de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Hoi Wouter,
Waarom geen c-spoel precies?
De bypass caps kun je bij RSonline of Mouser bestellen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

ik verwacht van bv 0.1omh meer de Rdc geen super invloed, maar hangt ook van de versterker af begreep ik

type spoel: ja dat was ook mijn "take away" van die tests in de HH, dat een I-kern de beste keuze is van de kern spoelen qua vervorming (ook bij hogere vermogens)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Je kan ook prima de Jantzen audio Iron core coil met disk gebruiken, met 1,6mm draad zit je dan op de goede waarde. Is vergelijkbaar met I-kern van Intertechnik (I150 voor 1,6mm) of Mundorf (BS180).
Intertechnik en Jantzen zijn vergelijkbaar in prijs. Mundorf is tweemaal zo duur.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
Dat laag is best al dik, maar ik meet amper verschil met of zonder verlengde schotten. Dat had ik anders verwacht, pas bij stereo gebruik kan ik dat op gehoor bepalen/ervaren.
Dat is logisch, dat je niet heel veel effect hebt. Het akoestisch lek, kortste afstand, zit nu ter hoogte van de lijmklemmen op de foto.

Vouw in gedachten de vleugels uit. Dan heb je met de schuine schotten tot aan de top al een redelijk brede baffle gemaakt. Om er dan alleen op de onderste helft nog wat bij te zetten maakt niet heel veel uit. Het maakt wel uit, maar kan nooit veel meer dan 1-2dB effect hebben.
Krk67
Berichten: 3
Lid geworden op: di 09 mar 2021, 17:00

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Krk67 »

Dat is logisch, dat je niet heel veel effect hebt. Het akoestisch lek, kortste afstand, zit nu ter hoogte van de lijmklemmen op de foto.
En als je nu "gewoon"een box maakt voor de woofer met een open achterkant? Wat is dan het effect?

Zie als voorbeeld de Lapizator Project P-17 speakers
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

welkom Krk67!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Krk67 schreef:
Dat is logisch, dat je niet heel veel effect hebt. Het akoestisch lek, kortste afstand, zit nu ter hoogte van de lijmklemmen op de foto.
En als je nu "gewoon"een box maakt voor de woofer met een open achterkant? Wat is dan het effect?

Zie als voorbeeld de Lapizator Project P-17 speakers
Heeft dan niets meer met het originele ontwerp te maken, vraagt demping in de box met complexere filtering. Het wordt een heel ander beest.

Wat wouter nu doet met wat verbreding past prima binnen het oorspronkelijke concept.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Ik wilde inderdaad heel dicht bij de Leonidas blijven, met een paar meer vloeiende design lijnen. De schotten die om de Leonidas horen van 30cm diep staan dus ook gewoon op het programma, maar het viel me op dat het meettechnisch niet zo'n groot onderscheid maakte als ik zou willen.

Vanmiddag nog wat metingen gedaan, daarmee ga ik straks wat onderzoekjes doen. Bizar hoe mooi de W-15 en F8 in fase op 2,2 meter afstand meten op ca 1 meter hoogte en ca 15 graden.

Helaas ben ik nog amused over het proces met de verkoper, ik had expliciet benadrukt dat ik alleen interesse had in de woofers als ze behalve de gebroken korf geen problemen hadden. Dit was bevestigd. Nu geeft hij niet meer thuis, hij wist er ook niet van en is niet thuis in luidsprekers dus heeft gereageerd met wat hij kon weten. En voorstel het aankoopbedrag met 50 euro te verlagen en naar 100 euro te brengen wordt als dwingend ervaren. Voor hem is het een gesloten boek.

Ik ben in staat om de haard aan te steken met deze open baffles. De lol is er wel van af, en dat gaat niet om de teleurstelling maar om houding... en een stukje verantwoordelijkheid nemen/delen. Ik geloof direct dat het geen opzet was, maar heb ze ook niet bepaald voor niets overgenomen. Wordt vervolgd, het verhaal dan he... niet de verkoper ;-)

Hier een meting, waarover ik hierboven schreef.
En een nummer dat meteen goed klonk, en dat is lang niet altijd zo bij deze track.
Screenshot_20210309-161625_Spotify.jpg
Screenshot_20210309-195556_Gallery.jpg
IMG-20210309-WA0009.jpeg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Ik vond het al gewaagd van je om met deze set aan de gang te gaan en te hopen dat het goed zou komen.

Hopelijk komt het dat alsnog
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

Jammer [-(
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

hardbats schreef:
Ik vond het al gewaagd van je om met deze set aan de gang te gaan en te hopen dat het goed zou komen.

Hopelijk komt het dat alsnog
Een gebroken korf hoeft geen bezwaar te zijn, een totale recone ook niet. Vaker gedaan. Alleen ik heb wel afgesproken wat er te koop werd aangeboden, en dan ga je er van uit dat als het anders blijkt dat je het samen kunt oplossen. Iets kan altijd tegenvallen, natuurlijk nam ik een gokje. Maar als je de hoofdprijs wil vangen, en vervolgens blijkt dat je in gebreke blijft ga je niet een redelijke middenweg (100 voor hem ipv 150) afslaan en zeggen dat je het dwingend vind en ook niet kon weten. Ik heb gewezen op de afspraken/communicatie, hij geeft gewoon niet thuis.

Met die korf is het prima gelukt, dat zit bomvast!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Betreft dit een forumlid?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

Hee onze vuurtjes stoker is gelijk van de partij :lagge:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Nou ja, van een forumlid verwacht je dit soort ongein niet.

Als de korf breekt wordt de konus scheef getrokken, dikke kans dat de spoel zich dan verklemd...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

Als je ff zoekt vindt je het wel, maar we kunnen weinig voor Wouter doen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
hardbats schreef:
Ik vond het al gewaagd van je om met deze set aan de gang te gaan en te hopen dat het goed zou komen.

Hopelijk komt het dat alsnog
Een gebroken korf hoeft geen bezwaar te zijn, een totale recone ook niet. Vaker gedaan. Alleen ik heb wel afgesproken wat er te koop werd aangeboden, en dan ga je er van uit dat als het anders blijkt dat je het samen kunt oplossen. Iets kan altijd tegenvallen, natuurlijk nam ik een gokje. Maar als je de hoofdprijs wil vangen, en vervolgens blijkt dat je in gebreke blijft ga je niet een redelijke middenweg (100 voor hem ipv 150) afslaan en zeggen dat je het dwingend vind en ook niet kon weten. Ik heb gewezen op de afspraken/communicatie, hij geeft gewoon niet thuis.
dat is niet zoals we mogen verwachten dat forum leden met elkaar omgaan. als verkoper ben je ook verantwoordelijk voor de beroemde verborgen gebreken.
Sjoerd79
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 8:48
Locatie: Hengelo

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Sjoerd79 »

Ik heb eerst een trafokern van monarcor gebruikt. Die klonk beroert en is retour gegaan.(blikkerig) Daarna met ironcores die ik nog had liggen en toen toch maar de bs140 besteld.
De draadgewonden weerstanden gaven de meeste geluidswinst per euro.
Geen goedkoop crossover maar ik ben erg blij met het geluid.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Thanks, goedkoop is ook zonde van de potentie. Knap dat dingen hoorbaar zijn, weet niet of ik verschil in spoelen zou horen.

Blijkbaar had ik brakke kabeltjes tijdens het meten, want ik kreeg enorme variaties. Daarom vandaag de Leonidas gemeten met als doel het filter te simuleren, dan kan ik eenvoudig het effect van Rdc >0,1 meer/minder ergens mooi in kaart brengen.

Wat een leuke ontdekking, het filter is na te bouwen met een andere topologie maar Leon heeft op 40Hz 3dB boost ingebouwd:
Screenshot_20210310-011600_WhatsApp.jpg
Stippellijn blauw is laagdoorlaat Leonidas, groen is het filter voor de F8.

Die F8 draagt mooi bij aan het laag, de woofer maakt al snel een shelf knik. Met dit filter werken ze over een heel groot gebied samen. Een 8" of groter kan dit vast heel goed
Krk67
Berichten: 3
Lid geworden op: di 09 mar 2021, 17:00

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Krk67 »

Ik heb toch een lichtelijk probleem. Zoals de Liionidas standaard is gaat deze er niet in komen :(
Veel te breed ..... Heb nu een smallere opzet gemaakt, maar ik weet niet wat de minimale breedte zou moeten zijn en wat voor effect dat heeft op de vleugels aan de achterzijde.

De opzet is nu al volgt:
Vooraanzicht
Vooraanzicht
Zij aanzicht
Zij aanzicht
Maten voorzijde 1000x450
Maten vleugels 120 > 220

Is dit de goede weg of kan dit helemaal niet? de Woofer wil ik actief gaan aansturen. DSP wordt gedaan door een Lyngdorf pre-amp (MP-40).
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Zou prima moeten kunnen, zover ik Leon's OB concept en filter begrijp.
Je zult hoogstwaarschijnlijk wat minder diep gaan en misschien wat dB missen in het laag, dus als je passief gaat filteren zul je mogelijk de FR iets meer moeten dempen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er veel aan de spoel waarde veranderd zou moeten worden.

Met andere woorden, je zult het filter waarschijnlijk niet 1 op 1 over kunnen nemen, omdat het voor een groot gedeelte een akoestisch filter is die is afgestemd op de afmetingen van de baffle ;)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Mag je ze wel goed opstellen dan? Anders is het vrij kansloos...

Ik heb de Daudio C1 kit gehad, echt fantastisch, maar toen we de hoekbank kregen en de kamer moesten veranderen had ik geen meter achter de OB's meer en was de lol er snel af. Ik weet niet hoe ver de Leonidas van de muur moet, maar als het minder dan een halve meter is lijkt me OB niet the way to go.

Trouwens, mooie tekeningen. Heb je de BOB ook gezien? Even wat pagina's terug in dit topic - 2x 12" en een stuk smaller dan de 15" Leonidas.
Krk67
Berichten: 3
Lid geworden op: di 09 mar 2021, 17:00

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Krk67 »

Het wordt actief filteren. Dat scheelt misschien. Opstellen komt goed. Ongeveer 80-90 cm achter de OB. En als ik ga luisteren kan ik ze nog wat verder de kamer in trekken.

BTW: de tekeningen heb ik in een DTP programma gemaakt. (MS Publisher). Daar kan ik een klein beetje mee om gaan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Dan moet het goed gaan komen! heb je de BOB nog bekeken?
Hier net #2 voltooid, dus nu al zin in dit weekend ;-)
20210312_171931.jpg
Van deze loopt de woofer niet aan, dus deze zal solo wellicht nog iets meer kunnen laten zien. Maar door de W-15 aan te koppelen gebeurt al zo veel met het geluidsbeeld dat ik vermoed dat #1 al voldoende heeft laten zien waar het concept toe in staat is
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door metabaron »

Ik vind het er visueel netjes uitzien.
Ik hoop nog dat je wat aan die ene woofer kan verbeteren.
Succes :goedzo:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Wouter,

Ik hoop dat je de woofer nog in orde krijgt.
Ik ben zelf toch nog steeds een voorstander van stereo i.p.v. mono.

Veel plezier, Leon.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”