Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Alex1980
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 21:16

Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Alex1980 »

Beste allen,

Voordat ik mijn eerste vraag op dit forum post stel ik me even kort voor. Ik ben Alex. 41 jaar. En al jaren heeft muziek en de bijbehorende apparatuur mijn interesse. Eerst car hifi toen home theater en nu beide O:)

Een paar jaar geleden heb ik de BLAM supersub 10 gekocht. Hij zit in een 25 liter bass reflex kast met een 7 cm bass reflex poort. In de kast integreert hij mooi met de overige speakers.

Ik ben alleen erg nieuwsgierig hoe de sub in de zoals BLAM zelf zegt “speciaal ontworpen bandpass kast” presteert. Zou iemand me een advies kunnen geven hoe die kast eruit moet komen te zien? Ik kan er niks over vinden. De parameters:

Fs(Hz)
48.2
Vas(l)
22.5
Qts
0.42
Qms
5.36
Qes
0.456
Bl(Tm)
0
Mms(gr)
74
Cms(mm/N)
0.147
Rms(kg/s)
0
Le(mH)
0
Re(Ohm)
1
Sd(sq.mm)
33006
Vd(l)
0.231
X-max(mm)
7
X-mech(mm)
0
General Parameters

Diameter (inch)
10
Max Power(W.)
1000
RMS Power(W.)
500
Number of Coils
2
Impedance Z-Nom(Ohm)
2
Reference efficiency η0(%)
0
Sensitivity(dB) 1-W
89.3
Sensitivity(dB) 2.8-V
0
Mounting Information

Speaker Displacement (l)
1.7
Total Diameter (mm)
0
Cutout Diameter (mm)
228
Mounting Depth (mm)
162
Magnet Diameter (mm)
155
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Henkjan »

hoi Alex, welkom hier!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Bertje »

Welkom! Of je met een bandpass kast er "meer" uit gaat halen betwijfel ik. Waar ben je naar op zoek en wat vindt je nu niet zo goed aan deze sub?
Zie http://www.blam-audio.de/resources/tech ... RSUB10.pdf voor de andere bassreflex afstemmingen die worden aangeraden.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door MarcoSQ »

Dag Alex uit hetzelfde bouwjaar en welkom :). Mooie complete openingspost zo ,! Toch 2 vragen:

Gebruik je deze sub nu in de auto, of thuis ?
Wil je het exacte bandpass ontwerp van Blam weten (ken ik niet...), of zoek je iemand die een aardige voorzet kan geven voor een kastontwerp ?

Indien het laatste : misschien is het dan handig om te laten weten, wat je zoekt. Wat mis je met je huidige kasten, gaat het niet laag genoeg? Wil je harder beuken :) ? Iets anders ?was dubbel met Bertje...

Zonder simuleren is me zo op grond van de parameters al wel duidelijk, dat je hier niet bijzonder veel diepgang van mag verwachten. Lekker hard beuken rond 60-70Hz lijkt zo een beetje wel de specialiteit, zeker in je huidige kastgrootte (wat op dit forum een niet bijster geliefd streven is trouwens; dit een beetje terzijde...).
Alex1980
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 21:16

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Alex1980 »

Ik gebruik de sub in de auto. Beuken rond 50 of 60 hz deed ik in het verleden met een JBL GTI woofer. Wat ik mis is diepgang. Wat hij nu doet is de bass die uit mijn deuren komt versterken en wat ik zoek is een speaker die de snelheid van de deurspeakers blijft bijhouden maar simpelweg dieper gaat. Want ik heb wel het gevoel dat het een snelle speaker is.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door jvenema »

Wat zullen we zeggen, de Qts zit een beetje tussen basreflex en closed in. Voor basreflex en bankpassen zie je vaak dat ze een driver met lagere Qts gebruiken. Vas is wel redelijk laag dus driver kan werken in een wat kleinere behuizing.
Maar de Fs is met 48 echt heel hoog en de Xmax is met 7mm niet bijster veel. Dus laag weergave gaat het niet echt worden. Het is voor een subwoofer driver niet ongebruikelijk om een Fs te hebben die de helft is van 48 en een dubbele Xmax heeft. En die hebben ongeveer dezelfde of lagere Qts en een Vas in dezelfde orde. En die zijn dan goed laag af te stemmen of closed te gebruiken en hebben dan duidelijk meer diepgang.
Alex1980
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 21:16

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Alex1980 »

Kortom: dit was geen bijster goede investering voor hetgeen ik ermee wil bereiken, al is het een luxe probleem. Als jullie mijn wensen aanhoren, wat zou dan een geschikte driver zijn? De versterker is overigens de LA1100 van Blam. Die kan best wat maar ook niet meer dan dat. De specs:
Low level input range: 0.2-6V - 1100 watts*1ch @1ohms RMS output -
900 watts*1ch@2ohms RMS output - 600 watts *1ch@4ohms bridged
output - 0-18dB bass boost - 0-180 degree swift phase - Lpf filter: 40hz-
200Hz - 10-50Hz subsonic - Signal to noise ratio: > 95>db - Frequency
response: 20-200Hz - Line out - Protections: Short circuit / low impedance
/ reversal of polarity / heat protection - Remote bass control - Dimension:
308L*175W*51H(mm)
Alex1980
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 21:16

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Alex1980 »

Het idee dat bij me opkomt is kijken of ik tevreden ben over de BLAM in een 40l kast, volgens hun eigen advies. Met de bouw van de kast houd ik dan rekening om hem simpel om te bouwen naar een gesloten kast voor een 12”. Wat ik veel tegenkom is JL audio 13w3.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Bertje »

PLaatje van een simulatie van een 25L (rood) en 40L gepoort (groen). Dan zie je al dat de 40L een stuk dieper doorspeelt en waarschijnlijk wel aan je vraag gaat voldoen. De 40L afstemming is wel onder de Fs van de sub, je levert daardoor wat in aan spl maar wint weer aan diepgang. Net wat je wil.

De specsheet van de Blam versterker is wel bijzonder overigens, want een gebrugd monoblok bestaat niet...Dus zal het wel een foutje zijn die 600w rms @ 4 ohm bridged. Heb je 'm op 1 of 4 ohm spelen?
Bijlagen
BLAM.jpg
Alex1980
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 21:16

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Alex1980 »

Dank je voor de simulaties en reacties tot nu toe. Hoe ziet de poort eruit in deze simulatie? In lijn met het advies van Blam?
Alex1980
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 21:16

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Alex1980 »

Ik heb hem op 4 ohm. Nog nooit heb ik een amp laten spelen op 1 ohm. Of zou het moeten kunnen?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Chocomel »

Dat kan, zoals beschreven in de specs van de versterker. Ik denk dat je er niet zoveel mee opschiet, omdat ik verwacht dat je met 600 W al de maximale slag van de woofer bereikt. De geluidskwaliteit blijft hetzelfde.
Bertje schreef:
De specsheet van de Blam versterker is wel bijzonder overigens, want een gebrugd monoblok bestaat niet...Dus zal het wel een foutje zijn die 600w rms @ 4 ohm bridged
Vermoedelijk bedoelen ze dat de versterker (intern) al uit een volledige brug bestaat. Zeker bij klasse D is dat gebruikelijk, om bus pumping te voorkomen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Bertje »

Meestal halfbridge klasse d toepassing, en de specs van 4 en 2 ohm vermelden dat ook niet. Vandaar mijn verbazing...ik zal in 40L de poort afmeting nog even nazien, kom er op terug.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Bertje »

Gepoort:
40L netto (zonder sub en poort meegerekend) luchtvolume
poort 10cm diameter, lengte 27,6cm (afgestemd op 41Hz)

Dit geeft meer diepgang, maar kan als nadeel wat "trager" en rommeliger klinken. Gewoon bouwen, afstellen en luisteren...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Shadow »

Alex1980 schreef:
Wat ik veel tegenkom is JL audio 13w3.
:rock: :rock: :rock:
Alex1980
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 21:16

Re: Bandpass behuizing BLAM Supersub 10

Bericht door Alex1980 »

Ik ga het gewoon proberen. Bedankt voor de reacties en hulp. Zodra de kast speelt laat ik het resultaat nog even weten
Plaats reactie