3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Dag mensen, meestal ben ik te vinden op het versterker deel van het forum, en heb inmiddels mijn 3e versterker gebouwd en ben van plan deze laatste de 4e te optimaliseren tot high end klasse A met KT150. Nu was ik bij Hans(ringkerntrafo)aan het luisteren naar mijn huidige KT120 en merkte dat mijn B&W 685 toch wel wat onderdoen voor zijn xanadu HRS17 keramiek. Oke is ook wel iets prijsverschil en andere kast opbouw en 3weg systeem. maar het middengebied was daar veel duidelijker en mooier aanwezig, dus bas leek mij wel iets minder maar dat kan ook door de ruimte of type muziek komen.
Maar zou ik voor pakweg 750 tot 1000 euro iets kunnen bouwen wat daar in de buurt kan komen, of is dat onmogelijk?
Ik wil dus nu wel naar een zuil met een 3weg systeem en rond de 90dB vanwege het lage uitgangsvermogen van de buizenversterker. Ik denk aan maten als 90hx25brx30 of 35 diep. Of zijn er hier al van deze projecten die daaraan voldoen?
Laatst gewijzigd door peterl op za 20 mar 2021, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Volgens mij kan dat wel. Als je graag een zuilformaat wil, kan je bijvoorbeeld 4 midwoofers in serie/parallel schakelen voor het laag, en dat combineren met een gevoelige midrange en tweeter. Als voorbeeld, als je vier stuks SB17MFC35-8 neemt (88 dB), en die in serie-parallel schakelt, dan kom je uit op een gevoeligheid van 94 dB bij 2,83V en een impedantie van 8 Ohm. Trek daar 4 dB af voor de baffle step correctie en je zit op de gevraagde 90 dB. Deze midwoofers zijn niet al te duur (zo'n 60 euro per stuk), maar ze zijn erg goed en gaan lager dan 40 Hz in een bescheiden basreflex.

Je midrange moet nu wel serieus gevoelig zijn (94 dB of meer), omdat die al onder de bafle step frequentie moet werken als je zo veel woofertjes onder elkaar gebruikt. Ook moet het ding een impedantie hebben van 8 Ohm. Maar daar staat tegenover dat die niet echt veel laag hoeft te produceren. De "usual suspects" voor zoiets (SB, scan speak) hebben niets dat past, maar bijvoorbeeld PHL heeft de 950ND die 94 dB doet. In het verleden heeft Focal ook leuke gevoelige midranges geproduceerd, die komen soms nog op MP voorbij. Ook Audax kan wat hebben. Voor de tweeter kan je dan een goede pakken met 90+ dB gevoeligheid, daar heb je dan weer meer keus.

Zomaar een eerste brainfart. Pas op met alleen naar de gevoeligheid kijken, een 4 Ohm speaker is 3 dB gevoeliger dan een 8 Ohm. Maar, je 4 Ohm uitgang van de buizenversterker levert ook een 3 dB lagere spanning. Overschakelen naar 4 Ohm vanwege de hogere gevoeligheid levert je dus niets op!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door markbakk »

Kijk eens rond bij:
Tony Gee
Troels Gravesen
Heissmann
Alexander Gresler
Speakerland
Soundimports
En niet te vergeten bij:
RumoH

Zelf bouwen is hartstikke leuk. Maar begin met het nabouwen van een bestaand ontwerp. Dan hoef je je over allerlei technische inside-informatie nog niet druk te maken. Dat komt wel als het virus je te pakken heeft.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Ik denk dat daar weinig tussen staat dat aan de 90 dB eis voldoet. Bij Tony en Troels maak je nog de beste kans, die hebben een paar gevoelige speakers ontworpen. De Calpamos is alleen twee keer breder dan in het programma van eisen staat...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

peterl schreef:
... en merkte dat mijn B&W 685 toch wel wat onderdoen voor zijn xanadu HRS17 keramiek. (...)
Maar zou ik voor pakweg 750 tot 1000 euro iets kunnen bouwen wat daar in de buurt kan komen, of is dat onmogelijk?
Nope, en iedereen die anders beweert zou ik niet serieus nemen. Ik denk alleen dat open baffle een kanshebber is, maar dat moet je weer kunnen opstellen.

Keramiek mid+AMT hoog geeft een resolutie die met een prijskaartje komt.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Dat vind ik nogal stevig gesteld zeg! Als je vergelijkt met de keramiek-AMT versie van de HRS17, dan kom je met alleen al de driver tweeter kosten ruim boven het budget uit. Maar het uitgangspunt is een B&W 685, en die moet met het gestelde budget toch wel te kloppen zijn. Het is maar wat je onder "in de buurt komen" verstaat...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

o, zo had ik hem niet gelezen. Die Xanadu zit niet in het segment dat je onder 500 per box bouwt.
Die B&W verslaan moet op een aantal aspecten wel lukken, maar dat leek me de vraag niet.
Vandaar dat ik even de realitycheck nogal lomp doe, maar wel realistisch denk ik.

De wedstrijd winnende speaker van Gervanja is het eerste waaraan ik dacht... maar als 3 weg moet daar wel aan gesleuteld worden.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Wouter, Ik begrijp dat je een speaker van 500 of 3,500 euro niet met elkaar kan vergelijken, maar het gaat er natuurlijk om een een enorme verbetering te krijgen van het huidige wat voorhanden is.
Timpert, waarom plaats je er trouwens 2 of 3 midwoofers in en niet 1 grote aan de zijkant zoals de hrs17 dat doet, ik heb er geen verstand van maar zomaar deze vraag dus. Ik begrijp dat de filters de uiteindelijke Hoge kosten bepalen van de luidspreker en niet zozeer de luidsprekers? Het mag trouwens zeker een bestaand ontwerp zijn, als het maar aan de 89-90dB bij 8 ohm voldoet. Afmetingen kunnen/mogen wel iets afwijken.
En hoe weet ik bij een ontwerp waar ik op moet letten of het bepaalde specs behaald.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

peterl schreef:
....
, waarom plaats je er trouwens 2 of 3 midwoofers in en niet 1 grote aan de zijkant zoals de hrs17 dat doet,
daar is het met de gangbaar beschikbare drivers makkelijker die 90dB te halen. check bv de Visaton Vox serie, die komen aan de 84 à 85dB...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Ik zat te kijken bij troelsgreaven en die heeft het over ScanSpeak FUSION* SBAcoustics SEAS AudioTechnology constructie/drivers, is er nog voorkeur voor bepaalde merken of juist afkeur? En zijn dit voorbeelden om evt. uit na te bouwen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Leeuwarden »

Kwestie van smaak. Ikzelf heb weinig met ScanSpeak terwijl dat toch een populair merk is.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

@wouter Inderdaad een effectief stukje verwachtingsmanagement van je :lol:.

Als je twee units dicht bij elkaar parallel schakelt gaat op de luisterplaats de geluidsdruk omhoog met 6 dB, maar het opgenomen vermogen maar met 3 dB. De luidspreker wordt dus 3 dB efficienter. Als je twee units in serie schakelt blijft op de luisterplaats de geluidsdruk gelijk, maar gaat het opgenomen vermogen met 3 dB omlaag. Als je dus eerst twee luidsprekers parallel schakelt, en vervolgens twee van die setjes in serie schakelt, blijft het opgenomen vermogen gelijk maar gaat de geluidsdruk met 6 dB omhoog. Dit lijkt in strijd met de wet van behoud van energie, maar dat is het niet. Een dynamische luidspreker is in eerste instantie een kachel, geluid is slechts een bijproduct. Dat komt doordat veruit de meeste kracht die de spreekspoel aan de conus levert gaat zitten in de versnelling van de conus, en maar een klein percentage (in de orde van 0,5%) in het uitstralen van geluid. Door een groter conusoppervlak van de gecombineerde drivers wordt de koppeling van de beweging met de lucht efficienter, en daar profiteer je op deze manier van.

Wat betreft kosten, het een en ander moet een beetje in verhouding staan. De SB acoustics drivers die ik aanhaalde hebben een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding, en hun Satori drivers behoren tot de top. Je kan ook kijken naar de RS serie van Dayton Audio, die spelen ook in een hoger segment dan hun prijs doet vermoeden. Als je een speaker bouwt van 500 euro, dan is 100 tot 150 euro daarvan voor de filters een redelijk bedrag. Aan spoelen en condensatoren kan je absurde bedragen uitgeven, maar de merites van de duurdere exemplaren zijn wat twijfelachtig...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ray5150 »

Een KT120 en 150, weinig uitgangsvermogen ? :think:
(of ze moeten als single-ended geschakeld staan, dan heb ik niks gezegd. :-# )
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef:
Een KT120 en 150, weinig uitgangsvermogen ? :think:
(of ze moeten als single-ended geschakeld staan, dan heb ik niks gezegd. :-# )
Je bedoelt waarschijnlijk PushPull
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ray5150 »

Nee, ik haal (met mijn beperkte kennis) uit de datasheet dat de KT120 in PP 120 tot 200 Watt kan leveren, in SE blijft daar nog zo'n 20 Watt van over.
http://www.tungsol.com/tungsol/specs/kt ... curves.pdf
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Voor een luidspreker die met een KT120 single ended versterker wordt gebruikt is 90 dB bij 1 Watt een heel redelijk vertrekpunt. Daar ben ik in mijn antwoorden van uitgegaan.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

ray5150 schreef:
Nee, ik haal (met mijn beperkte kennis) uit de datasheet dat de KT120 in PP 120 tot 200 Watt kan leveren, in SE blijft daar nog zo'n 20 Watt van over.
http://www.tungsol.com/tungsol/specs/kt ... curves.pdf
Klopt, er blijft een 18 tot 20W over in SE klasse A, daarom ook een speaker met een hoger rendement, ik bedoel hiermee niet dat mijn B&W niet genoeg power geeft maar meer is beter lijkt me.
Als een speaker van 4 tot8 ohm 91dB levert is dat dan altijd bij 4 ohm, of maakt dat dan niet uit?
Ik had op troelsgreavesen leuke sets gezien met 91dB bij 4 tot8 ohm maar meestal staat er bij vanaf 20W.
http://speakerenco.nl/Products/LImnis-MKIII ik kwam dit nog tegen als bouwpakket 91db bij 8ohm, maar weinig gegevens, maten kloppen wel aardig.
Laatst gewijzigd door peterl op di 02 mar 2021, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

wouter schreef:
De wedstrijd winnende speaker van Gervanja is het eerste waaraan ik dacht... maar als 3 weg moet daar wel aan gesleuteld worden.
Gerjan (Mtraxx) en Gervanja zijn 2 verschillende mensen toch?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

Shadow schreef:
wouter schreef:
De wedstrijd winnende speaker van Gervanja is het eerste waaraan ik dacht... maar als 3 weg moet daar wel aan gesleuteld worden.
Gerjan (Mtraxx) en Gervanja zijn 2 verschillende mensen toch?
Ja, je hebt gelijk. Ik wilde het nog checken, Herman is op het forum Mtraxx.

De reden dat ik er aan moest denken is de beschrijving die Jeroen_D deed m.b.t. het hoog van een AMT qua detaillering en/of dynamiek of iets in die richting.

Met 750 euro voor je drivers kun je net niet los gaan op AMT's als je een 3-weg zoekt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

wouter schreef:
Herman is op het forum Mtraxx.
Zet je autocorrect eens uit Wouter :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

wouter schreef:

De reden dat ik er aan moest denken is de beschrijving die Jeroen_D deed m.b.t. het hoog van een AMT qua detaillering en/of dynamiek of iets in die richting.

Met 750 euro voor je drivers kun je net niet los gaan op AMT's als je een 3-weg zoekt.
Ik zou dan eerder een leuke 2 weg bouwen en een actieve sub erbij zetten, dan kun je alles laten doen waar ze goed in zijn; buizen het mid en hoog, dikke klasse D op de sub. Kun je evt later nog uitbreiden naar 2 subs.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Je B&W is ontworpen met een representatieve versterker in gedachten: klasse AB of D uit het wat betere segment. Aan de klemmen van de luidspreker hebben die een bronimpedantie van rond de 0,3 Ohm. Dat is de impedantie van de versterker plus die van de kabel. Bij een single ended KT120 mag je blij zijn als de bronimpedantie onder 3 Ohm blijft. De B&W zal in deze situatie niet op z'n best klinken, een luidspreker waarbij in het ontwerp gebruik met SE buizenversterkers al is meegenomen pakt sowieso al wat puntjes winst. Dat is iets om mee te nemen bij het zoeken/ontwerpen van iets geschikts.

Bij de Limnis heeft de woofer een gevoeligheid van 90 dB, maar na baffle step correctie houd je zo'n 86 dB over. Gevoeligheid wordt opgegeven bij 2,83 Vrms. Een 8 Ohm (theoretisch, zuiver resistief) speaker neemt dan 1 Watt vermogen op, een 4 Ohm speaker 2 Watt
Laatst gewijzigd door timpert op di 02 mar 2021, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

timpert schreef:
Je B&W is ontworpen met een representatieve versterker in gedachten: klasse AB of D uit het wat betere segment. Aan de klemmen van de luidspreker hebben die een bronimpedantie van rond de 0,3 Ohm. Dat is de impedantie van de versterker plus die van de kabel. Bij een single ended KT120 mag je blij zijn als de bronimpedantie onder 3 Ohm blijft. De B&W zal in deze situatie niet op z'n best klinken, een luidspreker waarbij in het ontwerp gebruik met SE buizenversterkers al is meegenomen pakt sowieso al wat puntjes winst. Dat is iets om mee te nemen bij het zoeken/ontwerpen van iets geschikts.
Kijk dat geeft weer veel nieuwe inzichten Timpert :goedzo: nu alleen rustig rondkijken wat er voor mogelijkheden zijn, dat bouwpakket dat ik liet zien is dat wat of schiet zoiets zijn doel voorbij? http://speakerenco.nl/Products/LImnis-MKIII 91 db bij 8ohm maar verder weinig gegevens.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Terwijl jij reageerde was ik mijn bericht aan het bewerken...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

Shadow schreef:
wouter schreef:
Herman is op het forum Mtraxx.
Zet je autocorrect eens uit Wouter :rofl:
:hide: Wat erg, heb het bericht 3x geschreven want ging 2x iets fout. De laatste niet meer nagelezen... Gerjan is Mtraxx idd, dat wilde ik zeggen.

Ik heb nog de Vera 3 in onderdelen liggen, met potentie en 2 ohm woofer. Kan dat met buizen? Wellicht leuk, ik wil er wel afstand van doen en kan ook nog wel een houtpakket zagen. Is als oplossing bedoeld, ik ben niet uit op spullen slijten, daarvoor ben ik te veel verzamelaar ;-)

Bij Klang+Ton (Duits magazine) zijn regelmatig specials met hoog gevoelige luidsprekerontwerpen. Dan kom je in de richting van PA units, net zoals Tony Gee doet.

Sander zijn recente ervaringen met de FaitalPRO 12PR320 deel ik helaas, mega veel bijgeluiden. Dan liever een hifi woofer.
Sander heeft trouwens een start gemaakt met de Visaton La Belle, die is net wat te kostbaar maar wel interessant.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”