kuchHenkjan schreef:over dat filter dat je van die website hebt: lees eens dit door
viewtopic.php?f=6&t=14216
Impulse 34 vraagt om liefde
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
ah, geen probleem dan proberen we t uit te leggen
die filter calculator berekent de frequenties op basis van een ideale luidspreker die zonder filter helemaal recht zou meten. maar zeker een woofer in een normaal formaat kast doet dat niet, daar zit in elk geval de baffle step in de response. daar moet het filter dus rekening mee houden, en zo'n calculator weet dat niet natuurlijk.
een van de dingen die je vaak doet om het effect van de baffle step weg te filteren, is een grotere spoel voor de woofer nemen dan wat je normaal (wat die calculator zo ongeveer uitrekent) zou doen.
zonder dat je meet wordt het uitproberen hoe veel groter, maar dat is t idee dus
die filter calculator berekent de frequenties op basis van een ideale luidspreker die zonder filter helemaal recht zou meten. maar zeker een woofer in een normaal formaat kast doet dat niet, daar zit in elk geval de baffle step in de response. daar moet het filter dus rekening mee houden, en zo'n calculator weet dat niet natuurlijk.
een van de dingen die je vaak doet om het effect van de baffle step weg te filteren, is een grotere spoel voor de woofer nemen dan wat je normaal (wat die calculator zo ongeveer uitrekent) zou doen.
zonder dat je meet wordt het uitproberen hoe veel groter, maar dat is t idee dus
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Ik heb een spoel van 1,5 mH ingebouwd en er lijkt inderdaad wat meer laag in te zitten. Maar het overtuigt me niet.
Ik heb Keith Marshall ook benaderd. Hij heeft nog wat Vifa woofers liggen (de Focals die erin horen heeft hij niet meer). Een vervangende Audax is op internet te vinden. Aangezien de Vifa niet in mijn Impulse kast hoort, ben ik bang dat ik nog meer geld ga uitgeven voor meer teleurstelling. Misschien dat een forummer hier ervaring mee heeft?
Is er misschien een forummer met een Impulse 34 waar ik kan luisteren ter vergelijk of anders wil iemand mij helpen met meten en (filters) afstellen? Als je interesse hebt kan het via privebericht.
Ik heb Keith Marshall ook benaderd. Hij heeft nog wat Vifa woofers liggen (de Focals die erin horen heeft hij niet meer). Een vervangende Audax is op internet te vinden. Aangezien de Vifa niet in mijn Impulse kast hoort, ben ik bang dat ik nog meer geld ga uitgeven voor meer teleurstelling. Misschien dat een forummer hier ervaring mee heeft?
Is er misschien een forummer met een Impulse 34 waar ik kan luisteren ter vergelijk of anders wil iemand mij helpen met meten en (filters) afstellen? Als je interesse hebt kan het via privebericht.
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Hallo,
Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum. Ik heb enkele Impulse 34 luidsprekers die mij prima bevallen.
Luister zowel met transistor maar ook buizenversterking en zelfs een tripath amp.
De units zijn van Vifa, weten jullie welke units er gebruikt zijn?
De Midwoofer is waarschijnlijk Vifa P17WJ-00-08 voor het hoog ???
Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum. Ik heb enkele Impulse 34 luidsprekers die mij prima bevallen.
Luister zowel met transistor maar ook buizenversterking en zelfs een tripath amp.
De units zijn van Vifa, weten jullie welke units er gebruikt zijn?
De Midwoofer is waarschijnlijk Vifa P17WJ-00-08 voor het hoog ???
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
De kasten zijn niet van MDF maar spaanplaat met lagere dichtheid.
Aan het front te zien zijn de oude midwoofers Focal7N401 geweest en stammen de kasten uit de 80-er jaren.
Aan het front te zien zijn de oude midwoofers Focal7N401 geweest en stammen de kasten uit de 80-er jaren.
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
De versie met de Vifa P17WJ woofer had een Vifa D26TG05 (6ohm) tweeter.46bart schreef:Hallo,
Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum. Ik heb enkele Impulse 34 luidsprekers die mij prima bevallen.
Luister zowel met transistor maar ook buizenversterking en zelfs een tripath amp.
De units zijn van Vifa, weten jullie welke units er gebruikt zijn?
De Midwoofer is waarschijnlijk Vifa P17WJ-00-08 voor het hoog ???
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Een van mijn impulsen vraagt om liefde en wel een andere gelijkwaardige vifa woofer p17. De rand heeft nl op 2 plaatsen een klein scheurtje.
Zijn er forumleden die toevallig zo’n woofer hebben liggen?
Zijn er forumleden die toevallig zo’n woofer hebben liggen?
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Zo´n woofer rand kan toch ook wel vervangen worden ?
Ik meen dat forumlid Wouter daar veel ervaring mee heeft.
(als je het zelf niet aandurft.)
Ik meen dat forumlid Wouter daar veel ervaring mee heeft.
(als je het zelf niet aandurft.)
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Dat is zo gedaan, ik heb onlangs een set p17 gedaan als eerste en dat ging best.
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Even een update van mijn Impulse project.
Door een (gelukkig) toeval heeft de rechteruitgang van mijn Denon Heos AVR het begeven. Gelukkig valt deze nog in de garantie, dus ik kan de versterker opsturen ter reparatie. Nu zal de reparatie enkele weken gaan duren en heb ik via Marktplaats een tijdelijke versterker gekocht om niet zolang zonder muziek te zitten.
Per toeval vond ik een Denon AVR 3802 in het dorp. De deal was snel gesloten en voor 3 tientjes nam ik het 17 kilo zware ding mee. Thuis heb ik hem meteen aangesloten. De versterker is zo'n 20 jaar oud en HDMI zit er niet op. Wel kreeg ik er nog een losse bluetooth ontvanger bij. Dus mijn Spotify kan ik blijven gebruiken.
Impulsjes eraan gehangen, muziekje afspelen en mijn mond valt open van verbazing! Een volle sound en stevig bas! Wat was de quote van één van de forumleden ook alweer? If it measures good but sounds bad you are measuring the wrong thing? Dat kun je wel zeggen! Ik kreeg al hoofdpijn van de speakers, het blijkt aan de versterker te liggen.
Mijn vrouw maakte al de opmerking, als je oude speakers hebt moet je misschien ook een oude versterker hebben?
Kan iemand het misschien verklaren waarom de Denon Heos met 50 watt veel minder bas doorstuurt dan de Denon AVR 3802 met 100 watt? En klopt de theorie dat je op oude speakers beter een oude versterker kan aansluiten? Als dat zo is, waar zit het verschil met nieuwe versterkers dan in?
Door een (gelukkig) toeval heeft de rechteruitgang van mijn Denon Heos AVR het begeven. Gelukkig valt deze nog in de garantie, dus ik kan de versterker opsturen ter reparatie. Nu zal de reparatie enkele weken gaan duren en heb ik via Marktplaats een tijdelijke versterker gekocht om niet zolang zonder muziek te zitten.
Per toeval vond ik een Denon AVR 3802 in het dorp. De deal was snel gesloten en voor 3 tientjes nam ik het 17 kilo zware ding mee. Thuis heb ik hem meteen aangesloten. De versterker is zo'n 20 jaar oud en HDMI zit er niet op. Wel kreeg ik er nog een losse bluetooth ontvanger bij. Dus mijn Spotify kan ik blijven gebruiken.
Impulsjes eraan gehangen, muziekje afspelen en mijn mond valt open van verbazing! Een volle sound en stevig bas! Wat was de quote van één van de forumleden ook alweer? If it measures good but sounds bad you are measuring the wrong thing? Dat kun je wel zeggen! Ik kreeg al hoofdpijn van de speakers, het blijkt aan de versterker te liggen.
Mijn vrouw maakte al de opmerking, als je oude speakers hebt moet je misschien ook een oude versterker hebben?
Kan iemand het misschien verklaren waarom de Denon Heos met 50 watt veel minder bas doorstuurt dan de Denon AVR 3802 met 100 watt? En klopt de theorie dat je op oude speakers beter een oude versterker kan aansluiten? Als dat zo is, waar zit het verschil met nieuwe versterkers dan in?
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Het zou me niet verbazen als op de een of de andere versterker een toonregeling aanstaat.
Dat een oude speaker een oude versterker nodig heeft, is niet perse logisch. Je hebt oude versterkers die goed klinken en nieuwe versterkers die goed klinken. En andersom.
Dat een oude speaker een oude versterker nodig heeft, is niet perse logisch. Je hebt oude versterkers die goed klinken en nieuwe versterkers die goed klinken. En andersom.
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Vele versterkers van die tijd hadden met de toonregeling op flat, of zelfs bij uitgeschakelde loudness (indien aanwezig) toch nog een boost voor de hoge en lage tonen. Dus geen lineaire weergave karakteristiek. Klonk soms spectaculair, maar na enkele uren luisteren had je ‘een dikke kop’.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
+1, dat zou me ook niet verwonderen inderdaad, loop alle menu’s in die versterker maar eens goed door! Ik las al ergens iets over een bypass stand voor de toonregeling.ruben1981 schreef:Het zou me niet verbazen als op de een of de andere versterker een toonregeling aanstaat.
Re: Impulse 34 vraagt om liefde
Ik heb vorige week mijn Denon terug gekregen van Audio Service. De versterker was binnen 3 dagen weer terug, gerepareerd en wel, top service van Denon/Audio Service! Er bleek meer aan te mankeren dan alleen de rechterspeakeruitgang. Er zijn 2 speakeruitgangen en een voeding vervangen bleek op de pakbon. Mijn Impulsjes eraan gehangen en wat gebeurt er? Een topgeluid!
Het heeft dus al die tijd aan de Denon Heos versterker gebleken, maar dat ie defect was is mij nooit opgevallen. Nu deze zorg weg is, kan ik verder gaan met het perfectioneren van mijn Impulsjes. Hartelijk dank voor al het meedenken!
Het heeft dus al die tijd aan de Denon Heos versterker gebleken, maar dat ie defect was is mij nooit opgevallen. Nu deze zorg weg is, kan ik verder gaan met het perfectioneren van mijn Impulsjes. Hartelijk dank voor al het meedenken!
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
