Nee de voorgebakken libraries staan dicht. Eigenlijk ook wel goed, dan kun je ook niet (on)bewust wat om zeep helpen. Ik gebruik zelf die libraries helemaal niet, omdat ze niet altijd betrouwbaar zijn en ik zelf wil bepalen hoe een symbool of footprint er uit ziet. Maar goed, kan het ook aardig snel, kan me voorstellen dat als je er niet heel bedreven in bent je ze wel gebruikt. Als je het wel doet, altijd goed controleren aan de hand vd datasheet, staan fouten in!
Wat ik het makkelijkst vind, er zijn meerdere manieren, is de footprint editor openen van uit het KiCad hoofdmenu. Dan kies je File - New library. Die maak je aan, geef je een naam, Peter_footprint oid. Dan ga je naar Preferences - Manage Footprint Libraries en daar voeg je 'm toe, vanaf dan is íe beschikbaar.
Als je het partje hebt aangepast kun je 'm het beste een andere naam geven, dan weet je ook dat íe aangepast is tov de KiCad library. Die andere naam moet je dan uiteraard weer toekennen bij het 'Assign footprint to schematic symbol' knopje in je schema. Je zult daar ook zien dat de library die je net hebt aangemaakt daar ook bij staat. Oja, en ook weer even netlist maken en inlezen.