3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
In de tekst eronder noemt de auteur een aparte deksel voor de hoogsectie, als ‘Weichenfach’. Bedoelt voor ‘zacht’ dempingsmateriaal? Waarom dit apart via de achterkant te vullen moet zijn snap ik ook niet helemaal. Om tijdens het luisteren eenvoudig wat te kunnen toevoegen / verwijderen?
Een Weiche is een wisselfilter. Een Weichenfach derhalve een vakje voor je filter.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 05 mar 2021, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Begrijp ik dat je daar dan de scherpte van de tweeter mee kan instellen?
Maar ik vind het wel minder mooi en omslachtiger.
Wordt uiteindelijk het front er weer tegenaan gelijmd, als alles er in zit?
Die schuine hoeken aan de bovenzijde maken zie ik ook nog wel als uitdaging, maar goed er moet iets te experimenteren overblijven :lol:
Waar plaats je normaal de filters dan in deze kast?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Zie een post terug.
peterl schreef:
Begrijp ik dat je daar dan de scherpte van de tweeter mee kan instellen?
Nee, de tweeter is dicht van achteren en dempingsmateriaal heeft totaal geen invloed op het gedrag van de tweeter.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

Weiche als wisselfilter? Ok. Ken het woord niet in die betekenis. Maar dat zou kunnen verklaren waarom het via een aparte deksel toegankelijk zou moeten kunnen zijn.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Begrijp ik hieruit dat de filters bovenin komen te zitten en dat die evt. aan te passen zijn(door een expert).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Dat ze bovenin komen te zitten, ja. Dat ze aangepast moeten of kunnen worden is niet de reden van het afzonderlijke compartiment.

Eerder dat ze niet meetrillen met beukende bassen (als ze bij de woofer geplaatst worden).

Of gewoon omdat de ontwerper dat leuk vond. :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

pappaleo schreef:
Dat ze bovenin komen te zitten, ja. Dat ze aangepast moeten of kunnen worden is niet de reden van het afzonderlijke compartiment.

Eerder dat ze niet meetrillen met beukende bassen (als ze bij de woofer geplaatst worden).

Of gewoon omdat de ontwerper dat leuk vond. :mrgreen:
Maar als je de kast zou afsluiten en dichtlijmen(doe je dat?) kan je toch nooit meer bij de filters komen?
Hoe werkt dat bij een bestaande fabrieks luidspreker dan?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Als je er een apart vakje van maakt met een net gegraveerd aluminium plaatje of iets dergelijks, dan kannje er nog bij.

Doe je jet filter toch in de wooferruimte (wat meestal gedaan wordt), dan kan je er via het woofergat nog bij.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2444
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Ik denk dat hij het heeft gedaan voor het gemak. Ook zijn sommige onderdelen licht microfonisch, dus als je ze in een apart vakje stopt waar de woofer niet in staat te bemmen dan kan dat positief uitpakken voor de geluidskwaliteit zoals Leo zegt. In commerciele topsystemen wordt dat soms ook gedaan, soms gaan ze zelfs zo ver om het filter in een helemaal losstaand kistje te stoppen. In de "middle of the road" systemen zit de hele boel gewoon in het volume voor de woofer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

Goed om te weten dat de meesten hier middle-of-the-road systemen bouwen :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Leeuwarden »

Hoeveel strafpunten levert dat op?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Een middle of the road systeem, daar klinkt alleen Sacramento goed op?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Leeuwarden »

pappaleo schreef:
Een middle of the road systeem, daar klinkt alleen Sacramento goed op?
Zekers! En als het 'Chirpy Chirpy, Cheep Cheep' doet, dan moet je nog even naar het filter kijken... :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2444
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Tja...
Hoe dan ook, als je genoeg ruimte hebt is een apart kamertje voor je filter wel aan te raden. Gewoon afsluiten met een paneeltje dat je later los kan schroeven en je bent klaar. In een minimonitor is het natuurlijk niet praktisch, maar in een groot systeem maken die paar extra liters niet meer uit op het geheel der dingen. Vooral als het filter nog experimenteel is, is het fijn als je de speaker gewoon op z'n plek kan laten staan en geen units er uit hoeft te halen om erbij te kunnen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Douwe84 »

Draadje door de poort is ook geen probleem :)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Leeuwarden schreef:
pappaleo schreef:
Een middle of the road systeem, daar klinkt alleen Sacramento goed op?
Zekers! En als het 'Chirpy Chirpy, Cheep Cheep' doet, dan moet je nog even naar het filter kijken... :lol:
:rofl: :rofl: :rofl:
Dan bouw ik hem toch maar boven in de tweeter, doet tie iig geen 'Chirpy Chirpy, Cheep Cheep' :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Zolang het geen Chirpy Chirpy, Cheap Cheap is...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Ik ben bezig de maten van het hout op te schrijven en zag iets vreemds, het vakje van de middentoner is neem ik aan afgesloten, maar waarom zit daarachter dan nog een plankje tegen de achterwand??? Waarom moet dat vakje specifiek 110mm tussen die rand zijn?
Ik neem aan dat die kleine ruimte nog is om de inhoud van de woofer kast iets te vergroten maar waarom dat kleine latje met die specifieke maten?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door markbakk »

Goed dat je ‘t vraagt! Het is een IHA, ofwel een interne Helmholtz absorber. In het paneel dat de ruimte achter de mid afscheidt van de wooferruimte zit een rond gat van 110mm doorsnede. Zo maak je een absorber die (naar ik denk) een staande golf in de wooferbehuizing goed dempt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

markbakk schreef:
Goed dat je ‘t vraagt! Het is een IHA, ofwel een interne Helmholtz absorber. In het paneel dat de ruimte achter de mid afscheidt van de wooferruimte zit een rond gat van 110mm doorsnede. Zo maak je een absorber die (naar ik denk) een staande golf in de wooferbehuizing goed dempt.
Goed dat ik maar even vraag, bedankt. Gebruikt je normaal witte houtlijm of die kunsthars bruislijm om de kast in elkaar te lijmen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ray5150 »

timpert schreef:
Vooral als het filter nog experimenteel is, is het fijn als je de speaker gewoon op z'n plek kan laten staan en geen units er uit hoeft te halen om erbij te kunnen.
Het is op het forum gebruikelijke praktijk om in de ontwikkelfase van een nieuwe luidspreker een extern filterplankje te gebruiken met (zoals Douwe al aangaf) de bedrading door de BR poort te laten lopen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

peterl schreef:
markbakk schreef:
Goed dat je ‘t vraagt! Het is een IHA, ofwel een interne Helmholtz absorber. In het paneel dat de ruimte achter de mid afscheidt van de wooferruimte zit een rond gat van 110mm doorsnede. Zo maak je een absorber die (naar ik denk) een staande golf in de wooferbehuizing goed dempt.
Goed dat ik maar even vraag, bedankt. Gebruikt je normaal witte houtlijm of die kunsthars bruislijm om de kast in elkaar te lijmen?
Witte houtlijm d3 of Woodmax d4, niet de PU d4 'bruislijm' da's voor grote ongelukken te herstellen of pluggen in de muur te lijmen :lol:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2444
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

ray5150 schreef:
timpert schreef:
Vooral als het filter nog experimenteel is, is het fijn als je de speaker gewoon op z'n plek kan laten staan en geen units er uit hoeft te halen om erbij te kunnen.
Het is op het forum gebruikelijke praktijk om in de ontwikkelfase van een nieuwe luidspreker een extern filterplankje te gebruiken met (zoals Douwe al aangaf) de bedrading door de BR poort te laten lopen.
Wat het best past hangt af van de situatie. Ik heb een tijd lang een vierpolige Speakon gebruikt zodat ik de box netjes kon afwerken voor in de woonkamer, terwijl ik het plankje met het filter onder de kast kon wegstoppen. Filter altijd bereikbaar om aan te prutsen, terwijl het toch geen storende aanblik bood. Win-win! Maar die aanpak werkt nu ook niet meer, met jonge honden in huis moet alles dat in de bek past goed worden opgeborgen, anders krijgen ze het geheid te pakken. Daarom bij mij geen losse filterplankjes.
Da Freeze
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 22:41
Locatie: Mijdrecht

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Da Freeze »

peterl schreef:
Dag mensen, meestal ben ik te vinden op het versterker deel van het forum, en heb inmiddels mijn 3e versterker gebouwd en ben van plan deze laatste de 4e te optimaliseren tot high end klasse A met KT150. Nu was ik bij Hans(ringkerntrafo)aan het luisteren naar mijn huidige KT120 en merkte dat mijn B&W 685 toch wel wat onderdoen voor zijn xanadu HRS17 keramiek. Oke is ook wel iets prijsverschil en andere kast opbouw en 3weg systeem. maar het middengebied was daar veel duidelijker en mooier aanwezig, dus bas leek mij wel iets minder maar dat kan ook door de ruimte of type muziek komen.
Maar zou ik voor pakweg 750 tot 1000 euro iets kunnen bouwen wat daar in de buurt kan komen, of is dat onmogelijk?
Ik wil dus nu wel naar een zuil met een 3weg systeem en rond de 90dB vanwege het lage uitgangsvermogen van de buizenversterker. Ik denk aan maten als 90hx25brx30 of 35 diep. Of zijn er hier al van deze projecten die daaraan voldoen?
Hey Peter,

In de loudspeakerdatabase kan je zoeken op de specificaties die je wenst. Scheelt je misschien een hoop webshops bezoeken?
http://www.loudspeakerdatabase.com/sear ... _spl_118.0
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”