Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door fireman »

Ik heb een stel vifa vivace model 2012. (overigens hier de bouw: https://community.naimaudio.com/t/diy-w ... -more/3994 ) Nu vraag ik mij af wanneer ik er frontjes voor plaats, of dit effect zal hebben op het geluid? Zowel in positieve als negatieve zin.

Omdat de vivace best een aardige speaker is kan ik me ook voorstellen dat de frontjes (fronten) voor extra demping in de luisterruimte kunnen zorgen. Maar is dat echt zo? Wie heeft vergelijkbare ervaring? Mijn luisterruimte is vrij hard. Slechts aan 1 kant lange gordijnen (5 meter) en de rest kaal beton en houten vloer.

Ook vraag ik me af of het geluid homogener kan gaan klinken als het een doek (front) voor zit.

Voordat ik ga boren, zagen, plakken, etc.. wil ik eens wat ervaringen peilen.

Dus wat zal het effect zijn als ik frontjes plaats op de vifa vivace?

Afbeelding
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door jvenema »

Het doek is een ding, maar dat zit op een frame gespannen, dat frame heeft randen die naar voren uitsteken en dat geeft diffractie effecten die sterker zijn dan van de zijkant van de box zelf. Heb dit zelf ook ondervonden met een speaker. Ik gebruikte een tweeter met waveguide en het was een tweeweg systeem, met een actieve aansturing met DSP. De boel was redelijk vlak afgeregeld (zonder front) on axis en ook onder hoeken was het allemaal niet verkeerd mede dankzij de waveguide. Met frontjes verslechterde de boel merkbaar, met duidelijke diffractie effecten ondanks de waveguide. Zonder waveguide gaat er meer energie opzij en zullen de effecten nog duidelijker merkbaar zijn van de frontjes.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door wouter »

Maar met frontje zullen je luidsprekers na 5 en 10 jaar nog in tact zijn, zonder moet er geen UV rechtstreeks op vallen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door jvenema »

Ik had van iemand een set Elac 8068 speakers gekregen, deze heb ik actief gemaakt. Zie ook viewtopic.php?f=92&t=29416
Deze hebben ook voorzet frontjes, mede om die reden heb ik ook de tweeter vervangen door de Dayton Audio ND25FW-4. Een leuke goedkope tweeter met waveguide. Heb niet de metingen met de frontjes bewaard, maar ik heb de speakers aan iemand weggegeven en daar heb ik het wel over de frontjes gehad en het effect en die had ik een plaatje met de verschillen gestuurd via whatsapp. Dat plaatje kon ik nog vinden.
Dus is effect on axis te zien van wel of geen frontje en ook frontje met wat extra demping. Vrees dat effect met de oorspronkelijke tweeter duidelijk groter zou zijn, maar daar heb ik geen plaatjes van. Die philips tweeter mat al vrij grillig zonder frontje, dus een upgrade hiervan was om verschillende redenenen niet verkeerd.
De oorspronkelijke tweeter was een philips ad 11400 t4. Mede vanwege het front leek het me verstandig om een andere tweeter met waveguide te gebruiken.
De oorspronkelijke tweeter was een philips ad 11400 t4. Mede vanwege het front leek het me verstandig om een andere tweeter met waveguide te gebruiken.
Het frontje van de achterkant met wat demping
Het frontje van de achterkant met wat demping
Verschil in beeld. Paars is een meting recht van voren zonder front  met doek. Groen is met front ervoor, blauw is met front ervoor met wat extra demping toegevoegd aan front met doek. Een response die eerst maximaal ±1 dB afwijking heeft wordt ±3dB of met wat extra demping ±2dB.
Verschil in beeld. Paars is een meting recht van voren zonder front met doek. Groen is met front ervoor, blauw is met front ervoor met wat extra demping toegevoegd aan front met doek. Een response die eerst maximaal ±1 dB afwijking heeft wordt ±3dB of met wat extra demping ±2dB.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door jvenema »

Het geeft een idee wat een front gaat doen. Als je frame schuine randen meegeef, misschien wat met vilt doe, wat wat meer dichtheid heeft als sonofill, dat de effecten meer te onderdrukken zijn. Ik had een gegeven front waar doek al opgelijmd zat dus afschuinen van de randen om te kijken wat dat deed was geen optie. Mede dankzij de waveguide op de tweeter en wat demping viel effect nog wel mee, maar het was wel duidelijk meetbaar.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door fireman »

Ondanks dat er meettechnisch het e.e.a. verandert, hoe is de beleving van het geluid? Of hoe komt het geluid over? Hebben jullie daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door satefan »

Je mist bijna 3 dB (in het voorbeeld van JVenema) tussen de 2 en 3khz, aangeduid als het 'upper mid'. Nu is een dipje altijd beter dan een bultje, dat kan best irritant en onrustig overkomen denk ik. Maar ik ben hyper-allergisch voor dipjes en bultjes :rofl:

Je geeft echter aan dat de ruimte hard is, is er wellicht iets aan de ruimte zelf te doen? Zulke mooie drivers zou je niet moeten verstoppen!

De constructie zoals die op de foto's hierboven staan lijkt relatief lomp. De houten randen zijn al snel 1cm dik zo te zien. Mischien kun je experimenteren met een dunnere kunststof constructie met speakerdoek? Of inderdaad de binnenkant van de latjes afschuinen zoals al aangegeven. Dat is een interessant experiment.

Edit: Je ziet eigenlijk dat de hele response grilliger wordt zou voor mij een reden zijn om het niet in de richting van een doek te zoeken. Mischien omzeil je het ene probleem, maar introduceer je een ander.

Satefan
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door jvenema »

In mijn voorbeeld was er een tweeter met waveguide gebruikt. Vermoed dat effect nog grilliger zal zijn met een niet waveguide tweeter. In een wat hardere ruimte is een waveguide tweeter naar mijn mening een voordeel. Een speaker die ik heb zonder waveguide en goed klinkt in een zachte tot normale ruimte vind ik iets te schel in een harde ruimte. Een andere set die ik heb met waveguide klinkt dan beter in een harde ruimte.
Beide meten on axis vrijwel identiek (vlak) en in een zachtere ruimte klinken ze ook behoorlijk identiek. Wil ook weleens iets maken met de seas dxt 27tbcd lijkt me een mooie tweeter met toch nog een kleine diameter ondanks de waveguide en kan dus relatief dicht bij een andere driver geplaatst worden.
En ja het frame van front was wat “lomp” maar was een gegeven bij deze gekregen speakers. Als je zelf wat maakt kan het dunner afgeschuind en verschillende afstanden boven onder links rechts etc.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Effect frontjes op het geluid (vifa vivace 2012)

Bericht door satefan »

De dxt is inderdaad een erg leuke tweeter. Zelf veel gebruikt. Samen met de Seas U16 een prima combi.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”