Optimaliseren sub
Moderator: Beheerdersteam
Re: Optimaliseren sub
Markbakk en Anonamemouse. Dank, waardeer ik zeer en ik kom hem zeker een keer lenen, maar.....eerst die boxen maar eens concreet aanpakken.
Ik heb toch een manier gevonden om in totaal drie subs te creëren. De twee satellieten zijn al voorzien van Pioneer’s TS W3004SPL. Als ik de satellieten splits kan ik een 20 en een 25l compartiment maken en kan ik de Dynaudio's erbij plaatsen. De Pioneer krijgt dan het 20 liter compartiment en dat is genoeg om ze als sub te laten bijdragen in het lage segment tot 150Hz. Vanaf 150 nemen de Dynaudio's het over tot ca 700Hz en daarboven de Morels. De satelieten worden dan gevoed door drie versterkers. Als ik het in WinISD doorreken, dan heb ik 109db vanaf 20Hz. -3db ligt op 15 Hz. Idee?
Ik heb toch een manier gevonden om in totaal drie subs te creëren. De twee satellieten zijn al voorzien van Pioneer’s TS W3004SPL. Als ik de satellieten splits kan ik een 20 en een 25l compartiment maken en kan ik de Dynaudio's erbij plaatsen. De Pioneer krijgt dan het 20 liter compartiment en dat is genoeg om ze als sub te laten bijdragen in het lage segment tot 150Hz. Vanaf 150 nemen de Dynaudio's het over tot ca 700Hz en daarboven de Morels. De satelieten worden dan gevoed door drie versterkers. Als ik het in WinISD doorreken, dan heb ik 109db vanaf 20Hz. -3db ligt op 15 Hz. Idee?
Re: Optimaliseren sub
Prima plan. Hoewel van die Pioneers zo 1,2,3 niet heel veel te vinden is qua parameters, vermoed ik dat ze tot goede subs te bouwen zijn. En dan hou je de 30W inderdaad lekker vrij voor het betere basmidden.
Re: Optimaliseren sub
Dit is wat ik van de pioneers heb. Best een stevige jongen...
- Bijlagen
-
- Pioneer TS-W3004SPL.pdf
- (489.1 KiB) 35 keer gedownload
Re: Optimaliseren sub
Vandaag de Dayton UM18-22 binnengekregen....op een steekwagen. Als je die driver van bijna een halve meter doorsnee ziet lijkt een kast van 250 liter ineens verbazend goed in proportie.
Re: Optimaliseren sub
Nu de driver binnen is, zal ik eindelijk eens moeten bevallen van het kastontwerp. Ik heb de Dayton nog een keer doorgerekend met diverse kastvolumes. Ik ben in stapjes gegaan van 70 tot 300 liter. Hoe kleiner de kast, hoe meer DSP-correcties je nodig hebt om de curve vlak te krijgen. Ook het benodigde versterkervermogen neemt sterk toe naarmate de kast kleiner wordt. Vanaf 150 liter kun je volstaan met een boost van ca 6db bij 20 Hz. Dan komt de SPL op 111db en ligt -3db op ca 18 Hz. Bij deze driver boek je winst tot ca 200 liter. Nog meer inhoud voegt weinig meer toe (behalve steeds meer bracing...). Het versterkervermogen om de maximale Xmax te benutten blijft beperkt tot 300W met een piek van 700W (door de boost bij 20Hz). Kortom, net als bij auto’s is er “no substitute for cubic inches”.
En de kast? Ofwel nieuwbouw met een cube van 60x60x60cm of verbouw van de bestaande 8-kantige downfiring box. Die is nu 250 liter en gemaakt van 30mm MDF. Hij kan eenvoudig worden verbouwd naar een direct firing box van ca 200 liter netto inclusief een stevige bracing. De Crest CA 6 komt fysiek onder de box en qua schakeling in bridged mode. Dan kan hij 1200W leveren, dus blijf ik ver weg van clipping.
De satellieten bouw ik nieuw en wordt vierweg inclusief subs.
Daarna zal er nog wel wat afstemwerk komen kijken om de drie subs onderling te harmoniseren en eea op de ruimte af te stemmen. Maar dat is fase 2. Nu eerst maar eens genieten van het lekkere weer.
En de kast? Ofwel nieuwbouw met een cube van 60x60x60cm of verbouw van de bestaande 8-kantige downfiring box. Die is nu 250 liter en gemaakt van 30mm MDF. Hij kan eenvoudig worden verbouwd naar een direct firing box van ca 200 liter netto inclusief een stevige bracing. De Crest CA 6 komt fysiek onder de box en qua schakeling in bridged mode. Dan kan hij 1200W leveren, dus blijf ik ver weg van clipping.
De satellieten bouw ik nieuw en wordt vierweg inclusief subs.
Daarna zal er nog wel wat afstemwerk komen kijken om de drie subs onderling te harmoniseren en eea op de ruimte af te stemmen. Maar dat is fase 2. Nu eerst maar eens genieten van het lekkere weer.
Re: Optimaliseren sub
Hmm, nu na 20 jaar de grote 250l box weg is, is er plots een andere bestemming voor die plaats in de woonkamer. Ik had dus een plan.....
Nieuw plan gemaakt, de UM18-22 in een 100 l box tussen de twee fauteuils. Dan zit je er 1 meter vanaf en staat deze box symmetrisch tov de twee andere boxen die ook een subwoofer hebben. En wordt het ook een “but/bass-shaker”. Dus toch maar met DSP de verloren liters compenseren.
Nieuw plan gemaakt, de UM18-22 in een 100 l box tussen de twee fauteuils. Dan zit je er 1 meter vanaf en staat deze box symmetrisch tov de twee andere boxen die ook een subwoofer hebben. En wordt het ook een “but/bass-shaker”. Dus toch maar met DSP de verloren liters compenseren.
Re: Optimaliseren sub
Die UM18-22 krijgt een lage crossover frequentie toch? Zo'n sub bij de luisterplek kan heel goed werken (https://mehlau.net/audio/dual_nearfield_sub/) maar de crossover moet wel echt laag zijn om lokalisatie te voorkomen, dus 80 Hz of lager.
Re: Optimaliseren sub
Dat artikel “klinkt goed” vwb nearfield. Ik zie alleen geen data onder 30Hz en dat is nu juist het deel waar die dikke nearfield sub voor is bedoeld.
Ik heb eea doorgerekend met een HP op 15 Hz en crossover naar de midwoofers op 80Hz voor de subs in de satellieten en 40Hz voor de UM. Dan heb ik minimaal 110db vanaf 16 Hz. Maar de werkelijke crossovers zul je nmm moeten bepalen als de zaak staat en met een goeie meetopstelling.
Ik heb eea doorgerekend met een HP op 15 Hz en crossover naar de midwoofers op 80Hz voor de subs in de satellieten en 40Hz voor de UM. Dan heb ik minimaal 110db vanaf 16 Hz. Maar de werkelijke crossovers zul je nmm moeten bepalen als de zaak staat en met een goeie meetopstelling.
Re: Optimaliseren sub
Beetje late reactie, maar ik heb de opvolger van deze, de Sub 2, meer in detail bekeken. Gaaf concept met rondom uitstraling. Ook de prijs gezien..... geen prijs in Euro’s, maar 14000 Australische dollars is toch vast veel Euro’s. Bovendien moet je er ook nog een krachtstroomaansluiting bij tellen, want 9000 Watt ga je niet uit 1 fase trekken.anonamemouse schreef:Dit lijkt me ook een leuke om na te bouwen
[ Bekijk op youtube ]
De nieuwste versie: https://www.paradigm.com/en/sealed/signature-sub-2
Re: Optimaliseren sub
Onzin, zit gewoon een IEC stekker op, max vermogen 3400W ga je geen zekering mee trekken.
Re: Optimaliseren sub
Paradigm geeft aan dat het ding 9000Watt levert. Of zou dát de echte onzin zijn?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Optimaliseren sub
mss piek, als die de condensatoren van z'n eigen voeding een µs lang leeg trekt?
Re: Optimaliseren sub
1700W RMS lijkt mij realistischerLexveen schreef:Paradigm geeft aan dat het ding 9000Watt levert. Of zou dát de echte onzin zijn?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Optimaliseren sub
Lexveen schreef:Paradigm geeft aan dat het ding 9000Watt levert. Of zou dát de echte onzin zijn?
Wij hebben hier standaard 230 Volt. Dat is maar een klein beetje minder.We call it the “Kilomax” design because when connected to a 240-volt line, it delivers a monster 4,500 watts of RMS Continuous power and a Frankenstein 9,000 watts of Dynamic Peak power.
Re: Optimaliseren sub
Toch snap ik nog niet hoe je een 16A zekering heel houdt. Als ik 4500 Watt RMS bij 90% rendement voor een klasse D uitreken, dan kom je op bijna 22A uit 1 fase 240V. Zelfs een zeer trage 16A houdt dat toch niet?
Re: Optimaliseren sub
Zelfs als je voluit luistert zul je in de praktijk die 4000 W gemiddeld niet halen. De verhouding piekvermogen tot gemiddelde vermogen ligt vaak tussen 100:1 en 4:1. Dan houdt die zekering het wel.
Re: Optimaliseren sub
Valt ruim binnen de 10% tolerantie die apparatuur moet kunnen hebben.anonamemouse schreef:Lexveen schreef:Paradigm geeft aan dat het ding 9000Watt levert. Of zou dát de echte onzin zijn?Wij hebben hier standaard 230 Volt. Dat is maar een klein beetje minder.We call it the “Kilomax” design because when connected to a 240-volt line, it delivers a monster 4,500 watts of RMS Continuous power and a Frankenstein 9,000 watts of Dynamic Peak power.
Precies!Ronkel schreef:Zelfs als je voluit luistert zul je in de praktijk die 4000 W gemiddeld niet halen. De verhouding piekvermogen tot gemiddelde vermogen ligt vaak tussen 100:1 en 4:1. Dan houdt die zekering het wel.
Re: Optimaliseren sub
9 kW piek is trouwens wel erg veel vermogen voor zes kleine 8" drivertjes...
Re: Optimaliseren sub
Als je dat vermogen inderdaad erop zou loslaten creëer je nmm 6 vliegende schotels.
