 2-4 euro per stuk

Welke waarde zou dan beter zijn?
Laatst gewijzigd door johan283 op vr 19 feb 2021, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door johan283 »

Shadow schreef:
Wat is warm? 60 graden mag geen probleem zijn, mits de ze de juiste rating hebben.
Ik schat zo tegen de 30-40 graden
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Wat is warm? 60 graden mag geen probleem zijn, mits de ze de juiste rating hebben.
Dan nog. Zeker als ze door te veel stroom warm worden. Intern worden ze dan veel heter. Paar 1000 uur en houdt het wel op.

@Johan, lekker laten zitten totdat het stuk gaat. Kun je altijd nog verder kijken. 30-40 graden is redelijk. Al is plastic een slechte graad meter. Pas bij een graad of 60-70 voelt dat heet aan. Terwijl dat met alu b.v. al bij 40 graden is.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door johan283 »

ok, ik laat ze maar gewoon zitten Onder het mom van if it aint broke don fix it O:)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
Al is plastic een slechte graad meter. Pas bij een graad of 60-70 voelt dat heet aan. Terwijl dat met alu b.v. al bij 40 graden is.
Hier werd ik even door getriggered. Ik ben met de metingen van mijn Hypex Amp bezig. De modules zitten op een ALU plaat gemonteerd die in een cilindervormige behuizing zit. Ik haalde deze laatst uit elkaar na gebruik, en de ALU plaat voelde heet aan, terwijl hij 'maar' 55 graden was volgens de meter.

Waar komt het verschil in 'gevoelstemperatuur' vandaan?

Satefan
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door pappaleo »

Je lichaam neemt de warmte van het aangeraakte oppervlak op, daardoor koelt dat oppervlak af. Bij aluminium wordt die warmte heel snel weer aangevuld vanuit het omliggende materiaal omdat het een veel betere warmtegeleider is dan kunststof. Daardoor blijft het aangeraakte oppervlak heet terwijl bij kunststof dat even duurt. Kunststof lijkt dan koeler.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Pjotr »

Combinatie van warmte capaciteit en en thermische geleiding t.o.v. die eigenschappen van je vinger. Eigenlijk is het een thermisch circuit analoog aan een elektrisch. Metaal kan veel warmte opslaan en het ook snel afgeven. Plastic en hout b.v. doen dat veel minder. Er is zelfs een Europese norm voor hoe heet iets van welk materiaal mag worden zonder dat er een waarschuwing op hoeft te staan. Of wat algemeen bekend geacht mag worden zoals pannen en kachels :D

[Edit]
Leo is weer sneller :mrgreen: :relax:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door satefan »

Thanks Pjotr & Pappaleo!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Walt »

Hallo Toetertje,

Is hier nog verdere ontwikkeling?

Gr. Walter
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Nee, helaas. Ik heb wel goed contact gehad met hypex, maar zij kunnen helaas niets voor mij betekenen.
Ze geven wel aan, dat hun modules ook een uitschakelplop hebben, dus dat dit eigenlijk wel normaal is.
Als ik de modules wel bij hun wil aanbieden voor controle, dan zou dat via de leverancier moeten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ray5150 »

Begint een beetje kip en ei verhaal te worden zo.
(dat is tenminste de indruk die ik heb.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Pjotr »

Het nu i.i.g. wel duidelijk dat alle eieren ploppen en je daarvoor niet bij de kip moet zijn... :relax:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Om deze discussie maar eens plat te slaan:



Overigens wordt de plop in de woofer bij harde net uitschakeling veroorzaakt door een missende condensator in de sensor van het mfb systeem..

Maar al met al, waar hebben we het over? De netschakelaar achterop de Fusion plate amp maakt meer herrie. Wel eens een Quad 405 in en uit geschakeld?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Pjotr »

Yup en de AS200 plate plopte ook al zowel bij inschakelen als uitschakelen met de remote. Een scherpe TOK hoorde je dan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef:
SSassen schreef:
OPA1656 en OPA1612 al geprobeerd Jeoen?
Nee nog niet maar staat bij deze op het lijstje om te proberen.
Inmiddels geprobeerd. Erg verfijnd in midhoog met behoud van kwaliteit in het laag. Duurder maar net wat beter dus dan de LM4562 of LME49720. Is een blijvertje. Niet gek dat hij in de purifi evaluatie kit zit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Pjotr »

De OPA1612 zit ook niet voor niets in de CA MK1-V2 O:) Al deed de niet meer verkrijgbare LME49990 er niet voor onder!
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door johan283 »

jeroen_d schreef:
jeroen_d schreef:
SSassen schreef:
OPA1656 en OPA1612 al geprobeerd Jeoen?
Nee nog niet maar staat bij deze op het lijstje om te proberen.
Inmiddels geprobeerd. Erg verfijnd in midhoog met behoud van kwaliteit in het laag. Duurder maar net wat beter dus dan de LM4562 of LME49720. Is een blijvertje. Niet gek dat hij in de purifi evaluatie kit zit.
Welke OPA1656 of OPA1612?

"OPA rolling" is in ieder geval goedkoper dan "Tube rolling" :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Pjotr »

Mwah, een een gemaltraiteerde SMD print is ook geen feest. Buizen steek je zo om :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

OPA1612
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Rizzo »

jeroen_d schreef:
erik1977 schreef:
Zou dit wat zijn? Het is op basis van de 500NC.
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 15016.html
NC500 is een versterkermodule zonder voeding. Is toch een wat ander beestje dan de NC502MP inclusief voeding. Overigens is de voeding van de NC502MP dubbel zwaar uitgevoerd tov de NC500MP met per kanaal zelfs meer headroom in de zowel de spanning als stroom dus beslist geen nadeel. Reken maar dat die Audiophonics kast niet meer slechts warm wordt maar heet.
Zit er kwa geluidskwaliteit nog verschil tussen beide modules? Het prijskaartje van twee NC500MP is in ieder geval hoger dan 1 NC502MP.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Nee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad. Is dus meer wat je wil. De NC502MP is in totaliteit een versterker die meer vermogen kan leveren. Dubbele aantal elco's vanwege stereo maar ook zwaardere en hogere elco's. De voedingsspanning is hoger en de maximale stroom per module is ook hoger.
De NC500MP heeft als voordeel dat hij past in een lagere behuizing en omdat je het vermogen verdeelt over twee modules kunnen ze ook gemakkelijker hun warmte kwijt.

Dit alternatief zal dus veel minder warm worden:
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 13344.html
Bedrading blijft gruwelijk, bv de signaaldraad van de ingang die direct over de voedingstrafo loopt, maar op zich is dat te verhelpen en is er wat fatsoenlijks van te maken. Kwestie van de bedrading opnieuw leggen en daar waar nodig vastzetten en/of dubbel isoleren zodat het een veilig product wordt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door satefan »

jeroen_d schreef:
Bedrading blijft gruwelijk, bv de signaaldraad van de ingang die direct over de voedingstrafo loopt, maar op zich is dat te verhelpen en is er wat fatsoenlijks van te maken. Kwestie van de bedrading opnieuw leggen en daar waar nodig vastzetten en/of dubbel isoleren zodat het een veilig product wordt.
Je zou de modules eigenlijk een kwartslag moeten draaien zodat de signaaldraad en de LSP uitgang dichter bij de aansluitingen zitten, en de modules wat naar achter zodat de bedrading ook korter kan...maar ik ben geen bedradings-expert...

Satefan
Plaats reactie